Mercedes-Benz E 250 Diesel (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 250 Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 193.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
- 212.000 km
Job als Account Manager ingeruild voor een bureaujob bij 's werelds grootste verzekeringsmaatschappij met Belgische hoofdzetel in hartje Brussel. Bedrijfswagen (ellendige Opel) werd ingeruild voor "Resispas Openbaar Vervoer", dus mocht ik ook gelijk op zoek naar een auto (2de auto voor het gezin) om naar het station te tuffen. De keuze viel meteen op een W124, maar het was duivels moeilijk om iets naar men zin te vinden, ook al omdat ik niet veel zin had om er veel geld in te duwen. Het is immers een "2de autootje",, nietwaar. Na ellendige zoektochten en nutteloze kilometers uiteindelijk dit paarse exemplaar gevonden.
193000 km (uitzonderlijk laag voor deze generatie) en 1200 euro. Auto had wel paar jaar stilgestaan, maar had altijd binnen gestaan wat zijn body uitzonderlijk maakt voor een auto van die leeftijd.
Begonnen met groot onderhoud (motorolie, versnellingsbakolie, alle mogelijke filters), daar kwamen V-riem, batterij en voorgloeikaarsen nog bij. Vooral de voorgloeikaarsen waren hel. Letterlijk uren aan bezig geweest met de daver op het lijf dat ze zouden breken. Met keuring inbegrepen was alles voor goed 800euro geklaard en kon ik dus voor goed 2000euro op pad.
Kosten:
Intussen 212.000 km en 2jaar verder;
- 1 oliewissel van 50 euro en een raammechanisme van 75euro op afbraak . Dat is het enige wat deze wagen mij op 2 jaar heeft gekost. Nu worden er wel geen grote afstanden mee afgelegd (10.000/jaar), maar toch. Dan mag de rijbelasting mij 600/jaar kosten, dit haal ik er dubbel en dik uit in de onderhoudskost.
Comfort en rijgedrag:
Deze auto heeft altijd als tweede auto gediend en dat is hier niet anders. Alleen, ik ben een 32jarige man, de eerste eigenaar was een 80jarig besje. Dit komt de prestaties van de auto niet ten goede. Het heeft heel wat moeite gekost om de gaspedeaalkabel degelijk bijgeregeld te krijgen (die was volgens mij nooit verder dan halfweg geduwd) en de eerste 3000km waren dramatisch traag , de motor was zelfs koppig en tegendraads. Voorzichtig en opbouwend is daar toch enige verandering ingekomen en nu na een kleine 20.000 km, bij een warme motor kan je gerust uit de kluiten komen. Aangezien het een 20-klepper is kan je ook lekker in toeren gaan om vermogen te putten en om mee te gaan in het stadsverkeer is het zelfs nodig om hem af en toe eens goed te laten brullen. En wees niet bang, je kan gerust tot 5000 toeren gaan (uiteraard enkel bij warme motor). Echt dynamisch zal ie echter nooit worden, maar dat is geen enkele 250 ooit geweest.
Het zitcomfort is verbluffend, de ster voor je neus impressionant. Hier kan je duizenden kilometers aan 110 op de autosnelweg in tuffen zonder dat het verveelt. De wagen straalt zo veel rust, klasse, comfort én betrouwbaarheid uit. Dat voel je bij iedere beweging die je uitvoert met betrekking tot het besturen van deze auto.
Conclusie:
Dit is voor mij de beste wagen aller tijden. Meer kan en hoef ik eigenlijk niet te concluderen.
Onverwacht, maar logisch afscheid
- 215.000 km
De oldtimer-regeling in België wordt opgetrokken naar 30 jaar. Kortom, nog minstens 5 jaar extra 600euro taksen betalen. En dat voor een auto die dienst doet als 2de auto en de 10.000km per jaar niet overschrijdt. De twijfel nam toe. Uiteindelijk een fantastisch bod gekregen van een liefhebber die hem op stal gaat zetten. Dubbel van de aankoopprijs. Pijn in het hart, maar de geldbeugel gaat voor. Geen euro extra kosten meer gehad. Uiteindelijk flink profijt gedaan aan deze gouwe beer.
Bye bye ouwe jongen, het ga je goed.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.