Mercedes-Benz 220d (1972)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 220d |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Voor als u de tijd heeft..
- 10.500 km
Een stuk of wat beleidswijzigingen t.a.v. oldtimers, en dat in enkele jaren tijd! Plots werd mijn W123 200D toch wel erg prijzig in de MRB, gezien het beperkte aantal af te leggen kilometers. Het roer in Huize S. moest om. Dus... de W201 190D 2.5 en de W123 200D verkocht en er een belastingvrije W115 220D uit 1972 voor terug gekocht. Plus een Prius voor de winter, maar dat wilt u vast NIET weten.
Wat u waarschijnlijk WEL wilt weten, is hoe zo'n 220D uit 1972 zich in het hedendaagse verkeer houdt en wat de verschillen zijn in gebruik met bijvoorbeeld een Mercedes Benz W123.
HET HUISJE
Met zijn rechtopstaande koplampen en opbollende spatborden oogt de W115 lekker klassiek. Bij de eerste serie geldt dat zeker ook voor het interieur. Met een, in dit geval wit, plastic stuur en tochtraampjes.
Het fijne van dit vierkante model is het uitstekende uitzicht naar alle kanten. Ruim is deze Benz ook. Zitruimte zat en een gigantische kofferbak.
Roestgevoelig is de W115, ook wel /8 genoemd, uiteraard wel, maar iets minder erg dan de W123.
KNIKKERBAK & SCHAKELBAK
Een ouderwetse voorkamerdiesel met slechts 60 pk maakt van een wagen van 1400 kilo bepaald geen raket. Maar dat was ik wel gewend, met de eveneens 60 pk van de 200D. Het verschil tussen die twee zit in de trekkracht bij lage toeren. De 220D is daar krachtiger en soepeler.
Je kunt in het hedendaagse verkeer goed mee, mits je je rijstijl aanpast. Even vlug invoegen kun je vergeten. En doe ook maar geen stoplichtsprintje met een petje. Maarrr... als de diesel eenmaal op snelheid is, is het best te doen. 110 op de snelweg is prima vol te houden. 130 kan ook, maar dat vinden je oren niet prettig.
Het starten is een procedure apart. Net als bij de eerste serie W123 is dit een trekstarter. Contact aan, startknop 3/4e uittrekken tot het lampje gaat branden (reken al gauw op een halve minuut) en starten maar.
De eerste minuten is het een tractor, de rest van de tijd ook, maar dan een beschaafdere tractor.
Vergeleken bij de moderne motoren maakt zo'n ouderwetse diesel erg veel toeren. Bij 110 zit je al bijna aan 4000 rpm. En dat hoor je. Windgeruis en bandenlawaai vallen daardoor weg.
Schakelen gaat eenvoudig, al is de synchronisatie van de mijne niet helemaal 100% meer.
Milieuvriendelijk? Nee, dat is dit oudje niet. Astmatisch aangelegde achterliggers in de file zullen mij niet optimaal weten te waarderen.
STOPPEN & STUREN
Bekrachtigde schijfremmen voor. Daarmee wil deze oude Benz best goed tot stilstand komen. Maar er zit geen ABS op. Bij nattigheid is het daarom verstandig om flink afstand te houden. En... bespaar nooit op de banden. Het verschil in remweg tussen een A-merk en een C-merk maakt juist bij dit soort auto's het verschil uit tussen machteloos doorschuiven naar de achterbumper van je voorligger of op tijd stil staan. Dit kan ik u uit eigen ervaring mededelen.
Mijn 220D heeft stuurbekrachtiging. Héél prettig is dat. Plus het grote stuur maakt het dat de wagen licht bestuurbaar is en prima handelbaar. Veel gevoel zit er niet in het stuur, maar dat is niet erg. Even lekker scherp een bochtje pakken is er met 60 pk niet bij.
De W115 is wel een heel stabiele wagen. Op de rechte weg blijft de Benz prima op koers, ook met zijwind. Dat maakt de besturing aangenaam rustig. Rustiger dan bij zijn opvolgers, de W123 en de W124, die bij flinke zijwind bewust rechtuit moeten worden gestuurd.
Ook in bochten doet de W115 geen gekke dingen en wint ie het van de W123.
Apart is het wel. Een nieuw model dat het duidelijk minder doet dan z'n voorganger qua wegligging. Het is niet exemplarisch, mensen die zowel de W123 als de W115 hebben gereden, kunnen dit bevestigen.
EN? IS HET ONDERWEG EEN BEETJE UIT TE HOUDEN?
Enerzijds is het comfort prima: uitstekende vering, alle ruimte, ouderwetse opzitstoelen waarop je het lang volhoudt, de rustige besturing, anderzijds het geluidscomfort. Moderne auto's zijn echt véééél stiller dan hun voorvaderen.
Een naar geluid is de dieselronk niet, mits je de kritische toerentallen een beetje mijdt. Maar allesoverheersend is het wel. Of je moet de radio flink hard zetten. Hoofdpijnherrie? Nee, dat niet, mits je niet volgas met 140 over de Autobahn wilt razen.
WAT MAG ZOIETS KOSTEN?
Harde, originele, belastingvrije W115's zijn zowel vrij zeldzaam als behoorlijk prijzig.Reken op een mille of 15.
De meeste W115's zijn opgeknapte dan wel gerestaureerde exemplaren. Krokante exemplaren heb je al vanaf €2000, voor een bruikbaar exemplaar met toekomstperspectief ben je toch minimaal een duizendje of 5 kwijt.
De mijne valt in de categorie "Grondig Opgeknapt". Weinig roest, redelijk strak, maar niet perfect.
Geen wegenbelasting, een verbruik van 1 op 12 aan diesel, goedkope verzekering zijn de financiële pluspunten.
Het meeste geld gaat in het onderhoud zitten. Voor de Handige Hans met een knutselschuur, die zelf kan lassen en sleutelen, is zo'n /8 best betaalbaar als hobbyauto. Onderdelen zijn niet zo duur en (nog) goed verkrijgbaar, mits je de juiste kanalen kent.
VOOR DE LEUK
De tijd van lekker belastingvrij dieselen voor de goedkoop is voorbij. Een oud dieseltje als deze rijd je enkel en alleen omdat je het leuk vindt. De eerste versie van de W115 geeft daarbij een absoluut klassiek gevoel, maar is tevens voor dagelijks gebruik nog heel geschikt, zeker met benzinemotor. Maar reken in dat geval wel op 1 op 7.
DE KILOMETERSTAND
Bij deze Mercedes gaat de teller tot 99.999 kilometer, daarna is het weer nul. Vermoedelijk moet er voor die 10.500 kilometer nog een 2 staan. Of een 3. Of een 4. Helaas ontbreekt de complete historie. Wat natuurlijk wel jammer, maar niet onoverkomelijk is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.