Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY Avantgarde (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 160 BlueEFFICIENCY Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Eerste verslag.
- 40.000 km
Sinds mei vorig jaar zijn wij in het bezit van een Mercedes A 160. Het betreft hier een demo-auto die zo'n 15000km had gelopen en die ik bij de dealer inclusief 4 jaar garantie kon kopen. De auto is voorzien van veel handige en minder nuttige opties die je niet vaak tegenkomt in dit segment. Zo zit er een uitgebreid Comand systeem in, zijn de lederen stoelen elektrisch te verstellen en kan de auto zichzelf inparkeren. Zoals ik al zei, niet alle functies zijn even nuttig maar het zit er nu eenmaal op en het werkt feilloos.
De auto zelf bevalt ook prima, geen noemenswaardige problemen gehad. Alleen de dealer viel een beetje door de mand, ze hadden de zelfdimmende binnenspiegel vervangen voor een manueel te verstellen exemplaar. Alleen uit de ervaring bleek dat de licht- en regensensor niet werken zonder dat de binnenspiegel op de auto is aangesloten... Dus bracht ik de auto terug naar de dealer, die de originele binnenspiegel weer terugplaatste. Al met al dus goed opgelost.
Verder is de auto erg comfortabel, nog niet eerder in een kleine auto gereden waar je met gemak lange afstanden mee af kunt leggen. Natuurlijk waren sommige kennissen sceptisch over de 'bejaardenauto' maar nadat ze er eenmaal in hebben gereden verandert hun mening al snel.
Ik heb verder niet veel kosten aan de auto gehad, enkel een grote onderhoudsbeurt en een setje winterbanden. Natuurlijk blijft het onderhoud bij een Mercedes wat duurder dan bij een minder 'premium' merk, maar het blijft prima binnen de perken.
Al met al dus een hele fijne auto. Verwacht geen topprestaties, maar hij komt goed mee in het verkeer en is heerlijk stil op de snelweg, ook op hogere snelheid.
Opvolger?
- 45.000 km
Gisterochtend hebben we het toch niet kunnen laten om een proefrit te maken in de nieuwe Mercedes B-Klasse. Niet zo zeer om direct een opvolger voor de A aan te schaffen, want de nieuwe A Klasse wordt ook wel erg interessant, maar vooral om duidelijk de verschillen tussen de twee auto's te zien.
Bij de dealer stond een zwarte B180 op ons te wachten. Met zijn 122 pk en niet eens zo heel veel hogere gewicht zou deze auto een stuk sneller moeten zijn als onze A. Dit bleek toch niet overduidelijk uit de proefrit, maar de auto heeft zeker voldoende vermogen.
De uitvoering was ook prima in orde, de auto was voorzien van een exclusief pakket, waardoor het dashboard is voorzien van een laag nepleer en de stoelen en deurpanelen zijn voorzien van mooi beige leer. Verder was de auto voorzien van een reeks veiligheidssystemen, navigatie en een panoramadak.
De prijs kwam hiermee op om en nabij de €40.000, maar de verkoper verzekerde mij dat er veel onderhandelingsruimte was omdat het hier om een demo ging.
De inruilprijs voor de A viel ook niet tegen, maar de totaalprijs vind ik voor een tweede auto nog steeds aan de hoge kant dus ik heb de verkoper gezegd dat ik er nog even over na moest denken.
Eigenlijk is de A Klasse meer dan voldoende om voor erbij te hebben. De B-Klasse biedt uiteraard meer luxe en ruimte maar de vraag is of we dat met ons tweeën nodig hebben, dus heb ik voorlopig besloten om het nog niet te doen.
Update
- 60.000 km
Alweer een paar maanden verder wordt het wel eens tijd om de ervaringen met de A160 te updaten.
Ik zou daar erg kort in kunnen zijn door te vertellen dat de auto nog steeds erg goed bevalt en nog steeds comfortabel en betrouwbaar is. De auto is alleen voor het reguliere onderhoud bij de garage geweest en ook bij deze onderhoudsbeurten is niets noemenswaardigs aan het licht gekomen.
Wel heb ik de fabrieksgarantie die in juni verliep met twee jaar verlengd. Bij een eventuele verkoop is dat natuurlijk alleen maar een pluspunt omdat een eventuele koper dan ook veel meer zekerheid heeft.
De onderhoudskosten (die ik eerst wel als een minpunt heb genoemd) vallen eigenlijk erg mee in vergelijking met de Renault Megane waar deze 'A'voor in de plaats is gekomen. Wat ik ook service vind van de garage is dat zij de kaartsoftware van de navigatie kostenloos updaten, zodat je (bijna) nooit verkeerd zit.
De verbruiksopgave van Mercedes haalt de auto alleen bij lange na niet, gemiddeld gezien rijdt de auto zo'n 7.8 liter/100km. Natuurlijk is bekend dat bijna geen enkele auto de fabrieksopgave haalt, maar in ogenschouw nemend dat er niet hard mee wordt gereden en dat het over het algemeen wel wat langere ritten betreft valt het mij toch een beetje tegen. Hierbij vermeld ik ook dat de Mercedes Viano die ik rijd zelfs onder de fabrieksopgave zit, terwijl daar echt wel wat harder mee wordt gereden.
Maar goed, al met al mogen we zeker niet klagen over deze fijne en volgens mij behoorlijk ondergewaardeerde reisgenoot.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe A-Klasse en heb al een proefrit afgesproken, hoewel mijn voorkeur toch uitgaat naar de al eerder gereden en even dure B-Klasse gaat. Maar daarover houd ik u nog op de hoogte, hoewel het dit jaar waarschijnlijk nog niet van een opvolger gaat komen, omdat ik ook een nieuwe Viano heb besteld en we moeten het ook niet overdrijven...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
