Mercedes-Benz C 180 Business Solution AMG (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 17.500 km |
De eerste 7000km
- 7.000 km
Ik heb mijn C180 begin februari opgehaald en de aflevering was door de Mercedes dealer erg goed verzorgd. Wat mij meteen opviel is dat de auto een luxueuze uitstraling heeft en vooral lijkt te zijn gemaakt met het oog op comfort. Daarnaast vind ik de C-klasse met AMG line pakket ook simpelweg een erg mooie auto!
Eerst nog wat feitjes over de auto: het gaat om een C180 Business Solution AMG Line met Business Solution Plus pakket, rijassistentiepakket en panoramaschuifdak.
De volgende zaken zijn mij opgevallen in de eerste 7.000 kilometer:
- De auto rijdt heerlijk op de snelweg. Ook bij hogere snelheden blijft de auto erg stil van binnen waardoor je soms niet door hebt dat je alweer te hard rijdt.
- In de comfort-stand (de standaard-stand) is de automaat ingesteld op erg veel comfort. Dat betekent snel opschakelen en zo veel mogelijk rust houden in de aandrijflijn. Dat was voor mij in het begin even wennen. Je moet relatief veel gas geven wil de C180 echt snel gaan optrekken. Dit is een groot verschil met de automaat van mijn BMW 1-serie die ik hiervoor reed. De BMW was in de standaard stand sportiever. Zodra je het gaspedaal in de Mercedes verder intrapt of de automaat in de sport-stand zet (er is ook nog een sport+ stand) dan gaat de auto met rasse schreden vooruit.
- Door het sportonderstel (althans ik ga er vanuit dat het daardoor komt) ligt de auto verbazingwekkend goed op de weg. In snelle bochten is de rolneiging nihil en blijft de auto voor je gevoel plat op de weg liggen. Je krijgt hierdoor de indruk dat een bocht niet halen een onmogelijkheid is. Ik ga maar niet de grenzen opzoeken. Het sportonderstel biedt ook nog steeds voldoende comfort maar je merkt wel dat het sportonderstel in combinatie met de 18-inch velgen je laat weten op welke ondergrond je rijdt.
- Ondanks dat de ge-update C-klasse geen MBUX heeft, beschikt de auto wel over een digitaal instrumentencluster en groot multimediascherm. MBUX heeft wat meer mogelijkheden maar het multimediascherm, de navigatie en het digitale instrumentencluster werken erg prettig en alle noodzakelijke informatie kun je op allerlei manieren presenteren. Bij MBUX zijn de functies en instelmogelijkheden nog uitgebreider, maar ik vind dit, zelfs als techfreak, meer dan genoeg.
- De stoelen zitten erg comfortabel al was het wel iets langer zoeken naar de ideale zithouding (dan ik uit eerdere auto's gewend ben). Misschien komt dat wel gewoon door de vele instelmogelijkheden.
- Ik was benieuwd of ik het panoramadak wat zou vinden maar ik vind het een erg fijne aanvulling op de auto. Het maakt de auto van binnen lichter, want je hebt logischerwijs veel meer lichtinval, en het is al relatief snel prettig om het dak open te doen en daardoor wat frisse lucht in de auto te hebben. Zelfs al bij 15 graden en zon want je hebt nagenoeg geen last van rijwind. Ik ben wel benieuwd hoe lekker het nog is om het dak open te hebben in hartje zomer.
- Het rijassistentiepakket werkt goed. Op provinciale wegen is het echt ideaal maar ook op de snelweg werkt het erg goed. Alleen de adaptieve cruisecontrol houdt in de minimale stand toch nog relatief veel afstand waardoor er bij drukte op de snelweg vaak auto's tussen komen waardoor de auto weer meer afstand gaat houden. De adaptieve cruise control werkt wel stukken beter dan die uit een Renault Megane die ik ook gereden heb, waarbij met name remingrepen op auto’s die er tussen schieten veel abrupter waren. De stuurassistent is ook erg prettig. Het is mogelijk om even je handen van het stuur te halen om bijvoorbeeld een flesje te openen terwijl de auto de weg blijft vervolgen. Mits het geen scherpe bochten zijn (afritten, scherpe bochten op snelwegen of provinciale wegen). Het zelfstandig van rijstrook wisselen werkt ook goed en de file assistent is echt een uitkomst in de file.
- Om toch iets te noemen dat mij in minder positieve zin is opgevallen, dan is dit het advanced audio system dat onderdeel uitmaakt van het Business Solution Plus pakket. Het is een prima audioinstallatie met zelfs twee subwoofers maar ik had er iets meer van verwacht. Je moet wat audioinstellingen aanpassen omdat het systeem in de standaard instelling de neiging heeft om wat schel te klinken door een nadruk op de hoge tonen. Dit was overigens door de Mercedes dealer al standaard aangepast maar ik had de instellingen weer terug gezet. Na het terugzetten en wat verdere aanpassingen klinkt de audio in de basis goed maar toch blijft bij het afspelen van bepaalde nummers en een hoger volume iets schels in de muziek zitten. De Bose geluidsinstallatie die in de eerder genoemde Renault Megane zat, lijkt toch iets beter dan het advanced sound system in de Mercedes en dat had ik van een premium auto toch niet verwacht. De volgende keer misschien toch maar voor het Burmaster audio systeem gaan.
Tot zo ver de zaken die mij zijn opgevallen. Al met al dus een erg fijne, mooie en comfortabele auto. Zeker geen spijt van mijn keuze!
Mochten mij na meer kilometers meer of andere zaken gaan opvallen dan zal ik nog een review toevoegen. De eerste langere buitenland ritjes moeten er namelijk nog aan gaan komen.
Ervaringen na 12000 km
- 12.000 km
Inmiddels alweer 12.000 gereden door zowel mijzelf als mijn vrouw dus het is weer tijd voor een update. Daarnaast heb ik nu ook meteen wat foto’s aan de review toegevoegd.
Noodstop assistent
Ik heb onlangs voor het eerst de werking van de noodstop assistent ervaren. Ik was onderweg de ochtendspits. Iedereen reed met een snelheid van ±100 km/u waarbij het verkeer voor mij plots hard op de rem ging.
Ik remde zelf ook al en de auto reageerde ongeveer tegelijkertijd. Het was best een bijzondere ervaring. De gordel wordt strak getrokken waardoor je goed in de zitting wordt geduwd, de muziek gaat uit, er klinken waarschuwingspiepen met een melding op het dashboard en daarnaast merk je dat de rem onder je voet vandaag wordt gezogen. Al met al een goed systeem, helemaal als je een keer wat minder scherp bent. Gelukkig kwam de auto achter mij ook op tijd tot stilstand al hoorde ik daar wel even piepende bandjes. Toen de auto voor mij begon door te rijden werd de noodstop afgebroken, op dat moment lag de snelheid ergens tussen de 10 en 20 km/u. Met een iets hoger adrenaline niveau kon ik mijn weg weer vervolgen.
Kaartupdates navigatie
Het is erg prettig dat de updates van de kaarten voor de navigatie in je eigen regio over-the-air gaan. Voor Nederland betekent dat de kaartupdates voor de Benelux automatisch gedownload en geïnstalleerd worden. Dat betekent dat je alleen voor een vakantie of een andere buitenlandse rit zelf de kaarten moet downloaden, op een USB-stick (of SD kaart) zetten en in de auto installeren. Bij de auto zit standaard 3 jaar aan kaartupdates en het valt me op dat in ieder geval heel Europa standaard is geïnstalleerd. Erg prettig! Ik weet nog van vorige auto’s dat het regelmatig alleen een deel van Europa was.
CarPlay
Ik ben niet zo’n hele grote fan van het gebruik van CarPlay in de auto. Vooral vanwege het feit dat ik de integratie van de standaard navigatie binnen de cockpit veel beter vind werken dan navigeren via CarPlay. Het mooie aan CarPlay in de C-klasse is dat het zichtbaar is over het gehele (brede) scherm. Het nadeel is echter dat het scherm geen touchscreen is en de bediening van CarPlay werkt daardoor minder prettig. Het multimedia systeem bedienen via de normale knoppen/touchpads werkt goed maar voor de bediening van CarPlay is het toch wat minder. Ik hou het dus gewoon bij het standaard systeem.
Draadloos opladen
Het draadloos opladen vind ik echt een ideale toevoeging. Geen gedoe met kabeltjes maar simpelweg je telefoon opladen door hem neer te leggen. Ik moet de telefoon wel goed in de hoek van het compartiment neerleggen anders laadt hij niet op. Mogelijk komt dat doordat ik een relatief grote telefoon heb. Daarnaast zou je het een nadeel noemen dat je het scherm van je telefoon tijdens het opladen nauwelijks kan zien. Het voordeel is echter dat je bij binnenkomende meldingen ook minder snel bent geneigd naar je telefoon te kijken.
Rijassistentie systemen
Ik blijf het rijassistentie pakket een erg fijne toevoeging vinden. Ik gebruik het best vaak en de adaptieve cruise control zorgt ervoor dat de auto vloeiend met het verkeer mee rijdt. Onverwachte ingrepen komen nauwelijks voor. In de file vind ik het systeem echt ideaal werken omdat de auto dan echt alles zelf doet. Bij langzaam rijdend verkeer gaat de auto zelfs aan de linkerkant van de linkerrijstrook rijden. In de rechterrijstrook rijdt de auto aan de rechterkant van de rijstrook. Ik neem aan om op deze manier tussen de rijstroken plek te houden voor hulpdiensten. Een Duits trekje denk ik.
Kleine irritatie
Iets irritants dat ik heb ontdekt is dat wanneer het regent en de regensensor is ingeschakeld de ruitenwissers op de ruit stil blijven staan bij uitschakelen van de motor. Ze gaan dus niet terug naar de ‘ruststand’ maar blijven ergens halverwege de voorruit staan. Een irritant trekje dus. Als ik vergeet de regensensor uit te schakelen dan moet ik de auto weer starten en de regensensor uitschakelen om de ruitenwissers terug te laten zakken naar de ruststand. Irritant dus. Ik zal als ik voor onderhoud bij de dealer ben eens vragen of dit normaal is of dat ik iets fout doe.
Ik heb overigens ontdekt dat ik groot fan ben van het feit dat de ‘pook’, de hendel waar je de automaat mee bedient, aan het stuur zit. De hendel is dan altijd binnen handbereik en de auto even in de achteruit zetten gaat dan nog sneller.
Het is geen extra hendel overigens, aan de rechterkant schakel je en aan de linkerkant bedien je richtingaanwijzers, groot licht en de ruitenwissers.
De zomer komt er aan en binnenkort gaan we met de auto op vakantie. Dus daarna zal ik ook een update plaatsen over hoe de auto zich houdt op langere stukken en op de Duitse snelweg.
17500 KM: HEERLIJKE AUTO MET ÉÉN GROOT NADEEL
- 17.500 km
Inmiddels ben ik weer wat kilometers en een zomervakantie verder. Dus tijd om de review weer aan te vullen.
Comfort
Allereerst is de C-klasse een heerlijke reisauto. Gedurende de zomervakantie aardig wat snelwegkilometers gemaakt (onder andere in Duitsland). De auto blijft heerlijk comfortabel en rustig, zelfs op hoge snelheid blijft alles heel ontspannen aanvoelen. De adaptieve cruise control met stuurassistentie draagt hier ook aan bij. Na een lange reisdag waren we nog steeds niet vermoeid en vond ik het bijna jammer dat we al op onze bestemming waren.
Automaat
Wat opvalt in de bergen is dat de auto nauwelijks afremt op de motor. Zelfs met handmatig terugschakelen door middel van de stuurflippers is het vermogen om op de motor af te remmen beperkt.
Dit is overigens een van de weinigen keren dat ik de stuurflippers heb gebruikt. In alle andere gevallen is de automaat perfect in staat om snel zelf te reageren en naar de benodigde versnelling te schakelen.
Navigatie
Bij het plannen van de routes via de navigatie viel op dat de navigatie de reistijd behoorlijk somber inschat als een groot deel van de route over N-wegen gaat. Het is een keer of drie voorgekomen dat de navigatie in de auto de route ййn tot twee uur langer inschatte dan Google Maps en Apple Kaarten. De reistijd volgens de navigatie in de auto was ± 7 uur, de reistijd volgens Google Maps was ± 5 uur en de daadwerkelijke reistijd bleek ook ongeveer 5 uur te bedragen. Tijdens het rijden over N-wegen viel op dat de verwachte aankomsttijd op de navigatie in de auto snel terugliep.
Hierdoor vraag ik me af of de navigatie altijd de goede keuzes maakt wat betreft route. Het is me namelijk wel eens vaker opgevallen dat de navigatie je het liefst zo lang mogelijk op een snelweg laat rijden terwijl dat in mijn optiek niet altijd meest logische route is.
En dan het grote nadeel
Ik heb de auto nu ongeveer een half jaar waarbij er al twee keer is ingebroken om de airbag te stelen. Wat ik begrijp van het schadeherstelbedrijf komt dit regelmatig voor, er waren namelijk meerdere Mercedessen zonder airbag of stuur binnen gekomen. En het blijkt ook uit de inbraak meldingen uit de buurt die ik in mijn mailbox krijg, het gaat hierbij vaak om Mercedessen.
Bijkomend nadeel is dat de Mercedes airbags nogal lastig verkrijgbaar zijn en lang op backorder staan. De eerste keer was ik de auto bijna vier weken kwijt. Deze keer lijkt het in ieder geval ййn maand te gaan duren. Tenminste als de levering van de airbag niet verder wordt opgeschoven, wat schijnbaar regelmatig voorkomt. Oftewel erg veel gedoe en weinig rijplezier op deze manier.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-AMG C43 4Matic – Audi S4 TDI - Dubbeltest

BMW 330i vs. Mercedes-Benz C300 - Dubbeltest

Rij-impressie Mercedes C-klasse

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

'Volvo EX30: Chinese auto zonder dat mensen het weten' - AutoWeek Podcast
