Mercedes-Benz C 200 Coupé (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 Coupé |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Een C Coupe, geef die maar mee
- 8.000 km
Nadat ik drie jaar met enige regelmatige onvrede in mijn A6 Avant heb gereden is deze teruggegaan naar de leasemaatschappij wat mij voor een lastige keuze stelde: Ga ik weer voor de ruimte van een gezinsauto, zodat de kinderen mee kunnen op vakantie (vinden ze fijn aangezien ze allebei onder de 10 zijn) en kan ik mijn hobbyspullen vervoeren in de kofferruimte of neem ik afscheid van de bijtelling en zet ik er privé iets naast zodat ik zakelijk wat ‘leuks’ kan gaan rijden.
Omdat de aanschafwaarde van een nieuwe A6 avant of iets vergelijkbaars me toch wel tegenstond (de vorige met een fikse fiscale korting kunnen bestellen waardoor de bijtelling alleszins acceptabel bleef), de priveauto de leeftijd (12) en kilometerstand (130K km) had om aan vervanging te gaan denken ben ik gaan rekenen....
Uiteindelijk besloten om de nieuwe auto niet meer bij te tellen en de opbrengst ervan te gebruiken om een auto in de privé lease er naast te zetten. Die laatste was zo uitgezocht en daar rijden we nu blij onze prive kilometers in. Wat moest er zakelijk dan komen? Bijtelling maakt niet meer uit en budget was ruim voldoende voor “iets leuks”. Ik heb de volgende auto’s overwogen:
- Jaguar F-Pace. Ik vind hem prachtig en wilde toch eens een SUV proberen.
- Volvo XC60, om dezelfde redenen als bovenstaande.
- Volvo V90, een mooie en ruime auto
- Audi Q5, nieuw model sprak me aan
- Audi Q7, te fout maar wat een ruimte!
- Mercedes GLC, op aanraden van een collega
- Mercedes E estate, ik was benieuwd naar het interieur.
BMW niet overwogen. Ik heb een paar jaar terug een 3 touring gehad en dat was mijn eerste en laatste BMW. Hoewel het een echte rijdersauto was werd ik nogal moe van de aggressieve benadering van medeweggebruikers. Heb ik met andere merken echt nooit gehad terwijl mijn rijstijl al jaren hetzelfde is en naar mijn mening dergelijk gedrag ook niet uitlokt.
Op een mooie zaterdag medio 2017 eens bij de lokale Mercedes dealer binnengestapt. Daar aangegeven waar mijn interesse lag en of er gereden kon worden. Dat kon niet en ze konden niet zeggen wanneer wel. Ze zouden me bellen om een afspraak te maken. Ik wacht daar nog steeds op, dus een gemiste kans.
Een paar kilometer verderop bij Volvo naar binnen gestapt. Binnen 10 minuten stonden de V90 en XC60 voor me klaar. Met beide autos uitgebreid proefgereden en ze deden het niet voor me. Ik had er geen WAUW gevoel bij wat ik wel had verwacht bij auto’s in die prijsklasse. Ook twijfelde ik een beetje aan de ruimte. Ik zou immers niet meer bijtellen dus zo goed als elke km alleen in de auto zitten. Genoeg ruimte voor een koffer voor zakenreizen zou ruim voldoende moeten zijn.
Zoals dat wel vaker gaat op vrijdagmiddag eens mijn dilemma op tafel gegooid bij de collega’s. 1 ervan heeft een verleden bij een grote Mercedesdealer in het oosten van het land en gaf mij contactgegevens van ‘de persoon die je zeker moet bellen’. Zo gezegd, zo gedaan en de volgende ochtend afgereisd naar het mooie oosten om te kijken of er zaken gedaan konden worden. De hagelnieuwe GLC stond klaar en met het verzoek om eerst maar eens een uur te gaan rijden om de motor en auto aan te voelen op pad gegaan. Ja, dit was een mooie auto, zat goed in elkaar, reed prima, maar toch.. Die ruimte had ik niet nodig. Eenmaal terug bij Mercedes in gesprek gegaan en toen werd ik gewezen op de C-coupe. De beste man had er zelf 1 dus hij gaf me de sleutels en wenste me veel plezier.
Hmm, dit was wel wat anders dan ik gewend was. De C180 was qua vermogen net aan, maar reed fantastisch en gaf me wel dat WAUW gevoel. Nergens ruimte over, maar dat zou toch niet meer uitmaken.
Nu kwam ik wel terug bij Mercedes met een grote grijns en was nieuwsgierig om er 1 te configureren om te kijken of het budgettair allemaal uit kon. Helaas, er zat een aflevering aan te komen en er was geen tijd. Geen nood. Ik kreeg de sleutels van een A klasse AMG 45 in mijn handen en ik mocht een half uur plezier gaan maken op het industrieterrein. Ok, dat is service. Drie kwartier en een halve tank benzine later meldde ik me wederom om zaken te doen voor die C coupe. Uiteindelijk is het een hele volle geworden. Ik kan nu de optielijst gaan opnoemen maar eerlijk gezegd heb ik gewoon alles meebesteld dus die wordt een beetje lang.
In bestelling is gezet: een C 200 Coupe Night Edition 9 Tronic AMG Line in Cavansiet blauw en een zadelbruin interieur met als highlights:
- Comand online
- Premium plus
- Burmester surround
- HUD en Keyless go
- Sportuitlaat
- Stoelverwarming en ventilatie
Lekker compleet dus..
De auto mocht in 2018 pas op kenteken dus na 5 lange maanden wachten ben ik begin januari samen met mijn collega die me richting de dealer had gestuurd weer naar het oosten gereden om de auto op te halen. In de weken er voor al lekker gemaakt met foto’s dus ik was erg benieuwd om de auto in het echt te zien.
De schrikreactie bij de verkoper toen ik binnenstapte deed me het ergste vermoeden en de kentekenplaten bleken nog niet binnen omdat de beste man een andere tijd voor de afspraak genoteerd had. Geen probleem, halen we die toch zelf even op? Groene platen er op en gaan. In de tussentijd had ik de uitleg al gehad over hoe en wat dus automaat in D (ok, in S) en gaan met die banaan.
Hoe rijdt de auto?
Tja, voor mij fantastisch. Er zijn vast snellere auto’s op de weg, maar hij gaat als de brandweer en blijft gaan. Bochten kunnen snel en stevig genomen worden en bij het uitaccelereren brult de sportuitlaat van plezier. Ik ook moet ik eerlijk zeggen. De eerste rit naar huis kennis gemaakt met de vrienden van de snelwegpolitie die tot twee keer toe naast me kwamen rijden om te kijken wie er in de auto zat. Kennelijk hadden ze iemand met een andere etnische achtergrond verwacht ofzo.
Na 8000km gereden hebben durf ik mijn eerste bevindingen te delen. Wat is top:
- De combinatie motor en versnellingsbak. Je hebt altijd vermogen paraat maar kan ook heel relaxed cruisen
- De stoelverwaming is heerlijk in de koude maanden
- Het panaromadak geeft extra licht in de auto en is open ook aangenaam tot een 90km per uur
- Het uiterlijk van de auto geeft me nog elke dag plezier
- De burmester speakers. Het kost even tijd om ze goed af te stellen, maar dan komt er fantastisch geluid ook, ook i.c.m de DAB+
Wat kan beter:
- De meerwaarde van Comand t.o.v. de Garmin is me niet duidelijk, zeker voor de meerprijs, Zou ik wellicht niet nogmaals bestellen.
- Geen compatibiliteit met Apple Carplay
- De automatische kofferklep weigerde enkele malen dienst als ik tegelijktijd de auto af wil sluiten
- De 360 graden camera’s geven een haarscherp beeld, lijkt wel HD. Ik merk alleen dat ik toch meer in mijn spiegels kijk dan naar het scherm. Misschien is dit nog wennen.
- Vergeleken met een diesel is de actieradius beduidend minder, dus vaker aan de pomp.
Alles in ogenschouw genomen is het gewoon muggenziften. Ik vind het nog steeds een mooie auto, die alles doet wat ik er van verwachtte en meer. Na meer kilometers volgt een update
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Uitgelicht aanbod
![Mercedes-Benz C-klasse Estate 200 Avantgarde Aut. [ LED Widescreen Trekhaak ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/53917943/0-7e4bb8082045445043f92f480f614de5.jpg)
Mercedes-Benz C-klasse Estate 200 Avantgarde Aut. [ LED Widescreen Trekhaak ]
- 2018
- 78.948 km

Mercedes-Benz C-klasse 43 AMG 4MATIC 367 PK FULL BLACK | 19 INCH | Alarm klasse 3 | Alcantara/Lederen bekleding | Fabrieksaf kleppensysteem | Full LED | Climate control | Cruise control | Parkeersensoren v+a
- 2017
- 123.153 km

Mercedes-Benz C-klasse 200 Automaat Clima Navi Leer
- 2016
- 92.094 km