Mazda MX-5 1.8 S-VT Sportive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 S-VT Sportive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 213.700 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Eindelijk weer een MX-5 (NBfl-Sportive)
- 213.700 km
Yes!...eindelijk weer een goed rijdende MX-5 gekocht. In de loop der jaren er al verschillende gehad. Van een 110pk NA-type uit 1990, tot een 275PK getunede turbo Mazdaspeed en die zelf uit USA geïmporteerd.
Dit is een 2004 NB-fl Sportive 146pk, met origineel Bilstein onderstel, 6-bak, sperdifferentieel, airco, stoelverwarming, zwart leer met goede stoffen cabrio kap (ipv PVC-kap)....en een 46 liter G3-installatie die de al kleine bagageruimte stevig opvult...
Heel bewust op zoek gegaan naar een G3-uitvoering zodat extra rijden als 'bijna gratis' voelt. Op G3 zijn ze er nauwelijks en dan vaak afgereden door wintergebruik. Deze heeft helaas geen ringtank, maar een lange tank. Maar de staat is ogenschijnlijk erg goed. Strak in de glimmende lak, goede stereo met extra goed speakers en verborgen versterker, 16-inch verse gecoate velgen, vers gespoten voorbumper, nog heldere koplampen en verstralers (geen UV-verkleuring)
De MX-5 van NA-en NB-type (1990 t./m voorjaar 2005) heeft 1 standaard groot probleem...ROEST... op een moment gaan ze allemaal roesten op de achter spatbordranden en de dorpels. Ook de voorschermen willen roesten, maar die zijn makkelijk te wisselen.
Ook deze zal op een moment 2 nieuwe dorpels en minimaal 1 spatbordrand nodig hebben, maar dat is pas over ruwweg 1 of 2 jaar nodig en ik heb auto ook met 'korting' voor die punten gekocht.
Reparatie van die 3 roestpunten zal inclusief spuiten zo'n 1400 euro zijn als 'klantenprijs'. Maar ik doe het voorbereidende werk zelf en dan zal met spuiten de prijs rond de 400-500 euro uitkomen.
Auto voorzien van stapel rekeningen, inclusief afgelopen jaar 800 euro onderhoud aan airco condensor en andere aircopomp.
Ik ben erg benieuwd wat het LPG-verbruik zal zijn. Een NA-NB is nooit zuinig. De 1ste tank is met 1:9,5 geleegd waarbij stevig is doorgereden en op toeren gereden, niet op koppel.
Als ik de dorpel ga vervangen wil ik ook kijken of ik de cilinder tank kan vervangen door een ringtank op de plek van de ruimte besparende reservewiel. Dat zal wat slijp en laswerk geven, maar dan is de originele bagageruimte wel weer grotendeels qua ruimte hersteld.
Op de foto's zijn 2 sets velgen afgebeeld. Ik heb nog wat onderdelen van een MX-5 liggen en aan het kijken welke ik het fraaist vind.
Ook een Willwood Big Brake set heb ik nog liggen en gaat gemonteerd worden (de standaard remmen, ook deze grotere remmen van de sport-uitvoering, zijn niet bepaald overbemeten)
Eens kijken hoe betrouwbaar deze auto is. Het blijft een Mazda, oftewel technisch betrouwbaar, maar roest is het aandachtspunt...ik maak mij gezien de vroegere ervaring met MX-5's geen (technische) zorgen.
Voorkom dorpelroest op NA/NB en NB-fl
- 214.000 km
Soms sta ik toch met verbazing te kijken hoe goed de 'experts 'zijn....en voel ik mij bijna 'pissig'.
De auto is door de vorige eigenaar bij de Cabriohoeve gekocht die toch 'experts' zouden moeten zijn in deze auto's. Helaas hebben zij 1 van de meest logische onderhoudspunten niet gedaan om roest in de dorpels te voorkomen.
Als er water op de cabriokap komt, dan wordt deze via de regenrail afgevoerd naar 2 kunststof opvangbakjes die op schouderhoogte ietwat verborgen net naast de stoelen zitten (zo'n 10 cm vanaf het punt waar de gordelbevestiging zit). Onderaan die bakjes zit een slang die dan het water op beschermde wijze door de dorpel heen afvoert naar de straat.
Die slang is niet zo groot qua diameter zodat takjes, bladeren, zand+mos etc kan de doorvoer verstoppen. Vervolgens loopt het bakje over en loopt het water aan de binnenkant van de dorpel via de 2 kleine afwateringsgaatjes (die aan de onderzijde van de dorpel zitten) naar buiten. Echter dit gaat in de loop der tijd altijd roest veroorzaken, want de binnenzijde van deze dorpel is niet ontworpen op dit soort waterafvoer omdat met juist daarvoor het andere systeem ontwikkeld hadden.
Ik zag dit weekend dat beide bakjes volledig verstopt waren met groen uitgeslagen mos-achtig zand en dat er al duidelijke zeer lang inzet.
De auto heeft meer dan 2 jaar al zijn beurten bij de Cabriohoeve gehad en het kost minder dan 1 minuut per kant om met een dikke elektriciteitsdraad deze bakjes door te prikken, of met een luchtslang door te spuiten.
Bijna bij iedere MX-5 van de serie NA, NB of NB-fl gaat op een gegeven moment van binnenuit de dorpel roesten, in vanuit logische redenatie bijna altijd komt dat door verstopte waterafvoer.
Nu is het vervangen van dorpels goede business voor dit soort bedrijven, maar het zou zo simpel grotendeels te voorkomen zijn met wat kennis die een expert ook zou moeten bezitten als een simpele particulier als ik het al weet! Ik heb nu diverse MX's gehad en ben al vaker op dit probleem gestuit....
Dus als ik zo vrij mag zijn om het van de daken te 'schreeuwen'... Houd deze afvoerbakjes functioneel en bespaar jezelf zeer veel geld en moeite...
Driftcursus met de straatauto en LPG-perikelen
- 215.000 km
Gaaf...vandaag op het binnenterrein van het RDW-testcircuit via ProDrive een driftcursus gehad. Verdeeld in 2 dagdelen en vooral in de middag ging het best goed voor deze 'newbie'.
De morgen was erg onwennig, maar meteen na de lunch had ik de smaak te pakken en was de MX-5 meer zijwaarts aan het bewegen dan in rechte lijn, ook het 'in flow' van linker- naar rechterbochten en weer terug slingeren was erg gaaf. Een sper op de achteras is toch wel essentieel en deze heeft gelukkig deze uitvoering.
Veel geleerd en een stuk extra voertuigbeheersing rijker geworden voor 300 euro. Wel 2 achterbanden kaal gereden, dus hier moet meteen maandag iets nieuws op gemonteerd worden (205-45/16).
Prodrive zet zelf voornamelijk oudere 3-serie en Compacts in die gehuurd kunnen worden.
Het enige nadeel is dat de auto toch wat koppel mist om als de bocht niet ideaal genomen wordt, om dan de achterkant op het gas goed om te kunnen zetten. Dus je moet bewust 'hoekig' rijden en de auto echt 'zetten' in de 2de versnelling. Dat vraagt wat gewenning in het begin, maar werd laten een vanzelfsprekendheid op de natte baan. Zeker aanbevelenswaardig voor mensen met een achterwielaangedreven eigen auto met sper.
De LPG-installatie heeft een set nieuwe injectoren gekregen, de oude waren verstopt en voor 225 ex BTW een nieuwe injector rails is niet erg prijzig.
Toch voelde ik nog steeds dat vanaf 4000 toeren de auto op gas minder vermogen had dan op benzine, dus de LPG-installateur met de laptop op schoot de LPG-computer afstellen terwijl ik half en volgas over een afgelegen deel van het industrie gebied in Assen aan het 'knallen' was. Hij zag idd dat vanaf 3500 toeren de LPG-computer te arm stond als de klep in de inlaat verspringt.
Nu voel ik nauwelijks verschil tussen LPG en benzine en ik heb zelfs een deel van de driftdag op LPG gereden (wat per ongeluk was), maar dat geeft wel aan dat er niet veel vermogensverschil meer is.
Ik rijd nog steeds zo rond de 1:10 op LPG, maar bij rustig rijden is 1:12 ook haalbaar. Sinds ik de auto heb nog geen olieverbruik gezien op de pijlstok, dus de motor lijkt nog (kern)gezond na meer dan 2 ton.
Verkocht
Ondanks er met plezier in gereden te hebben, toch verkocht. Ik kon mijn 2004 MX-5 Mazdaspeed turbo (+/-250 pk) terugkopen van de mensen waar ik deze 7 jaar geleden aan verkocht had. En 2 stuks MX-5 past bij mij niet op de oprit. Ik zal het lage gasverbruik missen, terwijl gepast driftend war het kan door de Lage Landen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.