Mercedes-Benz SLK (2004) - Test
Super Lekkere Kar
De Mercedes SLK was destijds de eerste van de inmiddels zo populaire coupé-cabriomodellen. Nu, zeven jaar later, is de werking van het verdwijndak verbeterd en dat niet alleen; de tweede generatie SLK is op alle fronten totaal vernieuwd. Hoe dat in de praktijk uitpakt, blijkt uit de eerste rij-impressie.
Het is nog niet eens zo lang geleden dat de kleine roadster uit de gratie was en er in dit segment, op de oude getrouwe Mazda MX-5 na, nauwelijks aanbod bestond. Totdat de Duitse merken daar in de tweede helft van de jaren '90 verandering in brachten. BMW met z'n Z3, Porsche met de Boxster en Mercedes met zijn SLK. Met het opvouwbare stalen dak van de SLK heeft Mercedes zelfs een nieuwe trend teweeggebracht.
Overigens staat de primeur voor het elektrisch bediende 'verdwijndak' op naam van Peugeot, die dat al in 1935 op de 402 Eclipse introduceerde. Maar met de huidige techniek is het intussen wél mogelijk een goede, snelwerkende constructie te maken, die bovendien niet om een lang achterdek vraagt. Voeg daarbij het voordeel dat je in een oogwenk de auto van roadster in cabrio omtovert en je hebt succes. Dat werd na de komst van de SLK al snel onderkend door Peugeot. Maar ook Renault, Chevrolet, Cadillac, Daihatsu, Opel, Nissan en VW hebben inmiddels een coupé-cabrio, of in elk geval een studiemodel met stalen vouwdak.
Sinds 1996 zijn er van de eerste generatie SLK 308.000 exemplaren verkocht, waarbij de hoge restwaarde een belangrijke reden is van zijn populariteit. Intussen staat de tweede generatie van de SLK klaar. Hij werd in Genève onthuld en de 200 Kompressor arriveert al op 27 maart in de Mercedes-showrooms. In juli volgt de SLK 350 met nieuwe V6-motor en in de herfst komt de bloedsnelle 55 AMG.
Bulliger
Mercedes gebruikte voor het SLK-onderstel componenten van de nieuwe C-klasse en zag daarbij af van de multilink-voorwielophanging zoals de eerste SLK had. Hij heeft vóór nu McPherson-veerpoten, terwijl achter als vanouds multilink-wielophanging is gebruikt. De laatste is aangepast aan de grotere spoorbreedte, die achter met 7 cm groeide tot 1,54 m. Vóór nam de breedte toe met dik 4 cm tot 1,53 m. Verder is de wielbasis van de nieuwe SLK 3 cm langer: 2,43 m.
Ook de buitenmaten zijn gegroeid: lengte, breedte en hoogte namen respectievelijk met 7, 7 en 4 cm toe tot 4,08/1,78/1,30 m.
De grotere breedte van de nieuwe SLK is vooral aan de achterkant overduidelijk. Uiteraard doet de nieuwe styling een flinke duit in het zakje om hem een bulliger uiterlijk te geven. Afgezien daarvan hebben liefhebbers natuurlijk allang gemerkt dat de nieuwe SLK niets meer weg heeft van zijn voorganger. Van een ingetogen vormgeving is nu geen sprake meer en de SLK lijkt ondanks de andere koplampen toch wel heel sterk op de SLR McLaren. Daarmee geeft de nieuwe SLK meteen te kennen dat hij een serieuze sportwagen is. En óf 'ie dat is! Dat blijkt meteen bij onze eerste kennismaking met de nieuwe SLK op Mallorca, dat met zijn gevarieerde landschap en de prima wegen best als het testeiland bij uitstek kan worden beschouwd.
Boter bij de vis
Eerst klimmen we achter het stuur van de SLK 200 Kompressor, de versie die in Nederland altijd de best verkochte uitvoering is geweest en dat naar verwachting ook zal blijven. Opmerkelijk is dat je meteen aanvoelt wat een sprong voorwaarts er is gemaakt. De vorige SLK was niet slecht, maar hij was bepaald niet stijf. De nieuwe SLK is dat wél. Hij nodigt ook meteen uit om maar snel van start te gaan, hem op zijn limiet te beoordelen. Toch moeten we daar gezien de verraderlijk vochtige toestand van wegen nog even voorzichtig mee zijn. Op het bochtige bergtraject wordt al snel bevestigd hoe sterk de wegligging is verbeterd. De SLK is een stuk stijver, en hoera: het ESP werkt gelukkig niet zó snel, dat een klein beetje overstuur meteen de kop wordt ingedrukt. De 163 pk sterke 1,8-liter Kompressor-motor presteert zoals we van hem gewend zijn in de eerste SLK. Voor de Nederlandse asfaltlinten is er absoluut niets mis mee. In de bergen, presteert 'ie heuvelopwaarts prima, maar op een lang vals plat zou je iets meer power willen hebben. Standaard heeft deze versie een 6-versnellingsbak met lekker korte schakelwegen. Ben je niet zo lang en zit je wat laag, dan stoot je je elleboog tegen middenconsole. Maar als je de goede stoelpositie hebt gevonden - en dat is niet moeilijk - ligt de pook goed binnen bereik. Een hekel aan schakelen? Koop dan voor € 2.906 extra een 5-traps automatische transmissie.
Nu is het niet zo, dat de SLK zó stijf is dat hij oncomfortabel is geworden. Integendeel, het onderstel verwerkt hobbels en kuilen voorbeeldig en is comfortabeler dan de eerste SLK.
Heteluchtsjaal
De 220 Kompressor is standaard voorzien van stoffen bekleding en staat op 16-inchwielen, met banden in de maat 205/55. Zijn uitrusting is compleet, met zaken als ABS, ESP, airco en een windscherm. Alle SLK's die in Mallorca klaarstonden, waren uitgerust met de Airscarf, een wereldprimeur waarvan je je eerst afvraagt of je zoiets nou echt wel nodig hebt: als het te koud is, doe je de kap toch dicht? Maar de scepsis slaat al snel om in waardering. Want al is het niet te koud om open te rijden, nét dat beetje warme lucht in je nek (die standen) voelt weldadig aan. Ook wie geen stoelverwarming neemt, zal misschien tóch die heteluchtsjaal kiezen. De Airscarf-optie kost € 649 en voor elektrisch verwarmde stoelen moet je € 484 bijbetalen.
De nieuwe SLK is ruimer dan z'n voorganger. Lange mensen hoeven niet meer tegen de voorruitstijl aan te kijken en kunnen een goede zitpositie vinden. De werking van de 'verdwijnkap' is verbeterd en hij heeft nu nog 22 seconden nodig om met een druk op de knop te worden geopend of gesloten. Als de kap is opgevouwen, is er iets meer bagageruimte (208 l), zodat er twee rolkoffers onder de bescherming passen.
Nieuwe V6
Vanaf juli is de SLK 350 beschikbaar met zijn nieuwe 3,5-liter V6-motor. Ook die (rode) versie, opgeleukt met AMG-spoilers en zijskirts, hebben we flink aan de tand kunnen voelen. Het laat zich raden dat de 350 zich ontpopt als een dijk van een auto. Daar zorgen zijn 272 pk en het fraaie koppel van 350 Nm wel voor. De lichtgewicht aluminium 24-klepper heeft variabele nokkenastiming aan de in- en uitlaatzijde. Daarmee heeft Mercedes-Benz een wereldprimeur, want het is nog niet eerder op een V6 toegepast. De sprint van 0-100 km/h moet de SLK 350 in 5,6 s kunnen volbrengen. De V6 heeft gewoon veel trekkracht en reageert lekker snel op het gaspedaal. Wie in de tunnel van Palma naar Andratx een extra dot gas geeft, kan extra genieten van het fraai getunede uitlaatgeluid van de V6. Deze versie (€ 64.500) is eveneens standaard uitgerust met de handgeschakelde zesbak, maar onze testauto had de nieuwe 7G-Tronic-zeventrapsautomaat (een optie voor € 3.070). Die transmissie is geweldig. Hij schakelt nauwelijks merkbaar met grotere stappen in de lagere versnellingen en met korte stapjes van '4' naar '5' en naar '6'. De SLK 350 wordt geleverd op wielen met banden in de maat 225/45 R17.
Op de topversie, de SLK 55 AMG met zijn 360 pk sterke V8, moeten we nog wachten tot het najaar, ook met het rijden. Op zijn prijskaartje staat de lieve som van € 98.950. Zowel de 350 als de 55 AMG zijn standaard uitgerust met een leren interieur, elektrische stoelverwarming en met Airscarf.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor (2007)

Test: Mazda MX-5 Roadster Coupé - Mercedes SLK 200

Test: BMW Z4 Roadster 2.5si - Honda S2000 - Mercedes SLK 280

Mercedes-Benz SLK 350 (2005) - Test

Test: Porsche Boxster S – Mercedes-Benz SLK 55 AMG
