Mercedes-Benz C 180 Kompressor (2008)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Kompressor (2008)

Signalement

UitvoeringC 180 Kompressor
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf129.529 km
KM-stand laatst144.403 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop / Iets heel anders

  • 135.085 km

Na ruim 6 jaar in een Fiesta - die uitstekend beviel, zie review - vond ik het tijd voor iets anders. Meer ruimte, automaat!, meer luxe, wat minder rationeel enzovoort.

Ik heb niet lang getwijfeld, een Mercedes S203 moest het worden. Een Avantgarde uitvoering bij voorkeur. Dit is een vrij late, op kenteken gezet begin 2008. Het nieuwe model werd toen al geleverd. Die is echter dusdanig veel duurder dat die buiten mijn zoektocht viel.

Er stonden er 5 te koop, waarvan 2 dichtbij; op basis van mijn voorbereiding (soort verkoper, hoe lang te koop, apk datum, foto's) de beste en de slechtste. Eerst maar eens kijken bij de "slechte". Lang verhaal kort: de slechte, dat viel nogal mee (en die is het dan ook geworden). Moest wel door het vuil heen kijken, maar daaronder een dealeronderhouden auto. De "beste" viel nogal tegen met diverse schades rondom. Reed bij de proefrit precies hetzelfde, maar ondanks de schades / 50K meer kilometers en 1 jaar ouder moest er flink meer geld bij. Wel voorzien van een luxer audiosysteem (Comand vs APS 50), maar ook van vreselijk wortelnotehoutenplastic...

Vergelijken is lastig

  • 140.102 km

Het rijdt heerlijk moet ik zeggen. In het begin had ik wel steeds het gevoel dat ik een beetje slinger, maar dat zal uit de overstap van de Fiesta komen. Dat stuurt wel heel anders. Zo zijn er wel meer aparte verschillen. De W203 staat er niet om bekend veel beenruimte achter te hebben. Maar als je uit een Fiesta komt, dan valt dat nog wel mee, al had ik inderdaad wel meer verwacht. Bijzonder is wel dat de bestuurdersstoel nu in de achterste stand moet en dat was bij de Fiesta niet nodig.
De wegligging van de 203 zou juist heel goed moeten zijn. Nou... Zoals de Fiesta de bocht om kon, dat gaat met deze niet lukken.

Maar de vergelijking is op geen enkele manier eerlijk. Het scheelt te veel kilo's, pk's, oorspronkelijke aanschaf euro's etc.

De automaat schakelt bijzonder prettig. Gas er op en er zit behoorlijk gang in, met dank aan de Kompressor. Toch is dit de kleinste motor die in dit model (de Combi) geleverd is. Verbruik valt op de snelweg behoorlijk mee. In stadsverkeer gaat het benzinepijl nogal hard omlaag. Over de tot nog toe gereden 10.000 km is het verbruik 1 op 12,8. Dat gaat van 1 op 12 bij weinig snelweg naar (bijna) 1 op 14 bij veel snelweg. Om dan toch nog even de vergelijking met de Fiesta te maken: die was wel wat zuiniger, maar niet zoveel als ik verwacht had. Zeker met 130 km/h over de snelweg is de grotere motor van de Mercedes flink in het voordeel.

De kofferruimte is enorm vergeleken met wat ik had. En dan heb je nog alle bergopties die verder in de kofferruimte te vinden zijn. Heerlijk! Alles is netjes weg te werken en nog ruimte over om vrij grote zaken weg te kunnen stoppen zonder dat ze zichtbaar zijn.

De auto heeft wat liefde gemist de laatste 2,5 jaar. In het najaar van 2014 was de laatste onderhoudsbeurt bij de dealer. Qua kilometers is het precies tijd voor de volgende beurt. Qua periode had dat al lang gedaan moeten zijn. De auto heeft voor zover ik uit heb kunnen zoeken zo'n anderhalf jaar stil gestaan.

Het interieur heb ik ondertussen gereinigd, het leer moet nog. Had een heel lijstje met kleine problemen (dashboardkastje kapot, regensensor deed het niet, knipperlicht in zijspiegel gebarsten, etc), deze lijst wordt met hulp steeds korter.
Ook het piepen van het activeren en deactiveren van het originele alarm - gekoppeld aan de CV - is uitgezet. Dat vond ik wel erg asociaal wanneer ik midden in de nacht thuiskwam.

Ik hoop en verwacht nog vele prettige kilometers in deze auto te kunnen maken. Na 3 maanden kan ik in ieder geval zeggen dat ik er geen spijt van heb.

Nieuwe mogelijkheden

  • 140.102 km

De auto is voorzien van allerlei opties die voor mij nieuw zijn.

Ik had een camera in de binnenspiegel voor het achteruit rijden. Verwachting was dat ik die flink zou gaan missen. Het Mercedes systeem met de display in het dak leek me niet echt handig. Maar dat went snel en werkt goed, al vind ik de hoek waarin je moet kijken niet heel prettig. Als het donker is dan gaat het makkelijker, dan zie je die display ook in je binnenspiegel. Ik word er wel enorm lui van merk ik.
De parkeersensoren aan de voorzijde zijn helemaal geweldig. Wel een beetje nerveus, vooral wanneer je bij inparkeren met de hoek van de voorbumper relatief dicht langs een andere auto gaat, maar ook dat went.
Het piepen, zowel bij vooruit als achteruit rijden begint wel vroeg. Je staat er dan nog een heel eind vanaf.

De regensensor deed het in eerste instantie niet, bij inschakelen van de intervalstand ging de ruitenwisser gewoon met een vaste regelmaat heen en weer. Ik dacht dat deze optie onterecht op het lijstje van de verkoper had gestaan, maar er zit toch echt een bijbehorend paneeltje achter de voorruit ter hoogte van de binnenspiegel. Een algehele reset van de systemen en foutcodes hielp, de regensensor werkt weer. Even wennen dat de wissers relatief vaak gaan wanneer er nattigheid valt.
En wanneer het heel licht begint te spetteren schrik ik nogal wanneer die wissers ineens heen en weer gaan. Ik heb 'm tot nu toe dus in de "uit" stand staan, en zodra het regent gaat de hendel op de intervalstand.

Automatische verlichting. Simpelweg ideaal. Ik weet dat het al vrij lang bestaat, maar voor mij is het de eerste auto met deze optie. Ondertussen staat de schakelaar continue op deze stand. Soms zou ik willen dat het licht iets eerder aan gaat. En met mist moet je alsnog zelf het licht aanzetten, maar daar hebben meer auto's last van heb ik gemerkt.

Stoelen met deels elektrische verstelmogelijkheid. Apart dat dit maar gedeeltelijk is. Naar voren en naar achter gaat gewoon met een mechanische hendel en het kantelen van de zitting ook. De rest elektrisch met knoppen aan de zijkant van de zitting. Mooi systeem, maar bedient niet heel makkelijk wanneer je er in zit. Zitting omhoog kan alleen wanneer ik buiten de auto sta en dat is niet echt handig. Ok, ik ben niet de lichtste, maar daar moet dit merk toch wel aan gewend zijn..?
Het vinden van de beste zitpositie heeft best moeite gekost (en is misschien nog steeds niet helemaal gelukt). Stoel moet in de achterste stand en dat geeft me voldoende beenruimte. Verder zit ik denk ik ook wel redelijk (...). Wat ik echt mis is iets om mijn rechterbeen op kniehoogte steun te geven. De middenconsole is dusdanig geplaatst dat dit niet kan en mijn rechterbeen wordt dan vrij snel moe. Oplossing voor echt lange ritten is de cruise control niet gebruiken. De enige positie waarin mijn been het lang volhoudt is met gewoon gas geven.

Tempomat. Rare plaatsing, gek hendeltje net naast de grote hendel voor het knipperlicht / de ruitenwisser. Went sneller dan ik dacht en werkt uitstekend. De Cruise Control staat altijd aan en laat zich dus ook eenvoudig bedienen. De snelheidsbegrenzer heb ik nog niet echt gebruikt,

De "radio" (Audio APS 50). Om te zien geen verkeerd systeem. Wat kleine display, maar toch voldoende. Bediening is redelijk eenvoudig en de mogelijkheden op het stuur zijn even wennen. Navigatie is nog met pijltjes, die ook tussen de klokken op het dashboard te presenteren zijn. Wisselen tussen cd's (voor navigatie en muziek) vind ik wel echt ouderwets. Kan ook niet moderner want een usb aansluiting is echt niet mogelijk op dit systeem. Maximale is een jack-aansluiting in het dashboardkastje aan laten leggen. Niet ideaal.De cd-speler kan geen mp3 aan (de wisselaar - die ik niet heb - kan dat wel).

Rijden

  • 135.085 km

Het rijdt heel rustig en relaxed, zo'n C-klasse. Geen nervositeit, doe maar rustig aan. Het sturen gaat relatief zwaar, het gaspedaal gaat relatief zwaar. Wil je snel vooruit? Dat kan, maar dan moet je daar wel echt wat voor doen. Even wennen, maar eigenlijk heel prettig.

Drempels worden soepel genomen. Ik heb best veel auto's gehad (zo'n 25) maar van al die auto's gaat deze het makkelijkst over drempels en hobbels, waar mijn woonomgeving ruim van voorzien is. Ik denk dat het nog wel wat beter kan, maar de achterrubbers hebben wat vet nodig na de tijd die de auto stilgestaan heeft. Eens zien hoe het daarna gaat.
(Update: vet helpt maar heel kort, er moeten toch echt nieuwe stabilisatorrubbertjes onder).

Schakelen doet de automaat lekker lui en soepel. Na de koude start duurt het even voordat de automaat van 2 naar 3 schakelt, dat vind ik niet echt prettig, het toerental is me dan net even te hoog. Heb begrepen dat dat is om de katalysator sneller warm te krijgen. Tja.
De S(tandaard) stand van de automaat bevalt mij het best. In de C(omfort) stand rijdt de auto weg in de tweede versnelling en wordt er bij een iets hoger toerental geschakeld.
De kickdown werkt goed, al vind ik wel dat de automaat soms veel tijd nodig heeft om te bedenken wat hij gaat doen. Met half gas gaat het beter; minder bedenktijd en minder grof schakelen, maar dat is wel even wennen.

Waarderingen

  • 144.403 km

Ik heb de waarderingen als volgt gekozen:

Comfort.
De zitpositie valt me nog tegen. Misschien is het wennen. Gezien de vele opties, de ruimte en alles wat de auto verder te bieden heeft heb ik 4 sterren gegeven.

Prestaties.
Ondanks de "instapmotor" is dit - voor mij - gewoon een vlotte auto die ten alle tijde met het verkeer mee kan. Vermogen is ruim voldoende aanwezig. Meer is altijd beter, dat geldt ook voor mij, Maar nodig is het niet. 5 sterren.

Betrouwbaarheid.
Wat kleine problemen gehad, bijna allemaal gerelateerd aan het lange stilstaan. Geen enkele heeft er voor gezorgd dat ik niet kon rijden. Vooralsnog 5 sterren dus.

Kosten.
Ik ben geneigd om hier een lagere score te geven, alleen al op basis van vooroordelen. Ja, de wegenbelasting is een stuk hoger, maar verder valt het tot nog toe nogal mee. Het verbruik is veel lager dan ik gedacht had. Het eerste onderhoud geeft ook geen reden om daar anders over te denken. Als dat na 1 jaar (en geschat zo'n 20K-25K kilometer nog steeds zo is dan gaat de score omhoog.

Onderhoud

  • 133.800 km

Gisteren heeft de auto zijn eerste onderhoudsbeurt bij mij gehad. Na aankoop heb ik er tot nog toe bijna 4.000 km mee gereden. De monteur heeft de C helemaal nagekeken en eigenlijk niks geks gevonden.
Een draagarm aan de voorzijde zal de volgende keer niet door de APK komen, de thermostaat deed het niet meer en de handrem / voetrem moet gesmeerd en afgesteld. Verder normale zaken als bougies en diverse filters. De airco is opnieuw gevuld (voor de zekerheid, bleek nog niet heel hard nodig) en is gereinigd. Dat laatste was wel belangrijk want de auto rook behoorlijk onfris. De andere auto waar ik bij het zoeken mee gereden had, rook precies hetzelfde, blijkbaar een gevolg wanneer de airco altijd aan staat.
De kosten van de beurt vielen enorm mee en mijn "lijstje met wensen en aandachtspunten" is ondertussen erg kort geworden. De olie van de automaat wil ik graag ververst hebben, dat zal vermoedelijk in het najaar gebeuren. Dan is er nog een foutmelding van het SRS systeem die steeds terugkomt. Die heeft te maken met een sensor in de bijrijdersstoel die kijkt of er een Mercedes kinderzitje geplaatst is, want dan wordt de airbag aan die zijde uitgezet. Deze sensor gaat vaak stuk maar is nogal duur. De melding komt elke keer als er iemand op die plek gezeten heeft.

Verkocht

  • 144.403 km

Na iets meer dan een half jaar heb ik de C ingeruild. De auto zelf beviel goed en problemen heb ik in de gereden 15.000 km niet gehad.
De belangrijkste redenen om de auto in te ruilen waren:
- brandstofkosten. Ik ga een stuk meer rijden (richting 30K per jaar) en hoewel de C met gemiddeld 1 op 12,8 over de hele periode (waarin dan geen winter zit) best zuinig is, is het met dergelijke kilometrages minder leuk.
- mijn rechterknie heeft het moeilijk. Had al in de review beschreven dat ik daarvoor geen goede oplossing kon vinden, en dat werd steeds erger. Zeker na lange ritten blijf ik dagen last houden. Eigenlijk komt het doordat de C - voor mij - teveel beenruimte heeft...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.