en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
104 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Geregeld zie je dat als een merk een bepaalde techniek of een bepaald concept ontwikkelt het vervolgens wordt ingehaald door de concurrentie, die hetzelfde trucje simpelweg verbetert. De wet van de remmende voorsprong. Kan BMW daarvan profiteren met zijn nieuwe 2-serie Gran Coupé, die het opneemt tegen de tweede generatie van Mercedes’ CLA?
Mercedes-Benz mag je gerust de uitvinder van de moderne vierdeurs coupé noemen; de eerste generatie CLS is zo’n beetje de stamvader van alle moderne (al dan niet premium), vier- of vijfdeurs auto’s met een dalende daklijn. Toch lukt het zelfs Mercedes niet altijd om zijn eigen voorbeeld te volgen. De eerste generatie van de compacte CLA viel zeker niet bij iedereen in de smaak. De nieuwe generatie kan wat dit betreft op meer positieve reacties rekenen. Ook BMW heeft wisselend succes. De uitlopende 4-serie Gran Coupé wist bijvoorbeeld veel traditionele 3-serie-rijders uit hun sedan te lokken, en hij oogst nog altijd zelden afkeurende blikken.
Waarmee we aankomen bij de aanleiding van deze test: de gloednieuwe BMW 2-serie Gran Coupé. In tegenstelling tot zijn grotere broer splijt de compacte variant de meningen beduidend meer. De bolle snuit en het gedrongen kontje met de enorme achterlichten geven hem ontegenzeggelijk een onderscheidend voorkomen, alleen lijken de diverse onderdelen niet helemaal lekker op elkaar aan te sluiten. In elk geval niet zoals bij de nieuwe CLA, die schijnbaar met één vloeiende pennenstreek op papier is gezet. Bij Mercedes hebben ze van de voorganger het nodige geleerd, bijvoorbeeld dat compacte buitenmaten vaak niet in het voordeel werken van een vierdeurs coupé. Daarom is de nieuwe versie langer en breder gemaakt. Zijn afmetingen overtreffen ook die van de BMW 2-serie Gran Coupé. Dat vertaalt zich in een net wat ruimer interieur. Zowel de kofferbak als de achterbank van de Mercedes is groter. Dat kleine beetje extra ruimte maakt wat betreft de achterbak niet zoveel uit, maar blijkt voor de achterste inzittenden toch wel prettig te zijn. Door een beetje onderuit te gaan zitten, klemt het hoofd van een gemiddelde volwassene in elk geval niet helemaal tegen het dak. Het blijft er natuurlijk wel krap, want de CLA-rijder offert het zitcomfort achterin nog altijd op voor extra uitstraling. De bestuurder merkt daar niets van, want de voorstoelen zijn goed verstelbaar en ondanks de lage daklijn is er hoofdruimte genoeg. Mooie materialen vind je daarvoor trouwens ook terug. Op dit vlak heeft Mercedes weinig te duchten van zijn nieuwe concurrent. De afwerking is bovendien subliem en de digitale wereld waarin de verschillende schermen je zuigen, is even schitterend als uitgebreid. Misschien zelfs iets te uitgebreid, waardoor sommige functies wat moeilijk te vinden zijn. De twee touchpads op het stuur werken voor de bediening samen met een aanraakscherm, stembesturing en een mousepad . Het werkt redelijk, al is het niet de top op ergonomisch gebied.
Lezersreacties (104) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.