Mercedes-Benz 280 S (1974)

autoreview

Mercedes-Benz 280 S (1974)

Signalement

Uitvoering280 S
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1974
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf422.336 km
KM-stand laatst436.010 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 432.247 km

Deze Mercedes is de eerste auto die ik heb gekocht waarmee ik de weg op kan. Op 13 Maart 2015 heb ik de auto overgenomen van een vriend van mij die hem 's avonds kwam brengen. Ik kan me de eerste rit nog goed herinneren...

Het overschrijven is gebeurd om 18:34 en in de winter is het dan al min of meer donker. Ik stapte in de auto en reed weg, maar merkte al gelijk dat deze auto heel anders was dan de Volkswagen Golf waar ik aan gewend was. Moeilijk te beschrijven, maar het was een grotere auto, het sturen was anders, het schakelen ging anders. Het voelde allemaal echt ouderwets aan, maar niet slecht. Laat ik het daar op houden. Een rondje gemaakt van 30 kilometer en toen weer richting huis.

Toen ik 'm kreeg was het de auto uiterlijk verwaarloosd. Hij is ooit gerestaureerd maar niet goed overgespoten. Er zat schimmel in de verf omdat de auto nooit werd gewassen. De banden waren min of meer glad en er zaten wieldoppen op. Stationair liep de auto erg slecht. Er zat een nieuwe koppelingsplaat op, maar geen nieuwe drukgroep. Dit zou na verloop van tijd pas op komen spelen.

Natuurlijk wou ik gelijk naar school met deze auto. Een rit van 110 kilometer per dag en dit zou niet veel duurder worden dan met de Golf dankzij de LPG-installatie. De Mercedes deed 1 op 6,5 tot 1 op 7 afhankelijk van hoe ik reed op de snelweg. Met haast versleten banden heb ik bijvoorbeeld een keer stiekem 170 gereden op het stukje bij de grens. Heel eventjes maar, maar het gaf een goeie indruk. Toen ik van de snelweg af kwam stond de oliedrukmeter voor het eerst niet op 3 bar. Het was 2,5 bar. Zit er nou een nieuwe motor in of is de motor gereviseerd? Maar goed, 4x per week in de Mercedes naar school en de terugweg lekker met 80 achter een vrachtwagen heel ontspannen naar huis. Soms kwam ik een uur te vroeg op school en dan schoof ik de stoel achteruit zodat ik in mijn auto kon liggen en lesboeken doorlezen. Fijne auto en het was ongeveer net zo duur als de trein, verzekering niet meegerekend, en in elk opzicht beter: Ik bepaal zelf wanneer ik rijd, ik heb altijd een zitplek, geen vertragingen/storingen, veel comfortabeler en het mooiste van alles is dat ik geen idiote prijs hoef te betalen voor een trein die toch wel rijdt. (Dit gaat over de Mercedes, niet mijn haat over Arriva/NS dus hier houd ik het even bij)

De schooldagen vlogen voorbij en toen had ik opeens een havodiploma. Inmiddels had ik ook het een en ander opgelapt. Kroonkurkvelgen met nieuwe banden, nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap, nieuwe bougies, nieuw luchtfilter, nieuwe oliefilter, een krikje en kruissleutel in geval van pech. Het stationair toerental is echter nog steeds slecht. 170 doet ie niet meer op gas, waarom weet ik niet.

Een tijdje later kwam ik terug uit Groningen en ik reed 130 op de A7. Aan het inhalen toen opeens de auto die ik inhaalde begon te versnellen. Natuurlijk wou ik laten zien wie hier de baas was: De machtige Mercedes Benz 280S versus wasmachine in de rechterbaan! Vol gas maar de auto had daar geen zin in. Opeens haperde de motor en ik verloor snelheid. 130 kon niet meer zonder geknetter. De eerstvolgende afrit ging ik er af en bekeek ik de boel: Niets te zien. Ik had een doppenset bij me dus ik had het luchtfilterhuis er af om het een en ander te bekijken maar niets te zien. Naar huis gereden op benzine.

GROOT PROBLEEM! Zelfs de Mercedes-expert van een vorige eigenaar wist het niet. Van alles afgesteld, van alles bekeken maar niets te zien. Toen kwamen er zelfs backfires. Au! Nieuwe bougies besteld en toen was het probleem voorbij. ....Voorlopig althans....

Naar Zweden met de 280! De datum stond vast. Begin Augustus. Met 2 auto's om de Vänern heen in 10 dagen tijd. Een maand van tevoren moesten er nog aanpassingen worden gedaan. Nieuwe uitlaat, kleppen stellen, gordels achterin, nieuwe schakelrubbers voor de pook en een nieuwe koppelingsset omdat de koppeling vreemd aangreep door gebroken veertjes. Toen de auto weer terug kwam was het een heel ander voertuig! Het schakelen ging fijn: Koppeling pakte in 1 keer aan en de pook voelde zo goed als nieuw. De auto was opeens véél stiller. De oude uitlaat was door-en-door rot. Ik dacht altijd dat de oude motor gewoon zo luid hoorde te zijn. Alles was goed!

Tot een week voor de vakantie. Ik moest mijn zusje ophalen uit Groningen. De terugweg in het donker wou de auto niet veel harder dan 80. Wat kon dit zijn? De morgen van de vakantie kwam er hulp. Na 3 uur van alles bekijken en testen bleek dat de bougies steeds bakken wanneer de auto op LPG loopt. Langzaam vreten de bougies weg en dan krijg je problemen. Een bak van 20 stuks bougies achterin samen met een extra accu, doppenset, extra onderdelen, extra ontsteking, tenten, matrassen, dekens, stoelen, tafels, tassen, echt van alles en het paste nog net. Ik reed met vriend van me op de bijrijdersstoel terwijl de rest in de Golf reed die ook flink vol gepakt zat.

De kilometers vlogen voorbij. 300/400 per dag en steeds kwamen we op prachtige plekken, rode boerderijtjes, grote meren, grote bossen, zelfs een eland! In Zweden zijn heuvels en weinig snelwegen. Je mag dus 80 rijden op prachtige landweggetjes die kilometers lang doorgaan. Door de bossen, over heuvels, alles daar is prachtig. Het was een geweldig land en ik heb een geweldige tijd gehad met mijn 280. Af en toe benzine aan en flink gas geven van een heuvel af, een heuvel op en dan opeens zie je een prachtig nieuw landschap met bossen en Zweedse huisjes. De hele reis geen enkel probleem gehad. Hier en daar is LPG te tanken en daar planden wij de route een beetje op. Een halve tank benzine steeds en een volle tank gas omdat de kont anders over de weg zou schrapen.

Het is inmiddels 4 maanden sinds de vakantie en ik gebruik de 280 niet meer op dagelijkse basis. De verdamper is bleek lek dus die heb ik deze week vervangen voor een nieuwe. De motor loopt nog steeds slecht op gas en dat wil ik graag oplossen. Compressietest wees uit dat de cilinder allemaal rond de 130 zitten behalve 4 en 6, die zijn 90. Je zou zeggen verbrande kleppen. De APK verloopt in Februari, en eind deze maand wil ik alvast nieuwe APK halen. Dan begint de operatie. Spatborden gaan er af omdat ze hier en daar rot zijn, de deuren gaan er af zodat ik ze kan schuren en opnieuw strak maken. Dit moet makkelijker zijn als ze plat op een bokje liggen. Dan wil ik alle rubbers vernieuwen, een CV inbouwen en het deurpaneel voor eens en voor altijd goed er op zetten. De armsteun is namelijk erg lastig te monteren en aan de onderkant moeten eigenlijk extra schroefjes zitten zodat het deurpaneel goed blijft zitten. De achterste spatbordranden zijn rot en grotendeels geboetseerd uit plamuur en kit dus die haal ik er uit en de dorpels maak ik strak. Na deze operatie wil ik de auto opnieuw gaan spuiten. Over de kleur ben ik nog niet helemaal uit. Origineel is groen, daarna wit en ik heb er nog een laag wit over gespoten. Als alles klaar is dan heb ik een auto die van buiten net zo mooi is als van binnen. Dan pak ik het motorische gedeelte nog even aan en heb ik een auto die nog jaren mee kan.

Het is trouwens een ONK en de originele platen zitten er nog op met APK-stickers. De achterlichten zijn gedateerd precies 20 jaar voordat ik werd geboren. Leuk he?

Waarderingen (Na 10.000 kilometer te hebben gereden in 9 maanden tijd.)

Comfort: De stoelen en achterbank vind ik niet voldoende voor een luxe auto. Het zijn net duikplanken. In de Golf zitten betere stoelen, en in de Jaguar XJ6 uit ongeveer dezelfde tijd zitten de beste autostoelen waar ik ooit op heb gezeten.

Prestaties: Een topsnelheid rond de 180, het optrekken gaat vrij snel en op de snelweg kan ik gewoon 130 rijden zonder problemen. Erg goed, zeker als je rekening houdt met de leeftijd.

Betrouwbaarheid: Hier en daar gaat er wel eens wat stuk maar de auto heeft mij nog nooit laten staan. Een kilometerstand van dik 4 ton en een carrosserie zo hard als een rots.

Gebruikskosten: Een oldtimer koop je niet om goedkoop te rijden, doe je dat wel kun je het beste een handgeschakelde 280 op gas kopen of een Opel Kadett. Er gaat nauwelijks wat stuk en het verbruik valt mee. 1 op 7 op LPG en dat kost hier 50 cent per liter. Dat draagt allemaal bij aan lage gebruikskosten. Moet je natuurlijk geen nieuwe bumpers kopen, en andere details zoals kroonkurkvelgen.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn aankoop. Als het aan mij ligt gaat deze auto nooit meer van eigenaar wisselen. We zullen zien wat de tijd met zich mee brengt.

De APK!

  • 433.355 km

Eens in de twee jaar moet deze oude bak naar de APK. Nou, 14 Januari was het zo ver. Zaterdag kreeg ik een telefoontje:
5x stuurkogel advies, 1x afkeur
spatbordrand rechtsvoor is scherp
de wielkasten achter zijn advies
de voorstoelen zitten los
de bestuurdersstoel is ingezakt
er mist een bout van de trekhaak
de claxon werkt niet
het portier links achter opent niet van buiten

Met dit lijstje ben ik aan de slag gegaan.

Er zat ruimte op het mechaniek waardoor de handgreep buiten pas na 5mm aangreep. Dit heb ik opgelost met een stukje karton.

In de claxon zit een stalen frame dat contact moet maken met het stuurwiel zelf wanneer er wordt geclaxonneerd. Dit frame is verbogen omdat het rijden in een W116 niet altijd over rozen gaat. Ik heb dit terug gebogen en tot mijn ergernis een ringetje laten liggen in het stuurwiel dat rond klappert bij elke bocht.

De bestuurdersstoel heeft een breuk in de veer. Dit is een veelvoorkomend probleem. Ik vond een nieuwe stoel voor €20,- in Friesland. Deze stoel had echter 3 breuken, maar wel een armsteun. Ik heb €10 korting gekregen en een mooie ster voor op de grille. (Ik heb al eens een ster gekocht maar dit was het verkeerde type) Deze stoel is van wit (nep)leer. Er zijn een aantal stukken hout in gegaan en toen was de stoel weer stevig. Het monteren blijkt echter moeilijker dan even vastschroeven; de stoel heeft 2 hendells en glijdt over 4 rails maar niet tegelijk met de andere rails. Heel ingewikkeld en een hoop gepruts.

De scherpe rand op het spatbord hoop ik veilig te kunnen maken met een stuk deurrubber. Anders dan het advies: ductape. Ik zou ook chromen randen op mijn spatborden kunnen zetten maar dat vind ik een manier op te zeggen ''Mijn auto is een rotte bak en dat gaat altijd zo blijven, ik geef het op!''

Ohja, het stationair is trouwens nog steeds slecht maar na het stellen van de kleppen toch iets beter geworden. De contactpuntjes heb ik verkeerd afgesteld dus de auto heeft nu moeite met starten in de kou. De carburateur trekt valse lucht en dit zou het probleem kunnen veroorzaken van het slechte stationair. De 280 loopt in ieder geval vele malen beter stationair dan eerst.

Volgende week hoop ik mijn auto weer weg te brengen voor APK-keuring. Toen ik net de kilometerstand af ging lezen heb ik nog een ritje gemaakt. Het comfort is flink verbeterd met de nieuwe stoel. Soms heb je ook een beetje motivatie nodig om door te gaan. Lange afstanden rijden met de 280 wordt straks een kleine moeite.

En dat komt goed uit want er staan reizen op de planning:

Het 50-jarige jubileum van de film 'The good, the bad and the ugly'. Dit zal plaatsvinden op het kerkhof uit de film die voor de gelegenheid weer is opgebouwd. Er is een kleine kans dat Clint Eastwood zelf ook aanwezig zal zijn.

En een reis naar Noorwegen. Stel je dat eens voor: Met de 280 naar de Noordkaap! Nou, dan heb je wat om over op te scheppen. In de 280 hangt nu een Eland-knuffeltje als souvenir uit Zweden. Wat zal ik uit Noorwegen meenemen?

Ik heb er zin in!

En om mensen gerust te stellen: Ik haat grote velgen en verlaagde auto's. Dan loop ik liever naar mijn bestemming :)

Loopt goed

  • 436.010 km

De motor wilde nooit helemaal goed stationair lopen, witte bougies. Heb de cilinderkop er af gehaald en kleppen bekeken, opnieuw ingeslepen en alles terug gezet. Compressie verbeterd, liep nog steeds slecht. Carburateur gereviseerd, 0 verandering. Nieuwe ontsteking van contactpunten tot bougie, 0 verandering. Gas met gasmeter afgesteld, ontsteking afgesteld, 0 verandering.

uiteindelijk een motor gekocht die ''goed was gedemonteerd'' om 1 voor 1 dingen over te zetten, en uiteindelijk de motor. Begonnen met gasmengstuk en dat was het.

Loopt als een nieuwe, iets wat ik eigenlijk niet meer voor mogelijk hield. lijn6 icm handbak is erg fijn.

Inmiddels nieuwe spatborden, wielranden achter gelast, schuifdak dicht gelast, LPG-tank 110L, nieuwe banden, grondig schoongemaakt, nieuwe laag verf en veel ML.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.