Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992) #3

autoreview

Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)
Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)

Signalement

Uitvoering300 SL-24
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf195.100 km
KM-stand laatst207.750 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

R129 SL300-24V Mercedes-Benz.

  • 195.300 km

De R129-reeks is de opvolger van de populaire R107-reeks die ruim 18 jaar in productie is geweest, dit Mercedes-model was het langst geproduceerde model ooit. (1971 -> 1989)
Mijn SL betreft een SL300-24V (24-klepper), benzine, 6-cilinder in lijn, 231PK, 170Kw, met automatische vijf versnellingsbak.
Bouwjaar: 1992.

Na 11 jaar een W123 300D te hebben gehad heb ik in 2018 de overstap gemaakt naar de R129 serie. Uiteraard eerst de onderkant van de markt eens bekeken maar na een paar bekeken te hebben, werd ik daar niet vrolijk van. Toch het startbudget maar aangepast.

De generatie kloof is best groot tussen de W123 en de R129 serie. De kwaliteitsbeleving gelukkig niet. De R129 rijdt natuurlijk heel anders omdat het ook een gehele ander concept is dan de W123 serie.

De aangeschafte SL300-24V is volledig origineel. De SL is voorzien van de complete documentatie en onderhoudshistorie. Tevens is de gereedschapsfoudraal aanwezig. Kijk daar word ik nu vrolijk van.

De SL heeft lang te koop gestaan. Ik denk dat menig koper na de proefrit niet overtuigd was. Niet vreemd met 4 vierkante wielen en een klapperend onderstel. Tjonge wat trilde de auto tijdens de proefrit.

De R129 is de laatste 10 jaar vrijwel niet echt de weg op geweest. De SL is geleverd in Noorwegen maar gelijk weer terug gehaald door een Mercedes Dealer naar Duitsland. Daar alle tijd in onderhoud geweest en vervolgens in 1998 naar Nederland gekomen en daar 20 jaar bij dezelfde eigenaar geweest. De SL heeft zeker aandacht nodig omdat de laatste 10 jaar van APK naar APK is gereden. Naar mijn inschatting was de basis goed genoeg om het beste weer naar boven te halen uit deze R129.

Direct de aanschaf de volgende zaken gedaan voordat we gingen rijden:

1) Vier nieuwe Michelin banden.
2) Nieuwe accu 100A.
3) Nieuwe koelvloeistof.
4) Nieuwe remvloeistof
5) Filters en bougies en complete afstelling op
de jaren 80 Mercedes Benz kast.
6) Alle stabilisatorstang rubbers.
7) Twee nieuwe brandstofpompen met filter.
8) Het kunststof thermostaat huis vervangen
door een Alu versie.
( De kunststofversie kan scheuren omdat het
plastic oud wordt..de schade is dan
natuurlijk niet te overzien).

Na deze diepte investering heb je dan weer een frisse SL300-24 klepper met een heerlijke Vijf Traps automaat die weer rijdt zoals het oorspronkelijk bedoeld is.

Vervolgens de lichtmetalen velgen opnieuw laten spuiten.
Van de lederen stoelen heb ik het leer weer in ere laten herstellen. De bevestigingsrubbers van de schokbrekers voor zelf vervangen met de aanslag rubbers en uiteraard de stofhoezen.

Uiteraard tussen al deze werkzaamheden wel de afgelopen maanden ook heerlijk gereden.
De 24 klepper heeft een heerlijke snerp en uiteraard het nodige verbruik. De SL heeft inmiddels zijn alure weer terug!
Met een aanschafprijs vanaf fl. 188.000,- met nog de dure opties zoals vijf traps automaat en climatcontol. Kinderzitjes erbij komen we in 1992 dik boven de twee ton in guldens!
Nu na al deze jaren weer geinvesteerd in de SL. Tja de wagen is het mijn inziens waard en het betaald zich altijd terug in betrouwbaarheid, reisgenot en waardeontwikkeling de komende jaren.

De SL heeft de volgende opties:

236 Dagrijverlichting.
241 Voorstoel links met memory.
281 Lederen stuurwiel en automaatpook.
283 Windvanger.
291 Airbag bestuurder en bijrijderskant.
341 Turn signaal lamp.
425 Vijf traps automaat.
440 Cruisecontrol.
452 Twee tonigeclaxon.
524 Lakverzegeling.
538 Electrische antenne en zes luidsprekers.
551 Antidiefstal systeem.
565 Twee noodstoeltjes achterin.
581 Klimaatbeheersing.
592 Warmtewerend glas rondom met bandfilter vooruit.
652 Acht gaats lichtmetalen velgen.
740 Becker Europa 2000
829 Additionele onderdelen voor Noorwegen.
873 Stoelverwarming voorstoelen.
880 IR afstandsbediening.

*** Interieur en ergonomie ***


De R129 heeft een strak en opgeruimd zakelijk interieur. De materialen van deze modelpflege zijn mooi en van goede kwaliteit. In latere versies is door Mercedes op sommige fronten hierop bezuinigd.
De houtenpaneeltjes van de stoelbediening kunnen soms loszitten door de dreun van het dichtslaan van de portieren. Gelukkig zitten die van mij vast en doet zich dit probleem niet voor. De lederen stoelen hadden wel aandacht nodig. De twee stiknaden waren van het zitvlak los/vergaan en de wang van de bestuurder was kapot. Voor een relatief lage prijs alles laten maken. De stoelen zijn comfortabel maar wel een beetje vlak. Aangezien ik zelf lang ben komt toch mijn kruin niet boven het raam uit. De zonneschermen zijn helaas niet echt te gebruiken omdat ze in mijn geval alle zicht ontnemen. Gelukkig heeft mijn SL de donkere band in de vooruit waardoor het in combinatie met een goede zonnebril oke is.

De rijwind is met het windscherm echt voldoende weg te halen als je het wilt. Zelfs tot 120 KM is het goed te doen. De climatcontrol / verwarming weet het in samenwerking met de stoelverwarming heerlijk warm te krijgen als je bij 4 graden open wilt rijden. Dat is top en ik zou een cabrio zonder stoelverwarming niet willen hebben. Deze optie zorgt gewoon voor meer rijuren in het voor en het in najaar.
De klokkenwinkel en de verlichting hiervan is in tegenstelling tot de kaarsjes in de W123 beter. Alleen de brandstofmeter daalt mijn inziens te snel!

**** Onderstel en Comfort ****

Het onderstel is in veel gevallen verbluffend strak zonder het gebrek aan comfort. De SL is natuurlijk niet licht te noemen en dat heeft zijn positieve effect op de snelweg, maar met alle drempels voel je het gewicht een beetje doorduwen. De grens van het onderstel ligt erg ver weg. Op een klaverblad kan het vaak harder..terwijl de snelheidsmeter al ruim over de adviessnelheid gaat. Het stuurgevoel vindt ik niet des Mercedes en roept bijna het gevoel op zoals ik met mijn E39 5-serie van BMW ervaarde. Dat is een compliment voor de Benz!

**** Aandrijflijn en motor ***

De SL300-24V klepper heeft 231 PK en is feitelijk een gemodificeerde/doorontwikkelde M103 300 motor. De koppakking kan in de eerste versie een probleem zijn. Dit heeft Mercedes al gauw aangepast. Tijdens de aanschaf wel hier even extra alert op geweest.
Rustig warm rijden en het niet te vroeg en teveel in toeren jagen dragen uiteraard bij aan de levensduur. Aangezien de heerlijke snerp bij hogere toeren komt zal het mijn inziens hier ook een deel van oorzaak zitten dat de koppakkingen kunnen sneuvelen. De 300-24V is voor de begrippen van deze tijd niet mega snel meer, maar wat blijft een zescylinder in het vooronder toch zoveel lekkerder dan de gedownsizede turbomotoren van nu. De versnelling en power komt heerlijk vrij. De SL is in tegenstelling tot de 500 versie wel leverbaar geweest met de 5 trapsautomaat. Deze SL dus ook en dat is wel lekker in combinatie met deze motor.

*** Exterieur en opties ***

Na aanschaf heb ik de witte knipperlichten vervangen door originele oranje. Het was even zoeken maar het staat beter. Het werd veel gedaan om de auto jonger te laten lijken. Ik heb ze keurig bewaard. De lak heb ik onlangs met klei behandeld en vervolgens polisch en wax. De diepe glans en de kleurstelling is mooi en past goed. De aanwezige opties werken goed en vooral climatcontrol en zetelverwarming zijn lekker. Het windscherm en het coupedak zitten erbij. Het hemeltje van het dak is opnieuw gedaan.

** UPDATE 24-3-2020 vijftraps Automaatbak onderhoud.

Afgelopen week heb ik de automaat een preventieve onderhoudsbeurt laten geven. Ten eerste dient deze automaat NIET gespoeld te worden omdat er een filter inzit en omdat alle olie af te tappen is. De olie was gelukkig nog mooi van kleur, waaruit af te leiden valt dat er geen slijtage op de rembanden is. Tevens was het filter wel vies maar niet buitensporig.
Het filter was al een aftermarket, wat betekend dat de automaat in ieder geval de afgelopen 199.000 KM een keer ververst is.

Ik ben zelf voorstander van preventief onderhoud en je plukt op de lange termijn er de vruchten van. De automaat schakelt na deze klus zelfs wat vlotter, gevoelsmatig is de samenwerking tussen motor, gaspedaal en bak beter. Kijk dat is altijd mooi meegenomen.

*** de 200.000 km bereikt ***

Vandaag de 200.000 km stand aangetikt. Uiteraard dit epische moment vastgelegd voor het nageslacht!

200307 KM. Vandaag de lichtmetalen velgen eraf gehaald stuk voor stuk. De buiten zijde binnen zijde behandeld met Aludevil. Een zeer goede velgenreiniger. Vervolgens schoongemaakt en met Fastglaze gepoetst. Ook geweldig spul welke aan te bevelen is. Bij het monteren ook gelijk de wiellagers gecheckt en of er speling ergens zit. Gelukkig niet! De banden zijn ook prima, maar met nog geen 5000 km kan dat ook niet anders.

200500 KM Update vandaag de middelste stuurstang en stuurdemper vervangen. De middelste stuurstang lekte vet uit de kogel. Het rubber was gescheurd. Gelukkig is het wel zelf te doen. Gelijk ook de gasveertjes van het kofferdeksel vervangen. Deze blijft nu ook weer openstaan. De stuurdemper was eigelijk nog prima. Gezien de KM stand toch de nieuwe er op. Met rijden een klein beetje verschil merkbaar...het zijn de laatste procentjes!

Het stuur staat nu wel iets uit de middenstand. Binnenkort laten uitlijnen..de afspraak is reeds gemaakt.

De SL is inmiddels weer uitgelijnd. Wederom merkbaar in het rijden Ze spoort iets beter. De rijervaring blijft geweldig. Comfortabel maar wel een dijk van een wegligging. Met heerlijk zonnig weer is het heerlijk met de kap open.

Update 24-8-2020 km 2001450.

2 jaar verder na de aanschaf. Inmiddels
in juli de dakbekleding van het vaste dak laten vervangen. Wat een prachtig resultaat weer. Ook weer van het lijstje af. Verder heerlijk rijden met de SL.

5-2-2021 KM: 202400.
Vandaag de 300SL -24v weer laten voorzien van een nieuwe APK en een goede onderhousbeurt. Waaronder andere Verse olie. Remvloeistof e.d. zijn vervangen. Tevens laten kijken naar de aanwezige benzinelucht na het rijden. Tijdens de APK niks kunnen vinden maar enkele dagen later blijkt het toch een lekkende brandstofslang te zijn Gelukkig op tijd ontdekt. Uiteraard de slang laten vervangen. Was de originele van mercedes..oeps . Achteraf had ik wel hem beter 2 jaar geleden preventief moeten doen gelijktijdig met de pompen en de andere slangen.

Verbruik

  • 202.800 km

Vandaag even een woon-werk reis van ruim 100KM. Dan wordt de zes cylinder eens lekker warm. Het verbruik ligt aanziendelijk lager sinds de lekkage weg is..ha nu zeker 1:9😃

Preventief onderhoud

  • 202.900 km

Omdat het gehele brandstof systeem onder de tank vervangen is, heb ik ook de acumulator welke naast beide pompen en het filter zit vervangen. De accumulator houd de benzinedruk op peil .
Als de warme start af en toe lastiger gaat kan een van de oorzaken bij deze motoren de accumulator zijn. Deze slijt gewoon. Mijn SL starte koud altijd al goed...behalve na een rit starte ze warm minder goed. Volgens de garage nog acceptabel...maar het kan beter. Bij het demonteren blijkt de unit inderdaad lek te zijn. Nu heb ik de unit vervangen en een betere warme start is een feit en als extra bonus een rustiger stationair toerental. SUPER!

Weer lekker veren....nieuwe schokbrekers.

  • 203.250 km

Het preventieve onderhoud en investeren gaat verder. Zaterdagochtend alle vier de wielen weer eens laten balanceren. De lichte trilling bij 110 km is weer verholpen. Dezelfde middag heb ik zelf de SL weer voorzien van twee nieuwe Billstein schokbrekers. Na twee ton worden de oorspronkelijke schokbrekers minder. Met het rijden is het niet direct merkbaar. Maar bij demontage en je vergelijkt ze met elkaar is de slijtage te echt wel te herkennen. Bij indrukken komen ze keurig terug...maar de weerstand om ze in te drukken is veel minder dan bij nieuwe. Nu met nieuwe is de wagen stugger en strakker. Nu nog op zoek naar goede Billsteins voor de voorzijde...deze zijn ook bijna 30 jaar...aangezien er ook made in west germany op staat zoal ook op de oude van de achterzijde...

Complete Revisie aandrijfas

  • 203.000 km

Mei 2021 zijn de hardy schijven, het tussenlager en aandrijfas gebalanceerd door autobedrijf Jaspers tevens is de kruiskoppeling gereviseerd.
Voor menig rijder wellicht gerommel in de laatste percentages maar oh wat zijn die kleine verbeteringen merkbaar in het rijden.
De SL reed al goed, maar nu nog soepeler en op alle snelheden trillingsvrij.
Kosten: 800 euro..pff. maar nu weer voor duizenden kilometers rijplezier.

Auto gepoetst....

  • 204.000 km

De SL goed in de autowas gezet en nieuwe foto's geplaats...heerlijke wagen !

Waterpomp en APK

  • 205.912 km

Zo de Mercedes SL weer door de jaarlijkse APK. Gezien de kilometerstand en de staat van de trillingsdemper de originele (licht vettige) waterpomp, koelslangen, multiriem, spanrollen en demper vervangen. Het zal mij niet gebeuren van de zomer...
Ze kan er weer tegen aan...niet vragen hoeveel de rekening was...

Kleine poetsbeurt.

  • 205.925 km

Na een korte stallingsperiode de SL gewassen en voorzien van een kleine poetsbeurt. Het vaste dak eraf gehaald en weer keurig via de katrol aan het plafond gehangen in de garage. De wagen even lekker in de zon gezet. Vervolgens het cabriodak weer opengeklapt.
Binnenkort eens een nieuwe isolatiemat onder de motorkap plakken. De originele begint na 30 jaar te kruimelen.

Isolatiemat vervangen en leiding automaat koeler.

  • 206.400 km

Enkele weken geleden even de leiding van de oliekoeler naar de automaat vervangen. De leiding zweette een beetje.. gelijk nieuwe ertussen voor paar tientjes. Goed zelf te doen.

Tevens de verkruimelde isolatiemat van de motorkap vervangen door een nieuwe. Uiteraard is het verwijderen geen pretje. De motor ruimte afgedekt met plasticfolie..scheel veel werk aangezien anders alles overal tussen dwarrelt. En zie het dan maar eens weg te krijgen. Het resultaat is goed...

Grote schoonmaak......

  • 206.450 km

Wat ze bij Stipt doen kan ik ook!
Vandaag de linkervelg eraf en volledig in de Alutufel...en weer schoon. Tevens met ontvetter en een borstel alles in de wielkast ingespoten en schoongeborsteld...veel vuil eruit zeg!.....de originele lak/coating zichtbaar. De kleine kale plekjes opgeschuurt en met de lakstift bijgestipt. De overige drie ook de volledige behandeling gegeven.

Binnenkort eens kijken wat er mogelijk is met de 30 jaar oude lak. Uiteraard zijn er krajes e.d. na 30 jaar gebruik. Zonder gelijk te spuiten is er volgens mij met polijsten veel mogelijk....

Voorste schokdempers vervangen.

  • 206.400 km

De twee nieuwe schokdempers aan de voorzijde gaan eronder. Achter zijn ze reeds gedaan.
De schokdempers zijn inmiddels binnen twee uurtjes gemonteerd. Een eenvoudige klus met veel resultaat. De nieuwe Sachs waren achteraf niet overbodig. De originele zijn makkelijk in te drukken en komen maar heel langzaam terug omhoog. Of te wel versleten na 200.000 km. Wederom een puntje van de lijst. Tevens werkt het fijn al alles schoon is. Dat vermakkelijkt het sleutelen.

Update 12-6-22: Zeker merkbaar, zo kan ik het wel omschrijven deze actie. De voortrein is voelbaar stugger en strakker geworden. Drempels en rotondes gaan nog beter. Tevens duwt de auto met remmen minder door. Waarschijnlijk omdat de schokdempers de krachten naar voren beter weet te compenseren. Al met al een diepte investering met rendement 😜

Draagarmen en fussee en uitlijnen.

  • 207.000 km

Deze week de draagarmen inclusief fusseekogels voor vervangen. De kers op de taart in combinatie met de spiksplinter nieuwe schokdempers. Uiteraard ook alles conform de Mercedes R129 handboek laten uitlijnen. Voor en achterwielen.
Stuurt echt strak...en man wat een koersvastheid!

APK en onderhoudsbeurt.

  • 207.750 km

Wederom een glansrijke APK en nu voor twee jaar. Gelijk een oliewissel gedaan en de climatcontrol laten onderhouden en bijvullen.
Dat was na jaren wel nodig. van de 950 gram zat er nog 250 gram in.
Zelf heb ik een week voor de APK de bougies vervangen. Dit zijn nu resistorloze van Mercedes. De bobine heb ik na de APK ook gelijk preventief vervangen.
Het af en toe op vijf cylinders lopen wat ze de laatste weken zeer af en toe deed is gelukkig weer verleden tijd. Het resultaat is dat de M104 sneller in haar toeren komt en dus ook sneller van haar plek komt. Gek genoeg lijkt het of er pakweg 20 pk gevonden is, terwijl.ik ze niet echt miste.
De weerstandsloze bougies horen ook op de SL en de oude waren stomweg gewoon verkeerd!

Al met al weer tip top voor het seizoen dat komt.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens