Mercedes-Benz C63 R AMG - Op de Rollenbank

Kijken of het klopt...

41 reacties

Video
AutoWeek 36 2019
AutoWeek 36 2019

Je leest het in AutoWeek 36 2019

Een hele dikke Mercedes C 63 R AMG op de Rollenbank! Doorgaans vergelijken we in deze rubriek het gemeten resultaat op de rollenbank met het vermogen dat ooit in de folder van een auto heeft gestaan. Voor één keer springen we nu uit de band. We maken een serie met extreem getunede auto’s die op geen enkele manier meer iets met de fabrieksopgave te maken hebben. In oproep voor deelnemers lieten we er geen gras over groeien. ‘We willen minimaal 500 pk zien, anders hoef je niet te komen.’ Vijf weken op rij maak je kennis met de kandidaten die deze uitdaging aandurven.

Ooit was er iemand die een Mercedes C63S AMG bestelde. Toch niet iets om je voor te schamen, dunkt ons. Toch was het die koper niet genoeg. “De auto werd na de bouw door het Private Costumer Programme van Mercedes naar de wens van de koper omgebouwd, zodat hij zo veel mogelijk op een Black Series ging lijken.

De auto kreeg naar verluidt een ander chassis, chiptuning en een opvallende spoiler”, vertelt Roland Pricken, die niet lang daarna de auto kocht. Zelfs ging hij ook aan de slag. Onder zijn regie werd er een Akrapovicuitlaat gemonteerd én hij bracht zijn auto langs bij de beroemde tuner Renntech, die de motor heeft aangepakt. “Daar zijn er onder meer andere turbo’s op gezet en een boel carbondelen. Nu wil ik nog nieuwe wielen en dan is het mooi geweest.”

LUCHTBUIZEN

Na de tuning bij Renntech is de auto op de rollenbank geweest en zou hij 745 pk leveren. “Maar ik heb daar nooit een uitdraai van gehad”, aldus Roland. Spannend dus of dat bedrijf zijn bewering kan waarmaken vandaag. “Ik ben benieuwd of het klopt. En dat is meteen ook de reden waarom ik me heb aangemeld.” Hij vervolgt: “Ik woon vlakbij Duitsland en daar is het natuurlijk feest met zo’n auto. Ik heb hem regelmatig op topsnelheid gereden dat is 320 km/h.” Ghisbert is inmiddels druk in de weer met een aantal luchtbuizen. “Die heb ik nodig om de intercoolers te koelen. Anders levert hij zomaar 50 tot 60 pk te weinig.”

Als Ghisbert nog bezig is, kunnen wij onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en vragen we Roland, die vanuit het diepe zuiden naar ons toe is gereisd, wat hij eigenlijk doet voor de kost. “Dat zal je verbazen”, zegt hij. “Ik heb een heel normale kantoorbaan van negen tot vijf. Het weekeinde is er voor de auto.” Dat doet ons achter de oren krabben. Ergens doen wij iets niet goed.

De meting verloopt enigszins teleurstellend. Meer dan 681 pk krijgt Ghisbert er niet uit. En dat is toch een beetje jammer, als je 745 pk is beloofd. “Is de turbo nog origineel?” vraagt Ghisbert. “Want dan zou het een prima prestatie zijn.” Het blijkt dat het binnenwerk is aangepast. “Tja, dan zou er meer vermogen uit moeten kunnen komen.”

Roland is daar nog niet klaar mee. “Ik ga terug naar Renntech om te vragen waar het misgaat. Als ze voor die tuning 745 pk beloven, moeten ze dat uiteraard wel kunnen leveren. Als het iets minder is, ga ik daar niet over zeuren, maar hier zijn wel veel pk’s zoek.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 63 S AMG Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 122.561

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.982 cc
Maximaal vermogen 375 kW / 510 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.686 mm / 1.810 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.700 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35R19Prijzen
Banden achter285/30R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,9 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 200 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum