Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2012)

autoreview

Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2012)

Signalement

UitvoeringA 160 BlueEFFICIENCY
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf8.050 km
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze MB A

  • 1.350 km

Er zijn weinig reviews van de MB A. Daarom er één toegevoegd ter lering voor de geinteresseerden en vermaak voor de betweters. Of ik volhard in de reviews is een tweede.Bij een nieuwe auto is er enthousiasme alom. Maar bezit van de zaak is veelal einde van het vermaak.

Made in Germany:
https://www.youtube.com/watch?v=V-bSuJrbOIQ

Deze review gaat over de keuze.
Na 4 x scenic (I&II)als gezins-auto, was ik toe aan iets anders. Hoe anders en hoe gelijk?
Anders: niet meer rijden als een schip op zee, geen overdreven luxe en een kermis van lampjes en waarschuwingssignalen.
Gelijk: hoge zit,lage tildrempel bagage, klein vrachtwagentje, tijdloos model.
Andere keuzes waren: Honda Jazz, Toyota Verso-S, Golf Plus en Mini Countryman Rationeel en financieel is de Jazz een sterke troef in de keuze. De Toyota zeker ook, maar de levering en inruilprijs eerst pas per januari 2012. En zeg nou zelf. Japanners zien er na 4 jaar gedateerd uit. Ondanks de 7 jaar garantie ben ik nog niet toe aan een Koreaan. Om de doodeenvoudige reden dat ik mijn kleren ook niet bij de Wibra en Zeeman koop. Goedkoop maar stijlloos. De GolfPlus is zo'n 6 /m. duurder. Dan zegt u, dat is ook een heel andere auto. Valt mee. Vergelijking is ook gemaakt m.b.v. de vergelijker op Autoweek door specificaties en maten naast elkaar te zetten. Opvallend dan, dat voorin en bagagebak de MB A gelijk en zelfs ruimer is dan de Scenic en Golf+. Het zit 'm dus in de lengte van de neus en ruimte achterpassagiers. Tenslotte vermeldenswaard had ik in mei een "date" met een Mini Countryman. Dagje toeren met zo'n hebbeding. Daar zit veel marketing in de prijs. Een herrie-ding. Windgeruis en motorlawaai. Dan niet eens een sportief motorgeluid zoals het sonore geluid van een Alfa. Weinig value for money.
De keuze voor de MB A door de actuele vechtprijs van 19 /m. met alles erop en eraan, volwassen uitstraling door de veel bredere look, unieke sandwich-bodem welke de auto meer stijfheid en minder geluid geeft.
Eerste km's voldoet hij aan de wensen. Geruisloos rijden, lekker stevig geveerd maar comfortabel, geen kermis aan boord en met de achterbank plat is het een klein vrachtwagentje. Wat betreft de hoge zit is het verschil dat bij andere hoog-zitters je als een stoel aan tafel zit, terwijl de MB A als een goed zittende Leolux fauteuil zit.
De keuze is niet op alle opzichten rationeel. Een 8-klepper is nu eenmaal niet toekomstgericht. In de praktijk is de 8-klepper MB A soepeler dan de 16 klepper Scenic. Uitdagend is iedere rit om na een start met 8,0 liter/100 km uiteindelijk op 6,4 uit te komen na zo'n 40 km. woon-werk waarvan 3/4 snelweg(ook file)en 1/4 stadsverkeer.
Iedere dag start op de boordcomputer met een nieuwe meting.
Wat dat betreft begrijp ik MB NL niet om hem niet als Bifuel uit te rusten en het model te behouden. Immers met de tirefit kan er op de plaats van het reservewiel een gastank. Dan kan er nog wat BPM af. De eenvoud van de motor en door ontwikkeling kan dunkt mij vele km's gas aan.
Huidig beginnend verbruik met winterbanden op standaard 15 inch. velgen. 16 inch lichtmetaal met zomerbanden staan nog in de garage. Tenslotte de kleur is PolarZilver, zoals afgebeeld. Waarom? daar zie je de minste krassen op evenals wit. Zwart en donkerblauw zijn het tegenovergestelde.
Wordt vervolgd.

vervolg 12.000 km.

  • 12.000 km

Alweer 12.000 op de teller. Adel verplicht bij een mercedes en dat doet deze A ook.

Rijden een 9:
Het blijft comfortabel stil in de auto. Het onderstel laat je af toe op bochtige wegen genieten met hard rijden en scherp sturen.

Looks 9:
Als ik de A vergelijk met andere kleinere ruimte auto's dan is de A duidelijk breder en geeft hem een volwassener uitstraling en zit je binnen niet schouder aan schouder.
Het unieke concept met de sandwich-bodem kan hem zeker een klassieker maken. De huidige prijs van € 18.500 voor de laatsten is heel aantrekkelijk.

Gebruiksgemak 9:
Afgelopen periode de A ook regelmatig als vrachtwagentje gebruikt. Dat biedt voldoende ruimte gemak. Jammer is wel dat de voor passagierstoel niet plat kan, want dan kun je lekker doorschuiven.
Maar zeg nou zelf aanhanger erachter voor die misschien 4 keer in het jaar groot vervoer blijft een rationelere oplossing dan daarvoor het hele jaar met een stationwagen van 4.50 meter rijden.
Net als de caravanners welke voor die 4 x in het jaar dat ze met de sleurhut erop uit trekken een 2 liter slurper moeten rijden.

Onderhoud, kosten
Ik heb bij 10.000 km de olie laten verversen. Was niet nodig, maar om de eerste olie 25.000 km erin te laten vind ik nog altijd vreemd, daar waar vroeger na 1.500 km alles eruit ging en zaken werden afgesteld na het inrijden. Alleen olie verversen + filter is € 90,- dat is het geld ook niet voor een goed gevoel. Een volle tank is ook al € 80,- en verbrand je zonder blikken of blozen. Hierop was mijn vraag wat er meer wordt gedaan bij een kleine beurt. Het was even stil, maar daarna werden allerlei controle punten genoemd, ruiten sproeier vloeistof vullen. Maar ik heb dan toch het idee dat het niet meer is dan aansluiten op een pc en er een keer onderdoor lopen.

Verbruik: 7
De verbruik informatie voor je neus is in 3 stappen weer te geven. Een reageerbuisje waarvan de inhoud op en neer blijft gaan, dat is een zenuwachtig gebeuren, maar kun je wegdrukken. Dan krijg je het ritverbruik, vervolgens het verbruik per tankbeurt. Ik moet zeggen het daagt uit tot zuinig rijden. Zoals je kunt zien krijg ik de MB A onder de 7 liter/100 km., maar daar moet je toch goed je best voor doen.
Zojuist las ik de test van de Yaris Verso waar het werkelijk gemiddelde op 8,1 blijft steken. De Toyota was een overweging bij de keuze net als de Honda Jazz. Als ik de verbruikcijfers van de Jazz zie dan is deze echt zuinig. Maar voorin is de Jazz erg bekrompen. De MB A is in alle opzichten volwassener.
Het valt me op dat al deze formaat auto's in werkelijkheid zo'n 1 liter per 100 km uit elkaar liggen. Advertenties doen anders vermoeden. Dus circa € 175,- per 10.000 km. met de huidige benzineprijzen.
Dus per jaar zo'n € 500,- waar hebben we het over in vergelijking met al de reclamekosten en toegepaste technieken.
Mercedes doet 't met een degelijke 8 klepper zonder poespas.
Overigens na geruime tijd in Duitsland getankt te hebben was het opvallend dat na een tankbeurt in NL bij Avia & tegelijk zomerbanden het verbruik hoger was. Daarna Shell getankt voor 2 cent per liter meer. Echter Shell benzine rijdt zo'n 5 % zuiniger.
Samenvattend dik tevreden over de MB A. Ik laat de waardering ongewijzigd eerst pas na een jaar gebruik vind ik het redelijk veranderingen aan te brengen.

Fijne auto

  • 20.000 km

Kent u ze die wanstaltige damestassen met grote ringen en gespen. Daar tegenover een tas van de makers rondom Florence; mooi door zijn eenvoud,design en afwerking. Welnu,ik zat afgelopen week achterin een Kia Venga zo'n MB A wannabe. Afschuwelijk dashboard, drukke knoppen dito omlijsting van de klokken. Nee, dan geef me maar de eenvoud en van het dashboard van een MB A.
Er wordt nog flink wordt gestunt met de laatste A-tjes.
Als ik dan zie dat het nieuwe model alweer bij € 28 /m. begint en de B rond de 30 /m. op je naam staat dan is de 18 /m. voor de oude A een weggeefprijs. Ben je toch gek als je van die koreaanse Wibra-auto's koopt.
De A blijft een uniek ontwerp door zijn sandwich-bodem, is helemaal door ontwikkeld en nog altijd een snoepje om te zien.

Alweer 23k gereden zonder problemen en nog altijd dik tevreden. Ik ben gestopt met het bijhouden van het verbruik. Maar in de zomer is het 6,4-6,6 per 100 km. Dus zeg gemiddeld 1 op 15 en in de winter 6,8- 7,0 dus 1 op 14. Natuurlijk er zijn soortgelijke auto's die er 6 uit persen. Vergeet niet dat de MB A motor de eenvoud zelve is met 8 kleppen.
In verbruik scheelt het bij de huidige benzine prijs € 1,70 per 100 km. Dus bij 20k is dat € 340,- per jaar.

Plezier heb ik nog altijd op bochtige 80 km wegen. Gewoon even over de 100 de MB A laat zich dan lekker strak sturen in de bochten.
Maar ook op de snelweg fluister stil en heel comfortabel.
Het gebruiksgemak door de grote achterklep ruime bagage en stoel mogelijkheden is goed.
Steeds weer opmerkelijk hoe ruim de MB a is voor 3,90 m., maar hoe volwassen hij er uitziet door de breedte van de auto.

Verder geen nieuws te melden, op naar de 1e beurt rond 25k.

60.000 km

  • 60.000 km

Probleemloze km's met de A-klasse.Dagelijks woon-werk, vakantie km's, bestelbusje km's; allemaal prettige ervaringen met dit kleine wonderwagentje. Klein van buiten makkelijk handelbaar, maar groots in gebruik. Volwassen rijdend op de snelweg. 150-160 km/u geen probleem. Echter dagelijks rijd ik zo'n 3000 toeren. Dat is 110 km/u, maar soms heb je dan even de neiging om de MB te voelen en op de 3 baans snelweg links over de limieten te gaan om vervolgens even een heftige ruk aan het stuur te geven en een baan over te slaan. Het is dan genieten hoe strak het wagentje zonder enige deining over de rijstroken gaat. Ook op een bochtige binnenweg blijft het strak sturen. Ondanks de hoge zit geen deinend week 2CV gevoel.
Het 8 kleppen motortje is uiterst soepel. Service beurten 25k 158,- 45k 258,- en 60k 364,- Bij deze laatste komen er bougies bij.
Verbruik in de zomer van 6,4 tot 7,0 ltr. per 100 km. In de winter 6,8-7,3. Boven 120 km/u loopt het hard op. Al de zuinige auto's op papier wellicht 5 ltr per 100, maar in de praktijk ook 6. Stel dat dat 1 ltr per 100 km/h scheelt. Per jaar dan bij 30k 300 ltr. x 1,70= 510,- Daarvoor ruil je zo'n goed beestje niet in; met weer heftige afschrijving de eerste jaren.

ingeruild

  • 98.000 km

Onlangs kwam ik eenzelfde MB A als laatste exemplaar uit 2012 tegen met slechts 8.000 op de teller. Mijn tevredenheid over de A klasse bracht mij ertoe de inruil te doen. € 4.000,- voor 90k km. en een halfjaar jonger.
Voor mij een nieuwe auto voor anderen twee jaar oud en oude technieken als bijv. nog een 8-kleps motor. Maar ondanks dat, vind ik het wagentje erg soepel. Dat zal waarschijnlijk aan het motormanagement liggen. Motorisch voldoende met 95 pk. En juist boven de 50.000 km leek het alsof het motortje was ingereden. In ieder geval begon de A steeds zuiniger te lopen. 6,3-6,6 op 100 km in de zomer en 6,8-7,2 in de winter.

Rij-eigenschappen:
Ik geniet altijd van het volwassen rijgedrag op de snelweg. 130-140 op de teller heerlijk rijdend. Bochtige wegen ook lekker strak en niets van overhellen of zoals de franse voorganger altijd het gevoel of je op een deinend zeeschip vaart.
En in de stad geen slagschip, maar overal goed wend- en parkeerbaar. Schakelen: prima bak.

Gebruiksgemak: stoelen plat en het is een klein vrachtwagentje met gladde laadvloer vanaf de achterklep. Prima radio met bleutooth, dus alles handsfree

Kosten:
De kosten waren 3 x een service beurt van 250,- ,300,- en eenmaal 480,-. Omdat ik winterbanden had was er geen vernieuwing nodig gedurende 98k km. Hoewel voor de winter de zomer voorbanden op waren. Geen remblokken en/of remschijven hoeven vervangen. Oké het waren veel snelweg km's

Dus de tevredenheid bracht mij ertoe nogmaals door te pakken. Eenzelfde A klasse, zelfde uitvoering, zelfde kleur. Hoe saai kun je zijn of hoe mooi vind je het model nog altijd.
Af en toe keek ik naar de Renault Captur, maar die fransen kunnen zoveel tierlantijnen aan de buitenzijde maken. Het wordt zo'n rommel-auto van buiten. Dan heb je nog een KIA Venga zo'n Wibra-auto of een Peugeot 2007, die smoelt ook niet. Een Opel Meriva, dan heb je een Opel, wil je daar in gezien worden? Een Toyota Verso-S, ziet er zo smalletjes, niet volwassen uit.
Wat voor de toekomst voor mij wel een leuke vervanger lijkt is de VW Taigun. Raar dat VW de introductie nog steeds uitstelt.

Even rekenen:
Natuurlijk heb ik weer oude technieken. Maar reken nu eens door 33.000 per jaar= 330 x 6,8 liter = 2.244 liter x 1,73 = € 3.882 variabele kosten per jaar. Wat zal zo'n geknepen 1 liter rijden? 5,5 op de 100 km.
Dan is het verschil per jaar € 742,- Oké daar kun je van op vakantie. Maar in de praktijk heb ik het idee dat het allemaal behoorlijk wordt opgeblazen die nieuwe technieken met bijbehorende zuinigheid.

In ieder geval heb ik in mijn ogen een nieuwe auto waarvan ik hoop net zoveel plezier te hebben als de vorige.
Oh ja, ben wel happy met een thuisbrenger i.p.v. een bandvuller met schuim. Voor ik op vakantie ging keek ik argwanend in het instructieboekje hoe dat allemaal moest. En dat is behoorlijk ingewikkeld. Aansluiten op de accu die onder de voorpassagier in de vloer zit. Dan met al die kabels naar het betreffende wiel. Nee laat mij maar in noodgevallen een wiel verwisselen, dat is zo gebeurd. Wel neem ik dan weer een verlengde stalen buis mee. De wielbouten kunnen soms zo vast zitten; dan een verlengde buis op de sleutel voor de hefboom en het is zo voor elkaar.

Hierbij mijn aanbeveling de oude MB A van 2008- tot 2012 (W169) is nog altijd een stevig, praktisch en leuke wagen en 100.000 km's doet 'm niets.

vervolg

  • 62.150 km

Inmiddels is de opvolger alweer 2 jaar in mijn bezit. Na 3 oliewissels ad. 330,- samen; zijn nu de bougies vervangen en de remolie ververst kosten: 191,- Afgelopen voorjaar bij 45.000 km 2 Michelins voor geplaatst ter vervanging van de Pirelli 's samen € 173,- Zelf heb ik het luchtfilter en interieurfilter vervangen daarvan waren de kosten 45,- Bougies vervangen is bij deze MB A beter om over te laten aan de garage. Door de gekantelde constructie van de motor zitten de bougies aan de achterkant. Ze moeten van onderuit na verwijdering van de beschermplaat vervangen worden. Dus dat moet op de brug.
Nu wederom wiel wissel met de winterbanden erop, welke nog met 4 tot 5 mm een seizoen mee kunnen; kosten 30,-
Dus totale kosten voor deze 54k km's 766,-
per km. 0,014 + variabele kosten per km.0,11 (1:14)
Dat zijn weinig kosten. Met name de bandenmaat 15 inch x 185 x 60 scheelt veel in de kosten voor banden en comfort. Natuurlijk smoelt een 17 inch velg heel mooi op de MB A,maar het comfort is minder met een plattere band.
Ik permitteerde me vorig jaar een setje nieuw licht metaal origineel MB, maar winkeldochters, bij een bandenbedrijf, voor 250,-. Mooie winter velgen ipv zwarte stalen met een minimaal ET verschil van 3 mm. Dat is vaak het zoekwerk. Gauw denk je dat zijn leuke velgen, maar bij nader inzien klopt de ET waarde niet.

De auto rijdt nog altijd probleemloos en ik geniet er steeds van het 388 cm korte ruimtewonder om te toveren in een klein vrachtwagentje.
Nu de A2 hier en daar 130 is, rijd ik zo nu en dan even
140 - 150 om te genieten hoe koersvast en stil deze kleinste MB is.
Dus geen enkele problemen en/of nadelen te bespeuren aan dit heerlijk comfortabele ruimtewonder.
Op naar de 100k km met, naar verwachting, slechts de kosten van 2 oliewissels.

Ingeruild

  • 95.000 km

Met kilometerstand 94.500 is de MB A ingeruild voor een Suzuki Vitara met 21.500 km. Na het jubelverhaal over de MB A een opmerkelijke keuze, denkt u.
Zeker de MB A had nog niets geleden geen problemen nog keurig uitziend, prima rijdend zonder enig rammeltje en zou nog zeker enkele jaren dienst kunnen doen. Maar niets menselijks is mij vreemd. Ook ik ben bevangen door de SUV gekte. Een Vitara is een beetje onbekend in de SUV scene, maar heeft een rijkelijk verleden. Zit simpel en goed in elkaar. In de two tone beige/zwart heeft hij good looks. Een MB B had ook gekund, maar ik vond de MB B weer een schip op zee. Deinend, alles afvlakkend.
Ik heb geruime tijd naar eenzelfde MB A gekeken met slechts 17k op de teller. Het wagentje gaat al 1 een jaar van dealer naar dealer en wordt maar niet verkocht. Het laatst gezien in Hoogeveen. Ondanks de 6 jarige leeftijd, durf ik hem zonder garantie te kopen. Maar door dure afleverbeurten werd mij in feite gezegd. "Wij willen uw auto niet inruilen".
Ik draag nog altijd de voorlaatste serie MB A een warm hard toe. Strak rijdend, van 120 naar 160 km/u. gaat heel smooth, prima schakelend, geen rammeltjes na 100k km. en multifunctioneel in gebruik. Verbruik 6,5 tot 7,3 l/100km. 2e hands, value for money , zeker in vergelijking met een Mini Countryman. Gewoon op tijd olie verversen. Controle van de vloeistoffen kun je zelf. Al die controlepunten maakt een service beurt duur. Bij de winter bandenwissel kijk je naar de remblokken. Nogmaals ik heb 2 MB A's gehad. 100.000 km was steeds probleemloos.
Eén aanbeveling. Haal die kokosmat in de rugleuning eruit en plaats iets zachters.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Leaseplan
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 629
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 728
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens