Mercedes-Benz 220D (1972) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 220D |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 438.000 km |
KM-stand laatst | 449.000 km |
En toch een Mercedes
- 438.000 km
Eigenlijk was ik niet naar deze klassieker op zoek, maar de advertentie trok mijn aandacht. Want deze Mercedes was duidelijk goed onderhouden, leuk om te zien en zeer scherp geprijsd.
En hij stond nog vlakbij ook. Dus ik moest even gaan kijken. En je weet hoe dat gaat met klassiekers, van kijken komt vaak ook kopen. Want de verkoper had geen woord te veel gezegd. Rondom vrijwel nieuwe banden, vrijwel nieuwe accu, nog ruim een jaar APK, onderhoudsfacturen erbij en een keurig lopende motor.
Verder is het rijden ermee veel leuker dan je zou verwachten op basis van de cijfers. Want zo'n strichacht was destijds een wagen voor de beter gesitueerden. Die klasse is nog steeds voelbaar, want het witte bakelieten stuur, het vele chrome, het ster icoon op de lange motorkap, de gescheiden klimaatregeling en de prima afwerking spreken voor zich.
Leuk is ook dat op de optielijst al airco, cruise control en elektrische ramen aanwezig waren. Echter die werden helaas niet aangevinkt door de 1e eigenaar. Logisch ook, want de diesel was destijds een typische auto voor mensen die ook op de kosten letten. Bijvoorbeeld accountants, boeren en kleine zelfstandige ondernemers die het echt allemaal zelf hebben opgebouwd.
Tegelijk is het een soort tijdmachine, want voor die tijd was 60 pk respectabel, het was bijvoorbeeld 3x zoveel als een standaard Eend en het dubbele van een Spaarkever. Maar naar huidige maatstaven is het niet veel voor een auto van 1500 kg rijklaar. Want ga je op de autoweg heuvelop, dan raakt het gaspedaal al snel het tapijt om je snelheid vast te houden. En met een aanhanger en windkracht 6 tegen rijd je in 3, waardoor de topsnelheid 95 km/u wordt.
Gelukkig zijn deze motoren zeer volgasvast, dus hoeft er niet extra gelet te worden op bijvoorbeeld een kruissnelheid. De topsnelheid is trouwens 129 km/u volgens het boekje. In werkelijkheid is bij windstil weer op een vlakke weg 130 (op de GPS) goed mogelijk en is er dan zelfs nog wat gas over. Maar je moet wel de tijd hebben om daar te komen. In wat drukker verkeer is 115 een prettigere snelheid, want anders rijd je steeds volgas om weer bij die 130 te komen na elke vertraging voor een ander voertuig.
Wat ook opvalt, is dat hij naar huidige maatstaven vrij compact oogt en dat je redelijk laag zit. Hierdoor lijken de meeste andere auto's groter. Maar als je gaat meten, valt het formaat eigenlijk wel mee. Hij nog steeds duidelijk langer dan bijvoorbeeld een nieuwe VW Golf. Hij is natuurlijk wel smaller, maar verbazend genoeg scheelt dit maar 2 cm.
Geluid:
Overigens viel hij me qua geluid heel erg mee. Waar andere reviews het hadden over lawaai en rook, is deze diesel behoorlijk stil en zie je alleen ietsje rook als hij nog niet warm is. En natuurlijk tijdens zeer koude starts even een wolkje, maar zodra hij enkele seconden loopt is dat gelijk weg. Tijdens het rijden kun je gemakkelijk en gezellig met elkaar praten, ongeacht de snelheid. Je hoort hem een beetje op de achtergrond, dat is alles. Natuurlijk nagelt hij bij stationair toerental, want dat hoort bij een diesel. Bij wat meer snelheid maakt hij gewoon een licht brommend geluid en bij accelereren op de autoweg is er een subtiel roffeltje.
Bediening:
De bediening is ook wennen. Want de pook van de automaat zit niet aan het stuur, maar hij staat tussen de voeten van de inzittenden op een middenconsole. Dat is verder reiken en het kost ook beenruimte. Optioneel was de pook trouwens wel aan het stuur leverbaar. En hij start niet met de sleutel, maar met een trekstart. Die je eerst op voorgloeien zet en dan pas verder uittrekt om te starten.
Groot voordeel van diesel is wel dat hij heel makkelijk start. Gewoon netjes voor laten gloeien en hij slaat gelijk aan. Tenzij het -10 is, dan moet je iets langer starten en een beetje gas bij geven, maar ook dan komt hij gewoon.
Ook heeft de 1e eigenaar gelukkig de stuurbekrachtiging aangevinkt, waardoor het sturen redelijk normaal aanvoelt. Je hoort hem echter wel pompen als je goed luistert, dus het is allemaal wat mechanischer dan tegenwoordig.
Trouwens zijn de 2 punts veiligheidsgordels wel heel fijn, je voelt ze nauwelijks en je kan veel vrijer bewegen dan in moderne 3 punts gordels.
Onderhoud:
Ik heb preventief de vloeistoffen en filters vervangen en de kleppen laten checken. Alle spelingen waren nog prima. Verder was er alleen 1 stukje van de uitlaat wat wiebelde bij aankoop en waar enkele weken later een gaatje in viel. Dus daar heb ik het gehele segment vervangen. En de spanningsregelaar zag er niet fris meer uit, dus die is ook preventief vervangen.
Accessoires:
Bij het reservewiel vond ik de kabelboom van een trekhaak. Die was ook op kenteken aanwezig, maar zat er niet meer onder. Dus ik heb diverse specialisten gebeld en een mooie originele trekhaakset kunnen bemachtigen. Zodat hij ook op dat punt weer origineel is. Inclusief klassieke metalen stekkerdoos. (Op de foto's is de trekhaak nog niet aanwezig.) Verder heeft de 1e eigenaar de afsluitbare tankdop helaas niet aangevinkt, dus die heb ik zelf toegevoegd. De juiste, van Meyle.
KM stand:
Helaas heeft het dashboard maar 5 cijfers om de KM stand weer te geven. Daarom is het 1e cijfer slechts een schatting. Want hij heeft nieuw zeker flink gereden en hoewel hij het daarna rustiger kreeg, lijkt mij een jaargemiddelde onder de 10.000 km uitgesloten voor een diesel uit de hogere middenklasse.
Specificaties:
2,2 liter diesel, 4 in lijn, 60 pk
Automaat met 4 versnellingen (D=2,3,4 S=2,3 L=1,2)
Topsnelheid: 129 km/u
Acceleratie 0-100: 29 seconden
Droog gewicht: 1375 kg (rijklaar met bestuurder ruim 1500 kg)
Maximaal gewicht: 1895 kg
Draaicirkel: 11m
Achterwielaandrijving
Tankinhoud: 50 liter + 15 liter reserve
Verbruik: 1 op 10 (1 op 8 met een stevige aanhanger)
Extra grote accu 88 Ah (standaard bij de 220D)
LxBxH: 4m68 x 1m77 x 1m44 (wielbasis 2m75)
Optielijst:
- Automaat
- Stuurbekrachtiging
- Bekleding cognac leder
- Radio met cassette en 2 luidsprekers
- Interval ruitenwissers
- Hoofdsteunen voor
- Mistlamp achter
- Trekhaak voor 1200 kg
- Rechter buitenspiegel
- Vloermatten
- Volwaardig reservewiel met gereedschapsset
- Veiligheidsgordels voor (heupgordels)
- Radiaalbanden (standaard waren diagonaalbanden)
Toegevoegd door de vorige eigenaar:
- Een skiluik achter de armsteun achter. (Zeer netjes verborgen en praktisch.)
- Helaas ook modernere luidsprekers in de hoedenplank. (Wel netjes afgewerkt.)
16-03-2016 - Remblokjes achter vervangen
Ik kwam er van het weekend achter dat het achterwiel aan de bestuurderszijde niet volledig vrij liep nadat er hard geremd was.
Dus ik heb dit toen losgehaald en de rem bekeken. Hierbij zag ik dat deze (vermoedelijk door dat aanlopen) ook toe was aan nieuwe blokjes, dus toen heb ik het wiel er weer opgezet en de juiste onderdelen besteld.
Het pakje kwam gister binnen. Vanmiddag, op mijn vrije woensdagmiddag, heb ik het daadwerkelijk aangepakt. Dus het wiel er weer af, de borgclipjes los, de pennetjes uit de remklauw en de oude blokjes schoven er zo uit. Mercedes gebruikte destijds 2 remzuigers per rem, voor elk remblokje 1. De buitenste ging netjes terug, maar de binnenste ging veel te stroef. Dus die heb ik voorzien van speciale olie om hem weer soepel te krijgen. Na het nodige gewrik en terugduwen met het rempedaal gaat hij nu weer netjes.
En de nieuwe Duitse remblokken passen natuurlijk perfect.
Trouwens een heel handig ontwerp van Mercedes, de remklauw hoeft helemaal niet los om de blokjes te vervangen en als je een remzuiger moet terugduwen kan je het oude blokje laten rusten op speciaal daarvoor ontworpen nokjes, zodat je geen kans hebt om de schijf krom te duwen.
Dus als ik sterren had mogen geven voor onderhoudsvriendelijkheid, dan had de 220D ze alle 5 gekregen.
Ingeruild voor een nieuwe /8
- 449.000 km
De diesel biedt heel veel rijbeleving, met zijn herkenbare geluid en zijn echt klassieke prestatieniveau. Daarvan heb ik natuurlijk genoten. Maar toen bleek dat de APK toch wel erg prijzig zou uitvallen, kreeg ik een aanbod om hem in te ruilen van iemand die wel zin had om mijn leuke diesel op te gaan knappen. En dat aanbod mocht er zijn, het betrof vrijwel exact dezelfde Mercedes, maar dan roomwit en op LPG. Dus ook een 220, ook automaat, ook cognac leder en van dezelfde bouwmaand. En met een hele harde bodem, de roomwitte had net een kleine restauratie achter de rug.
Dus sinds 4-9-2016 ben ik de eigenaar van de roomwitte /8 en is mijn groene /8 diesel nu in nog betere handen. De roomwitte had trouwens net een nieuwe APK en is een heel stuk sneller dan de diesel. Wel is het even wennen aan het feit dat deze roffelt in plaats van nagelt. En ook aangenaam, hij start geweldig op LPG, het is gewoon starten lopen. Dus geen geknoei met omschakelen naar benzine en natuurlijk ook niet meer voorgloeien. Slechts 3 seconden contact aanlaten, terwijl de gas choke zijn werk doet en dan starten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.