Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)
Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2017)

Signalement

UitvoeringCLA 180 Shooting Brake
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst30.114 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze...

  • 5 km

Een Mercedes CLA Shooting Brake, wie had dat gedacht..... Ik eerlijk gezegd ook niet. Dat het een Duitse auto zou worden, dat was voor bijna 100% zeker, maar een Benz, nee het zou niet als eerste in mij op komen. Was ook nog wel eens van de opmerking als ik een Mercedes wil rijden dan bel ik wel een taxi of liever een ster in de voorruit dan op de motorkap, maar nu komt er dan toch één. Komt inderdaad de auto staat nog bij de dealer en zal 14 maart aanstaande door mij opgehaald worden.

Hoezo dan toch een Mercedes? Het is eigenlijk ook een beetje toeval. Ik zocht een vervanger voor mijn Audi A3 Sportback (zie reviews). Beviel deze auto dan niet? Integendeel, één van mijn fijnste auto's tot nu toe en ook geen noemenswaardige problemen mee gehad. Ik had voor mij zelf een shortlist gemaakt qua auto's. Facelift Audi A3 Sportback, Opel Astra SW, VW Passat SW of wachten op de nieuwe Opel Insignia.

VW Passat, kort getwijfeld, heel erg kort, geen lelijke auto, zeker in R-Line uitvoering niet, maar het is en blijft een vervoersmiddel, dat ding brengt je emotieloos van A naar B. Net als tig duizenden andere mensen. Hij is echter wel stukken mooier dan zijn voorganger maar nee.

De Opel Astra SW, laten we één ding zeggen, Opel is erg goed bezige de laatste tijd. De modellen zien er innovatief uit, GM heeft veel geld geïnvesteerd in techniek, nieuwe motoren, nieuwe versnellingsbakken, gewichtsreductie en dat werpt zijn vruchten af, ze kunnen zich weer meten met de concurrentie. Toch is het hem niet geworden. Infotainment technisch blijven ze nog steeds een beetje achter, BIS niet zo mooi als het kan zijn, geen soundsystem beschikbaar en het OPC line pakket om je een beetje te onderscheiden is er nog niet.

Wachten op de Opel Insignia, super mooie auto op de foto’s maar simpelweg het duurt me te lang.

Ok dan blijft de A3 over. Offerte laten maken, Proline S pakket, zelfde opties als de huidige auto, alleen matrix LED toegevoegd, virtual cockpit en Apple carplay. Alleen de kleur…. En het kleurenpallet van de A3 is niet overweldigend. Moet ik voor mijn derde Daytona kiezen? Of is er meer. Kosmos blauw, een nieuwe kleur. Ok offerte laten liggen, op zoek naar een Kosmos blauwe A3 in Nederland. Na een tijdje zoeken ééntje gevonden en op naar die dealer om te kijken. Plaatjes op Internet is het altijd net niet ik wil hem in het echt gezien hebben. Kleur is top, ok bestellen dan maar. En binnen 21 dagen kwam ik financieel totaal niet meer weg. Ik ben een leaserijder, maar ik moest de helft van de opties laten vallen….. Her calculatie Proline S pakket, bla bla bla bla. Ik kon een kale A3 gaan rijden. Had geen zin in een discussie ik had de pee er in, kreeg als reactie dan heeft u pech gehad. Geen A3 dus.

Dan maar eens bij Mercedes kijken, zou een A klasse dan misschien wat zijn. Ik rijd het terrein op bij Mercedes, wow wat staat daar dan?!? Nee het was niet die auto van 289.000 euro, het was een CLA Shooting Brake night edition!! Heb 3,5 jaar geleden wel eens naar de CLA coupe gekeken, maar dat vond ik niks. Maar deze…. Laten we eerlijk zijn ik ben een SW man, ik vind dat in bijna alle gevallen het mooiere model, meer auto, ja doe mij maar een station. Heb de A klasse niet eens bekeken ik wilde de CLA Shooting Brake bekijken. De Night Edition was een speciaal actie model van Mercedes, alleen te verkrijgen in zwart en wit en er kon niks aan geconfigureerd worden, ze waren dik van zich zelf en geloof dat er 450 van in Nederland zijn, de korting… 6600 euro. Ik was verkocht bij het zien van de auto. Het leuke aan de CLA Shooting Brake vind ik dat er niet op elke hoek van de straat één staat. Je moet ze zoeken op de weg. Medio vorig jaar heeft de CLA ook nog een facelift gehad, waardoor die weer bij de tijd was. Alleen dan die night edition. Erg dikke auto, financieel erg aantrekkelijk alleen ik mis bepaalde opties….. Keyless entry, Harman Kardon, en de kleuren…. Wit, staat erg dik maar ik weet bijna 100% zekere dat het mij na 6 maand gaat vervelen. En zwart….. zwart maakt de auto klein, en de CLA is zeker niet een grote auto. Daarnaast verkloot zwart voor elke auto de mooie lijnen als die getekend zijn, en de CLA is mooi getekend alleen in het zwart zie je ze niet meer. Ok dan maar geen Night Edition.

Wat dan wel, ik had redelijk scherp wat ik allemaal wilde, de configurator uit de kop geleerd, Mercedes had nog een ander actie pakket, het Ambition pakket. Ok mijn wensenlijst doorgegeven. Het volgende moest het worden:
AMG Line
AMG Exclusief pakket
Ambition pakket (LED, Navi, Parkpilot, Mercedes Me)
Panorama dak
Night pakket
Harman Kardon
20,3 cm display
Thermotronic
Automaat 7G-DCT
Keyless Go pakket
Spiegelpakket
Licht en zicht pakket
Sfeerverlichting in 12 kleuren
Afneembare trekhaak
Geen type aanduiding

En dat is het ook geworden. Staat geen kleur bij, dat was weer de moeilijkste keuze, zoals altijd. Wit en zwart vielen af, zie hier boven. Rood is unilak maar vind ik ook niet mooi. Poolzilver, grijs die overal staat. Designo poolzilver, behoorlijke meerprijs maar het blijft grijs. Orientbruin, bijzondere kleur maar nee. Bleven eigenlijk berg grijs en Cavansiet blauw over. Berg grijs is erg mooi en heeft veel weg van Daytona van Audi uiteindelijk toch voor het in mijn ogen sjiekere Cavansiet gekozen. Heb de kleur op een E klasse gezien, maar uiteindelijk toch gekozen en erg blij mee.

Het is trouwens een CLA 180 geworden in combinatie met een 7 trapsautomaat. Dit is een 1.6 turbo blok met 122 pk en 200 Nm koppel. Heb kort getwijfeld over de CLA 200 maar de meerprijs vond ik het vermogenswinst niet waard. Tijdens de proefrit ook in een CLA 180 gereden, het is geen scheurijzer maar hij komt prima mee met het verkeer.

14 maart wordt de Benz opgehaald, ik zal er dan duidelijkere foto’s bij plaatsen en mijn eerste ervaringen delen.

Eerste update dan maar en nieuwe pics.

  • 30.114 km

Ok, Dees1957 krijgt toch gelijk, enthousiast de review online gezet voor dat ik de auto in ontvangst had en vervolgens geen update toegevoegd. Nu bijna ¾ jaar later gaat het dan toch gebeuren. Eerlijk is eerlijk na 30.000 km kan ik wel vertellen hoe die bevalt. Kort samengevat, hij bevalt prima!

Aan het begin was het toch even wennen, ten eerste de stap van diesel naar benzine is toch wel fijn. Vooral de rust in de auto, heerlijk. Of ik dan het koppel mis onderin, nee eigenlijk niks. Net als de Audi is de MB voorzien van een kuurtje waardoor deze de eigenschappen van een CLA200 heeft. 250nm koppel welke op tijd beschikbaar is maakt van de auto een heerlijke machine. Ook rijdend met een zwarte boottrailer doet hem weinig. Eerlijk gezegd trekt de MB de boot makkelijker uit het water dan de Audi. Waar de Audi nog wel eens wilde slippen in de bak slipt de MB op de wielen. Nu we het toch over de bak hebben, de 7G-DCT van Mercedes is een mooi stukje vakwerk. Erg fijne bak welke super vloeiend schakelt. Wel vind ik dat hij soms bij een koude motor wat ver in de toeren door gaat, terwijl ik hem heel rustig in trap. Ook de wegligging is perfect, het AMG onderstel is comfortabeler dan het S-Line onderstel van Audi.

Dan het infotainment verhaal, dit was wel wennen man. Pffff daar heerst Audi toch wel. Waar ik het in de Audi blind af kon, heeft dat bij de MB wel even geduurd. De Audi had een touchpad en achteraf was dat toch wel verrekte makkelijk. Waar ik mij aan het begin groen en geel aan geërgerd heb was de navigatie module van Garmin. Ten eerste de layout, ik dacht dat ik 10 jaar terug in de tijd ging, man man wat zag dat er uit. Inderdaad, zag. Sinds de laatste updates is het menu hetzelfde als het MB menu, en voor mijn gevoel draaide ik altijd de verkeerde kant uit, daar heb ik nu geen last meer van. Ook was het vervelend om continu die schreeuwmiep uit te zetten, telkens weer opnieuw, ook dat probleem is opgelost. Het TomTom Live Traffic information abonnement is wel super. Dit heeft een tijdje niet gewerkt, maar dan mis je het wel. Ik had bewust niet gekozen voor Apple Carplay, belachelijk dure optie waar ik voordeel niet van in zich. Echter heb ik dit achteraf zelf geactiveerd (zit schijnbaar in bijna elke MB vanaf 2015) en toch wel een leuke toevoeging. Wat ik dan wel mis, is dat je dan geen USB stick meer kunt aansluiten. Er zitten wel twee usbpoorten in de middenconsole maar één hiervan is alleen om te laden. Erg jammer. Dan het Harmon Kardon systeem, erg prettig muziek systeem. Is het beter dan het B&O systeem van Audi…. Ik durf het niet te zeggen, doet weinig voor elkaar onder.

Wat ik erg gaaf vind, is het panoramadak, mooi groot wat voor een fijne lichtinval in de auto zorgt, zeker in combinatie met de zwarte hemel. Wat ik aan de binnenkant jammer vind is het vele halogeen gebruik, deze lampjes heb ik allemaal vervangen door led, net als in de buitenspiegels en de uitstapverlichting onder de deuren. Ook het materiaalgebruik in de kofferbak en het vele plastic in de cockpit vind ik MB onwaardig. Ik heb het AMG exclusief pakket, maar alles ter hoogte van het dashboard kastje en naar beneden is meer van een Chinees of Koreaans merk.
Wat ik echt mooi aan dit model vind is toch wel de prachtige lijn, het is smaken verschillen maar vind het helemaal super. Een platgeslagen station, en je hoeft hem zeker niet te nemen voor de ruimte! Ook hoef je niet erg lang te zijn om achterin met het hoofd tegen het plafond aan te zitten. Maar daar zit ik toch nooit, of ik moet niet meer weten wat vooruit of achteruit is.

Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden, geen goedkope auto maar ook niet één die je op elke hoek van de straat ziet staan.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Alphabet
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 629
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz B 180 Business Line (5D/7A)
€ 678
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLA 180 Business Line (5D/7A)
€ 793
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLB 180 Business Line (5D/7A)
€ 815
 

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens