Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select (2002)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select (2002)

Signalement

UitvoeringE 220 CDI Elegance Select
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf73.000 km
KM-stand laatst213.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 162.500 km

Nadat mijn Volvo S80 T6 in Frankrijk tijdens het rijden in brand is gevlogen en daardoor totaal verloren ging, rijd ik sinds eind september 2003 een diesel. Wat een verschil met een T6. Inmiddels is Volvo een terugroepactie voor 460.000 auto’s begonnen maar Volvo ontkent dat mijn Volvo S80 in brand is geraakt door een productiefout terwijl het verhaal/terugroepactie exact past op onze situatie. Ongeloofwaardig en vreemd...

Na korte tijd heb je je helemaal ingesteld op het soepele karakter van de Mercedes 200 CDI Elegance Select.
Ook laag in de toeren is hij vlot genoeg. Een verbruik van 1 op 17 is haalbaar.
Aan de hand van de dagteller en de getankte liters reken ik dit uit.
De boordcomputer zegt dat ik 1 op 18-19 rijd. Toch scoorde ik volgens de boordcomputer de laatste 3200 km alles bijelkaar een keurige 5,1 ltr op 100. Met de koudere wintermaanden is dat momenteel gemiddeld 5,6 ltr op 100 over 6200 km gemeten. Niet gek dus...
Het geheim: stekkertuning sinds april 2005; soms rijd ik 4,2 ltr op 100
Gewoon via Ebay in Duitsland gekocht voor € 111,00 incl. porto. Zelf er op gestekkerd, stelt niets voor.

Hierdoor is de wagen beduidend sneller geworden (en roet ook wel wat meer bij diep intrappen van het rechterpedaal).
ESP en BAS werken voortreffelijk. Met inmiddels 340 Nm koppel wil hij in de bocht het ESP nog wel eens gebruiken: werkt echt goed!

Weggedrag is wel iets minder goed dan van de Volvo T6, deze had dan ook een sportonderstel wat weer minder comfortabel is; ik ga nu toch voor het comfort van de Mercedes.
Het weggedrag is na montage van nieuwe banden veel beter geworden, maar € 190,- per Michelin 215 breed, is niet goedkoop. Banden gaan wel 50.000 km mee.

Op de snelweg een heerlijke wagen en in de stad goed overzichtelijk door parkeersensoren achter en... voor. De E200CDI (in het kopje staat per abuis E220CDI) is toch wel heel erg comfortabel... Fijn te bedienen cruisecontrol.

Het Commandsysteem is top, de navigatie werkt veel sneller en beter dan het Navtech systeem van Volvo.
Kortom; een soepele, degelijke, rustige en zuinige auto.
Aan de afkoppelbare trekhaak hangt af en toe een 1400 kg zware caravan, daar heeft de Mercedes geen moeite mee; bij 90-105 km/u is het verbruik 9 ltr op 100 km.

PROBLEMEN

Gloeispiralen; inmiddels zijn alle 4 vervangen; zal wel normaal zijn.
Alle lampjes in de meters vervangen omdat 1 het opgaf. Kosten € 119,95. Oeps... dat is dus veel arbeidsloon! maar wel verstandig om gelijk alles te vervangen.

En... ROEST op de achterklep; doen ze allemaal?
In de fabriek gewoon de kentekenverlichtig te strak gemonteerd en daarbij de lak beschadigd.
Maar goed nieuws: Mercedes haalt de auto 3 oktober 2005 bij mijn dealer op en zorgt ervoor dat van de roest na het spuiten niets meer te zien is; en dat zonder 1 cent kosten.
Ik kreeg zelfs voor nop een leenauto aangeboden. KLASSE!

Ondanks inspanningen van Wensink is een resonantie in de aandrijflijn nog steeds aanwezig. Mercedes Nederland doet niets ondanks dat het in behandeling zou zijn! Een databank met bestaande problemen heeft men kennelijk niet. Laat het nu maar zitten en kan ermee leven.
Ook heeft de accu het een week na de garantieperiode begeven; totaal geen coulance... Dat doen ze bij BMW toch wel beter! Kosten accu: € 192,-
Het bleek dat het COMMAND systeem teveel stroom bleef afnemen wanneer de auto enkele dagen niet gebruikt werd; na een software-update zijn er geen problemen meer.

Mercedes Nederland schijnt veel af te schuiven op hun dealers. In een tevredensheids-enquete had ik binnen de 2 jaar aangegeven dat bv. de accu het aan het begeven was; geen reactie tot op heden!
Niet echt correct van Mercedes-Nederland
Over Wensink geen klachten; integendeel, een prima bedrijf!

Bovenstaande Update is van 7 maart 2007

Hieronder de update van 16-8-2008.

Inmiddels rijd ik bijna 5 jaar in deze E200CDI select en nog geen moment spijt van de aankoop. Auto blijft heerlijk relaxed rijden en afgelopen vakantie met de Caravan van 1400 kg een verbruik van zo rond de 1 ltr. op 11 km is gewoon goed.
Mijn zuinigheidrecord reed ik laatst met, volgens de boordcomputer, een verbruik van 3,7 ltr op 100km. In werkelijkheid ruim 1 op 20... KLASSE.

Niet zo mooi: Geringe roestvorming in de wielkuipen maar wel weer mooi: het wordt onder coulance 100% opgelost door Wensink-Meppel.

Update 2-8-2009. Auto ziet er weer uit als nieuw na de nieuwe laklaag. Inmiddels met 1660 kg nieuwe caravan probleemloos naar Spanje geweest. Kilometerstand 174000 km. A beurt net gehad.

update

  • 180.500 km

Inmiddels de 180.000 km voorbij en de auto is net 8 jaar geworden.
De laatste APK bij Wensink-Meppel kostte 19.95 euro all in.
Alleen jammer dat er ook 1 voorveer gebroken was; komt vaker voor maar ik had het in 2 miljoen kilometers nog niet eerder meegemaakt.
Deze week de originele wielen laten stralen en poedercoaten zodat na het gratis overspuiten de auto er als nieuw bijstaat!
De Avantgarde wielen met winterbanden mogen er dan binnenkort weer af.
Verder nog steeds zeer tevreden over de E200 CDI select; behalve dan over de houderschapsbelasting welke nu al op 129,- euro per maand zit. In 2003 was dat onder de 100,- euro.

UPDATE: 19-1-2012
Inmiddels de 200.000 km op de teller. De Mercedes was gisteren jarig en werd 10 Jaar.
Laatste jaren gemiddeld 10.000 km per jaar, dat is niet veel maar de E200 CDI moet zo nu en dan een zware caravan van 1660 kg meenemen.
Door de tuning is dit geen enkel probleem.
De laatste APK kostte weer € 19,95 all inn.
Het subframe moest ook vervangen worden i.v.m. roest maar ook dat wordt door Mercedes/Wensink goed opgepakt: 100% coulance.
Het voordeel van een dealer-onderhouden wagen!
De E200 cdi blijft heerlijk rijden en ziet er van binnen en buiten als nieuw uit.

W210 ingeruild voor W212

  • 213.450 km

Heerlijke auto aan gehad met weinig kosten gemeten over ruim 9,5 jaar.
Maar het is er toch van gekomen; een 'nieuwe' E220 CDI elegance met veel toeters en bellen erop. Model W212

Af fabriek met electrisch wegklapbare trekhaak, adaptieve cruise control etc.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.