MG A (1959)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1959 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 500 km |
KM-stand laatst | 3.600 km |
Mijn eerste klassieker
- 1.000 km
De context
In het begin van 2022 ben ik overgegaan tot de aanschaf van mijn eerste klassieke auto. Ik heb de afgelopen jaren uiteraard wel gedroomd om een eerste eigen auto aan te schaffen, maar wanneer je dagelijks een bedrijfswagen rijdt twijfel je toch of je zoiets echt wel nodig hebt. Ik schuimde regelmatig wat garages en oldtimerevents af maar telkens kwam ik weer bij hetzelfde model uit, een MG A. Licht, eenvoudig, open, bloedmooi en geliefd door allen.
De aanschaf
Ik ben een paar keer gaan kijken naar verschillende auto's maar er was altijd wat terughoudendheid 'zou ik dit wel doen, toch veel geld, onzekerheid, ...' Ondertussen ben ik verhuisd naar het buitenland en waar ik een nieuwe baan ben begonnen. Dit betekende dat ik in een heel andere situatie terecht kwam, geen bedrijfswagen maar ook geen nood aan een dagelijkse auto. Ondertussen bleef ik af en toe nog eens Autoscout en consoorten afgaan toen ik plots een mooie zag vlakbij waar ik vroeger woonde. De juiste kleur, een goede prijs, goede staat, het leek allemaal erg te kloppen. Even later terug naar België om toch maar eens te gaan kijken en ja hoor, dit was toch wel echt zoals ik hem zou willen. Groen vanbuiten, beige vanbinnen. En dan nog eens een 1600 Mark 1, in mijn ogen de beste combinatie want je hebt de mooiere lichten van de Mk1 maar toch de 1600 motor en diens schijfremmen voor. En dan zat er ook nog eens een 5-bak in, wat ik stiekem wel wist dat deze auto's kunnen gebruiken. Testrit gemaakt, weinig tot niets direct op aan te merken. Deal gesloten en een dikke week later stond de auto al bij mijn ouders!
Eerste indruk
Het gevoel dat het dan toch echt waarheid is geworden maakte de eerste ritjes echt fantastisch. Iedereen enthousiast over de auto inclusief mezelf.
Hoe rijdt de auto dan? Ik had ergens een klein beetje schrik dat de auto te spartaans ging zijn, geen souplesse en misschien wat te weinig power voor hedendaags verkeer. Maar dat is zeker niet het geval. Natuurlijk is het geen Cadillac, maar de (achteraf pas ontdekte) upgrades van de ophanging maken hem zeer fijn rijdend. De auto stuurt ook geweldig en er zit zeker voldoende koppel in om vlot te kunnen versnellen. Ook snelweg is geen probleem, al wordt het natuurlijk wat lawaaierig en wil je eigelijk liever een binnenweg nemen.
Ik merkte wel een aantal zaken op die me bij de testrit niet waren opgevallen, waardoor ik een lijstje begon te maken met zaken die ik wil aanpakken. Niets dramatisch maar die toch zouden moeten.
- Regulier onderhoud: het was onduidelijk wanneer de auto laatste echt onderhouden is en wat er gebeurd is. Ik ga daarom olie, filters en dichting maar eens doen, weten we dat dat toch al geen probleem is. Auto stond ook vaak stil of heel kort met gereden wat niet optimaal is.
- Choke en carbu: chokekabel zit geen spanning op waardoor de choke niet werkt. De carburator staat volgens mij ook te rijk afgesteld waardoor de auto wel netjes start, maar als die echt op temperatuur is voel je dat het toch niet helemaal lekker rijdt. Zwart rookje bij starten van vebrande benzine lijkt me een goede hint
- Oliezweet: hoort er wat bij maar op sommige plekken vind ik het toch veel. Eens op de brug en onderzoeken hoe laat het is
- Interieur: de binnenverlichting werkt maar heel zwakjes en een mooie houten pook zou fijn zijn
Als dit gebeurd is en ik terug in het land ben, staan er wat ritjes in Zeeland gepland. Kijk er enorm naar uit!
Onderhoud en op vakantie
- 2.000 km
Ondertussen heb ik de auto meer dan één jaar in bezit. Afgelopen zomer heb ik er zeker en vast plezier aan gehad. In het algemeen heeft de auto zich prima gedragen en is er nergens echt iets stukgegaan. Ik heb er dan ook niet extreem veel met gereden, maar toch een aantal mooie ritjes gehad o.a. naar Sluis of 's nachts door de Antwerpse haven.
De algehele ervaring van oldtimer rijden is echt wel top bij deze auto. Alles voelt zo puur, mechanisch en direct aan. Je voelt wat je zelf aan het doen bent en de auto nodigt toch echt uit om lekker snel door de bochten te gaan...
Ook iedereen kijkt enthousiast om als ik voorbij kom met veel duimpjes omhoog - altijd leuk. Ik voel me altijd een beetje ongemakklijk als ik aan kinderen dan vraag of ze er eens in willen zitten maar de lachende gezichten zijn het waard.
Zoals vorige keer al aangegeven wou ik wel wat dingen aanpakken. Wat is er dan nog verder aan de auto gebeurd:
- Regulier onderhoud: luchtfilter, olie en oliefilter zijn vervangen. Zelf gedaan, kosten +- €75
- Starten, choke en carburatie: auto bleef moeilijk starten en had geen werkende choke. Choke-, gaskabel en batterij zelf vervangen, carburatie en ontsteking laten afstellen. Kosten €500.
- Paar dingen zijn door de garage nagekeken: klein benzinelek opgelost met nieuwe dichting aan de benzinetank en het beetje olieverlies dat de auto soms had is ook bekeken maar is verwaarloosbaar volgens de specialist. Happy days!
Voor de rest komt er nog een nieuwe reserveband en worden nog wat kleinere dingen verzocht te verbeteren (zoals de binnenverlichting) want in juni staat een mooie roadtrip gepland. Samen met een vriend trekken we naar Cornwall, UK. Ik verwacht ergens tussen 1500 en 2000 km te rijden op 5 dagen dus wordt een unieke ervaring! Ik denk dat de MG helemaal in haar element gaat zijn door de natuurparken en bochtige kustwegen. Nu maar hopen op technische en meteorologische voorspoed...
Terug van de roadtrip
- 3.500 km
Het heeft even geduurd voor ik de tijd vond om terug een update achter te laten.
Zoals eerder aangegeven, zijn we dus erop uit getrokken om een mooie roadtrip door Engeland te maken. Begonnen met een mooie avond-rit met zonsondergang om dan met de Eurotunnel in Folkestone toe te komen.
Van daar vertrok de echte tocht langs de mooie kliffen. De route die we afgelegd hebben:
- Van Folkestone via de kliffen en New Forest naar Dorchester
- Van Dorchester via Dartmoor National Park naar Mevagissey
- Van Mevagissey helemaal de punt rond via Land's End
- Van Land's End terug naar boven via Sint Ives
- Van Sint Ives terug naar Belgie
In het algemeen was het was een heel mooie beleving om ermee door Engeland te rijden. De auto voelde zich er helemaal thuis, ookal staat het stuur zelfs aan de 'verkeerde' kant voor al de Engelsen. Overal waar we stopte kwamen mensen om een babbeltje te slaan en de een na de ander overenthusiast wat een mooie wagen het is en dat we zo'n tocht aandurven.
Eigenlijk valt het allemaal wel goed mee hoor. Ja de auto is niet erg comfortabel en ja ik moet al terugschakelend de bergjes over maar het is gewoon een hele unieke ervaring om de hele dag buiten te zijn. Het brengt veel meer beleving en plezier.
Allesinds tot we langs de kant stonden met pech... Een eerste keer verloor de motor kracht tijdens het rijden waarna hij na een 60-tal seconden volledig uitviel. Aangezien ik niets catastrofaal kon zien, vermoedde ik een tekort aan brandstof (tank was redelijk leeg maar niet op het randje). Bijgetankt en dan deed de auto het prima voor de volgende 1.5 dag.
Alleen kwam het euvel weer tevoorschijn en nu met rijkgevulde tank. Weer onder de kap zoeken en speuren maar niets gevonden. Uiteindelijk de auto laten takelen naar een garage. De auto is daar hersteld geweest, bleek het een defect onderdeel te zijn gelinked aan de ontstekening. (kosten 350 euro). Auto is via de verzekering veilig terug naar België gebracht en ik kijk uit naar een volgende rit.
Eind goed al goed, ik kan zo'n avontuur zeker aanraden!
Bye bye baby
- 3.600 km
De beslissing is gevallen. Nadat ik laatste keer terug in België was, kon ik eindelijk nog eens met de MG gaan rijden na de trip door Engeland.
Het was twee maanden geleden sinds ik er zelf met gereden had en keek er enorm naar uit. Na 10 minuten onderweg met een raar buikgevoel - minder power en net iets minder soepel lopen - viel de auto tijdens het rijden stil op een zeer gelijkaardige manier als in Engeland.
Uiteraard was ik erg ontgoocheld omdat het een prachtige oldtimerdag was en ik net vakantie had.
Toen merkte ik zelfs dat ik de motorkap niet eens meer open kreeg. Wat was daar toch allemaal gebeurd in Engeland. Hebben ze de auto dan toch niet hersteld?
Lang verhaal kort, bleek dan toch dat de herstelde ontsteking in orde was maar dat de auto niet voldoende brandstof kreeg door een slecht werkende brandstofpomp. Dit betekende dat in het begin bij rustig rijden de auto geen echte problemen had, maar dat toch op bepaalde momenten de carburatie leeg stond met het stilvallen vandien. Ik blijf er toch mijn vragen bij hebben maar ok.
In de garage gelijk ook een paar andere dingen laten aanpakken: revisie van de remmen en koelslangen laten vervangen. Totale kosten net meer dan €2.000. Een flink bedrag dus. Voornamelijk het feit dat nét als ik dan nog eens in België was, de auto bijna de complete periode in de werkplaats heeft gestaan en ik er dus geen genot aan kon hebben meer. Dan is het nog eens september en is tegen dat ik de volgende keer terug ben, het seizoen al weer afgelopen.
De auto online gezet en binnen de week verkocht aan een erg fijne handelaar. Mooie prijs gekregen en alles afgehandeld zonder problemen of complicaties.
Al bij al vond ik het een enorm leuke ervaring en kijk ik er met plezier op terug. Er komt niet direct iets in de plaats, voornamelijk omdat ik gewoon te weinig in België ben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.