Mercury Cougar (1971)

autoreview

Mercury Cougar (1971)

Signalement

Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst89.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een droom die uitgekomen is!

  • 89.900 km

Een droom die uitgekomen is: Het hebben van een echt muscle car!
15 jaar geleden wilde ik deze auto al, en nu is het dan eindelijk zover. Het broertje van de Ford Torino en de 2e in Nederland op kenteken: Een Mercury Cyclone Spoiler!
Geen Cougar dus, maar AutoWeek heeft geen Cyclone in het systeem staan.

De afgelopen jaren was ik al op zoek naar een muscle car. Ik had wat geld liggen dat eigenlijk voor andere dingen bedoeld was, maar goed. De autogek in je roept steeds dat je een dikke auto moet aanschaffen. En toen kwam deze te koop. En de volgende dag was die al verkocht.

Van alle muscle cars die er zijn heb ik dit altijd de mooiste gevonden. Die ongelofelijk agressieve voorkant vol lampjes, de 'Star Wars'-achtige styling en het overall design van de auto. Op en top Amerikaans, maar wel enigszins sportief en strak gelijnd.

Beoordeling:
Betrouwbaarheid: Tja, hoe boordeel je zo'n auto. Er zijn wat dingen die het niet doen. En kraakjes, piepjes, bonken en ga zo maar door. Maar hij is 55 jaar oud. Dat zo'n ding na 55 jaar nog prima met het verkeer mee komt wil ook wat zeggen.

Comfort: De stoelen zitten prima, maar je wordt nog net niet doof van het geluid tijdens het rijden op snelheid. Hoog in de toeren, uitlaten die halverwege de auto stoppen, gassen die naar binnen trekken en de kachel die niet werkt. Er is allemaal wel iets aan te doen, en dat gaat ook zeker gebeuren, maar overall rijdt hij prima.

Prestaties: Een brullende 7 liter met 375 pk en 600 Nm, een redelijk korte eindoverbrenging en 275 banden die het op de weg moeten brengen. Wat aardig lukt met droog weer. Het is leuk. Het is snel op een recht stuk en het nodigt ook uit om snel te rijden en 'gekke' dingen te doen.
Als we het dan hebben over de verbruiksprestaties zijn we heel snel uitgepraat. 1 op 4, en dan houdt het wel op.

Kosten:
Om maar even verder te borduren op het verbruik: De kosten zijn absurd en niet meer van deze tijd. Maar dat weet je als je zo'n auto koopt. Een middagje toeren door de provincie kost je zo weer €100,- tot €150,- aan benzine.
Daarnaast ga ik er beetje bij beetje wat geld in pompen om hem beter rijdbaar te maken- en houden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.