MG ZR 160 (2003) #4

autoreview

MG ZR 160 (2003)

Signalement

UitvoeringZR 160
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanwinst!

  • 97.000 km

Hier mijn 2e review nadat ik mijn vorige review heb afgerond over mijn Honda CRX.
Ja, een MG nu, sneller, 11 jaartjes nieuwer en iets praktischer.
Van een 2 zitter naar een 4 zitter, nou ja, als het moet kan het.
Zo nu en dan wel handig als je iemand mee wil nemen.
Moet ik wel toegeven dat ik met mijn vorige auto (de CRX Del Sol) wel eens iemand achter in de kofferbak heb vervoerd, maar dat lag niet echt lekker heb ik me laten vertellen.
Maargoed, even over de auto, goede wegligging, lekker vlot met 160PK tsja,, de stoelen zitten goed.
Voor mij al geweldig allemaal,, soms ook wel handig als je snel tevreden bent.
Maar niet met alles natuurlijk!
Laten we het eens hebben over de dag van de aflevering!

PROBLEMEN: Gat in de uitlaat. (einddemper)
Koelvloeistof is bruin.
Remvloeistof is niet helder en moet nagekeken worden.

Afleverbeurt heeft die gehad, maar daar was weinig van te merken.
Toch was de olie vers dus hebben ze toch nog een heeel klein beetje gedaan,, maar dit kun je natuurlijk geen beurt noemen, en al helemaal geen afleverbeurt.

Zelfde dag terug gebeld en alles verteld.
Alles wordt nagekeken en gerepareerd en ververst.
Afspraak gemaakt voor aankomende dinsdag dus dan zien we wel wat er van terecht komt.

TIP: Koop nooit een auto zonder garantie (oh wat ben ik blij met die 6 maanden ;)

Wordt vervolgd!!!

Het vervolg

  • 130.000 km

Inmiddels al 30.000 km verder en hij rijd nog steeds.
In mijn vorige review schreef ik over de problemen die opgelost moesten worden, namelijk de bruine koelvloeistof, wat dus een lekke koppakking was, de einddemper die lek was en de remvloeistof die te donker was.

Auto naar de handelaar gebracht en na ruim een week kon ik de auto weer ophalen.

Geen lekke koppakking meer, nieuwe remvloeistof, maar de einddemper hebben ze geprobeerd dicht te maken, volgens mij was die toen dicht gelast, niet ideaal en dus goedkoop.

Ik kon nog even doorrijden, ik denk een paar weken, toen opeens de eindemper eraf knapte, wat een herrie zeg.
Een paar dagen van te voren had ik al gebeld dat die opnieuw lek was.
Ze hadden al een einddemper besteld, dus dat kwam wel goed uit.
Erheen gereden, eronder gezet en klaar.
Ook was het blok aan de onderkant NAT van de olie, af en toe kon er wel eens een druppeltje vallen.
Ze zeiden dat het gewoon zweet van het blok was.

Zo, hoop dat het hier bij blijft, maar een paar weken later,, ik stond in de mac-drive ,, motor aan de kook!
Gelukkig geen motorschade opgelopen door het tijdig afzetten van de motor.
De auto naar Amstelveen laten slepen waar mijn vriendin woont, daarna gebeld naar de garage met de boodschap.
Ze hadden niet de mogelijkheid om de auto op te halen, in feite zeiden ze, zoek het maar uit, laat de ANWB de auto maar ophalen.
Ik ben dan wel lid van de ANWB, en het kost me dan ook niks, maar dit is natuurlijk een SUPER SLECHTE service!
ANWB gebeld, deze man moet eerst proberen het probleem op te lossen voordat de auto weggesleept mag worden.
Meneer kreeg het niet voor mekaar, conclusie, het was de thermostaat.
Die had natuurlijk vervangen moeten worden na die lekke koppakking, dat hoort in die standaard procedure zei deze meneer.
Ook kwam de man van de ANWB een slang van de koelvloeistof tegen waar een scheurtje in zat, dus moest ik daar ook maar even melding van maken, wat ik telefonisch heb gedaan.
Uiteindelijk werd mijn auto afgesleept en ging het die week nog naar de garage toe.
De week erna auto ophalen, ik kom daar, dus eerst maar even onder de kap kijken,,, 1 keer raden,, het scheurtje in het slangetje zat er nog steeds, maar er zat wel een nieuw K&N open luchtfilter in.
Ik loop naar meneer monteur toe, ik zeg: "Het is mooi dat er een nieuw luchtfilter in zit, maar ik heb telefonisch doorgegeven dat het het koelvloeistof slangetje was , waar een scheurtje in zat".
Maargoed blijkbaar was het luchtfilter ook niet goed.
Ter plekke hebben ze dit snel even netjes afgewerkt, Klaar!

Dit was gelijk de laatste keer dat ik daar ben geweest. (Matter, Steenwijk)

Garantie verlopen dus weer terug met onderhoud naar VEGA in Lochem.

Bijna een jaar later na de aanschaf, begon mijn auto steeds meer olie te lekken, ook moest mijn auto nog naar de garage voor 2 nieuwe stuurkogels , zowel links als rechts, + een APK.
Ook heb ik even gevraagd of ze even naar de olie lekkage wilden kijken.
Dezelfde week krijg ik een telefoontje met een leuke mededeling!
De olie keerring was kapot en er zat een beschadiging aan het nokkenas, wat niet kan gebeuren onder het rijden.
Raar he, een jaar terug een lekke koppakking waarna de boel los is geweest (bij MATTER in Steenwijk) en nu dit.
Leuk klusje voor de garage, maar een aanslag op mijn portefeuille, met dank aan Matter uit Steenwijk.

Door de hierboven genoemde lekkage moest ook de distributie riem vervangen worden, deze was helemaal nat van de olie.
De nokkenas werd opgestuurd naar een revisie bedrijf, en gelukkig voor een paar tientjes voor elkaar gemaakt.
Een nieuw nokkenas kostte me anders 400 euro.

Al met al, van alles vernieuwd, nieuwe pakkingen enzo, wat in Steenwijk dus niet gebeurd is, omdat alles zo goedkoop mogelijk moest natuurlijk.
Kosten: 2100 euro.

Voor al deze ellende 1 keer een onderhoudsbeurt gehad van 200 euro en 4 nieuwe banden voor 500 euro.
Totale kosten vanaf aanschaf Juni/Juli 2009 tm Juli 2010: 2800 euro!

Mijn complimenten voor VEGA uit Lochem voor het werk, en voor het goede onderhoud de laatste jaren, geen prutswerk, perfect!

De koude douche gaat naar MATTER uit Steenwijk door de slechte service.
Ik wil niemand zwart maken, maar dit was gewoon niet oke!

Nu is de auto weer helemaal oke, en ik hoop dat ik nu eindelijk vele kilometers met plezier kan rijden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.