Mercedes-Benz C 280 Elegance Combi (1998)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse Combi

Signalement

UitvoeringC 280 Elegance Combi
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Je moet van het uiterlijk - dat overal verwijst naar klassieke Mercedeslijnen - houden, maar een eerste generatie C-klasse is in feite de laatste ’echte’ Benz. De afwerking is nog ouderwets degelijk met schroefjes en moertjes, rubber ringetjes en kunststof dat een eeuwigheid mee kan. Geen gekraak, gepiep of gerammel, de C-klasse blijft mede dankzij het fenomenale onderstel zelfs na veel meer dan honderdduizend kilometer zo stil als een muis.

De tweede generatie C-klasse (zogenaamde mopf of modelplege) van na 1997 is de C om te hebben. Het uitrustingsniveau en uiterlijk werden aangepast en een aantal motoren werd verjongd. Zo maakte de lijn-zescilinder van de ’oude’ C280 plaats voor een V6 met achttien kleppen, twaalf bougies, de nodige extra electronica, verstelbare inlaatbuizen en een balansas. Resultaat: veel schonere uitlaatgassen, meer peekaas, meer koppel en ongeveer 10% zuiniger. Waarmee we meteen het enige nadeel van de C280 bij de kop hebben: het benzineverbruik. Reken op 1:8,5 in de stad, 1:10,5 op buitenwegen en rond de 1:10 op de snelweg. Tenzij de rechtervoet het gevoelige gaspedaal iets te fanatiek vloert, want dan stijgt het verbruik naar waarden vanaf 1:5. De auto beweegt zich aanmerkelijk liever buiten de stad en beloont dit met aangepast benzineverbruik.

Een ander nadeel van eigenlijk alle nederlandse Mercedessen is de aanschafprijs en daarmee de verzekeringspremie en - als de auto zakelijk wordt gereden - de bijtelling. Mijn C280 kostte 92.000 DM in Duitsland en maar liefst 162.000 gulden bij de Nederlandse dealer. Voor dat geld is de auto dan wel voorzien van alle verkrijgbare accessoires, maar het blijft een hoop geld waarvoor velen liever een wat minder aangeklede E-klasse kopen. Reken op gematigde tarieven bij onderhoud. Kleine beurt rond de 250 euro, een grote vanaf 400. Let bij aanschaf op de staat van de auto en ga zeker in Duitsland kijken. Aanschaf bij een (Duitse) Mercedesdealer met Europese garantie loont altijd en invoer is eenvoudiger en goedkoper dan het lijkt!

PROBLEMEN

Problemen hebben zich niet voorgedaan, anders dan twee versleten veerbollen op de achteras die de automatische hoogteverstelling van de achterdempers regelen. Ze werden keurig onder europese Mercedesgarantie vervangen, wat neerkwam op een uitgespaarde kostenpost van ruim 900 euro. Afgezien van de (allrisk) verzekeringspremie van € 1.830 per jaar en de hoge brandstofkosten is het een droom om in te rijden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.