MG A (1959)

MG A (1959)

Bouwjaar1959

Mijn eerste klassieker

De context
In het begin van 2022 ben ik overgegaan tot de aanschaf van mijn eerste klassieke auto. Ik heb de afgelopen jaren uiteraard wel gedroomd om een eerste eigen auto aan te schaffen, maar wanneer je dagelijks een bedrijfswagen rijdt twijfel je toch of je zoiets echt wel nodig hebt. Ik schuimde regelmatig wat garages en oldtimerevents af maar telkens kwam ik weer bij hetzelfde model uit, een MG A. Licht, eenvoudig, open, bloedmooi en geliefd door allen.

De aanschaf
Ik ben een paar keer gaan kijken naar verschillende auto's maar er was altijd wat terughoudendheid 'zou ik dit wel doen, toch veel geld, onzekerheid, ...' Ondertussen ben ik verhuisd naar het buitenland en waar ik een nieuwe baan ben begonnen. Dit betekende dat ik in een heel andere situatie terecht kwam, geen bedrijfswagen maar ook geen nood aan een dagelijkse auto. Ondertussen bleef ik af en toe nog eens Autoscout en consoorten afgaan toen ik plots een mooie zag vlakbij waar ik vroeger woonde. De juiste kleur, een goede prijs, goede staat, het leek allemaal erg te kloppen. Even later terug naar België om toch maar eens te gaan kijken en ja hoor, dit was toch wel echt zoals ik hem zou willen. Groen vanbuiten, beige vanbinnen. En dan nog eens een 1600 Mark 1, in mijn ogen de beste combinatie want je hebt de mooiere lichten van de Mk1 maar toch de 1600 motor en diens schijfremmen voor. En dan zat er ook nog eens een 5-bak in, wat ik stiekem wel wist dat deze auto's kunnen gebruiken. Testrit gemaakt, weinig tot niets direct op aan te merken. Deal gesloten en een dikke week later stond de auto al bij mijn ouders!

Eerste indruk
Het gevoel dat het dan toch echt waarheid is geworden maakte de eerste ritjes echt fantastisch. Iedereen enthousiast over de auto inclusief mezelf.
Hoe rijdt de auto dan? Ik had ergens een klein beetje schrik dat de auto te spartaans ging zijn, geen souplesse en misschien wat te weinig power voor hedendaags verkeer. Maar dat is zeker niet het geval. Natuurlijk is het geen Cadillac, maar de (achteraf pas ontdekte) upgrades van de ophanging maken hem zeer fijn rijdend. De auto stuurt ook geweldig en er zit zeker voldoende koppel in om vlot te kunnen versnellen. Ook snelweg is geen probleem, al wordt het natuurlijk wat lawaaierig en wil je eigelijk liever een binnenweg nemen.
Ik merkte wel een aantal zaken op die me bij de testrit niet waren opgevallen, waardoor ik een lijstje begon te maken met zaken die ik wil aanpakken. Niets dramatisch maar die toch zouden moeten.
- Regulier onderhoud: het was onduidelijk wanneer de auto laatste echt onderhouden is en wat er gebeurd is. Ik ga daarom olie, filters en dichting maar eens doen, weten we dat dat toch al geen probleem is. Auto stond ook vaak stil of heel kort met gereden wat niet optimaal is.
- Choke en carbu: chokekabel zit geen spanning op waardoor de choke niet werkt. De carburator staat volgens mij ook te rijk afgesteld waardoor de auto wel netjes start, maar als die echt op temperatuur is voel je dat het toch niet helemaal lekker rijdt. Zwart rookje bij starten van vebrande benzine lijkt me een goede hint
- Oliezweet: hoort er wat bij maar op sommige plekken vind ik het toch veel. Eens op de brug en onderzoeken hoe laat het is
- Interieur: de binnenverlichting werkt maar heel zwakjes en een mooie houten pook zou fijn zijn

Als dit gebeurd is en ik terug in het land ben, staan er wat ritjes in Zeeland gepland. Kijk er enorm naar uit!

PRIVATE LEASE MG A

DirectLease
MG ZS 50kWh Comfort (5D/CVT)

DirectLease
MG 5 Standard Range Luxury (5D/CVT)