Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)
Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake (2017)

Signalement

UitvoeringCLA 250 4MATIC Sport Shooting Brake
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Mercedes in Zwitserland

  • 29.000 km

Na een tijdje in Zwitserland gewoond te hebben werd het tijd om een auto te kopen. Voorafgaand in Nederland heb ik verschillende lease auto’s gereden, ik kwam er echter achter dat dit concept niet zo standaard is in Zwitserland als in Nederland.

Nu wilde ik geen nieuwe auto kopen (vanwege de directe afschrijving zodra je de garage uit rijd), maar ik wilde ook weer geen oude auto of “oud” model met veel kilometers. Al snel kwam ik erachter hoe belangrijk eigenlijk een garantie is op een auto, bij de Duitse merken heb je normaal gesproken een garantie van 3 jaar of 100.000km. Dus mijn focus ging met name naar auto’s die binnen deze garantie vallen en ik keek met name naar de Duitse merken Audi, BMW en Mercedes.

Mijn zoekcriteria was vrij breed en ik had niet specifieke “model” wensen aangezien wij met z’n tweeen zijn, dus zeer veel ruimte was niet het belangrijkste maar te weinig was ook weer niet optimaal. Dus ik ging eerder kijken naar verschillende modellen die mij aanspreken.

Bij Audi was dit in eerste instantie de Audi SQ5, nadeel was dat er vrij recent een nieuw model uitgekomen was en je ook merkte bij dit model dat het vrij verouderd was, met name het interieur kon echt wel een update gebruiken (vandaar natuurlijk de nieuwe versie) en hier wilde ik niet een aantal jaren in gaan rijden. Het nieuwe model de “gewone” Q5 was in de spec zoals ik hem zou willen nog wat aan de prijzige kant.

Het volgende model bij Audi was de nieuwe Audi A5. De coupe heel mooi maar praktischer gezien is toch echt wel de Sportback. Hier kwam ik ook vrij snel tot de conclusie dat in de “spec” zoals ik hem wilde de prijs snel ging stijgen en ik dit er momenteel niet voor over heb.

Even tussendoor in het kort, ik ben 32 en zoek een sportievere auto met veel opties maar ik blijf Nederlander en wil niet oneindig spenderen 😊.

De overige modellen bij Audi interesseerde mij wat minder dus kwam ik bij BMW. Hier ging het met name om 1 model de 4-serie gran coupe. Ik heb naar de 428, 430 en 435 gekeken maaar was nog niet 100% overtuigd. Mooie auto’s maar mijn hart ligt toch iets meer bij Mercedes.

Nu ik dat gezegd heb kwam ik als een ongeleid projectiel bij de Range Rover Evoque uit, ik heb dit altijd al een hele mooie auto gevonden, met een volle uitrusting en de 241pk versie super gaaf. Ik ging echter reviews kijken en kwam er al snel achter dat deze auto toch wat mist, ten eerste heb je ontzettend weinig ruimte binnenin, terwijl je toch een Range Rover koopt en de motor bij de Evoque schijnt niet goed te zijn, als in performance. Met 241pk verwacht je aardig wat maar de motor heeft schijnbaar een late response dus je bent niet snel weg en hij is totaal niet zuinig. Ook vind ik het navi systeem van Range Rover slecht.

Nou eindelijk bij Mercedes uitgekomen, had ik mijn oog op 2-3 modellen. In eerste instantie de E350 Coupe uit 2014/2015, deze met AMG spec vind ik super. Het nadeel is dat het al een verouderd model is en de garantie is al weg. Dan heb je standaard garantie pakketen van een jaar maar dit is niet echt toereikend. Ook heb je met een V6 een wat hogere wegenbelasting hier, wat overigens nog wel te betalen is.

Toen ben ik gaan kijken naar de C250 en vond ik een station uit 2016 met veel opties en relatief weinig km’s, een super mooie auto maar had ik echt een station nodig?!
Vraag me dus niet hoe ik bij mijn huidige keuze ben gekomen, zoals je kunt lezen gaat het om een warboel van verschillende type voertuigen maar uiteindelijk zag ik hem staan de MB CLA250 4Matic Shooting Brake uit 2017 (Facelift model), met veel opties en extra grote velgen. Ik dacht meteen dit gaat hem worden, een strakkere daklijn dan een normale station wagen, vol opties en hij had pas 25.000 km gereden en komt uit 2017 met uitgebreid garantie pakket.

Ik ben gaan kijken en nog geen week later stond hij bij mij thuis in de garage! Het kan dus snel lopen.

Even in het kort: Het is de CLA250 4Matic Shooting Brake met 211 pk (dus niet de Sport versie met 218pk, hier hebben ze een net wat ander model aanbod dan in NL).
De pakketten en opties: Het AMG pakket, Night Edition Pakket (zwarte accenten), Spoor Pakket, Exclusiv Pakket (volledige lederuitvoering ook op dashboard), Spiegel Pakket en dan mettalic lak en 18 inch AMG wielen (deze hebben inmiddels winterbanden).

Als opties daarboven op heb ik 19 inch Aversus Tina velgen (zwart uitgevoerd, met zomerbanden), Panoramadak, Sfeer verlichting met 12 kleuren,Thermotronic (uitgebreide airco), Bestuurderstoel electrisch verstelbar, Stoelverwarming, 4-wegslendensteunen, Navi (garmin-mappilot, helaas niet command online), Smartphone integrationpack, Digitale radio, Harman Kardon luidsprekers, Achteruit rijcamera, Aktive parkeerassistent, Tempomat, Keyless-Go en Dynamic select.

Dan komt het gehele administratieve verhaal, als buitenland sta je natuurlijk al snel 1-0 achter en dien je jezelf goed te informeren over hoe het precies werkt. Je kunt natuurlijk veel vooraf uitzoeken tegenwoordig. In Zwitserland is een kentekenplaats bijv. persoonsgebonden en niet aan de auto. Ik had nog geen kentekenplaat dus deze moest ik bij het "overzetten/registreren" van de auto erbij bestellen, gelukkig krijg je dit over het algemeen meteen mee, kosten toch al snel 200-250 euro. Voordat je de auto op je eigen naam kunt zetten dien je een verzekering te hebben. Dus uiteindelijk een verzekering geregeld en getekend voor all-risk met een behoorlijke premie, deze dien je per jaar vooruit te betalen, per half jaar gaat eventueel ook maar per maand is over het algemeen niet mogelijk. Hier praat je snel over 1'500 euro of meer voor all-risk (toch even rekening mee houden). En dan komt de wegenbelasting zeer snel met de post, deze moet je ook per jaar voor het volledige jaar vooruit betalen.

Uiteindelijk is het allemaal niet schrikbarend, maar je bent zo 2000 euro kwijt voordat je de sleutel in bezit hebt en dan valt het bij mij nog mee omdat het bij mij een V4 is en het totaal gewicht niet onzettend hoog is. Een Range Rover Sport bijv. is 4 keer zoveel in de wegenbelasting en je verzekering is veel duurder.

Maar goed inmiddels ben ik zo’n 3,5 maand onderweg met de auto en heb ik nog niet ontzettend viel km’s afgelegd, circa 4.000km. Waaronder 1 keer naar Lago Maggiore in de zomer maar dat is zo’n 3.5 uur rijden vanaf hier en een keer een weekend naar Nederland zo’n 720km rijden. Het verschil op deze langere afstanden merkte ik met name in het verbruik van de auto. Onderweg naar Italie lag het verbruik op zo’n 7.7l / 100km omdat je hier in Zwitserland niet te hard wilt rijden dus rijd je in de comfort stand naar italie. De reis naar Nederland, lees door Duitsland heen verliep net even wat anders. Zodra ik de grens in Zwitserland over reed ging het gas erop, en dan heb je wel een leuk speeltje onder je kont! De 211pk met vierwielaandrijving op een vrij “lichte” auto is leuk op de Duitse autobahn, ik heb dan ook ongeveer 10l / 100km verbruikt, naja eigenlijk zo’n 9.8l / 100 km. Voor een 2liter motor vindt ik dit niet al te best, maar je hoort mij verder niet klagen!

Tot nu toe ben ik dik tevreden over de auto, geen gerommel of geluidjes alles zit stevig in elkaar. Het panoramadak is echt super in de zomer, deze heb ik altijd open.

Ik vind persoonlijk de Aversus velgen mooi onder de auto passen, maar ik kan ook begrijpen dat sommige mensen het too much vinden. Dat mag, gelukkig heeft iedereen zijn eigen smaak en mening.

Ik dacht vorige week dat opeens mijn sfeer verlichting was uitgevallen, dus ik was allemaal aan het zoeken in het systeemmenu. 2 dagen later kwam ik erachter dat ik het per ongeluk het licht knopje op het dak had ingedrukt, waardoor het licht in de cabine op uit stond..... Dit kan de beste overkomen?!, gelukkig was ik hiervoor niet naar de MB dealer gereden!

De afstelling van de auto is goed, en er zijn verschillende mogelijkheden met dynamic select.

Het verschil met dynamic select is echter groot, vooral tussen sport en comfort. Soms blijft in sport hij wat te lang in de versnelling hangen ook als je niet veel gas geeft. De response is opzich prima maar het is misschien niet de beste automaat. Lees goed, ik ben er tevreden over maar er is beter op de markt. Dit is misschien tot nu toe het enige punt dat ik kan vinden.

Verder ben ik dik tevreden en ik verwacht met mijn uitgebreide garantie t/m 2021 dat ik de komende jaren nog goed vooruit kan!

Eerste servicebeurt

  • 32.000 km

Inmiddels weer een paar duizend km verder en een ritje met de kerst op en neer naar Nederland achter de rug. De auto bevalt tot nu toe goed en ik heb eigenlijk weinig klachten. In Duitsland kun je goed mee op hoge snelheid en je merkt het vermogen goed met inhalen. Het enige nadeel is dat ik gemiddeld op 1/10 - 1/9.5 zit kwa verbruik en dat voor een V4. Maar goed dat terzijde.
Afgelopen week heb ik de eerste service beurt gehad bij Mercedes. Deze valt onder de garantie (MSI plus), dus sochtends er naartoe. Gelukkig stond er een leenauto voor mij klaar (nieuwe C250d 4matic met 1.470km op de teller) en ik was binnen 10 minuten weer weg. Even kort de mooie AMG modellen in de showroom bekeken en toen weer terug naar de realiteit. De volgende ochtend heb ik de auto pas opgehaald vanwege een eigen drukke agenda, dit was overigens geen probleem en had mijn eigen auto vrij snel weer tot mijn beschikking. Ik moest overigens wel even de oliewissel afrekenen want die valt niet onder de garantie a 200 euro... Ze hebben verschillende andere taken verricht waaronder nieuwe ruitenwisser blaadjes, remvloeistof, nieuwe filter of iets dergelijks, nieuwe batterij in de afstandbediening etc. Dus prima achteraf. Het personeel allemaal zeer vriendelijk en een goede snelle service!

Ingeruild

  • 40.000 km

Na bijna 2 jaar de CLA gereden te hebben is er eigenlijk geen goede reden om hem in te ruilen. We hadden hem namelijk nog een paar jaar met plezier kunnen door rijden. Geen enkel probleem of storing gehad in de afgelopen 2 jaar en de MB garage was altijd vriendelijk en snel met afspraken voor bijv. service en/of eenmaal een reparatie aan de achterbumper nadat er iemand achterop had gereden bij een stoplicht. Dus dan blijft de vraag waarom doe je hem dan weg?! Het kriebelt teveel en er worden momenteel goede deals aangeboden bij dealers. Zo kwamen wij bij JLR terecht die na de Coronatijd extra scherpe deals aanbood. Ik heb de Jaguar E Pace altijd al een mooie auto gevonden en ze hadden een showroom model van einde 2019 staan met maar 56km op de teller. Uiteindelijk geven ze toch nog een behoorlijke som voor de Benz en de deal was snel rond. Zaterdag 6 juni de Benz ingeleverd en de E-Pace opgehaald. Wat een service bied Jaguar toch aan, heerlijk :-). Ik word graag in de watten gelegd na een week hard werken ipv dat ik ergens 2 uur bij een loods moet wachten in de vrieskou! 😝. De review van de EP zal na de zomer online komen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Arval
Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Line (5D/7A)
€ 654
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz CLA 180 Business Line (4D/7A)
€ 689
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens