Mercedes-Benz C 220 CDI Esprit Combi (1999)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 CDI Esprit Combi (1999)

Signalement

UitvoeringC 220 CDI Esprit Combi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf212.000 km
KM-stand laatst214.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 218.900 km

Tsja, een dikke Mercedes onder je kont als jongen van 18 jaar. Hoe dat zo? Het is heel simpel: het moest een diesel worden. Dan hoor ik u denken: Diesel? Dan betaal je toch ontzettend veel wegenbelasting? Klopt, maar ik ben geprezen met het feit dat mijn ouders die betalen. In eerste instantie zat ik te denken aan een VW Golf IV TDI als opvolger van mijn VW Polo Variant. Polo was goed bevallen, reed prima etcetera. Ga je echter hier in Nederland zoeken zijn het (bijna) allemaal kaal uitgeruste afgetrapte leasebakken met vrij hoge kilometerstanden. Dat was dus twijfelen. Toen ook nog naar Ibiza TDI 130PK sport gekeken, maar ook deze waren mij te \"afgetrapt\".

Nou wil het toeval dat ik sinds een maand werkzaam ben bij een Mercedes-dealer en sindsdien eigenlijk besmet met het \"Mercedes-virus\". Mijn vader opperde dan ook dat ik een Mercedes moest rijden als je bij Mercedes werkt. Waarop ik antwoordde dat dat niet te betalen zou zijn voor mij. Waarop mijn vader antwoordde: En een A\'tje dan? Ik lachte hem uiteraard uit, want een A-klasse vind ik gewoon géén auto. Met de Mercedes nog in het achterhoofd toch maar eens gaan speuren op het auto-walhalla mobile.de. Voor C-klasses CDI gold namelijk hetzelfde als voor de Golf IV in Nederland: Ex-leasebakken, (zeer) hoge kilometerstanden en nog duur ook. In het beloofde autoland Duitsland staan echter zat particuliere C-klasses te koop die netjes onderhouden zijn en met niet al te hoge kilometerstanden. Mijn voorkeur ging uit naar een handgeschakelde 220CDI zonder hout in het interieur. Heb namelijk in Nederland proefgereden met een 200CDI en die was door mij te langzaam bevonden. Het zou dus een Sport of een Esprit worden. Dit was echter nog een lastige opgave omdat 220CDI\'s veelal automaat zijn. Dat was nou net niet de bedoeling want dan rijd je alsnog 1:12 en mijn doel was zuiniger te gaan rijden.

Uiteindelijk dus op Mobile.de een blauwe C Combi 220CDI Esprit gevonden wat dus inhoudt: verlaagd onderstel, 16 inch velgen, carbon-look interieurdelen, handbediende airco. Extra (en ook zinnige) optie\'s: Elektrisch schuif/kanteldak, stoelverwarming en een middenarmsteun voor. Auto stond te koop bij een handelaar en zag er op de foto\'s zeer goed uit en dus maar de gok genomen: €1000 overgemaakt en twee weken later de auto gaan ophalen. Bij aankomst stelde de auto ons niet teleur: Eerste eigenaar, vooral interieur nog werkelijk uitstekend in orde en de hele onderhoudhistorie erbij. Rest van het geld betaald en vervolgend de C op een Mercedes-Benz Sprinter oprijwagen gereden om hem mee naar Nederland te nemen.

Volgende dag de gok genomen, ik had nog vakantie dus zonder afspraak naar het RDW in Zwolle gegaan met de auto, eerst uiteraard een eendagskenteken aangevraagd. Daar de auto ingeschreven en aangegeven dat ik meteen APK wou laten keuren. Dus keurmeester hele auto nagelopen en jawel: goedgekeurd! Ik kreeg nog complimenten van de man: hij zei dat de auto altijd binnen gestaan zou moeten hebben, want anders zag er werkelijk nog helemaal schoon en tiptop uit. Vervolgens nog even naar het douane-loket in het RDW-gebouw om de rest-BPM te betalen. Omdat de auto ouder is dan 8 jaar blijft er nog maar iets van 11% van het oorspronkelijke BPM bedrag over. Dit was €1400. Uiteindelijk komt het er op neer dat de auto rijdt voor €7000. Voor dat geld vind je nooit van z\'n lang zal ze leven zo\'n mooie C in Nederland met zo\'n (relatief) lage kilometerstand!

Dan het rijden, wat ik nog niet zoveel gedaan heb. Dat bevalt heel goed. De auto is zeer comfortabel en met de 125pk/300nm diesel kom je helemaal niets te kort. Als je op de snelweg bij 120km/h in 5 gas geeft, gebeurt er serieus nog iets. Je rijdt 160 voordat je het weet. Dit is mede te danken en het zeer lage geluidsniveau, zeker op constante snelheid hoor je de diesel niet. Schakelen doet de auto ook na 2 ton nog als de beste! Verder is het maar goed dat er ESP op de auto zit, want zeker bij nat weer kan de achterkant listig zijn. Als je bijvoorbeeld op een rotonde rijdt in z\'n 2 en gas geeft, komt bij 2000 toeren die 300nm erin. Vervolgens voel je de achterkant echt omkomen en grijpt het ESP bruut in. Heb nog niet geprobeerd of het ESP volledig uit kan, er zit wel een \"ESP off\" knop op het dashboard. Dit alles bij een tot nu toe gemeten verbruik van 1:18. U hoort mij dus niet klagen. Het elektrische schuif/kanteldak vind ik werkelijk geweldig, het geeft echt een fijn gevoel in het interieur. Net als de stoelverwarming waar ik vooraf het nut niet van in zag. Ik dacht meer aan een zweetreet of iets dergelijks, maar \'s morgens bij koud weer is het heerlijk!

Al met al tot nu toe zeer tevreden over de C, in de toekomst zal ik de review verder uitbreiden met verdere (rij)ervaringen etcetera.

***UPDATE 21-10-2008***

Volgende week maar even afspraak maken bij de garage voor het cardan en om de auto te laten uitbalanceren. Hinderlijke trillingen in het stuur boven de 100 km/h. Ook heb ik het idee dat de thermostaat niet helemaal goed is. Maximale temperatuur die aangegeven wordt is 50 graden terwijl dat volgens mij niet hoort. Ook heb ik het idee dat de kachel niet volledig heet wordt. Dat is het risico als je een tweedehands auto die ruim 2 ton gelopen heeft koopt zullen we maar zeggen. Voor de rest niets dan lof over de auto!

***UPDATE 10-11-2008***

Onderhoud aan auto inmiddels gedaan, cardan lekt nu niet meer, was kwestie van een pakking vervangen. Wel veel arbeidsuren. Ook zijn de motorolie en alle filters vervangen net als de thermostaat. Nu wordt de auto weer netjes /- 80 graden celcius. Tevens is een storing in de airbag verholpen, maar het lampje brandt nu alweer, toch maar weer terug naar de garage. Ook zijn de remleidingen achter vervangen, want die waren uitgedroogd. Kosten waren bij elkaar €1.100,-. Maar nu kan ik er de komende kilometers wel weer tegenaan. Trouwens drie weken terug nog even naar Duitsland geweest om de \"top\" uit te testen. Auto haalt 210km/h op de teller, wat denk ik wel klopt met de 195km/h die de fabriek opgeeft. Ook bij deze snelheden ligt de Mercedes nog als een blok op de weg. Verder niets dan tevredenheid over de auto: ik diesel lekker mijn kilometers weg en het is wat mij betreft één brok degelijkheid. Ik moet trouwens nog wel enige nuance in het verbruik aanbrengen: 1:14 is tot nu toe het maximale wat ik eruit heb gehaald over een hele tank. Mijn nadeel is echter dat ik naar school binnendoor rijd wat betekent: veel stoplichten en file, dus veel optrekken en stoppen. Hierdoor duurt het ook lang voordat de motor op temperatuur is. Misschien nog ervaringen van andere berijders met betrekking tot het verbruik?

***UPDATE 09-12-2008***

Inmiddels een hoop "gezeur" gehad met winterbanden. Had winterbanden eronder zitten in de maat 205/65 R15 maar dit is geen succes gebleken. Ontzettend veel trillingen bij snelwegkilometers, naar rechts trekken etcetera. Nu maar weer gewoon de originele wielen zomerbanden van de foto erop gezet, rijdt weer prima. Ik beraad me er nog op of ik andere winterbanden ga aanschaffen of nieuwe zomerbanden. Zomerbanden zijn namelijk niet al te best meer. Voor de rest gaat de auto nog steeds als een trein! Verbruik is nu ook goed te noemen: 1:14,6. Binnenkort trouwens toch maar eens wat laten doen aan die verrekte roest...

Update 08-06-2009:

Auto inmiddels ingeruild op een BMW 320D touring 150pk van 2001, zie andere review.

PROBLEMEN

  • 214.900 km

Bij aanschaf:

RDW-keurmeester maakte mij erop attent dat het cardan achter zweet. Waarschijnlijk kwestie van een pakkinkje zei-ie. Wel binnenkort even laten checken want zie het niet zo zitten dat de cardan-as door de bodem heen komt vliegen.

En verder... De roest-duivel. Jaja, zelfs op een oerdegelijke Mercedes is dit van toepassing. Ik wist het van tevoren, maar de Mercedes-liefde zit nu al diep blijkbaar... en liefde maakt blind zeggen ze... Voor zover ik weet hebben alle exemplaren van dit bouwjaar er last van, maar het kan gewoon niet bij een auto van 9 jaar oud. Maar goed: het linkervoorportier heeft twee plekken in de lak en bij één plek is serieus roest aan de oppervlakte te zien. Op termijn die deur maar eens laten behandelen, want dat is gewoon niet netjes om te zien. Ook zit er roest aan de achterklap, wat ook alle C\'s uit die tijd hebben. Bij deze auto is dit echter al behandeld, wat goed kan kloppen want destijds hebben de Mercedes-Benz dealers onder de coulance dit probleem verholpen. Misschien ooit maar eens een chroomstrip overheen doen en netjes afkitten, vind ik nog een mooie uitstraling hebben ook. Verder over de bouwkwaliteit niets dan lof!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens