en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 300 SL-24 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 195.300 km |
KM-stand laatst | 201.300 km |
De R129-reeks is de opvolger van de populaire R107-reeks die ruim 18 jaar in productie is geweest, dit Mercedes-model was het langst geproduceerde model ooit. (1971 -> 1989)
Mijn SL betreft een SL300-24V (24-klepper), benzine, 6-cilinder in lijn, 231PK, 170Kw, met automatische vijf versnellingsbak.
Bouwjaar: 1992.
Na 11 jaar een W123 300D te hebben gehad heb ik in 2018 de overstap gemaakt naar de R129 serie. Uiteraard de onderkant van de markt eens bekeken maar na een paar bekeken te hebben, werd ik daar niet vrolijk van. Toch het startbudget maar aangepast.
De generatie kloof is best groot tussen de W123 en de R129 serie. De kwaliteitsbeleving gelukkig niet. De R129 rijdt natuurlijk heel anders omdat het ook een gehele ander concept is dan de W123 serie.
De aangeschafte SL300-24V is volledig origineel. Voorzien van de complete documentatie en onderhoudshistorie. Tevens is de gereedschapsfoudraal kompleet aanwezig. Kijk daar word ik nu vrolijk van.
De SL heeft lang te koop gestaan. Ik denk dat menig koper na de proefrit niet overtuigd was. Niet vreemd met 4 vierkante wielen en een klapperend onderstel. Tjonge wat trilde de auto tijdens de proefrit.
De R129 is de laatste 10 jaar vrijwel niet echt de weg op geweest. De SL is geleverd in Noorwegen maar gelijk weer terug gehaald door een Mercedes Dealer naar Duitsland. Daar alle tijd in onderhoud geweest en vervolgens in 1998 naar Nederland gekomen en daar 20 jaar bij dezelfde eigenaar geweest. De SL heeft zeker aandacht nodig omdat de laatste 10 jaar van APK naar APK is gereden. Naar mijn inschatting was de basis goed genoeg om het beste weer naar boven te halen uit deze R129.
Direct de aanschaf de volgende zaken gedaan voordat we gingen rijden:
1) Vier nieuwe Michelin banden.
2) Nieuwe accu 100A.
3) Nieuwe koelvloeistof.
4) Nieuwe remvloeistof
5) Filters en bougies en complete afstelling op
de jaren 80 Mercedes Benz kast.
6) Alle stabilisatorstang rubbers.
7) Twee nieuwe brandstofpompen met filter.
8) Het kunststof thermostaat huis vervangen
door een Alu versie.
( De kunststofversie kan scheuren omdat het
plastic oud wordt..de schade is dan
natuurlijk niet te overzien).
Na deze diepte investering heb je dan weer een frisse SL300-24 klepper met een heerlijke Vijf Traps automaat die weer rijdt zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
Vervolgens de lichtmetalen velgen opnieuw laten spuiten.
Van de lederen stoelen heb ik het leer weer in ere laten herstellen. De bevestigingsrubbers van de schokbrekers voor zelf vervangen met de aanslag rubbers en uiteraard de stofhoezen.
Uiteraard tussen al deze werkzaamheden wel de afgelopen maanden ook heerlijk gereden.
De 24 klepper heeft een heerlijke snerp en uiteraard het nodige verbruik. De SL heeft inmiddels zijn alure weer terug!
Met een aanschafprijs vanaf fl. 188.000,- met nog de dure opties zoals vijf traps automaat en climatcontol. Kinderzitjes erbij komen we in 1992 dik boven de twee ton in guldens!
Nu na al deze jaren weer geinvesteerd in de SL. Tja de wagen is het mijn inziens waard en het betaald zich altijd terug in betrouwbaarheid, reisgenot en waardeontwikkeling de komende jaren.
De SL heeft de volgende opties:
236 Dagrijverlichting.
241 Voorstoel links met memory.
281 Lederen stuurwiel en automaatpook.
283 Windvanger.
291 Airbag bestuurder en bijrijderskant.
341 Turn signaal lamp.
425 Vijf traps automaat.
440 Cruisecontrol.
452 Twee tonigeclaxon.
524 Lakverzegeling.
538 Electrische antenne en zes luidsprekers.
551 Antidiefstal systeem.
565 Twee noodstoeltjes achterin.
581 Klimaatbeheersing.
592 Warmtewerend glas rondom met bandfilter vooruit.
652 Acht gaats lichtmetalen velgen.
740 Becker Europa 2000
829 Additionele onderdelen voor Noorwegen.
873 Stoelverwarming voorstoelen.
880 IR afstandsbediening.
*** Interieur en ergonomie ***
De R129 heeft een strak en opgeruimd zakelijk interieur. De materialen van deze modelpflege zijn mooi en van goede kwaliteit. In latere versies is door Mercedes op sommige fronten hierop bezuinigd.
De houtenpaneeltjes van de stoelbediening kunnen soms loszitten door de dreun van het dichtslaan van de portieren. Gelukkig zitten die van mij vast en doet zich dit probleem niet voor. De lederen stoelen hadden wel aandacht nodig. De twee stiknaden waren van het zitvlak los/vergaan en de wang van de bestuurder was kapot. Voor relatief lage prijs alles laten maken. De stoelen zijn comfortabel maar wel een beetje vlak. Aangezien ik zelf lang ben komt mijn kruin niet boven het raam uit. De zonneschermen zijn helaas niet echt te gebruiken omdat ze in mijn geval alle zicht ontnemen. Gelukkig heeft mijn SL de donkere band in de vooruit waardoor het in combinatie met een goede zonnebril oke is.
De rijwind is met het windscherm echt voldoende weg te halen als je het wilt. Zelfs tot 120 KM is het goed te doen. De climatcontrol / verwarming weet het in samenwerking met de stoelverwarming heerlijk warm te krijgen als je bij 4 graden open wilt rijden. Dat is top en ik zou een cabrio zonder stoelverwarming niet willen hebben. Deze optie zorgt gewoon voor meer rij uren in het voor en het najaar.
De klokkenwinkel en de verlichting hiervan is in tegenstelling tot de kaarsjes in de W123 beter. Alleen de brandstofmeter daalt mijn inziens te snel!
**** Onderstel en Comfort ****
Het onderstel is in veel gevallen verbluffend strak zonder het gebrek aan comfort. De SL is natuurlijk niet licht te noemen en dat heeft zijn positieve effect op de snelweg, maar met alle drempels voel je het gewicht een beetje doorduwen. De grens van het onderstel ligt erg ver weg. Op een klaverblad kan het vaak harder..terwijl de snelheidsmeter al ruim over de adviessnelheid gaat. Het stuurgevoel vindt ik niet des Mercedes en roept bijna het gevoel op zoals ik met mijn E39 5-serie van BMW ervaarde. Dat is een compliment voor de Benz!
**** Aandrijflijn en motor ***
De SL300-24V klepper heeft 231 PK en is feitelijk een gemodificeerde/doorontwikkelde M103 300 motor. De koppakking kan in de eerste versie een probleem zijn. Dit heeft Mercedes al gauw aangepast. Tijdens de aanschaf wel hier even extra alert op geweest.
Rustig warm rijden en het niet te vroeg en teveel in toeren jagen dragen uiteraard bij aan de levensduur. Aangezien de heerlijk snerp bij hogere toeren komt zal mijn inziens hier ook een deel van oorzaak zitten. De 300-24V is voor de begrippen van deze tijd niet mega snel meer, maar wat blijft een zescylinder in het vooronder toch zoveel lekkerder dan de gedownsizede turbomotoren van nu. De SL is in tegenstelling tot de 500 versie wel leverbaar geweest met de 5 trapsautomaat. Deze SL dus ook en dat is wel lekker in combinatie met deze motor.
*** exterieur en opties ***
Na aanschaf heb ik de witte knipperlichten vervangen door originele oranje. Het was even zoeken maar het staat beter. Het veel gedaan om de auto jonger te laten lijken. Ik heb ze keurig bewaard. De lak heb ik onlangs met klei behandeld en vervolgens polisch en wax. De diepe glans en de kleurstelling is mooi en past goed. De aanwezige opties werken goed en vooral climatcontrol en zetelverwarming zijn lekker. Het windscherm en het coupedak zitten erbij. Het hemeltje van het dak is opnieuw gedaan. Nu nog twee roestblaasjes van het dak doen.
** UPDATE 24-3-2020 5 traps Automaatbak onderhoud.
Afgelopen week heb ik de automaat een preventieve onderhoudsbeurt laten geven. Ten eerste dient deze automaat NIET gespoeld te worden omdat er een filter inzit en omdat alle olie af te tappen is. De olie was gelukkig nog mooi van kleur, waaruit af te leiden valt dat er geen slijtage op de rembanden is. Tevens was het filter wel vies maar niet buitensporig.
Het filter was al een aftermarket, wat betekend dat de automaat in ieder geval de afgelopen 199.000 KM een keer ververst is.
Ik ben zelf voorstander van preventief onderhoud en je plukt op de lange termijn er de vruchten van. De automaat schakelt na deze klus zelfs wat vlotter, gevoelsmatig is de samenwerking tussen motor, gaspedaal en bak beter. Kijk dat is altijd mooi meegenomen.
*** de 200.000 km bereikt ***
Vandaag de 200.000 km stand aangetikt. Uiteraard dit epische moment vastgelegd voor het nageslacht!
200307 KM. Vandaag de lichtmetalen velgen eraf gehaald stuk voor stuk. De buiten zijde binnen zijde behandeld met Aludevil. Een zeer goede velgenreiniger. Vervolgens schoongemaakt en met Fastglaze gepoetst. Ook geweldig spul welke aan te bevelen is. Bij het monteren ook gelijk de wiellagers gecheckt en of er speling ergens zit. Gelukkig niet! De banden zijn ook prima, maar met nog geen 5000 km kan dat ook niet anders.
200500 KM Update vandaag de middelste stuurstang en stuurdemper vervangen. De middelste stuurstang lekte vet uit de kogel. Het rubber was gescheurd. Gelukkig is het wel zelf te doen. Gelijk ook de gasveertjes van het kofferdeksel vervangen. Deze blijft nu ook weer openstaan. De stuurdemper was eigelijk nog prima. Gezien de KM stand toch de nieuwe er op. Met rijden een klein beetje verschil merkbaar...het zijn de laatste procentjes!
Het stuur staat nu wel iets uit de middenstand. Binnenkort laten uitlijnen..de afspraak is reeds gemaakt.
De SL is inmiddels weer uitgelijnd. Wederom merkbaar in het rijden Ze spoort iets beter. De rijervaring blijft geweldig. Comfortabel maar wel een dijk van een wegligging. Met heerlijk zonnig weer is het heerlijk met de kap open.
Update 24-8-2020 km 2001450.
2 jaar verder na de aanschaf. Inmiddels
in juli de dakbekleding van het vaste dak laten vervangen. Wat een prachtig resultaat weer. Ook weer van het lijstje af. Verder heerlijk rijden met de SL.
5-2-2021 vandaag de 300SL -24v weer laten voorzien van een nieuwe APK. Verse olie. Remvloeistof e.d. Heerlijk weer up to date voor het komende seizoen!. Tevens weer compliment in de broekzak over de staat van de wagen.
22-2-201 Pech...een lekkende brandstofslang. Gelukkig op tijd ontdekt. Uiteraard de slang laten vervangen. Was de originele nog uit 92....oeps . Had hem beter 2 jaar geleden preventief moeten doen gelijktijdig met de pompen....loopt goed af...en gelukkig verder leed voorkomen...nu maar weer lekker rijden.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.