Mercedes-Benz CLA 200 Business Solution AMG (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 200 Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Renau,,ehm Mercedes CLA
- 2.526 km
Omdat de Outlander aan het einde van zijn looptijd zat was het tijd om te gaan shoppen voor een nieuwe auto. Dat begon al een jaar van tevoren met lijstjes maken, lezen en internet afstruinen. Ik zal de longlist hier niet opsommen en kort de shortlist toelichten.
• Kia Proceed GT
• Mercedes A Sedan
Het was even zoeken naar een Kia Proceed GT automaat die ik proef kon rijden maar uiteindelijk gevonden. Wat een mooie auto van buiten, mooie lijnen. Van binnen, tja het kon mij niet echt bekoren. Was overigens nog de versie met analoge klokken. Ik kreeg alleen niet echt een smile tijdens het rijden. Motorisch overigens een dikke voldoende maar verder deed het mij niet veel.
Afspraak gemaakt voor een proefrit in een A200.
Op de dag van de proefrit kwam ik binnen bij de lokale MB dealer en liep tegen het nieuwe model CLA aan. Wat een prachtige auto is dat zeg…. Even staan kwijlen en daarna ingestapt in de A200. Wel een hatchback omdat er nog geen sedan versie beschikbaar was. Maar goed dat zou exact hetzelfde rijden. Bij terugkomst toch nog eens de CLA goed bekeken. De dealer was zo vriendelijk om voor beide auto’s een offerte te maken en wat bleek, zoveel verschil zat er niet tussen. Met de opties die ik erop wilde hebben hadden we het over een verschil van 3000 euro. Maar eens een paar nachtjes over slapen.
Uiteindelijk is het dus een CLA200 geworden met de volgende opties:
- Business Solution AMG
- Pluspakket
- Smartphone integratie
- Dodehoek assistent
- Panoramisch schuifdak
- Night pakket
- DAB +
Om DE opmerking voor te zijn: Ja inderdaad het is een CLA200 dus met een “Renault motor”. Al kan je beter zeggen tegen bv een Renault Megane: Een Renault met een Mercedes motor. De motor is namelijk ontwikkeld samen met Renault. Ja een 220 / 250 motor rijdt beter / anders dan een 200 maar goed, alle waar naar zijn geld toch? Ik kom straks op terug hoe de motor bevalt. Er zijn er die het Mercedes onwaardig vinden om dit soort motoren in een MB te hangen. Prima, ieder zijn of haar mening. Ik ben in ieder geval tevreden met de motorisering in de CLA200.
Na 7 maanden wachten was het dan eindelijk zover, de auto mocht opgehaald worden. Na een zeer uitgebreide uitleg de eerste km’s naar huis gereden.
Inmiddels staat er 2500 km op de teller en kan ik mijn eerste ervaring delen.
Motor
Laat ik beginnen bij de ‘renault/mercedes’ motor. Ik heb dus de CLA200 dat betekent 163 pk en 250nm. Het is een pittig ding, maar nee het is geen onwijze strepentrekker. Maar het is echt wel fun om te rijden. Zeker in het lagere toerenbereik heeft de motor een beetje een diesel achtig karakter qua koppel. Als je hem op zijn staart trapt dan laat de motor zich wel horen. Nu was ik een ‘cvt’ gewend, maar aanwezig is hij wel in hogere toeren.
Met de dynamic select schakelaar is er te schakelen tussen eco, comfort, sport en individueel. In eco reageert de motor nauwelijks op de response van het gaspedaal. In comfort is het gewoon prima rijden, comfortabel inderdaad. In sport wordt de gasresponse lekker gretig. Ook is er een verandering in motor geluid maar het merendeel komt gesimuleerd uit de speakers. Al moet ik zeggen dat het niet hoorbaar is dat het uit de speakers komt. Al met al ben ik happy met de keuze voor een CLA200. Zoals eerder aangegeven; ja een 220/250 rijdt echt super maar dat paste bij mij niet meer in het budget.
DCT
De versnellingsbak. Ook daar is een hoop over geschreven in de verschillende renault/nissan/mb auto’s. Het hupje bij het wegtrekken bijvoorbeeld. In comfort mode valt dat echt wel mee. Ik heb wel al een paar keer in sport mode gehad dat de bak veel te traag reageert en niet doorschakelt. Dit resulteert in een hoog toerental, bijvoorbeeld tussen 2 rotondes of vlak voor een bocht. Net of je niet kan autorijden. Al is dat ook te ‘sturen’ met gasgeven / inhouden. Misschien gewenning.
Mocht je zelf willen schakelen dan kan dat maar de reactiesnelheid is wel wat traag. Er zit een halve seconde tussen de handeling en het daadwerkelijk schakelen.
Het schakelen naar zijn achteruit duurt wel wat langer dan ik gewend was. In de Outlander zette je hem in zijn R en klaar. Bij de MB is het : hendel omhoog, 1 seconden en klik je kan. Met snel parkeren soms wat onhandig.
Verder in comfort mode schakelt de bak prima en voel je niks van het schakelen.
Ik rijd het meeste in comfort mode, dit rijdt vlot zat en erg comfortabel. Sturen kan ook strak als het moet in comfort mode, in de sport stand wordt het allemaal wat zwaarder.
De wegligging is natuurlijk heel wat anders dan ik de laatste 4 jaar gewend was. De CLA ligt super laag en strak op de weg ipv hoog en log. Dus een rotonde of klaverblad is nu veel leuker sturen. Verwacht geen supersport wagen maar het sturen heeft echt wel een fun factor, direct en communiceert redelijk wat de voorwielen doen.
Waar ik wel rekening mee moet houden zijn verkeersdrempels en in/uitritten. Die moet je in alle rust overheen anders klinkt een schrapend geluid. Iets om waakzaam op te zijn.
De lane assist, is veel over geklaagd en geschreven, terecht want dit systeem is absoluut niet te gebruiken in Nederland. Als je over een witte streep rijdt grijpt de auto onnodig hard in, remmend en corrigerend. Ik heb het 1x bewust geprobeerd om te weten hoe het voelt en ondanks dat schrok ik behoorlijk. In een land als Italië waar een doorgetrokken streep langs een ravijn loopt snap ik dat het nodig is om zo in te grijpen maar in NL absoluut niet.
Het systeem is uit te schakelen maar wel elke keer opnieuw als je instapt. Wat ik wel vaag vind is dat het systeem soms wel heeft onthouden dat ik hem altijd uit wil en soms weer niet.
Verbruik
Nu is dat nog niet heel reëel te beoordelen omdat het de zogenaamde indraai kilometers zijn maar gemiddeld zit ik nu, met veel stadsverkeer, op 7,7/100km ( 1:13) Dit zal nog zuiniger worden als er meer snelweg km’s bijkomen. Maar ja, die zijn de komende tijd ook een stuk minder ivm het thuiswerken.
Interieur
Ja dit moet wel je smaak zijn, redelijk druk, zeker met de sfeerverlichting aan kan het voor sommige net iets te veel zijn. Smaken verschillen, ik vind het een mooi geheel, het alcantara bekleding van de stoelen en deels op de deur geeft een mooie uitstraling. Stoelen zitten overigens prima. Wel is de lendensteun voor mij een uitkomst. Wat ik echt minder vind is de piano lak zwarte delen in het middelconsole. Elke vingerafdruk, stofdeeltje, vlekje en krasje is te zien. Wellicht dat ik daar nog een ‘tante ali’ carbonlook cover op zet. Voor nu ligt er een doekje in de deur die regelmatig over de middenconsole gaat om het nog een beetje toonbaar te houden.
De sfeerverlichting vind ik persoonlijk erg mooi, de accenten in de hoofdsteunen, deurvakken en bij je voeten maken het voor mij af. Al is het ook wel afhankelijk van welke kleur je kiest. Maar ook hier geldt weer, smaak is persoonlijk.
MBUX
MB heeft het mijns inziens redelijk goed voor elkaar als het om de algehele bediening en multimedia ervaring gaat. De bediening van het mbux kan op 4 manieren, stem, touchpad op het middenconsole, touchpad op het stuur en touch bediening op het scherm. Dat laatste gebruik ik niet ( ik haat vette vingers op een scherm), de twee touchpads werken echt subliem. De boel bedienen met je stem; Ja ik gebruik het heel soms, om snel naar een andere radiozender te schakelen maar echt heel goed werkt het niet. Veel commando’s moeten exact uitgesproken worden anders “snapt ze het niet”. Met de radio aan of pratende in de auto schiet “ze” ook erg vaak ongevraagd te hulp.
Het navigatie systeem is voor wat ik nu kan beoordelen redelijk up-to-date en er verschijnen regelmatig updates welke je zelf kan downloaden en installeren.
De augmented reality in het navigatie systeem vind ik voor nu een leuke gimmick maar echt heel functioneel vind ik het nog niet. Als voorbeeld: Je komt op een t-splitsing aanrijden met een baan voor links en een baan voor rechts. De pijlen hadden dan wat mij betreft veel eerder mogen aangeven waar ik naar toe moet. Ja natuurlijk is het aangegeven op andere manieren maar toch. In een woonwijk is het wel handig en volgen de aanwijzingen snel op.
Een leuke en handige optie is wel dat als je voor een stoplicht staat deze wordt getoond op het scherm. Dit omdat de auto erg laag is en je de stoplichten vaak niet kunt zien zonder voorover te duiken.
Apple Carplay is ook aanwezig, helaas niet over de volle 10inch maar met twee zwarte balken gereduceerd tot 7inch. Wel merk ik dat het geluid van bv Spotify echt een stuk beter is als dit wordt gestreamd met Bluetooth. Via Apple carplay klinkt het een stuk minder.
Verder klinkt het MB Advanced audio systeem oké. Er zijn weinig instellingen om het geluid te tweaken, alleen bass, mid, treble. Deze heb ik nu op 6,3,3 staan en fader +2 naar achteren om het systeem een beetje naar mijn smaak te laten klinken.
Je kan zeggen van de Outlander wat je wil maar de Rockford audio die daarin zat was echt een paar stappen beter. Al met al is het prima te doen hoor.
Ik meld mij weer als er wat meer te melden is.
Beurtje
- 27.000 km
Een korte update:
De 20000 beurt gehad waarbij er een aantal issues zijn opgelost.
Als eerste maakte het ventilatortje bij het zonnenbrillenbakje herrie, met name als het koud was buiten. Deze is vervangen en daarna niet meer gehoord. Tweede issue was een defecte verwarming van de linkerbuitenspiegel, die is ook vervangen. Verder qua onderhoudsbeurt was er niks bijzonders.
Momenteel nog een issue met de rechter achteruit, die blijft halverwege hangen waardoor het automatisch sluiten niet gaat. Je moet de knop vast houden om door de weerstand heen te komen. Ook dit weer als het wat kouder is buiten, nu dus geen last van.
Nu ik wat langer de tijd heb gehad om het geluid goed in te stellen valt op dat de subwoofer matig klinkt. Echter is er een enorme verbetering waarneembaar op als het middenstuk van de achterbank openstaat. Voor het mooie zouden er dus gaten gemaakt moeten worden in de hoedenplank zodat de bass goed weergegeven kan worden. Of de leasemaatschappij daar blij mee gaat zijn?! Ik ga nog informeren of dit mag/kan op een nette manier.
Inmiddels ben ik wel gewend dat de auto erg laag ligt en dat snelheidsdrempels langzaam genomen moeten worden.. Bij 'onbekende' snelheidsdrempels komt het toch nog wel eens voor dat de onderkant over de straat schraapt, geen lekker gevoel. Snap ook niet wat het nut is van al dat extra plastic aan de onderkant van de auto. Dus voorzichtigheid is wel gewenst, tot ergernis van sommige automobilisten die achter mij rijden :)
Het verbruik is na 27000 km ongeveer 1:16. Op lange ritten met cc op 110 is 1:20 makkelijk haalbaar.
Verder ben ik nog steeds tevrede met mijn keuze.
Update 2
- 75.000 km
Tijd voor een volgende update.
Inmiddels staat de teller op 75k en een beetje en heb ik nog een jaartje te gaan alvorens hij plaats mag maken voor de volgende.
Al voorzichtig aan het oriënteren, maar goed daar is deze update niet voor.
Al met al nog steeds tevreden en rijd ik (bijna) probleemloos dagelijks de nodige km's weg.
Nu ik de auto 3 jaar heb mogen berijden zijn er een aantal online diensten verlopen. oa Online kaartupdates, bedienen van ramen en deuren op afstand, etc. Vooral dat laatste gebruikte ik vaak in de zomer om op hete dagen het dak en ramen alvast te openen voor het instappen. Dat zal vanaf nu niet meer gaan. Ik kreeg een aanbod van MB om voor €330,- een jaar lang de diensten te verlengen. Ik vind dat niet in verhouding staan met de service / mogelijkheden dus heb er voor gekozen niet te verlengen.
In totaal zijn er 11 services die nu niet meer werken in de app. Jammer maar niet een heel groot gemis.
Kleine vervelende kwaaltjes zijn er ook helaas; na een jaartje begon het raam van de bestuurderszijde dienst te weigeren. Na het sluiten van het portier sluit het raam niet meer volledig af. Dit merk je pas als je op snelheid bent en je jezelf afvraagt waar dat windgeruis vandaan komt. Het raam sluiten gaat dan niet meer, die gaat pas weer werken na het volledig uitschakelen van de auto en het openen en sluiten van het portier. Dit kwaaltje komt eens in de 2 weken een paar keer voor. Garage kan het issue nog niet vinden tot op heden.
Sinds kort heb ik er een bonkend geluid bij, lijkt wel of de aandrijfas of schokbrekers los zitten. Kan het nog niet thuis brengen en ga binnenkort even langs de garage. (tbc)
In mijn eerste review stipte ik al aan dat het schakelen naar R soms wat langer duurt dan je zou verwachten. Daar komt bij dat het gaspedaal in de R stand soms ook heel raar reageert. De ene keer moet je veel meer gas geven en gebeurt er heel lang niks alvorens de auto naar achter rijdt. De andere keer reageert hij weer direct.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 Advantage AMG
- 2021
- 33.181 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Business Solution AMG Camera | Sfeer | LED | Virtual | Memory | Cruise Controle | Isofix | NAP
- 2021
- 106.050 km

Mercedes-Benz CLA 250 e AMG Facelift Distronic, Carplay, Draadloos laden
- 2023
- 6.482 km