Mercedes-Benz S 500 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S 500 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 64.400 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
Introductie
- 72.100 km
De W210(E320-1996) van Mercedes is een fantastische auto. Maar er is altijd meer en beter te wensen.(Overigens blijft de E klasse gewoon)Zie mijn review http://www.autoweek.nl/autoreview/29732/mercedes-benz-e-320-elegance. En dan ga je al snel kijken naar de W220 van dit merk. De S klasse dus.
Al een beetje rond gekeken op het internet .Ook eens gaan kijken naar een exemplaar dat te koop stond maar dat was meestal bedroevend. En dat geldt zeker voor het aanbod in Nederland. Kennelijk heeft men wel het geld om een gebruikte aan te schaffen maar niet om te onderhouden. En dat is oh zo belangrijk. Duitsland is het Mekka voor dit soort auto's. Vaak met maar weinig km's op de teller en veel extra's.
In feite stel je een verlanglijstje op zoals je dat ook doet bij een nieuwe en op het internet gebeurt de rest. Tot het moment dat je dat vindt wat je zoekt. Dan wordt het spannend en ga je kijken.
Mijn eerste Duitse bezoek(we schrijven januari 2012) was een schot in de roos. In mijn gewenste kleur, het juiste interieur en de extra's zaten erop die op wensenlijstje stonden vermeld. Dat er dan nog meer op zit dan gewenst is een prettige bijkomstigheid. En van de eerste eigenaar(1943). Net bij de dealer ingeleverd voor een nieuwe. Maar in een staat zoals je auto's, met die leeftijd, maar zelden tegenkomt. Ik heb werkelijk moeten zoeken naar gebruikssporen. Het gedeeltelijk houten stuur had geen enkel krasje of vervuiling. De beige bekleding was smetteloos. Alleen aan de gordels kon je zien dat ze gebruikt waren maar absoluut niet vies. En de motorkap had wat steenslag. Als de garage je dan de sleutel in de hand geeft met de woorden "gehen Sie ruhig mahl fahren", dan geeft geeft toch wel vertrouwen. Onderhoudsboekje nog even controleren en de koop was gesloten.
De auto is in de kleur Smaragd-zwart(189) en is eigenlijk niet zwart maar heel donkerblauw. Deze kleur in combinatie met het - dus onberispelijke - beige lederen interieur geven de auto precies de uitstraling die bij dit model hoort(naar mijn mening althans).
Tja, die extra's. Net als in mijn review van de E320 noem ik op wat er niet in zit. De verstelbare achterbank, keyless-go en de adaptieve cruisecontrol.De rest zit er allemaal in incl. de (nutteloze) TV en de oh zo geweldige Bose installatie.
Uiteraard bij de RDW(het is inmiddels april) geen problemen gehad en na betaling van de rest BPM het kenteken ontvangen. Begin mei stond de auto op kenteken.
Hoewel de auto bij 58000(2 jaar geleden) nog een beurt had gehad toch naar de MB dealer gebracht voor een complete controle. Dit ook voor de 30-jarige Mobiliteitsgarantie die Mercedes op dit model geeft.Olie, alle filters en vloeistoffen vervangen(inkl.die van de remmen en airco). Kosten € 650,00.
De auto stond in Duitsland op originele AMG velgen vanaf fabriek. Met de dealer aldaar afgesproken dat zij deze zouden omruilen voor -splinternieuwe- standaard 7-spaaks velgen die op de V8 geleverd werden(inkl. nieuwe Pirelli winterbanden). Via Marktplaats een mooie set standaard LM velgen aangeschaft en daar de winterbanden op laten leggen.
Als zomerband gekozen voor Michelin Primacy HP OM(Original Mercedes). Een prima combinatie naar blijkt.
Inmiddels 8000km gereden met deze auto.
Wordt alleen privé gebruikt. Zakelijk rij ik de E320.
De vakantie was dit jaar naar Zuid-Duitsland gepland dus dat zat wel snor.Ik heb de auto op dat traject goed kunnen testen. Ben absoluut geen hardrijder maar met een dergelijke auto kun je de verleiding niet echt weerstaan om het gaspedaal eens goed in te trappen. Ik weet nu in ieder geval wat ie kan. Het verbruik valt me best mee(gemiddeld 1:11).
De E is al goed maar deze overtreft alles. De Airmatic vering geeft de auto het juiste comfort. En de automatische 5bak doet zijn werk zo geruisloos. De 5 ltr V8 heeft zoveel kracht en souplesse, dat is echt wennen. Rammeltjes kent de auto niet. Zelfs de navigatie( vaak zeer bekritiseert in tests) werkt uiterst nauwkeurig, inkl. extra scherm recht voor de bestuurder) Het is goed toeven in deze auto.
Wat de navigatie betreft wel nog een opmerking. Hij is van het non-DX systeem en dat betekent gewoonweg dat er geen nieuwe navigatie CD's meer te krijgen zijn. De jongste die ik op de kop heb weten te tikken is uit 2007.
Ik heb daarom besloten het systeem te laten vervangen door het systeem uit de facelift versie met het grote scherm. Alles wordt(nieuw)naadloos passend en origineel geleverd en aangesloten inkl. de nieuwste software.
De auto inmiddels laten taxeren voor de verzekering en het stemde mij tevreden dat deze waarde ruim boven mijn aanschafwaarde lag. Het rapport bevestigde mijn eigen- leken- bevinding dat ik iets unieks had gekocht.
Wordt vervolgd.
Tussenverslag
- 78.000 km
Tijd om de balans van een halfjaar gebruik op te maken.
November 2012 km stand 74400
Tot november alles probleemloos gegaan. Toen gebeurde het.
Op een maandagochtend de auto starten en de schrik van je leven krijgen. In plaats van een fluisterstille V8 lijkt het wel of ik een diesel start. Een getik van jewelste. De auto maar weer snel uitgezet en de garage gebeld. Zij adviseerden om de ANWB te bellen en die waren er snel. Direct diagnose gesteld: klepstoter(s). Niet mee rijden was hun advies en zij zorgden voor transport naar de dealer.
Daar werd dezelfde diagnose gesteld en voorgesteld de motor te spoelen. Kan wel eens helpen. Hielp echter niet. Dan kijken welke stoters kapot zijn. Heb opdracht gegeven ze allemaal(24) te vervangen. Kosten incl spoelen 1500 euro. Zou na drie dagen klaar zijn. Derde dag telefoontje. Bij het opbouwen is de aansluiting met de radiateur kapot gegaan. Niet meer te herstellen. Moet vervangen worden. Met korting op onderdelen e.d. extra kosten van 700 euro. Totaal dus 2200 euro.
Uiteindelijk twee dagen later de auto weer teruggekregen.
Liep als het spreekwoordelijke zonnetje maar dat deed ie van te voren ook al. Volgens de garage had de auto misschien toch te weinig gelopen het laatste jaar waardoor een aantal klepstoters uitgedroogd waren. Laten we het daar maar op houden.
Bij deze werkzaamheden ook de winterbanden laten monteren.
Die had ik in het voorjaar op de standaard velgen van MB laten zetten en daarna niet gebruikt. Bij het wegrijden had ik al een gevoel dat de auto anders reed. Bovendien maakten de banden een hels lawaai. Het waren dezelfde banden als waarmee ik de auto had gekregen alleen de velgen waren anders. Op internet rondgekeken en een vrijwel nieuwe set Michelinbanden op de 7 spaaksvelgen van MB gevonden. Deze eronder laten zetten en probleem opgelost. De andere set heb ik kunnen inruilen.
Februari 2013. Km stand 78000 km.
Kom 's avonds thuis. Zet auto stil om iets uit te laden en wil weer starten om de auto binnen te zetten: niets meer daar. Start niet, licht doet het gewoon. Denk aan defecte startmotor. ANWB maar weer gebeld. Kabel erop en starten. Accu doorgemeten: kapot. Maar direct doorgereden naar de dealer, aangezien de auto alleen nog met starthulp aan wilde gaan, en daar neergezet. 's Morgens om 10.00 uur auto weer gereed om opgehaald te worden.
Het is natuurlijk wel een kostbaar halfjaar geweest maar dat heeft aan de plezierige belevenis van de wagen niets afgedaan.
Wordt vervolgd.
Tussenverslag
- 81.179 km
De 80000km grens inmiddels gepasseerd.
Volgens de richtlijnen een grote beurt gegeven.
De olie niet laten vervangen(op advies van de garage) omdat deze er pas 7000km in zit.
Aangezien de bougies er al 4 jaar inzitten moeten deze ook vervangen worden.
Afspraak met de garage om dit bij 90000km te doen.
Er is een lekkage van het reservoir van de ruitensproeier. Loopt spontaan leeg. Kwestie van een aantal rubbers vervangen.Verder de nodige filters vervangen. Totale kosten € 511,00.
Verder loopt het allemaal lekker.
Tussenverslag
- 85.000 km
Alweer 5000 probleemloze km's verder.
Gewoon een fantastische auto.
Wel een aanpassing in mijn review.
Eerder heb ik aangekondigd het navigatiesysteem te laten ombouwen naar het systeem van de facelift 2003. Technisch mogelijk maar er zijn maar weinig bedrijven die dat kunnen en de beste zit juist helemaal in het noorden van het land terwijl ik woonachtig ben in het uiterste zuiden. Je bent dus altijd twee dagen weg om dit te laten doen.Steeds kwam het er(nog) niet van.
Nu kreeg ik onlangs een tip van iemand dat het Navigon navigatiesysteem op de Iphone 5 prima werkt. En laat ik die Iphone nu hebben. En van T Mobile indertijd de Nederlandse versie gratis gekregen. Voor €29,95 de Europese versie gedownload en voila: een perfect systeem is beschikbaar. Werkt via Bluetooth over de luidsprekers in de auto.
Probleem was dat ik nog niet beschikte over Bluetooth in de auto. De dealer heeft nu een Parrot MKI9200 ingebouwd waarbij het schermpje keurig is ingebouwd in het schuiflaadje voor de asbak. Niets zichtbaar en de telefoon werkt(volledig spraakgestuurd) perfect. En de navigatie doet zijn werk, via de luidsprekers, voortreffelijk.Wel een Brodit houder aangeschaft om de Iphone goed te kunnen plaatsen met het 3D scherm. Voor de inbouw en de Parrot was ik in totaal € 470,00 kwijt.
Deze auto is weer helemaal up to date.
Wordt vervolgd.
Tussenverslag
- 90.000 km
Inmiddels weer 5000 km verder.
Zoals eerder vermeld zouden bij deze km stand de bougies vervangen worden en de olie zou ververst worden. En zo geschiedde. Totale kosten € 716,00. Niet mis maar het zijn tenslotte 16 bougies die vervangen dienen te worden. Tevens de winterbanden erop laten zetten.
De auto rijdt nog steeds uiterst comfortabel en het blijft genieten in deze echt tijdloze auto.
Tussenverslag
- 97.500 km
Tijd om mijn ervaring weer eens te delen.
Voor het eerst naar aanleiding van een defect.
Wat is, of beter gezegd was, er aan de hand?
De laatste maanden lichtte het lampje van het motormanagement op. Maar ja, aangezien het na een aantal keren weer uitging dacht ik dat het euvel wel weer voorbij was. Ook nog eens met de garage contact gehad hierover en ik moest maar langskomen als het lampje brandde wat dus niet gebeurde.
Wat zich wel ging voordoen was dat als ik wel eens startte de motor niet aansloeg. Vreemde gewaarwording. Na een paar keer proberen lukte het dan wel weer. Ik had het idee dat het aan de startonderbreker lag.
Wat wel een onbevredigend gevoel gaf.
Twee weken geleden tijdens een van die heftige hoosbuien die we gehad hebben finaal in een plas water gereden welke ik niet meer kon ontwijken. Motor afgeslagen en gelukkig nog aan de kant van de weg gekomen. Opnieuw starten hielp niet dus de ANWB gebeld. Tijdens het wachten nog eens geprobeerd en jawel hoor hij sprong wee aan.
Vervolgens even naar een veilige plek gereden en aldaar gewacht op de wegenwacht omdat de auto alweer vrij snel uitviel.
Wegenwacht heeft de auto aan de computer gehangen en constateerde een paar foutmeldingen. Toch maar even bij de garage langsgaan was zijn advies.
Voor de zekerheid zou hij nog even achter mij aanrijden. Na 10 km aangegeven dat alles oké was en zijn wij ieder onze weg gaan vervolgen. Nog geen 10 km verder viel de auto spontaan uit. Zonder sputteren of wat dan ook. Weer langs de kant. Starten lukte niet. Half uur gewacht en ja hoor hij liep weer.
Naar huis gereden(was gelukkig niet ver meer) en de auto in het weekend niet meer gebruikt(was zaterdag tenslotte).
Op maandag de auto zonder verdere problemen bij de dealer gezet en gevraagd de auto te controleren en verteld dat ik in een plas water was gereden. Zij hebben e.e.a. gecontroleerd(filters etc.) maar niets aan de hand. Totdat men de auto buiten wilde zetten. Hij sloeg niet aan. Opnieuw aan de computer en ja hoor daar was de foutmelding: krukassensor.Deze sensor geeft vitale informatie aan het motormanagement en zonder die informatie kan de motor niet meer draaien. En dat was ook precies wat hij niet meer deed.
Nadat de garage de sensor had vervangen(gewoon op voorraad) was alles weer bij het oude: een lekker lopende V8.
Kosten € 373,00 maar dat was incl. controleren filters en elektrische installatie. Viel me 100% mee eerlijk gezegd.
Mijn devies: bij oplichten van dat motormanagementlampje in alle gevallen naar de garage. Het brand niet voor niets.
Klokje rond
- 101.400 km
De 100000 km bereikt. Tja wat moet ik erbij vertellen? Dat het een hele fijne auto is? ja.
Dat er weer een lampje van het motormanagement is gaan branden? Ja! Nu van de lambdasonde. Twee stuks zelfs. En dat zou heel goed kunnen want het benzineverbruik was behoorlijk opgelopen. Dus laten maken. Kosten € 380.
Verbruik is weer normaal geworden.
De S Klasse W220 blijft een genot om in te rijden !
Wordt vervolgt.
The End
- 103.000 km
Na drie jaar volle tevredenheid toch besloten de auto van de hand te doen. De auto heeft inmiddels een nieuwe, enthousiaste, eigenaar die de auto zakelijk als Youngtimer is gaan rijden. Een verstandige keuze. Minimale bijtelling en een maximum aan comfort. De perfecte combinatie voor de zakelijke rijder.
Terugkijkend kan ik alleen maar blij zijn in deze S 500 gereden te hebben. En bovenal een goede investering. Na ruim drie ermee gereden te hebben heeft de auto mij 10% meer opgebracht dan ik er in 2012 voor betaald heb. Dus nul afschrijving !
Qua onderhoud is mij alles 100% meegevallen.
Wel al het onderhoud bij de MB dealer laten doen. Vast wat duurder maar ook heel degelijk en vertrouwd.
En nu dan.
Het is weer een Mercedes S klasse geworden.
De W 221 uit 2006. Een S 350 in topconditie van eerste eigenaar. Binnenkort is de review te lezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.