Mercedes-Benz S 320 (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S 320 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Eerste ervaring
- 75.000 km
De Octavia 1.9 diesel ingeruild voor deze S320 uit 1999. De foto's zijn van toen wij hem ophaalden bij een handelaar in Keulen, welke een giga prijs voor de Octavia gaf. De auto was aantoonbaar van een oude dokter geweest, net met 89 jaar overleden. Eerste en enige eigenaar, altijd dealeronderhouden. Hij ziet er heel goed uit voor zijn leeftijd, waarschijnlijk heeft er nooit iemand achter of naast hem gezeten. Ook de bestuurdersstoel is nog niet doorgezeten. Helemaal geen roest, geen steenslag, gewoon een gave auto. Mijn vriendin woont in Duitsland, vandaar dat hij op duits kenteken is gezet. (wegenbel. €219,-- per JAAR). Het is de auto waar mijn vriendin in rijdt, zij rijdt 10.000km per jr. schat ik eens.
Allereerst een kleine vergelijking met mijn Phaeton 3.0tdi uit 2008.
De Phaeton is in principe niet veel gewijzigd t.o.v. de introductie in 2002, het jaar dat deze S-serie (vanaf september) een facelift kreeg.
Ik kan alleen maar zeggen, dat als ik van de Phaeton in de S overstap, ik het gevoel heb alsof ik in een Matchbox auto stap.
De Phaeton voelt veel solider aan, het stuur, de pook, de deuren, het dashboard, gewoon alles is veel degelijker en beter afgewerkt. Er heerst veel meer rust in de Phaeton. Beide auto's zijn met luchtvering uitgevoerd, maar weer een gigantisch verschil in het voordeel van de Phaeton. Daar is het echt alsof je op lucht rijdt, bij de Benz niet.
Het klinkt natuurlijk decadent, maar voor een boodschappenauto is het natuurlijk wel een feest. Voor deze prijs (€10.000 minus inruil) van deze krijg je niet eens een leuke boodschappenauto met zo een comfort en uitrusting.
OK genoeg gezeur over het vergelijk met de Phaeton.
COMFORT
Het is een limousine, dus het comfort is van een bovengemiddeld niveau. Er heerst rust in de auto, de stoelen zitten goed, de vering is zacht, gewoon lijker glijden.
ONDERSTEL
Hij is natuurlijk op comfort afgestemd (luchtvering), maar hij laat toch wel steken vallen. Bij bijna ieder putdeksel maakt hij een sprongetje. Zolang het wegdek glad is, is er niks aan de hand, maar op de pokdalige wegen hier in België (daar woon ik) haalt hij het niet bij de Phaeton (sorry dat ik er weer op terug kom). Nerveus en je moet toch redelijk wat corrigeren.
MOTOR EN TRANSMISSIE
Het verbruik schommelt op dit moment rond de 1 op 10. Niet slecht voor dit formaat en gewicht.
De motor loopt zijdezacht, en heeft als je wilt genoeg punch om eens snel in te halen. De automaat is heerlijk boterzacht en schakelt zonder schokken.
BETROUWBAARHEID
Nog te vroeg om er iets over te zeggen, maar alles ziet er nog als nieuw uit, ook onder de motorkap, dus voorlopig verwacht ik geen problemen. (duimen maar!!)
GEBRUIKSKOSTEN
Het verbruik en wegenbelasting heb ik al vermeld, en aangezien we op duits kenteken rijden, kun en mag je het niet met Nederland vergelijken. WA beperkt kasko kost ons ongeveer € 650 per jaar, als 2e auto (de Phaeton all-risk als eerste auto met 70% no-claim kost minder per jaar!!!) Als we hem goed blijven onderhouden, denk ik dat de afschrijving ook wel zal meevallen.
De waarderingen die ik invul baseer ik dan ook een beetje op de ervaringen van vorige S-klasse van mijn vriendin, en zet ze af tegen de Phaeton, want die zit in dezelfde prijsklasse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.