Mercedes-Benz C 200 Coupé (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 Coupé |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 4.125 km |
KM-stand laatst | 65.600 km |
Kennismaking
- 4.125 km
Al geruime tijd was ik aan het kijken of er een C coupe met weinig kilometers werd aangeboden.
Opties die ik graag wil:
+ C200
+ Collision Prevent Assist
+ Stoelverwarming
En eventueel:
+ Panorama schuifdak
+ Distronic Plus (adaptieve cruise control)
Uiteindelijk vond ik bij ASV in Eindhoven de gewenste wagen. Nog geen 2 jaar jong en met 4.125 km op de teller.
Alle gewenste spullen zijn aan boord, met uitzondering van de Distronic Plus. Wel zit er Dynamic Select op, hierover later meer.
Kleur: Metalic Iridium zilver.
AMG uitvoering.
De inruil van mijn C180 estate van 2014 was snel beklonken en ik heb deze week al rond de 500 km in de C200 gereden.
De wagen rijdt zoals verwacht heerlijk soepel. Hij hangt beter aan het gas dan de 180 en stuurt perfect. En het is stil in de wagen. Ik heb de teller niet boven de 180 gehad, maar het blijft gewoon stil.
Ik heb het gevoel dat de automaat verfijnder is, hierop zal ik na meer kms terugkomen.
Het comfort van de voorstoelen is nog beter dan ik al gewend was. Niet dat ik nou zo lang ben (1,81 m) maar het is fijn dat je de zitting van de stoel kan verlengen, waardoor je benen tot bijna aan de knieholte worden ondersteund.
Achter geen bank, maar 2 gescheiden stoelen. Als je de voorstoelen niet helemaal in de achterste stand zet, kan ik met mijn lengte achterin goed zitten. Wel is het in- en uitstappen natuurlijk wat moeilijker met 2 deuren.
Over de deuren gesproken: die zijn fors dus let op met het openen indien je in een parkeervak staat!
Bij het sluiten van de deuren zakt het raam enigszins zodat de deur heerlijk soepel dicht gaat.
Na het instappen wordt de gordel netjes aangereikt.
Het zicht in op de weg is goed. Door de achteruit zie je wel het verkeer goed in de achteruitkijkspiegel, maar t.b.v. het achteruitrijden is het goed dat er een camera is ingebouwd. Het beeld daarvan lijkt trouwens wel HD!
Wat mij verder opvalt is dat de navigatie veel duidelijker is, ook zit het scherm op een fijne hoogte. Wel lijkt het wat trager na het ingeven van een plaats/adres, maar een kniesoor die daar op let. De trafiic informatie mogelijkheden zijn ook lekker uitgebreid.
In de ECO stand rijdt de wagen niet echt naar mijn zin. De schakelmomenten zijn erg vroeg en hoewel ik zeker geen coureur ben, vind ik het niet prettig rijden. Dat geldt ook voor de uitrolmodus in deze stand: na het loslaten van het gaspedaal blijft de wagen maar doorrollen en dat rijdt voor mij niet fijn.
De Comfort stand daarentegen heeft deze 2 kenmerken niet en is tot nu mijn favoriete stand. Je kunt er rustig en fel in rijden zonder belemmeringen tegen te komen.
In het display heb ik de zogenaamde chargemeter ondekt. Deze meter in de vorm van een batterij wordt weergegeven naast de meter waarop je kunt zien wat je actuele verbruik is. Mercedes zegt dat bij remmen en gas loslaten er kinetische energie wordt vastgehouden. Deze wordt bij het weer gasgeven als eerste ingezet om de wagen te laten versnellen. Je ziet dat inderdaad op de meter, er wordt een fractie later weer benzineverbuik aangegeven.
Op de zogenaamde ecometer in het display vind je vervolgens terug hoeveel ‘bonus’ kilometer je dit opleverde tijdens een rit.
Op een rit van 143 km scoorde ik 19.3 bonuskilometers, bij een verbruik van 6.5/100 op de meter.
Ik hou sowieso mijn verbruik bij in een spreadsheet, dus ook hierop zal ik terugkomen.
(Bij mijn estate was er een afwijking de meter met het werkelijk verbruik: 1:14,92 op het display en 1:13,99 werkelijk).
De sport en sport+ stand heb ik maar kort gebruikt. Ik voel wel dat de wagen daarin ‘anders’ stuurt en reageert, maar het is te weinig ervaring om daarover iets te melden nu.
Een individuele stand heb ik nog niet geprogrammeerd.
Tot zover deze kennismaking, ik zal mijn belofte nakomen en de eerstvolgdende keer terugkomen op:
+ de automaat
+ verbruik
+ de verschillende Dynamic Select standen
Tevreden!
- 8.170 km
Inmiddels zijn we ruim 4000 kilometer verder en wordt ik steeds blijer van het rijden in deze Benz!
De C200 rijdt prettiger dan de C180 met 1.6 motor die ik hiervoor reed. Minder geluid in de binnenruimte en je voelt dat de motor de wagen met gemak aankan. Ik heb nog niet harder gereden dan 160 (speedlimit ivm winterbanden) maar tot die snelheid kun je uitermate relaxed in de auto vertoeven.
De automaat schakelt prettig, je voelt deze bijna niet. Alleen na de koude start duurt het een kilometer eer de lichte schokjes van het schakelen zijn verdwenen. Ik zou persoonlijk willen dat bij het gas loslaten meer op de motor wordt afgeremd, maar dit is een kenmerk van de meeste automaten.
Het verbruik over de afgelopen 4.000 kilometer komt volgens de boordcomputer uit op 6.5/100. Mijn spreadsheet zegt 1:15,24 dus de meter wijkt niet echt veel af. Ik moet bij dit verbuik aantekenen dat ik weinig ‘boodschappen-ritjes’ met de auto maak.
Dynamic select:
Dit zegt Mercedes er over: Met DYNAMIC SELECT kan het rijgedrag van uw C-Klasse Coupé met een druk op de knop worden ingesteld.
Met het systeem kunnen de karakteristieken van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing worden gewijzigd. De vijf rijprogramma's 'Comfort', 'Sport', 'Sport+', 'Individual' en 'Eco' kunnen comfortabel met behulp van een draaischakelaar op de middenconsole worden gekozen. Het uitgebalanceerde en op optimaal verbruik ingestelde rijprogramma 'Comfort' is de standaardinstelling. Het rijprogramma 'Sport' zorgt voor meer wendbaarheid en dynamiek. Met 'Sport+' kan nóg sportiever worden gereden. Het doel van het rijprogramma 'Eco' is een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Met 'Individual' kunt u het rijgedrag geheel naar eigen wens samenstellen.
Meestal rij ik in de Comfort stand. Dit geeft voor mij voldoende mogelijkheden om prettig te rijden. Alleen als ik op een 2-baansweg een treuzelaar snel wil inhalen, plaats ik de schakelaar even in Sport+.
Ik heb de individueel stand ingericht met: Besturing op Sport, Onderstel op Comfort, Start/stop op uit, Transmissie op Comfort. Dit rijdt voor mij net even prettiger qua stuurgedrag. E.e.a. blijft uiteraard puur persoonlijk, net als dit review.
Het open dak heb ik de afgelopen periode slechts enkele malen kunnen gebruiken. Ik merk dat volledig geopend rijden minder wind rondom mijn hoofd geeft dan half of eenderde geopend. Tot ongeveer 90 kilometer blijft het open dak comfortabel, daarna wordt het best lawaaiig.
Tot een volgende keer!
Service A
- 17.410 km
Inmiddels staat de teller bijna 10.000 km verder en blijf ik een zeer tevreden klant.
Wat opvalt is dat de wagen zo geruisloos is, daar draagt de 2 liter motor zeker aan bij. Ook het rijden zonder winterbanden scheelt best wel wat geluid.
We hebben er ook wat Autobahn kilometers opzitten en ik heb pakweg een kilometer of 30 constant 190 op de teller gereden. Natuurlijk gaat dat hard, maar de wagen blijft zo rustig dat je het idee hebt dat je met 80 km/uur over een N-weg rijdt.
Binnen kun je dan zonder stemverheffing doorpraten.
In de zomer heb ik heel wat keren met opendak gereden, zoals reeds gemeld is dat tot ongeveer 90 km/uur comfortabel. Daarboven heb je best veel last van windgeruis en moet de autoradio een paar stops harder, wil je het nieuws nog kunnen horen.
Nadat de ‘Service A’ tekst is verschenen heb ik deze beurt vandaag laten uitvoeren. 359 eurootjes lichter en geen bijzonderheden.
Ik had wel wat kleine dingen meegegeven, zoals een soort ‘prrrrrrrrt’ geluid in het dashboard, ongeveer 3 minuten de eerste start. Het lijkt er op dat dit een van de bijgeluiden is van een ingebouwde computer. Luister ook maar eens als je in de wagen gaat zitten, het contact aanzet en vervolgens weer uit. Dan zijn er na ongeveer een minuut ook allerlei geluiden te horen.
Als het hierbij blijft tot pakweg 250.000 km op de teller, dan zul je mij niet horen mopperen!
B4, B6
- 29.337 km
Ik heb nu bijna 30.000 km gereden met de wagen en ik ben nog steeds blij met mijn keuze voor de C200.
Ik houd het verbruik nauwgezet bij en kom tot 1:15,1. De boordcomputer is nog wat optimistischer en geeft 6.4/100 aan.
Deze week is er een B-beurt uitgevoerd (het systeem gaf eerst aan dat onderhoud B4 nodig was en daarna B6) er tussen de jaarlijkse beurten heb ik dit jaar 9.963 km gereden. Wat minder dan gebruikelijk, dat komt omdat ik voor mijn vakantie gebruik heb gemaakt van een ander Duits merk……….. Dat scheelde ruim 3.500 km op de teller van de Benz.
Tijdens het onderhoud is de terugroepactie van de stoelen ook uitgevoerd en de APK.
Op de factuur: Service B met Pluspakket, extra luchtfilterelement, extra onderhoud panoramaschuifdak, bougies vervangen, APK, parkeersensoren aanpassen en batterij sleutel vervangen. Totaal 701,21 euro.
Die parkeersensoren vragen wellicht wat toelichting: al sinds ik de wagen rijd, viel het bij het achteruit inparkeren op dat als de pieper gaat je maar beter ook direct kon stoppen. Zo dicht was je dan al genaderd tot de wagen achter of voor je. Ik kwam er pas dit jaar achter dat e.e.a. ook anders afgesteld kan worden en dat is dus nu gebeurd. Nu begint het geluid eerder en heb je tijd om fatsoenlijk een andere wagen tot op de centimeter te naderen.
Wat sinds het vorige review niet is veranderd is het soort ‘prrrrrrrrt’ geluid in het dashboard, ongeveer 3 minuten de eerste start. Het lijkt er op dat dit een van de bijgeluiden is van een ingebouwde computer. Dit is er nog steeds en hiervoor is tot op heden geen verklaring.
Laatste nieuws: ik heb mijn set extra velgen met winterbanden verkocht. Ik overweeg binnenkort all-season banden aan te schaffen.
Dus als iemand nog tips/ervaringen wil delen: graag!
Service A en nieuwe banden
- 39.385 km
Bij een tellerstand van 39.385 heb ik een Service A met Pluspakket (premium olie) laten uitvoeren. Dat kostte me 444,52 euro en dat was inclusief 8,68 euro voor nieuwe batterijen voor de sleutel.
Tussen deze en de vorige beurt heb ik 10.353 km gereden. Iets minder dan normaal, maar ja Corona, Corona….
Helaas is de Benz dit jaar niet ongeschonden doorgekomen. Een onverlaat heeft zijn of haar deur vrij hard opengedaan, precies tegen de bolling bovenaan het achterspatbord. Er zit een deukje in dat ik steeds als ik langsloop zie. Ja mensen, ik ben zuinig op mijn Benz.
Terugduwen schijnt geen mooi resultaat te hebben, vertelde mij de specialist. Dus het zou echt uitdeuken en een deel overspuiten worden. Inclusief blanke lak zou dat 350 euro kosten. Balen!
Ik was toe aan nieuwe banden en heb lang nagedacht over all-seasons. Heb dat bij nader inzien toch niet gedaan vanwege het feit dat je toch verhalen leest over banden die vervormen tijdens het langer geparkeerd staan (ik rij soms één of twee weken niet en tijdens een vliegvakantie langer).
Ik heb nu Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 laten monteren, 581 euro inclusief montage.
Tot nu toe ben ik er tevreden over, deze banden hoor je nog minder dan mijn vorige.
Wat sinds het vorige review opnieuw onveranderd is, is het soort ‘prrrrrrrrt’ geluid in het dashboard, ongeveer 3 minuten de eerste start. Ik denk nu dat het een thermostaat is voor de binnenverwarming.
Het raadsel is nog niet opgelost.
Storing backup accu
- 40.809 km
Een eerste storingsmelding! In het display verschijnt ‘storing backup accu’.
Deze melding verscheen na de heel koude week, dus eerst wat extra kms gemaakt om te zien of de melding verdwijnt. En ja hoor, na deze rit geen melding meer.
Maar helaas, 2 dagen later hetzelfde liedje.
Naspeuren op internet levert wisselende berichten op. Van ‘een W205 heeft helemaal geen backup accu’, tot ‘ik heb er een nieuwe 2e accu ingezet en het probleem was weg’.
Dus op naar de garage. De betreffende medewerker was een oudgediende en stelde direct enkele vragen. Werkt je start/stop nog? Nu je het zegt, de laatste maanden erg weinig, moest ik antwoorden. Is je verder nog wat opgevallen? Het enige dat ik kon melden was dat bij ‘radio aan’ zonder draaiende motor het signaal kwam ‘start motor binnen 3 minuten’.
Na deze korte ondervraging was de eerste diagnose dat een nieuwe spanningsomvormer moest worden geplaatst.
Er werd uitgelegd dat de ene C-klasse een extra accu heeft en de andere een spanningsomvormer. Deze is geplaatst onder de voetenruimte van de passagiersstoel.
Vandaag is e.e.a. gerepareerd en het display geeft geen melding meer.
Kosten 288,55 inclusief BTW. Hierbij valt het op dat het kapotte onderdeel 21,80 euro ‘statiegeld’ oplevert.
Groot onderhoud
- 49.303 km
Na de tussentijdse montage van een nieuwe spanningsomvormer bleef het lampje dat aangeeft of de start-stop werkt op geel staan. Dat gebeurt, bijvoorbeeld, als de accu niet volledig is opgeladen. Maar ruim 8 maanden lang geen start-stop is op zijn minst verdacht.
Tegelijk met de Service B dus afgesproken dat de accu zou worden doorgemeten. En jawel, een nieuwe accu moest worden geplaatst. Na zes jaar geen groot issue, dunkt me.
In het dashboard werd code B9 aangegeven. Dat betekende dat de olie van de automatsiche versnellingsbak moest worden vervangen.
In totaal is er 17 (!) liter olie in de Benz gegaan: 7 liter motorolie, 1 liter remvloeistof en 9 liter in de automatische bak.
Ook zijn voor het eerst de ruitenwisserbladen vervangen, dus u begrijpt dat de rekening deze keer meer cijfers voor de komma had.
De Benz is dus weer helemaal klaar voor een jaar onbezorgd toeren. We hopen in 2022 het dubbele aantal kilometers ten opzichte van 2021 op de teller te zetten, want er staat een autoreis naar en door Portugal op de planning.
7,500 km naar Portugal vv
- 59.881 km
In het voorjaar hebben we tijdens onze rondreis door Portugal ruim 7.500 gereden. Nu is weer gebleken wat voor fijne reiswagen deze auto is! Zowel tijdens best lange ritten op de autoweg als op de smalle bergwegen is het heerlijk rijden en kom je uitgerust aan. We hebben eigenlijk maar één nadeel ondervonden: de vrij lange wielbasis. Tijdens het parkeren in kleine parkeergarages onder hotels schraapte de bodem meer dan eens over de grond, indien er een scherpe hellingshoek bij de entree van de garage was.
Onderweg hoorden we een rammel en dachten dat er onder de auto iets was losgeraakt. Dat bleek een beschermpkap van de remmen te zijn. Een paar tikjes er op en rijden maar weer.
Ook trad er een ander euvel op. Normaal open je de wagen, start en rijdt weg, maar tijdens onze vakantie moest er af en toe iets uit de auto gehaald worden. Dus: wagen open, niet starten, er iets uithalen en wagen afsluiten. Het viel toen op dat er dan een benzinelucht bleef hangen rondom de auto.
Via google kwam ik er achter dat dit een probleem aan de benzineleiding aan de achterzijde van het motorblok zou kunnen zijn. Schijnt vaker bij de C-klasse voor te komen. Nu is een en ander, inclusief klem, vervangen en is de lucht verdwenen.
Oh ja, het gemiddeld verbruik over de rit naar Portugal was 6.5/100.
Service A met extra's
- 65.600 km
In 2022 heb ik ruim 16.000 kilometer met de Benz gereden. Aan het eind van het jaar was het tijd voor een beurt: service A werd aangegeven.
Tijdens deze beurt is tegelijk onderhoud uitgevoerd aan het panoramaschuifdak, dat de laatste maanden vrij moeilijk open- en dichtging. Voor 28 euro extra loopt het nu weer als een zonnetje. Ook zijn de bougies vervangen, met 151 euro pittig geprijsd.
Naast het vervangen van het stoffilter en een refresh van de airco zijn de remblokken achter vervangen.
De achterbanden beginnen na een kleine 30.000 kilometer wat ‘mager’ te worden, dus die bestel ik binnenkort.
Hiermee is de wagen weer tiptop en kunnen we er in 2023 weer tegenaan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz C-klasse Estate 350 e Lease Edition Aut7, Hybride, Luchtvering, Burmester, Surround Camera, Keyless Go, Distronic, Leder, Memory, Dodehoekassistent, Rijassistentiepakket+, Etc,
- 2015
- 231.890 km

Mercedes-Benz C-klasse 350 e Hybrid Autom 211 Pk Business Navigatie / Camera / Keyless
- 2017
- 65.352 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Premium Plus
- 2018
- 86.705 km