Mercedes-Benz SLK 350 (2005) #2

autoreview

Mercedes-Benz SLK 350 (2005)

Signalement

UitvoeringSLK 350
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prachtige roadster

  • 75.000 km

Na bijna 15 jaar zonder auto, afgelopen jaar deze SLK350 gekocht. Als motorrijder 'moest' de auto een cabrio zijn, maar wel met een stalen vouwdak, niet dat gepruts met een linnen handkap. Een tweezitter is voor mij meer dan genoeg (da's de motor ook) en als ie er dan ook zo mooi gelijnd uitziet als de SLK ...

Deze is uit Duitsland geïmporteerd en bevat 'daarom' een lijst aan accessoires. Daar zelf nog wat aan toegevoegd waardoor nu eigenlijk alleen de elektrisch inklapbare spiegels missen. Er zijn ergere dingen. Verzekeren was een probleem, geen (auto) BM en dan een dergelijk geprijsde auto is niet iets waar ze in verzekerland op zitten te wachten. Ik was vergeten hoe duur het daadwerkelijk is om een auto op de weg te zetten: MRB, Verzekeren, APK en dan rijdt ie nog niet eens.

Affijn, als je eenmaal rijdt... geweldig. Het enorme vermogen van de V6 gekoppeld aan de luxe van een automaat en perfecte zitpositie. De bochten ... als een blok op de weg. Nu met de tropische dagen de keuze van airconditioned gesloten of zongebruind open. Ik zou autorijden bijna leuk gaan vinden. Bijna, want je moet niet stilstaan in de buurt van een dealer. Daar heerst toch de opvatting dure auto = dure eigenaar = veel betalen. Een tarief van 100 EUR per uur voor een merk monteur is wel heel gortig. Ja, daar zit natuurlijk alle overhead ook in. Maar toch.

Service is er in overvloed, maar een elektrisch pompje voor de reserve band (die leeg is om ruimte te besparen) van 150 EUR ... die ligt voor 20 EUR bij de Halfords, maar dan zonder sterretje.
In dat kader is het goed om te weten dat er in Duitsland een gespecialiseerd bedrijf zit voor gebruikte MB onderdelen met garantie en in verschillende kwaliteiten: www.mbgtc.com Zeer prettig geprijsd en met alle benodigde bouten en moeren.

Tot afsluiting, nog even over het rijden. Ja, milieu categorie G. Ja, verbruik ver van de 1:20 (maar ik rijdt normaal 1:12, niet 'sportief'). Ja, de bagageruimte is beperkt, zeker met opgevouwen dak. Maarrr, het rijdt als een vorst. Ook op de Autobahn gaan ze als vanzelf opzij. Dit is een liefhebbers auto ook al gebruik je 'm wel elke dag. Nu moet mijn vrouw alleen nog wat oefenen op het gracieus uitstappen, de combinatie van een lange deur met lage zithoogte zorgt dat je net effe een kontje kan gebruiken en met rokjes ...

Update Juli 2011 - 115.000 Km

De kosten zo ver:
- 2 Nieuwe zomerbanden achter (500 EUR)
- L. voordeurslot vervangen (150 EUR)
- Voorruit vervangen - barst (350 EUR)
- 1 Nieuwe band R. voor (275 EUR)
- Regulier onderhoud dealer 3300 EUR
- RDW 700 EUR
- CJIB 251 EUR

Ervaringen:
- Zwart is te besmettelijk, je ziet er alles op. Volgende keer iets grijzers.
- Verbruik regulier rond de 1:11 tot 1:12 bij veel snelweg (dagelijks 200 Km) en file
- Bochten: give me more! Als een trein op rails.

Stiekem af en toe een oogje op een AMG55, tsja.

Brokken en verkocht

  • 152.000 km

De SLK350 van 2004-2006 maakt gebruik van de M272 V6 motor. Bij productie van de balansassen is een kwaliteitsfout gemaakt die toen niet opgemerkt werd. Nu wel. De tanden op de tandwielen van de balansassen slijten bovenmatig waardoor er op een gegeven moment teveel speling op de nokkenasketting komt. Enige remedie: blok er uit, open maken nieuwe balansas. Kosten: plm 4.200 EUR bij de MB dealer. Als je trouwe klant bent willen ze Mercedes NL wel even bellen en kan je een regeling aangeboden worden.

Na de reparatie de wagen verkocht, ingeruild op de opvolger en gelijk maar een maatje zwaarder ...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens