Mercury Grand Marquis LS (1997) #3

autoreview

Mercury Grand Marquis LS (1997)

Signalement

UitvoeringGrand Marquis LS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf241.000 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercury vs Cuore

  • 240.000 km

Mercury Grand Marquis vs Daihatsu Cuore


Keuze.
Ik rij nu bijna 4 jaar en 70.000 km tot volle tevredenheid in mijn Daihatsu.
Maar ik zocht een auto die wat anders was.
Een auto die heel erg anders was.
Gevonden in een Mercury bouwjaar 1997 en 241.000 op de teller

Deze auto is in 1997 verkocht door het toenmalige autobedrijf Hessing.
De prijs bedroeg 79.000 gulden.
Zal toendertijd een fors bedrag zijn geweest.

Interieur.
Een Amerikaan, veel elektrisch.
De crème lederen stoelen zijn in alle mogelijke standen te zetten.
Bestuurdersstoel is ook op te pompen met de compressor.
Stuur is met een hendel verstelbaar.
Een waanzinnige grote kofferbak, vanuit de binnenkant of met de afstandsbediening te openen.
Brede leren armsteunen die omhoog geklapt een zitplaats creëren , gezellig met zijn drietjes voorin.
Tapijt waar je maar kijkt.
Originele radio met cassette is vervangen door een Sony met bluetooth.

Techniek.
De attractie is de motor met de aandrijving.
Een 4.6 liter 8 cilinder met 4 traps automaat + overdrive.Natuurlijk achterwielaandrijving.
Een 76 liter benzinetank zorgt dat je een redelijk stuk kunt sturen zonder weer te moeten tanken.
Voor 1997 was de auto zeker modern te noemen.
Een ECC klimaatcontol is standaard. Werkt nog steeds perfect.
Roestvast stalen uitlaten welke nog de eerste zijn en geen tekenen van ouderdom vertonen.
.
Omdat de auto ook in Californië verkocht wordt met zijn strenge milieubeleid hoef je de Amerikanen niets te vertellen over schone uitlaatgassen.
Moderne inspuiting met 3 weg-katalysator was daar heel gewoon, incluis EGR klep.
Bij aanschaf de auto voorzien van dunne 5 w 40 volsyntetische olie.
8 x Nipondenso power iridium bougies eringezet, deze hebben een levensduur van minimaal 100.000 km.
Tot aan de deurstrips is het koetswerk verzonken.
Deze auto's blijven lang goed , geen roestplekje te zien.
Deze auto is in Canada uit de fabriek gerold en heeft al vele jaren 5 sterren in de crashtest.
Hierom is deze auto in Amerika een van de goedkoopste te verzekeren auto's.
De gemiddelde leeftijd van de bestuurder ligt op 70 jaar, met recht een oude l*llenbak dus.

Rijden.
Hoe kun je dit onder woorden brengen?
Het is geen kwestie van getallen maar van het gevoel.
Je moet een keertje hierin gereden hebben.
Auto is zeker niet traag, besturing is griezelig licht.
Je moet de aandacht wel op de weg houden, auto is erg stil en je hebt nauwelijks in de gaten als je van je lijn afwijkt.

Motor slaat direct aan,gedurende 30 sec een iets verhoogd toerental.
Gedurende die 30 sec loopt er een compressor onder de kap die de luchtvering weer op de juiste druk brengt.
Dit is na enkele dagen stilstand.
De balgen verliezen nagenoeg geen druk.
Schakelhendel aan het stuur.
Geen programma te kiezen gewoon in D.
Bij warme motor zeer stil.
De kachel is berekend op Canadese winters, dus dat zit wel goed.
Na 17 jaar absoluut geen gekraak geen gerammel.
De aandrijflijn schakelt boterzacht, de grote motor heeft slechts 230 Pk maar wel ruim 340 Nm koppel en dat heb je nou net nodig om 1800 Kg drooggewicht soepel in beweging te zetten.

Er zit geen toerenteller in, wel meters voor oliedruk en accuvoltage.
Dashboard verlichting is dimbaar, bij donker zorgt de sfeerverlichting voor een aangenaam gevoel.
Veel heel veel licht bij de voeten alsmede in het plafond.

Kosten.
Aanschaf en afschrijving is het punt niet, maar de belasting bedraagt 96 euro per maand.
Verzekering; alleen WA 10euro p/m
Verbruik; ligt maar net aan het gebruik en je rechtervoet.
Auto is er gevoelig voor.Het nieuwe rijden heeft een zeer grote invloed.
Met 2 personen onderweg ben je 2 ton zwaar en dat iedere keer in beweging zetten kost veel energie.
Goed vooruitkijken en anticiperen op het verkeer maakt dat je heerlijk soepel en relatief zuinig autorijd.
Korte stukken in de winter resulteren maar zo in een 1;5.
Moet je ook niet doen, pak de fiets.
Dat grote motorblok moet warm worden evenals de automaat en dat betekent dat er wel 13 liter versnellingsbakolie opgewarmd moet worden.En slechts 12 liter koelvloeistof.
Wat grotere afstanden en 80 km wegen resulteren dan in 1;10.
Rij zoveel mogelijk op de cruisecontrol.
Bij 30 km druk je op de resumé knop en de auto gaat langzaam en rustig naar de laatst ingestelde waarde.
Apk laten doen en kwam er glansrijk doorheen.
Hoop op vele heerlijke kilometers met deze auto voor erbij !



7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.