Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2010) #2

Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2010) #2

UitvoeringA 160 BlueEFFICIENCY
Bouwjaar2010

Een goed begin.....

Sinds donderdag 4 augustus zijn wij eigenaar van een Mercedes A160 met automaat, we hebben hem zonder garantie gekocht. Auto voelt ondanks de kilometerstand van 190000 nog zeer solide en comfortabel aan. Auto is altijd in onderhoud geweest bij de Mercedes dealer en heb alle rekeningen bij levering gekregen. Vrijdag 5 augustus zijn we vol goede moed naar Lemmer gereden vanuit Drenthe om er even uit te zijn en de auto te proberen. Alles ging uitstekend totdat we vanuit Lemmer weer naar huis wilden gaan. De auto wilde met geen mogelijkheid meer starten, we hebben van alles geprobeerd. Uiteindelijk maar Mercedes service gebeld en is er een service monteur ter plaatse geweest. Toen ook hij de auto niet aan de praat kreeg heeft Mercedes een sleepdienst gebeld en is de auto op de autoambulance naar Wensink in Emmeloord gebracht. Daar stond reeds een vervangende auto klaar waarmee we huiswaarts konden (wel onder garantie door het onderhoud van Mercedes). Maandagochtend zijn ze direct aan de auto begonnen om het probleem op te sporen, na veel zoekwerk en analiseren van fouten in de computer bleek het relais van de brandstofpomp de boosdoener. In eerste instantie wilde de auto daarna de eerste keer nog niet starten wat mogelijk te wijden is aan het feit dat alle startpogingen op vrijdag de benzine leiding leeg hebben getrokken. Na 10 minuten heeft de monteur opnieuw geprobeerd om de auto te starten en deze keer sloeg hij razendsnel aan. Mercedes Wensink wilde de auto daarna nog tot de volgende dag daar houden om af en toe te proberen hem te starten. Elke keer sloeg hij probleemloos aan en gistermiddag hebben we de auto (a €345, waarvan €300 is 2 uur arbeidsloon) weer opgehaald. De auto doet het weer goed, maar ik hou iedere keer mijn hart vast als ik moet starten. Dat gevoel zal vast met een paar dagen weer weg zijn.
De auto rijdt ondanks zijn kleine formaat echt als een Mercedes, ligt goed op de weg, is echt stil vanbinnen, alles voelt heel solide aan, ook de zitpositie is met mijn 1m88 prima en kan ik zelfs mijn linkerbeen met verrotte knie volledig strekken. Benzine verbruik ga ik ook bijhouden, maar komende uit een Renault Scenic met een 2.0 automaat zal dat zeker een stuk beter zijn. De komende dagen gaan we kriskras door het land rijden, die ervaring zal ik in een volgende review delen.

En weer....

Zoals eerder beschreven zijn we kriskras door het land gereden. We zijn op Texel geweest zonder problemen en vandaag zaterdag 13 augustus zijn we naar Roermond geweest op familiebezoek. Geen problemen gehad op de heenreis en op de terugweg ging alles goed totdat ik een tussenstop maakte in Ede. Omdat het gedeelte van de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn eruit lag moest ik omrijden via de A12, A30, A1 en bij Amersfoort via de A28 naar Hoogeveen. Daardoor besloot ik even een tussenstop te maken bij het graf van mijn ouders, toen ik weer bij de auto kwam wilde hij met geen mogelijkheid starten. Even wachten en de auto opnieuw proberen te starten bracht hier geen verandering in. Wegenwacht gebeld en binnen 30 minuten was de wegenwacht op locatie. Hij heeft als eerste de computer uitgelezen en deze gaf de foutcode P0604: probleem met het schrijven naar het RAM geheugen van de ECU, met andere woorden kunnen er geen gegevens naar het geheugen geschreven worden. Dus de auto werd opgehaald door een berger en omdat ik basis dekking heb bij de ANWB is de auto naar depot gebracht en wordt ergens gedurende de week afgeleverd bij de garage in Hoogeveen. Het opzoeken van de foutcode op Google bracht aan het licht dat dit een kwaal is die anderen ook ooit voor hun kiezen krijgen. De oplossing is het vervangen van de ECU of deze laten repareren (vaak slechte soldering), de ECU is door ruimtegebrek onder de motorkap BOVENOP de motor geplaatst. Ik ben geen expert maar dat lijkt me ivm de hitte van de motor nou niet echt een ideale plek voor een computer die je hele motor regelt! Hopelijk is hij ergens volgende week gerepareerd en wij houden ons bezig met de vraag of we de Mercedes houden of hem toch maar van de hand te doen. Ik weet dat je bij een tweedehands auto nou eenmaal tegen reparaties aanloopt, maar ben ik onnozel om te denken dat je met Mercedes een stukje Duitse kwaliteit in huis haalt, temeer omdat hij altijd bij Mercedes is onderhouden en ook alle reparaties door Mercedes zijn gedaan?

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse