Mercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake Business Solution Luxury (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | CLA 250 e Shooting Brake Business Solution Luxury |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 6.000 km |
Der Silberpfeil
- 6.000 km
Al sinds het uitkomen van de tweede serie CLA Shooting Break heeft de auto mijn aandacht.
Het ontwerp is in mijn ogen zo ontzettend goed gelukt dat ik al meerdere keren overwogen heb om er eentje uit te kiezen.
In eerste instantie ging het om de diesel, maar al snel bleek dat onmogelijk omdat die uit het assortiment gingen.
Aantal jaren daarna deed de mogelijkheid zich voor maar bleek de specifieke configuratie niet mogelijk.
Dit jaar opnieuw een keuzemoment voor een nieuwe wagen. De sterren stonden gunstig en exact de uitvoering zoals ik ‘m al vaker had geconfigureerd bleek warempel nog mogelijk!
Uiteindelijk is het gelukt met het uitloopmodel 2025. In 2026 komt het nieuwe model SB op de Nederlands markt.
Met nieuwe modellen heb ik vaak een haat/liefde, je bent dan vaak onbezoldigd testrijder. Liever een model dat al wat vlieguren heeft en waar ook al verbeterpunten zijn aangepakt.
Waar hebben we het over?
Mercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake Business Solution Luxury
De kleur is Hightechzilver en de wagen is voorzien van ARTICO macchiatobeige/zwart interieur.
Dat zilver heeft een lichtblauwe gloed. De belijningen komen fraai uit in deze kleur, schaduwen van de welvingen worden zichtbaar. Daarnaast ben ik zo’n freak die van mening is dat de aloude zilverpijl kleur nog steeds een enige echte Mercedes-Benz kleur is.
De combinatie met het lichte interieur geeft dat het een niet geheel alledaagse CLA is geworden. Precies zoals ik ‘m aan de binnenkant van m’n ogen telkenmale had geconfigureerd!
Dus niet de AMG line maar de wat subtieler vormgegeven luxury variant. Expres niet met donker getinte ramen en voorzien van volop chrome. De meeste CLA’s hebben een andere look. Zeg maar die van nacht apotheker. Het kan dus ook anders!
Wat zit erop en eraan?
Panoramaschuifdak in glas, gelukkig dus een dak wat echt open kan. Iets dat bij de allernieuwste CLA onmogelijk is. Burmester audio upgrade.
45,7 cm (18 inch) multispaakse lichtmetalen velgen, lijken zelfs meerkleurig. Binnenste gedeelte is iets donkerder dan de spaken.
Parkeerpakket met achteruitrijcamera
Parkeerassistent PARKTRONIC
Spiegelpakket (en dus ook de mogelijkheid van kantelen naar stoeprandzicht rechter buitenspiegel; super handig!)
Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel
Elektrisch inklapbare buitenspiegels
Zitcomfortpakket met verwarmde comfortstoelen, multi verstelbaar met 4-voudig verstelbare lendensteun
Dakhemel stof zwart en sierdelen in donker carbon
EASY PACK achterklep, elektrisch te openen en te sluiten. Ook via afstandsbediening.
MBUX uitgebreide functies
Communicatiemodule (LTE/4G) voor Mercedes me connect, heel handig via de app het interieur voor- klimatiseren is een peulenschilletje.
Multifunctioneel stuur in leder met stuurschakelpaddles
Digitale radio DAB+
Voorbereiding voor DISTRONIC
Grootlichtassistent
USB pakket plus
Opbergvak met rollo in de middenconsole
On-board AC & DC charger
Hoe bevallen de eerste kilometers?
Heb ‘m nu een maand. Veel reizen gemaakt. Staat nu 6.000 km op de teller en uiteraard zijn we begonnen met 0.
Het blijkt een van de meest comfortabele auto’s te zijn die ik ooit heb gehad. Dat had ik niet verwacht! Daarnaast ook een van de meest snelle, maar dat merk je bijna niet vanwege het comfort. Het gaat allemaal moeiteloos.
In eerste instantie voel je alleen comfort maar ga je iets meer actiever sturen dan blijkt er warempel echt wel een top onderstel met BMW achtige dynamiek schuil te gaan. Alleen dat dringt zich niet meteen op.
Er zijn meerdere rijmodi voorhanden. Puur elektrisch, hybride, sport en individueel - een stand waar je zelf een mix kan maken van de genoemde modi.
Bij hybride werken de schakelflippers als ‘regeneratie bevorderaar’ en kan de mate van afremmen -en dus stroom opwekken/vasthouden- worden beïnvloed. Ook remt de auto vanzelf voor bochten, kruisingen, voorgangers etc. Je moet er even aan wennen maar hij doet dat best smooth.
In de sport stand werken de flippers echt voor op en terugschakelen. Het automatisch remmen blijft in de sport stand achterwege.
Tevens krijgt de wagen extra punch/ power vanuit de batterij. Heerlijk! Erg vlotjes allemaal.
Opvallende zaken tot nu toe:
Er blijft altijd wat elektriciteit in het systeem, ook als de batterij ogenschijnlijk leeg is.
Starten gaat sowieso altijd elektrisch. Ik merk wel dat met koude motor in de hybride stand de motor pas opschakelt bij 3000 t/pm, dat lijkt me niet zo fijn voor het torretje. Je kan het niet overrulen, want de schakelpaddles werken dan niet.
Oplossing is dan de sportstand gebruiken en netjes op tijd flipperen. Werkt prima en lijkt me beter voor de techniek.
De verbrandingsmotor is krek dezelfde als in m’n vorige wagen. De Renault Talisman. Daar heb ik ruim 160.000km probleemloos mee gereden, dus alle vertrouwen in dit stukje techniek.
Ben er al wel achter dat als de wagen aangeeft dat benzinereserve aangeboord is je echt moet gaan tanken! Zit dan nog maar paar liter in.
Elektrisch? Kan ook!
Actieradius is 70km elektrisch. Best aardig! Gelukkig ook DC laden aangevinkt als optie, dus vlot opladen is ook zo gepiept.
Mezelf ook al gelukkig geprezen met toch een benzinetankje aan boord. Palen die het niet doen, palen met wachttijden …zie het vaak.
Maar ook; plekken met zeeën van ruimte bij het elektrisch laden terwijl alles vol is. Op zo’n moment blij dat ik van 2 walletjes kan eten, haha.
De bestuurdersstoel is uitvoerig te verstellen, in alle standen. Heeft zelfs ook uitschuifbaar zitvlak. Passagiersstoel heeft dat laatste niet. Beetje vreemd.
Het ‘premium gevoel’ krijg je vaak door kleine doordachte zaken. Bijvoorbeeld de recirculatiestandknop- mooi lang scrabble woord- lang indrukken zorgt ervoor dat het opendak en eventueel geopende ramen zich gaan sluiten. Ook gaan ze op exact de stand die ze hadden weer open als de recirculatiestand weer uitgeschakeld wordt.
Het ‘Hey Mercedes’ werkt superbe. Je kan er de meest uiteenlopende zaken mee regelen. Van navigatie tot het activeren van de stoelverwarming.
Ook zelfs de schietstoel. Probeer het maar eens als je in een MB stapt. Erg grappig!
Ik zal bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt het review aanvullen met de bevindingen. Tot nu toe alles in orde dus. Fijne wagen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 AMG Line + 360° CAMERA / HEAD-UP / BURMESTER / MEMORY
- 2023
- 30.162 km

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh | Night | Panoramadak | Stoelverwarming | DISTRONIC | Achteruitrijcamera | Dodehoekassistent |
- 2025
- 4.932 km

Mercedes-Benz CLA 250e Star Edition AMG Line | Panoramaschuifdak | Nightpakket | Achteruitrijcamera | Dodehoekassistent | Dodehoekassistent
- 2025
- 15.321 km
Lees ook

Mercedes CLA Shooting Brake vs. Peugeot 508 SW - Vergelijkende Test

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer

In naoorlogs Engeland was brood en melk nog op de bon toen Jaguar snelste auto ter wereld bouwde

Noorse tunnel krijgt twee onderzeese rotondes en verkort reistijd met tien uur



Lezersreacties (0)
Reageren