Mercedes-Benz C 220 Diesel Elegance Combi (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 Diesel Elegance Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 339.365 km |
KM-stand laatst | 550.568 km |
- 355.000 km
in december vorig jaar deze auto gekocht met 349000 km op de teller. Deze auto maakt mij duidelijk wat de rangschikking van dit merk premium is. Met meer dan 300.000km op de teller geen rammels en gekraak onder het rijden. stoelen niet doorgezeten of kapot.
Weliswaar wat achterstallig onderhoud weg moeten werken, kapotte egr klep vervangen omdat er een gat in het huis zat. alle brandplaatjes onder verstuivers vervangen omdat de verstuivers lekten. Verder alleen maar sap erin en rijden maar. de dealer moet je naar mijn mening alleen bezoeken als je onderdelen nodig hebt. In de werkplaats gaat meteen de bedrag teller lopen ook als je alleen maar een advies nodig hebt.
Update
- 364.055 km
Ervaringen tot nu.
Bij km stand 363867 ben ik de A2 tv weert gestrand. Ik zat op de linkerbaan ri Maastricht toen ik in mijn spiegel een hele dikke rookwolk zag, afgeremd en naar de vluchtstrook gegaan. Toen ik stilstond zag ik rook onder de motorkap vandaan komen. Als een haas eruit en aan de andere kant van vangrail de ANWB gebeld. Deze was er heel snel, misschien wel omdat ik vertelde dat er rook onder de motorkap uitkwam..
De wegenwachter maakte de motorkap open en verwijderde de afdekkap van de motor, het was toen heel duidelijk wat de oorzaak was, de achterste injector stak zeker 10cm boven de rest uit. Dat werd dus afslepen naar de garage. Daar bleek dat de bewuste injector over de lengte was opengescheurd, de druk van de dieselolie heeft vervolgens het borgboutje afgebroken en de injector naar boven geduwd en daar tevens de (hogedruk) retourleiding kapot gemaakt.
Bij de garage hebben ze het mankement binnen een dag gerepareerd ondanks dat ze een volle agenda hadden. Ik heb inmiddels alweer ettelijke kilometers gemaakt met de auto en ik heb het gevoel dat hij nu stiller en zuiniger is geworden .
Tussentijdse update
- 375.236 km
Inmiddels al weer ettelijke duizenden kilometers afgelegd.
Door een verkeerde uitlijning aan de achterzijde (uitspoor) een loopvlakseparatie gehad met 100km/h. De separatie werd pas een dag later opgemerkt bij de bandenfirma waar ik al 30 jaar kom. Ik had een afspraak staan voor uitlijnen en dacht dat er maar twee banden vernieuwd moesten worden. Dat werden er dus vier. De separatie werd een dag van te voren niet opgemerkt. Omdat niet gehele loopvlak er af was, maar een ring aan de binnenzijde van band. Daarna een grote beurt uit laten voeren bij mijn vaste garage. bleek geen overbodige luxe, op het oude luchtfilter had iemand met stift een km-stand genoteerd van 250000 km.
Dus dat filter zat er al 100000 km in. Ook het interieurfilter was in geen tijden ververst, want helemaal zwart in plaats van helder wit.. Het pleit voor het merk dat de auto toch normaal reed, ondanks het gebrek aan onderhoud door de vorige eigenaar. Er zijn nog een paar zaken te fixen, maar die staan een normaal gebruik niet in de weg
tussentijdse update
- 423.678 km
Nog steeds heel erg tevreden met deze auto.
in maart van 2013 is de auto naar de spuiter geweest om de kleine roestplekjes bij de achterdeuren en de klep te verhelpen, tevens de motorkap over laten spuiten om de steenslagschade te verhelpen. kunststofdorpels zijn eraf geweest en hieronder zat gelukkig geen ellende.
Bij 420000 km de auto voor een beurt weggebracht naar van Driel in Liempde. Tevens verzocht om de defecte achterdeur ruitmechanismes te vervangen door zelf bemachtigde exemplaren. extra zaken bij de beurt, lekke verstuiver gefixt, nieuwe schijven en blokken aan de voorzijde. Al met al een beurt van €1750... De volgende dag vertrokken voor een week toscane, en ook hier weer, sap er in en rijden maar.
Als het in dit tempo doorgaat dan heb ik voor het einde van het jaar het half miljoen bereikt. Het wordt voor mij een sport om er zo lang mogelijk mee te blijven rijden. Bij deze kilometerstand nog steeds het blok niet open geweest en nog steeds dezelfde (eerste) automaatbak. Ik heb merken gereden die dit niet haalden.
still going strong
- 499.845 km
de "magische" kilometerstand van 500.000 is bijna bereikt. de auto rijdt vier keer per week het ritje son-utrecht, en daar slijt een auto niet van. eerst rustig warm rijden en dan het pedaal iets dieper intrappen. Helaas moest vorige maand de uitlaat van de vlampijp tot achteraan vervangen worden, inclusief de kat. Toch maar gekozen voor origineel in plaats van imitatie. Voor de kosten hadden ze beter over het dak kunnen leggen, dan zie je tenminste waar het geld naar toe is gegaan. De uitlaat was bij de klokje rond keuring al niet helemaal fris meer, maar heeft het toch nog anderhalf jaar volgehouden. twee maanden geleden is de auto getaxeerd voor de verzekering om bij een schade niet afgescheept te worden met een fooi,"oud ijzer" prijs. Ook voor de zekerheid de auto een dinitrol behandeling laten geven zodat het bruine spook deze auto voorbij gaat. Het wordt voor mij een sport om er zolang mogelijk mee door te blijven rijden.
op de helft
- 500.000 km
Een week geleden toen ik de auto parkeerde op het werk zag ik dat de km-stand precies 500.000 was. En nog steeds zonder rammels, piepjes of gerammel. Ook de automaat schakelt nog steeds zoals het hoort, zonder klappen of schokken, maar ja, de automaat staat nog steeds voornamelijk in zijn vijf en de auto wordt eerst netjes warmgereden voordat het gas dieper wordt ingetrapt, met gemiddeld 1000km per week wordt een auto ook niet oud, zware aanhangers worden er ook niet getrokken, allemaal dingen die goed zijn voor een automaat.
ze staat te koop
- 550.000 km
na ettelijke jaren en vele kilometers afgelegd te hebben, is nu de tijd gekomen om afscheid te nemen. Doordat ik veel minder kilometers ben gaan rijden voor mijn werk, (van 1000km in de week naar 1000km in de maand), heb ik besloten dat de benz eruit mag. Op dit moment rijdt er mijn jongste dochter mee naar haar werk, en zodra ze genoeg geld heeft voor een eigen autootje zal de benz het veld moeten ruimen. De auto is altijd perfect onderhouden en ziet er nog steeds zeer strak uit. De dinitrol behandeling heeft duidelijk zijn uitwerking niet gemist. Ik zal hem wel een beetje gaan missen, het is altijd een probleemvrije en betrouwbare auto geweest nadat de "reparatur stau" van de vorige eigenaar was weggewerkt. Ik hoop dat er zich een liefhebber meldt die de auto kan waarderen en ik heb een reëel bedrag in mijn hoofd wat ik er nog voor zou willen hebben.
laatste ervaring
- 550.568 km
Na vijf jaar en meer dan 200.000 kilometer neem ik vandaag afscheid van de benz. Hij wordt vandaag door mijn dochter ingeruild op een vier jaar oude skoda fabia hatchback. Na er eerst een half jaar mee te hebben geadverteerd is hij dan nu weg. Aangezien ik veel minder kilometers voor mijn werk aan het maken ben, 1000km per maand ipv 1000km per week is de auto te duur om mee te blijven rijden. Ergens zal ik hem wel een beetje gaan missen, want het is een hele fijne reisauto geweest.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond - Mercedes C-klasse

Klokje rond Mercedes C-klasse

Mercedes-Benz C 180 Classic Combi (1998)

Mercedes’ eerste Shooting Brake was er voor de stroomlijn

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik
