Mercedes-Benz E 350 e Lease Edition (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 350 e Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Perfecte Mercedes Prius
- 15.000 km
Hierbij een verslagje van mijn indrukken over de eerste 15.000 km met mijn Mercedes E350e. Juist: een E250 benzine met accupakket.
Aanschaf:
Ik heb de auto medio 2017 uit een 2016 voorraad bij de MB dealer met nieuwe Hybrides gekocht. Een soort 'nieuwe tweedehands' dus. Dat had een aantal voordelen: lage bijtelling (15%), lage MRB en veel BTW (namelijk nauwelijks BPM waardoor je ongeveer 20% van de prijs kunt aftrekken ipv de gebruikelijke helft) dus zakelijk, in combinatie met een mooie korting, heel erg attractief. Nadeel was dat ik nauwelijks iets kon kiezen. Maar ja, er zat al een Lease Edition pakket op waardoor alle wezenlijke features zoals metallic lak, luchtvering, grote navigatie, etc. inbegrepen waren. Ander nadeel is natuurlijk dat je nieuwe auto eigenlijk gelijk 1 jaar oud is.
Het rijden
De auto bevalt uitstekend. Het is niet mijn eerste Mercedes, wel mijn eerste MB benzine -herstel-: benzine-hybride. Een Mercedes geeft mij toch altijd dat 'Welkom Thuis' gevoel, net als in hun reclame. De auto rolt lekker en doet haar best je in alle rust van A naar B te brengen. Het geluid op de snelweg is...nou ja, het is er eigenlijk niet: ontzettend stil, zeker als het asfalt lekker glad is (1.250 tpm bij 100 km/u). De luchtvering strijkt alle hobbels glad, je zweeft echt. Echter, in bochten weet de auto van wanten want dan is de zweverigheid weer helemaal weg. De auto heeft standaard standverwarming (via een app of de computer): heerlijk om in het koude seizoen in een warme auto te stappen en tijdens warm weer in een voorgekoelde oase. Zitpositie en ruimte zijn zowel voor- als achterin prima in orde. Ik ben 1.95m lang en hoef de stoel niet naar voren te schuiven als een ander lang mens achter mij gaat zitten.
Prestaties
De auto nodigt uit tot sereen glijden. Omdat je in NL sowieso niet hard mag (afgezien van het nut daarvan), geeft dat een heel mooi verbruik van 6.4 liter/100km gemiddeld over ca. 15.000 km. In combinatie met de super lage MRB kan geen diesel daar tegenop.
Toen ik een keer met mijn dochter naar Duitsland ging, besloten we eens even flink het gas in te drukken. Keuzeknop op Sport+ zetten en gas geven! Ineens zit je in een kanon met bijna 300 pk systeemvermogen en 550 NM (vandaar maatje 275 achterbanden?) onder de voorplecht. We hebben achter een BMW M135i aangereden en die kon ons niet los rijden waarop ze wat inhielden en ons lieten passeren om met grote ogen te kijken wat voor taxi dit was die hen zo op de hielen bleef zitten. Daar is het fotootje van 255 km/u van, bij 257 ging de auto in de begrenzer. Boven de 200 km/u gaat het apparaat overigens ook nog lekker door. Logisch dat het verbruik dan omhoog knalt maar bovengenoemde 6.4 liter is inclusief zo'n uitspatting als deze (dit ook ter geruststelling van de milieuvrienden).
Elektrisch rijden
Hoe bevalt het hybride deel nu? Goed dus, want je merkt niets van overschakelen van elektrisch naar benzine of omgekeerd. Verder is het erg leuk om in de stad je als een hele comfortabele cocoon geruisloos door het verkeer te bewegen. Ik heb thuis een laadpaal dus kan veel stekkeren anders haal je dat mooie verbruik niet. De actieradius op de accu is laag: max 30 km maar in de praktijk nog minder. Echter de elektromotor schakelt veelvuldig stiekem bij en bij het remmen wordt er heimelijk gerecupereerd waardoor -zie de andere foto- de auto tot nu toe meer dan een kwart van de kilometers puur elektrisch heeft gereden. Niet slecht lijkt me.
Overall
So far, so good. Ik kan nog niet zoveel slechts over de auto vertellen vandaar dat ik alle waarderingen vooralsnog op max heb gezet.
Zuinig zoeven met een grote Z
- 30.000 km
We rijden lekker door en inmiddels staat de teller op 30.000 km. Passagiers die met me meerijden zijn allemaal zéér onder de indruk van het comfort. "Is het een S? Wat is ie ruim en stil!" Misschien heb ik weinig car adapten onder mijn vrienden en collega's maar ik beschouw het -juist daardoor- wél als een compliment. Ook grappig dat ze regelmatig opmerken zelf maar een ouderwetse auto te hebben vergeleken bij die van mij als we weer eens geruisloos wegrijden. Dat terwijl ze in de regel allemaal 'nette auto's' rijden zoals 5 series, A6/A7, Range Rovers, etc. "Mijn volgende auto wordt ook elektrisch of hybride" hoor ik dan. We gaan het zien...
Een paar duizend kilometer geleden eens de board computer gereset om te kijken hoe of het met het verbruik in de zomer zit. Welnu, de cijfers zijn fraai:
- afgelegde afstand: 2.446 km
- gemiddeld verbruik: 4,6 liter/100 km (!)
- elektrisch gereden afstand: 951 km (= 39% van de totale afstand).
Met andere woorden: het hybride concept werkt echt wel goed. Nu stekker ik frequent en rij ik niet als een gek (hou me in NL overal behoorlijk netjes aan de snelheidslimieten) dus dat scheelt. Ik weet ook dat het werkelijke verbruik wat hoger is als je de kosten van de stroom meeneemt, maar dan kom je nog steeds uit op 'een lage 5 liter op de 100 km'. Zoals ik eerder schreef, smokkelt de auto regelmatig door stiekem elektrisch te rijden bij lichte gasvoet, te recupereren bij remmen etc. en dat tikt klaarblijkelijk allemaal aan. Met volle accu rijdt de auto nu iets verder dan in de winter op de elektriek: van ca. 20 km nu zo'n 25 km dus dat blijft weinig maar de winst zit 'm kennelijk niet in die puur autonome range.
De achterbanden slijten wel behoorlijk snel: de brede Pirelli's in de maat 275/40R18 hebben ondanks de rustige rijstijl nog maar 3 mm profiel en dat is voor mijn doen rap. Misschien heeft dit toch te maken met het hoge gewicht (bijna 2.000 kg) in combinatie met het hoge koppel: 440 NM voor de elektromotor en 350 NM voor de benzinemotor die je -geloof ik- niet helemaal bij elkaar mag optellen. Ook de 0-100 km/u sprint in krap 6 seconden geeft aan dat de banden geen lui leventje leiden. Dat is dan ook het enige negatieve dat me opvalt. Nou ja, de navigatie e.d. is weliswaar heel mooi qua display maar het infotainmentsysteem van de BMW beviel me beter want dat is intuïtiever en sneller te bedienen. Verder is de auto nog als nieuw alsof hij gisteren uit de fabriek kwam. Geen olieverbruik, piepjes, kraakjes of ander ongemak. Ook fijn: de app die ik nu kan gebruiken om de airco 10 minuten voor vertrek aan te zetten: heerlijk instappen in 20º terwijl het buiten snikheet is. Een standaard feature.
Op de site van Mercedes zag ik dat er momenteel nauwelijks E modellen beschikbaar zijn. Kennelijk hakken die nieuwe emissienormen er hard in en sleutelen ze driftig aan de motoren met als gevolg dat het gamma nu even beperkt is. Raar genoeg nu meer diesels te kiezen dan benzineversies. Ik dacht juist dat diesels het zwaar zouden krijgen... Het lijkt er ook op dat de auto's een stuk duurder gaan worden.
Nou ja, ik zoef lekker door naar het volgende verslag. Hopelijk net zo groen en stressvrij als tot nu toe. Tot dan.
En we tokkelen door
- 70.000 km
Inmiddels staat de teller op 70.000 en de auto bevalt nog steeds prima. Verbruik was gedurende de zomer over vele duizenden kilometers onder de 5 liter/100 km gemiddeld en dat blijft dus indrukwekkend. In de winter ligt het verbruik nu op ca. 6,5 l/100 en tijdens twee ritten naar Italie over 1400 km met een kruissnelheid van 140 km/uur kwam ik uit op 7,4 liter waarbij ik 180 km elektrisch had gereden. Netjes, toch?
Bij 50000 km heb ik mijn zomerbanden omgeruild voor winterbanden. Geen moment te vroeg want de auto banden waren he-le-maal kaal.... Het was nog een hele toer om de achterbanden in 275/40/18 in een ander merk dan Pirelli te krijgen (die ik duur vind en die snel slijten) maar na veel gezoek kwam ik uit op een Duitse leverancier die originele velgen met Kumho banden (ook OEM) leverde voor 1400 euro: geen gekke deal vond ik en de banden bevallen prima.
Ondertussen is de navigatie opnieuw geïnstalleerd want de laatste tijd viel de hele zaak uit als ik bijvoorbeeld van radiozender veranderde. Dat uitvallen kwam dan neer op bevriezen: niets was meer in te stellen of te bedienen. Met de nieuwe software is alles nu zoals het moest zijn dus aanradertje voor de mensen die daar ook mee te maken hebben. De schermen zijn overigens ook allemaal net wat fijner geworden en wat ook prettig is dat er boven in het navigatiescherm nu een reepje info staat waarop de volgende afrit staat vermeld. Scheelt echt want voorheen was het nog wel eens de vraag wat allemaal de bedoeling was bij het volgende grote kruispunt.
Carglass heeft een nieuwe voorruit geplaatst want de auto was geraakt door een steen. Heb nu wel last van windgeruis boven de 200 km/uur maar ja, dat rij ik alleen maar 2x per jaar tijdens een kleine uitspatting op de Autobahn dus daar kan ik mee leven.
Met ander woorden: ik ben nog steeds heel blij met mijn auto!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz E-klasse 350e Prestige Plus BTW Pano - Burmester - Widescreen
- 2016
- 169.855 km

Mercedes-Benz E-klasse 200 Estate Business Solution AMG Plus Upgrade Edition | PANO
- 2019
- 73.320 km

Mercedes-Benz Estate 250 Prestige Plus | STOELVERWARMING | CAMERA ACHTER | PANO/SCHUIFDAK | SENSOREN VOOR/ACHTER
- 2016
- 161.411 km
Lees ook

Manhart ER 800 is E 63 met ruim 800 pk

Mercedes-Benz E 300 de - Rij-impressie

BMW 520d vs. Mercedes E 220d - Dubbeltest

BMW 520D - Jaguar XF 2.0D - Mercedes-Benz E 220 D - Volvo S90 D4

Plug-in hybrides Mercedes-Benz GLC en E-klasse
