Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)
Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2018)

Signalement

UitvoeringCLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst89.681 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk!

  • 132 km

Maandagmiddag 4 juni was het eindelijk zover. Ik kan mijn nieuwe leaseauto ophalen bij de SternAuto te Almere.
Maar eerst wil ik jullie even meenemen in het verloop tot de uiteindelijke keuze.

Sinds ik een nieuwe baan heb, heb ik ook de luxe in een vrije keus voor een leaseauto (wel een max budget uiteraard).
Na veel speuren en zoek op het internet had ik het volgende lijstje gemaakt, maar nog geen keuze gemaakt of het een hatchback, cross-over, station, o.i.d. of dat het benzine of diesel ging worden:
1. Volvo V40 Business Sport
2. Nissan Qashqai Business Edition
3. Volkswagen T-Roc Sport
4. Ford Kuga ST-Line
5. VW Golf Highline Business R
6. Audi A3 Limousine S-Line
7. Seat Leon FR Business Intense
8. VW Tiguan Comfortline Business R
9. Alfa Romeo Guilietta Super
10. Mazda CX-5

Dat is dan toch een aardig lijstje geworden. Een aantal van de auto's heb ik na wat speurwerk eigenlijk al afgestreept.
De Mazda, Alfa Romeo, Seat Leon vielen hier dan al af. Redenen hiervoor zijn of werden te duur met de opties die ik wou of ik was bijv. gewoonweg niet overtuigd en de feeling miste ik gewoon.

Eerst ben ik gaan kijken naar de Volvo V40 Business Sport, deze stond in de showroom precies in de kleur die ik zou nemen. Na even plaatsgenomen te hebben en de stoel goed had ingesteld was ik wel onder de indruk, tot ik de achterdeur opendeed en zag dat er nog geen been tussen de rugleuning en achterbank paste. Ook deze viel dan direct af voor mij. Al wist ik wel dat het geen ruime auto was, wou ik het toch een kans geven.
Iets later met 2 collega's naar de Audi dealer gegaan voor een proefrit in de A3 Limousine S-Tronic. Nu weet ik wel zeker dat ik voor een automaat ga. Maar wat een heerlijke auto zeg! Heerlijke stoelen, geweldige comfort, goede prestaties, zowel met de 1.5 en met de 1.0, gewoon een heerlijke auto! Dat is de eerste kanshebber!
Vervolgens ben ik gaan kijken bij de Nissan naar de Qashqai Business Edition. De uitvoering was aanwezig in de showroom, maar standaard zoals hij daar stond dacht ik al, dit gaat hem niet worden. Toch maar even bekeken en in de auto gezeten. Maar qua interieur spreekt het mij totaal niet aan. Gelijk maar een streep doorgezet.
Ik heb een proefrit ingepland met een Ford Kuga ST-line, maar bij aankomt staat er geen ST-line, maar een Trendline uitvoering. Volgens de dealer maakt dat niet uit qua motor, en daar kon ik ze ook geen ongelijk in geven, maar het ging mij om de stoelen en het interieur met de opties... maar goed, even een rondje gemaakt en ook hier gelijk weer de keuze gemaakt om er een streep door te zetten. Waarom? Tijdens het rijden veel bijgeluiden van de banden, wind, etc. en dat rijdt te onrustig en te vermoeiend.
Bij de VW uiteindelijk 2 proefritten gemaakt, 1 in een T-Roc met een 1.0 handbak, de 1.5 was op dat moment nog niet beschikbaar helaas. Een erg leuke auto, rijdt lekker, erg comfortabel ook. Interieur ook mooi, maar wel allemaal hard en glanzend plastic. Dit had ik al in verschillende reviews gelezen, maar wilde het zelf natuurlijk ook even ondervinden. Valt mij toch tegen van een VW.
De volgende proefrit zou zijn in een Tiguan, echter was daar een probleem mee en stond er een Golf 7 voor mij klaar. Nu reed ik een tijdelijke leaseauto van het werk in, jawel, een Golf 7. Maar goed, toch maar even rijden, maar dit is gewoon een Golf, niks bijzonders, maar wel allemaal gewoon goed. Een proefrit in een Tiguan is er nooit meer van gekomen, duurde mij te lang voordat de auto was gerepareerd. Dus ook de Golf en de Tiguan afgestreept.

Tja, wat blijft er dan over. Natuurlijk de Audi A3, maar toch ook de VW T-Roc. Waarom, ik vind het een mooie, leuke en toch een ruime auto. Wel zijn het erg verschillende auto's natuurlijk. Op de site van VW en Audi verschillende configuraties gemaakt. Zoals bekend bij Audi wordt je auto pas leuk/compleet met kostbare opties en het werd gewoon te duur. Bij de VW T-Roc een leuke configuratie gemaakt, toch vond ik al het harde plastic tegenvallen. Maar toen kwam ik actie van de Mercedes CLA tegen.

Zoals je kunt lezen is het echt van alles en nog wat qua keuze. Had verder niet echt een voorkeur, maar beetje sportief uiterlijk en redelijke ruimte op de achterbank waren uiteindelijk wel belangrijk net als een ruime kofferbak.

Vreemd genoeg was het nooit in mij opgekomen op de website van Mercedes te kijken of langs de dealer te gaan. Een A-klasse vond ik niet interessant, helemaal al niet door zijn onhandige kofferbak.
Eigenlijk wilde ik een station, dus ging gelijk aan de slag met het configureren van CLA Shooting Brake Business Solution Plus AMG. Met de Upgrade Edition krijg je de Business Solution Plus AMG voor de prijs van de Business Solution Plus. Mooie deal dacht ik zo, verder heb ik gekozen voor de kleur Cavansietblauw en een automaat. Dit moest hem gaan worden, maar wilde nog wel een proefrit maken. Na dit gedaan te hebben gelijk een offerte laten maken en opgestuurd naar het werk. Leaseofferte ontvangen en bleek nog veel ruimte over te hebben waardoor ik andere velgen kon kiezen. De standaard meegeleverde AMG-velgen vond ik niet heel mooi en heb dus andere gekozen. Zie de foto's.

Zoals eerder gezegd was het maandagmiddag 4 juni dan eindelijk zover. Op naar de SternAuto in Almere. Ontvangst met een kopje koffie en even het papier werk doornemen. Dan mag ik eindelijk het doek van de auto trekken! Man, wat ben ik blij met de Cavansietblauwe kleur en de gekozen velgen! Verder nog uitleg gekregen van verschillende functies van de auto en dan op naar de eerste kilometers. Zo de showroom uit de weg op!
Eerste indruk is helemaal top! Gelijk maar een mooie plek opgezocht voor enkele foto's en vervolgens wat ritten gemaakt.
Het comfortonderstel is ook echt wel comfortabel, hobbeltjes wel merkbaar, maar verder rijdt lekker soepel over de weg heen. Ook erg veel grip merkbaar!
De plek van de Cruise Control is even wennen en even onder de knie krijgen, dan vergeet je het niet het denk ik niet meer. Werkt erg goed overigens.
Stoelen zitten in het begin wat hard, maar dat valt snel alweer erg mee. Vind het al heerlijk zitten.

Voor nu houd ik het even hierbij en zal ik wat kilometers gaan maken. De aantal sterren pas ik ook aan na meerdere kilometers gemaakt te hebben. Daarna zal ik weer een update plaatsen en verdere opties even toelichten.

Eerste update

  • 3.890 km

Inmiddels weer wat kilometers verder en tijd voor een nieuwe update. Eerst zal ik wat opties en accessoires toelichten en dan de verdere ervaringen.

De opties/accessoires die ik zal toelichten:
Mercedes me - Remote Online
Achteruitrijcamera & Park-Pilot
COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
Multifunctioneel sportstuur in leder
Ruitenwisser met regensensor
Garmin MAP PILOT navigatiesysteem
7G-DCT automatische transmissie
Cruise control
ATTENTION ASSIST
Airconditioning: airco THERMATIC
High-performance led-koplampen
Comfortonderstel lager liggend
20,3 cm (8 inch) TFT-display
Stoelverwarming voor
KEYLESS-GO Start-Funktion
DYNAMIC SELECT
Zitcomfort pakket
Licht- en zicht pakket

Mercedes me - Remote Online
Een handige app waarin je kunt zien of je auto wel of niet vergrendeld is, wat je brandstof niveau is, waar je auto staat, wat je bandenspanning is.
Erg veel kan je er ook weer niet mee, maar toch een handige optie.

Achteruitrijcamera & Park-Pilot
De achteruitrijcamera is zeer scherp en duidelijk. Handig is ook dat de camera zich standaard "verstopt" wanneer hij niet in gebruik is en dus niet vies zal worden. De Park-Pilot werkt voor mij erg goed voor het file parkeren. Dagelijks moet ik voor het huis fileparkeren en dat gaat gewoon prima. Enige puntje is dat de auto altijd scheef staat, maar dat is snel zelf gecorrigeerd. Het haaks inparkeren gaat sneller als je het zelf doen, het 3 á 4 keer steken is wat overdreven omdat de auto zich perfect recht wil inparkeren.
Ik was overigens ook gewenst dat wanneer je ging parkeren dat je dan op het scherm zelf kon zien welke radar aangaf hoeveel ruimte er nog vrij was. Dit is hier dus heel anders. Achter het scherm zit een balkje wat aangeeft aan de voorkant hoeveel ruimte er nog vrij is d.m.v. ledjes voor links en rechts. Aan de achterzijde zie je dit middels je achteruitkijkspiegel. De ledjes zitten hier aan het plafond aan de achterzijde van de auto. Ik moet hier nog steeds aan wennen, maar afgaand op het geluid weet je eigenlijk ook voldoende.

COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
Indien je te dicht op je voorganger zit zal er een rood driehoekje op je dashboard gaan branden. Zelf ben ik van mening dat ik er dan nog niet te dicht op mijn voorganger zit, maar het systeem zal ongetwijfeld gelijk hebben. Als je dan echt te snel je voorganger nadert en te dicht bijkomt zal dit ook via geluidssignalen kenbaar gemaakt worden. Dit wel gebeurt wel eens bij auto's die de rechterbaan niet kennen op de snelweg en ik er dan achterlangs kruis.
Een keer heeft het systeem ook daadwerkelijk ingegrepen, en was echt een fractie sneller als dat ik zelf was. Ik weet in ieder geval dat het systeem goed werkt!

Multifunctioneel sportstuur in leder
Wat een heerlijk stuur heeft Mercedes toch. Duidelijke en makkelijke bediening. Stuur ligt ook zeer fijn in de hand.

Ruitenwisser met regensensor
Heel simpel, een keer instellen en klaar. Niks meer aan doen. Niks meer, niks minder. Wel handig bij een wasstraat deze uit te zetten.

Garmin MAP PILOT navigatiesysteem
Ik gebruik het systeem helemaal niet. Reden ervoor is dat het er niet uitziet, totaal niet mijn smaak. Ik gebruik gewoon Waze op mijn telefoon en heb een mooie fijne Brodit telefoonhouder. Zit wel iets voor het scherm, maar niet storend.
Zodra iOS12 uit is en Waze ook werkend is via Apple CarPlay, zal ik Apple CarPlay gaan activeren om dan mijn Waze navigatie op het scherm weer te laten geven. Dan kan de telefoonhouder ook weg. Zodra dit gedaan is zal ik het even testen en een update hierover geven (over de Apple CarPlay specifiek).

7G-DCT automatische transmissie
Een heerlijke versnellingsbak. Wel eerst even warm worden voordat hij echt lekker schakelt. Maar eenmaal warm (binnen enkele minuten), een genot om in te rijden. Schakelt lekker soepel en op juiste moment. Eenmaal het gaspedaal intrappen en trekt lekker snel door en dat met of zonder terugschakelen. Gewoon een heerlijke bak wat het rijplezier zeker bevorderd.

Cruise control
In het begin was het toch nog wel even wennen i.v.m. de plaatsing net onder de richtingaanwijzers achter het stuur. Maar eenmaal gewend, dan hoef je er niet eens meer bij na te denken.
Inschakelen gewoon met een tikje omhoog/omlaag of naar je toe halen. Weer een klein tikje omhoog of omlaag om met 1km/h te versnellen of te vertragen en een grote tik omhoog of omlaag om te versnellen of te vertragen met 10km/h. Hij het vertragen van 10km/h wel erop letten dat de auto dan ook echt afremt en niet rustig afzakt naar de gewenste snelheid.
De limiter gebruik ik helemaal niet. Voor mij is dit een onzinnig iets, gaspedaal intrappen en tot een max. ingestelde rijden, nee dan heb je meer aan een cruise control als het aan mij ligt.

ATTENTION ASSIST
Hier nog geen ervaring mee. Werkt ook pas bij ritten die langer als ca. 30 minuten zijn bijv. Dit heb ik uiteraard zo nu en dan wel gereden, maar het systeem heeft nog geen melding gegeven.

Air-conditioning: airco THERMATIC
Jammer dat het geen climate control is, wat ik voorheen wel gewoon had in vorige auto's, maar een ramp is het ook weer niet. Duidelijk en simpele bediening. Zelf op 22 graden in gesteld en er niets meer aan doen eigenlijk.

High-performance led-koplampen
Fijne verlichting 's nachts. Ik heb niet de indruk dat tegenliggers last hebben van de verlichting, althans, geen tegenliggers gehad die seinen. Dat had ik bij de Golf af en toe wel is.
Maar verder alles goed verlicht en voor mij rustig voor het oog. Erg mooi vind ik dat wanneer je de auto in het donker/schemering opent hoe de led dagrijverlichting dan aan gaat. Langzaam blauwe verlichting naar het witte velle verlichting toe.

Comfortonderstel lager liggend
Ik ben wel blij met het comfortonderstel. De proefrit die ik had gemaakt met een CLA had een sportonderstel en dat was echt stuiteren over de weg, elke hobbeltje was merkbaar. Met het comfortonderstel is dat zeker een stuk minder, maar het blijft wel opletten bij drempels. Verder rijdt het heerlijk.

20,3 cm (8 inch) TFT-display
Altijd vond ik de positie van het scherm vreemd, zo erg aanwezig. Echter valt dit toch wel reuze mee. Mooi scherp beeld, en de bediening via de knop in het middenconsole is makkelijk en snel.

Stoelverwarming voor
Zoveel bijzonders is het niet, maar het blijft voor mij wel een must om het te hebben. Op een iets frissere ochtend even uitgeprobeerd. Stand 3, dat is eigenlijk warm genoeg om een eitje te bakken op je stoel. Die ga ik niet gebruiken. Stand 2 is een stuk aangenamer, maar vooral handig om snel op te warmen. Stand 1 is heerlijk, daarop laten staan is niet te warm en niet te koud. Voor mij de juiste temperatuur.

KEYLESS-GO Start-Funktion
Fijne optie. Rempedaal intrappen, startknop indrukken en rijden maar. Blijft een heerlijke optie. Geen gedoe met sleutels, gewoon in je zak houden en alles kunnen doen.
Als je je ramen van buiten de auto open wil doen, moet je wel redelijk dicht bij de auto staan voor dat dit werkt middels de knop op de sleutel ingedrukt te houden. Ook voor het sluiten geldt dit, maar wel handig om de warme lucht uit je auto te krijgen voordat je instapt.

DYNAMIC SELECT
De volgende rijprogramma's zijn beschikbaar: ECO, Comfort, Sport en Individueel.
ECO: Rijdt niet heel fijn, is tevens tegenover de Comfort onzuiniger. Wordt helemaal niet gebruikt en ga ik verder ook niet meer gebruiken.
Comfort: Fijn programma, rijdt inderdaad zoals het programma ook heeft Comfortabel. Standaard start de auto in deze mode (na 4 uur of langer niet gebruikt te zijn geweest).
Sport: Voor de momenten om even lekker door te trekken, al heb ik het idee dat hij iets te lang doortrekt. I.c.m. de schakelpadels ook een leuk programma (wegrij assistent erbij activeren en je hebt een soort launch control, nog niet geprobeerd)
Individueel: Staat als volgt bij mij ingesteld, aandrijving op comfort, sturen op sport, airco op comfort en Start/Stop op uit.
Bij het starten moet het programma wel steeds geselecteerd worden (na langer dan 4 uur stilgestaand te hebben) omdat de auto dan in de Comfort stand staat, maar dat zijn maar 2 drukken op de knop. Als je binnen vier uur na het uitzetten van de auto weer gaat rijden blijft het programma onthouden.

Zitcomfort pakket
Heerlijke stoelen. Was eerder gezegd even wennen, omdat ze best hard aanvoelden, maar dat was binnen no-time geen sprake meer van. De 4-weg elektrische lendensteun is wel iets wat ik ook persé wilde en ben er zeer blij mee. Wel als de zitting op zijn laagste staat, zit ik nog vrij hoog in de auto met mij 1.90m. Dan zit de achteruitkijkspiegel wel aardig in de weg en blokkeert het wel veel zicht. Dus iets onderuitgezakt zitten en geen probleem meer. Fijn is ook dat de zitting verlengd kan worden, toch wel erg fijn met mijn lange benen.

Licht- en zicht pakket
Allerlei verlichting in de auto aanwezig. Zoals, verlichting bij de benen voor en achter, licht in de deurgrepen, opbergvakken, instaplijst verlichting, verlichting in de hoofdsteunen etc. Dit allemaal is de sfeerverlichting. Ik was eerst van mening dat het mogelijk was om van kleur te veranderen, echter is dat bij deze uitvoering niet mogelijk. Ach, het ziet er leuk uit, maar let er verder niet op. Het oogt gewoon mooi.

Verdere rijervaring:
Al met al, zeer positief over de auto. Alleen het zichtrond om is niet uitstekend, maar ook niet slecht. Fietsers kunnen bijv. wel helemaal in de A-stijl verdwijnen/wegvallen, goed om je heen kijken dus bij het benaderen van bijv. fietspaden.
Wat ook handig is dat wanneer je de rempedaal even doortrap dat hij in de HOLD functie staat. Dus dan hoef je niet meer je voet op de rempedaal houden en kan je even relaxt wachten tot het verkeerslicht op groen springt. Bij het gasgeven geef ik wel eerst een klein tikje op het gaspedaal om de HOLD functie te beëindigen. Als je dit niet doet schiet je onrustig van je plek.
Verder is het gewoon heerlijk rijden in de auto. Ff intrappen om iemand bijv. in te halen gaat lekker snel, totaal geen vermogen te kort waar ik dat in het begin wel over twijfelde. Overwoog eventueel een chiptuning, maar dat is zeker niet aan de orde. Ook leuk is de vele complimenten van familie, vrienden en buurtgenoten. Dat maakt je toch blijer met de gemaakte keuze voor de CLA zoals hij er staat.
Enige wat ik aan de auto mis zijn de getinte warmte werend autoruiten. Dit ga ik nog laten doen, scheelt toch iets van warmte wat ik bij vorige auto's ook had en het oogt ook een stuk beter. Jammer dat het nu wel als optie te kiezen is overigens. Zodra de ruiten getint zijn zal ik even nieuwe foto's plaatsen.
Voor nu rest mij weer om kilometers te maken en te genieten van de auto. Dus kilometers maken en weer een update plaatsen. Daar zal ik het verbruik ook even tegen het licht gaan houden en ook de Apple CarPlay i.c.m. navigatie gaan reviewen. Medio september/oktober kom ik hier dan op terug.

Ruiten geblindeerd

  • 8.403 km

Inmiddels zijn de ruiten geblindeerd voor 70%. Dit heb ik in juli laten doen. Zie hiervoor de foto's. Dit ziet er m.i. veel beter uit. Misschien wat donker, maar wel erg mooi wat mij betreft. Wat ook wel fijn is, 1 van de minpuntjes is nu weg, want een automatisch dimmende binnenspiegel is niet meer nodig.
Tot nu toe voor de rest alleen maar lof over de auto. Waar sommigen het een saaie of lelijk auto vinden, vind ik het zelf werkelijk een prachtige auto en had voor mijzelf geen betere keuze kunnen maken denk ik.
Op naar nog meer kilometers en zal tegen de tijd van onderhoudsbeurt weer een update geven.

Tweede update

  • 29.316 km

Het is even geleden, maar het werd weer tijd voor een update. Inmiddels alweer richting de 30000km en het een en ander te vertellen over de auto.

Eigenlijk rijd ik probleemloos rond tot nu toe. Alleen eenmaal een melding in het scherm gezien dat een van de knipperlichten niet zou werken. In de auto merk je dan dat het getikt dan twee keer zo snel gaat als normaal. Even de auto aan de kant gezet met nog steeds de knipperlichten aan, maar geen afwijkingen kunnen vinden. Alle knipperlichten werken gewoon. Vervolgens de melding ook nooit weer terug gehad.
In de tussentijd gereden op winterbanden en inmiddels alweer terug gewisseld naar de zomerbanden. Vlak voordat ik de winterbanden erop zou laten zetten over een schroef heen gereden waardoor de band linksachter heel langzaam leegliep. Timing was prima gezien er twee dagen later de winterbanden erop gingen. Prop in de zomerband was voldoende. Moest alleen even een extra keer terugkomen om de banden opnieuw te laten balanceren. Helaas was dit niet goed gedaan waardoor het op de snelweg rijden behoorlijk trillend was. Door het trillen was er een kraak in de auto gekomen wanneer je door geultjes van parkeerplaatsen reed of over drempels reed. Dit is bij de eerste onderhoudsbeurt verholpen door Stern in Almere. Nette ophaal- en brengservice. Verder tijdens het onderhoud geen bijzonderheden tegengekomen.

Verder ben ik nog steeds zeer tevreden met de auto, rijdt heerlijk, zit heerlijk en gewoon top. Het laten activeren van Apple Carplay achteraf was zeker geen overbodige luxe. Sinds iOS 12 uit is, is het mogelijk om o.a. Waze op het scherm van de Mercedes te laten weergeven wat ook mijn voorkeurs navigatie is. Nu ook Flitsmeister beschikbaar is draai ik die op de achtergrond en dit werkt meer dan goed. Dit is echt een hele goede toevoeging die ik persoonlijk niet meer zou willen missen.
Enige waar ik een beetje mee zit is de actieve rem assistent. Nu twee keer meegemaakt dat de auto eerder ingrijpt dan dat ik zou willen. Ik ben zelf al aan het remmen, maar de auto gaat dan ineens vol in de ankers. Gevolg is dat de laatste keer daardoor bijna een auto in de kofferbak had zitten. Verder zat ik op dat moment totaal niet dicht op mijn voorganger. Bij een volgende onderhoudsbeurt maar is navragen bij de dealer of ze dit vaker gehoord hebben. Eerder heb ik al eens bij hun aangegeven dat zo nu en dan de rem assistent wel piept, en gelukkig niet ingrijpt, op stukken waar in de verste verte niemand te zien is. Geen tegenligger, geen auto die ik volg, maar toch gaan de alarmpiep af in de auto zonder te remmen. Dealer gaf aan dat dit wel eens kan gebeuren en dat de radar iets constateerde, maar wat was dan onbekend. Indien het vaker als twee á drie keer in de week zou voorkomen moest ik zeker terugkomen. Waar het niet dat het sindsdien bijna niet meer voorkomt. Nu keek ik onlangs op de RDW-site en blijkt er een terugroepactie te zijn. Niks spannend, betreft het SOS-systeem wat eventueel niet goed zou kunnen werken bij een ongeval. Gewoon geen ongeval maken tot de volgende onderhoudsbeurt en dan zit het wel goed!
Zoals eerder gezegd, verder zeker helemaal tevreden met de auto. Grappig is ook dat er regelmatig mensen een blik werpen op de auto en even blijven kijken. Helaas kan ik de auto niet parkeren in de parkeergarage van het werk en daarom staat de auto op een openbare parkeerplaats die ik vanaf mijn werkplek kan zien. Blijft altijd wel leuk om te zien dat mensen een extra blik werpen op de auto.
Nog een laatste dingetje en dat is dat ik de auto heb voorzien van een leuke update. De auto rijdt hierdoor veel rustiger en soepeler. Nu enkele dagen sinds de update en kan alleen maar zeggen dat ik dit veel eerder had moeten doen!

Deurlogo LED

  • 30.108 km

Enige tijd geleden ook deurlogo verlichting geplaatst aan de onderzijde van de deur. Zie de foto.

Derde update

  • 36.756 km

Inmiddels alweer richting de 37000km en nog steeds tevreden met de auto. Tot op heden nog steeds geen noemenswaardige problemen ondervonden.
Wel heb ik na iedere wasbeurt dat de kleppen van de dak dragers openstaan. Ik heb het vermoeden dat het nu wachten is tot er een mist. Anderen die hier ervaring mee hebben en wellicht tips hebben?

Verder merk ik wanneer je een Maxi Cosi op de achterbank plaatst (eerst kind is opkomst) dat er niet heel veel ruimte voor is en de aflopen de daklijn helpt ook niet mee. Maar ach, het neemt voor mij de pret niet weg. Ik heb nog steeds zo veel plezier van de auto.
Zijn er verder nog bijzonderheden, nou eigenlijk niet. Onlangs voor het eerst de ruiterwisservloeistof bijgevuld. Had het al eerder verwacht, maar na wat speurwerk bleek dat er een tank is van 6 liter. Dit zit in het Licht & Zicht pakket. Bijna een jaar over gedaan om op te maken. Geen idee of dat snel of langzaam is, maar stond er wel van te kijken, dat de inhoud zoveel is.
Op naar de volgende update. Dit zal ik proberen te doen na de 50000km beurt. Voor nu ga ik lekker verder rijden en genieten van elke rit!

Dynamische spiegel knipperlichten

  • 46.634 km

2 maanden geleden via aliexpress dynamische knipperlichten besteld voor in de spiegels.
Was even prutsen, maar was gewoon te voorzichtig met het verwijderen van de spiegelkappen. Het resultaat is geweldig en ziet er wat mij betreft heel mooi uit!
De foto's zijn toegevoegd.

Verder ga ik richting de 50000KM beurt en zal hierna weer een update van de review plaatsen hoe de ervaringen zijn geweest na de eerste beurt.

Vierde update

  • 51.504 km

Inmiddels is het 3 weken geleden dat de 50000km beurt (Service B) is uitgevoerd. De auto is netjes opgehaald en weer teruggebracht. Ook weer helemaal gewassen. Zeer netjes gedaan door Stern Almere. Bij het onderhoud waren geen bijzonderheden behalve dat het wel tijd was voor nieuwe ruitenwisser.
Mijn ervaringen verder zijn nog steeds positief. De auto rijdt nog steeds erg fijn en geniet er nog iedere rit van. In de tussentijd zijn ook de winterbanden weer gemonteerd. Als ik dan ergens over zou moeten zeuren dan is het de ruimte op de achterbank. Nu met een Maxi Cosi op de achterbank blijft er gewoon erg weinig ruimte over op de passagiersstoel en die aflopende daklijn helpt ook niet mee. Maar zoals eerder gezegd neemt dat het plezier niet weg voor mij.
Verder is het verbruik zeer netjes te noemen, dit houdt ik ook bij in de verbruiksmonitor. Tot op heden is het verbruik 6,99/100km oftewel 1 op 14,31l. Het helpt wel behoorlijk mee om dagelijks door de trajectcontrole te rijden op de A2.
Nog vaak complimenten over de auto. Per 1 januari begin ik bij een nieuwe werkgever en mag gelukkig de auto meenemen! Daar ben ik dan toch wel erg blij mee en kan ik nog in ieder geval ca. 2,5 jaar genieten van deze prachtige en heerlijk rijdende auto.

Vijfde update

  • 65.009 km

Het is alweer een tijd geleden sinds de laatste update. Maar eigenlijk rijdt ik nog steeds probleemloos rond in de CLA en ook nog steeds met veel plezier. Qua kilometers is de laatste tijd een stuk minder gereden door natuurlijk de coronaperiode.
Zoals gezegd nog steeds met plezier aan het rijden in de CLA. Er is nog niets stuk gegaan o.i.d. Wel een klein kopstaart ongelukje gehad in februari bij een verkeerslicht. Voorligger liet de auto afslaan waardoor ik weer moest remmen en de auto achter mij had hier natuurlijk niet op gerekend. Achterbumper moest wel even hersteld worden, maar is allemaal netjes opgelost.
Verder heb ik het opstartlogo op het scherm aangepast naar een AMG logo dat ziet er wat mij betreft een stuk beter uit.
Voor nu houd ik het hier weer even bij gezien er verder geen bijzonderheden te melden zijn. Bij de volgende beurt zal ik kijken of er weer een update geplaatst kan worden.

Zesde update

  • 85.236 km

Wederom is het weer even geleden sinds mijn laatste update. Nog steeds rijd ik probleemloos rond. Wel zit er een irritante tril/tik geluid in de ventilatie welke ergens voor de voorruit vandaan komt. Dit is nagekeken, maar de dealer heeft niks kunnen vinden. Dit kwam ook niet altijd voor, maar kom er sinds kort achter dat probleem voorkomt als de ventilatie op stand 4 staat en dat dit dus van buitenaf veel beter te horen is. Verder is in de tussentijd de stoeprand schade van alle velgen hersteld en zien die er weer als nieuw uit. Verder eigenlijk geen op of aanmerkingen. De auto rijdt nog steeds als een zonnetje en naar mijn idee zelf beter sinds de stoeprand schade weg is.

Inmiddels kan ik door een interne verschuiving op het werk opzoek gaan naar een andere auto. Helaas zal dit geen Mercedes meer worden voor nu. Een C klasse is te duur en de CLA bied gewoon te weinig ruimte, zeker met een 2e kind opkomst. De zoektocht is dus al begonnen en heb mijn oog wel ergens op laten vallen. Zodra de auto wordt overgedragen zal ik nog een laatste review aanvulling doen.
Voor de geïnteresseerden in het verbruik van deze auto, zie hiervoor de verbruiksmonitor.

Zevende en laatst update

  • 89.681 km

De zevende en ook de laatste update dan alweer.

Even een opsomming van mijn ervaringen met deze mooie, maar ook fijne CLA.

De pluspunten:
• De looks! Smaken verschillen, maar de auto is in mijn ogen hartstikke mooi. Heb ook altijd met een glimlach gekeken als ik weer naar de auto liep. Dan heb ik het volgens mij ook gewoon goed gedaan.
• Qua rijden is het ook een zeer comfortabele auto, zeker na het remappen is het alleen maar beter geworden.
• Het interieur is ook iets waar je van moet houden. In het begin was het even wennen dat het scherm zo aanwezig was, maar dan ook heel snel gewend aangeraakt. Dat komt ook zeker door het gebruik van Apple Carplay.
• Kofferbak ruimte, kon er meer in kwijt dan verwacht. Voor een auto in deze klasse is dit zeker ruim voldoende wat mij betreft.
• Door kleine aanpassingen de auto wat mijn betreft best persoonlijk kunnen maken. Zo heb ik LED-logo’s in de deuren geplaatst, dynamische knipperlichten in de spiegels, nieuwe chroom deurpennen geplaatst en nog een paar kleine dingen.
• Het stuur, die lag gewoon heel fijn in mijn handen. De vorm was voor mij gewoon perfect.
• De DCT bak. Ik hoor verschillende ervaringen erover, maar zelf nooit problemen mee gehad. Het schakelen was naadloos. Wel eerst even warm laten worden, maar daar gewoon helemaal naadloos. Soms is het even leuk om de ESP uit te zetten in de sportstand en het schakelen te voelen, ook dat is gewoon mogelijk.
• Het onderstel, heerlijk is die. Je moet er denk ik ook van houden, maar het comfortonderstel is heel goed. Strak in de bochten wanneer je dat wilt en comfortabel op eigenlijk alle soorten ondergronden. Ook is er een minpunt, maar dat kom hierna aan bod.
• De achteruitrijcamera. Deze is haar scherp. Zeker in vergelijking met andere merken viel mij op dat die van Mercedes echt van hoge kwaliteit is. En ook super handig dat je een grote hoek kan activeren, ideaal bij het achteruit uitparkeren.
• Ik vergeet vast nog wat, maar dat vul ik dan nog wel aan.


De minpunten (ja die zijn er ook):
• Na iedere keer in de wasstraat te zijn geweest, staan de klepjes voor de dakdragers open. Net te slappe veertjes o.i.d. Gelukkig nooit kwijtgeraakt.
• Ondanks dat het stuur echt super in de hand ligt, is deze niet helemaal in het midden van de stoel uitgelijnd. Iets kleins, maar voor een auto als Mercedes verwacht je toch wel dat ze dit soort dingen beter afwerken.
• De stoelen, ze zien er goed uit, maar zitten toch best hard. Voor kortere ritten geen probleem, maar heel de dag erin rijden is voor mijn rug niet het beste idee.
• Onderstel, is ook een pluspunt, maar de auto ligt net wat te laag voor de drempels. Sommige drempels moeten gewoon schuin genomen worden om erover heen te kunnen. Voorbeeld is de drempel bij de uitgang van de Praxis in Almere Stad, die is wel extreem, maar de gemeente doet er ook niks aan.
• Verder qua zicht rond om de auto is het niet heel goed, maar ook niet slecht. Je leert toch de auto kennen en weet waar je dan rekening mee moet houden.
• Grootste minpunt en reden dat de Benz wordt vervangen is toch wel de ruimte op de achterbank. Ik zit er nooit, maar zodra er wel iemand achter mij zit, zal ik mijn stoel naar voren moeten doen en dan is mijn zit positie gewoon oncomfortabel. Zeker nu met een 2e zoontje op komst is het met nog een kinderstoel op de achterbank niet meer te doen. Mijn vrouw zit nog net niet dubbel gevouwen op de passagiersstoel.
• Volgens mij was dat het ook wel.

In de laatste week is nog wel de ventilatiemotor vervangen omdat deze nogal een ratel geluid maakte, maar daar is gelukkig geen sprake meer van. Dit was best een irritant geluid namelijk tijdens het rijden of stil staan.

De auto is gelukkig niet ver weg en blijft binnen dezelfde woonplaats voor in ieder geval het komende jaar nog. Mijn collega heeft de auto overgenomen en ik wacht nog op een bestelde andere auto. Hopelijk komt die dit jaar nog, maar we gaan het wel zien. Voorlopig kom ik nog steeds van a naar b in een voorloopauto wat helemaal prima is.

Tot zover deze afsluitende update. En op naar een nieuwe review. Bedankt voor alle reacties!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.