Mazda MX-5 1.8 S-VT Sportive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 S-VT Sportive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 39.500 km |
KM-stand laatst | 45.900 km |
- 39.930 km
Onlangs heb ik een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan... een 2 deurs cabrio stond al heeeel lang op mijn 'droomlijstje'...
Pas geleden een cursus gevolgd en de cursusleider daar had een nette Mazda MX-5 bij zich, welke mij veel aandacht trok.
In de pauzes, en ook na de cursus volop met die man over de cabrio gesproken. 'Als je er een zoekt, moet je het nú doen' was zijn reactie. 's-winters zijn de prijzen juist erg aantrekkelijk, dus er valt goed te handelen'. Tja, dat is een belangrijk punt. Dus thuis gekomen, met mijn vrouw er over gehad, en met het idee om haar oude Swiftje in te ruilen waren we het snel eens. Als gezinsauto rijden we een Focus uit 2008, dan moeten daar maar de boodschappen mee gedaan worden.
En dan begint het leuke 'zoek-traject'. Via Marktplaats.nl en gaspedaal.nl (zoekt alle alle auto-sites tegelijk af), had ik al snel een selectie van 3 MX-5'jes gemaakt.
Deze auto's moesten aan de volgende voorwaarden voldoen:
-Bouwjaar vanaf 1999
-Minimaal de 1800 motor met 140pk (er is ook een 1600 110pk)
-Km-stand niet hoger dan max. 100.000
Maar goed, even tussendoor: Waarom nu een Mazda MX-5?
Als je een 2-deurs cabrio wil aanschaffen, die achterwiel aandrijving heeft, onderhoudsvriendelijk is en betaalbaar moet zijn, dan kun je eigenlijk niet om de MX-5 heen.
De BMW Z3 had ook sterk mijn voorkeur, maar wil je een beetje sportief rijden (en dat wil ik!!!) dan moet je minimaal de 6-cylinder versies hebben. Klinkt natuurlijk geweldig, maar ga je naar de kosten kijken, brandstofverbruik, onderhoud en verzekering, dan word de hobby toch een stukje duurder... Op Autoweek.nl kun je prachtig auto's met elkaar vergelijken, ook de gebruikskosten.
De MX-5 is eind jaren ‘80 ontworpen, en die Jappen hebben goed gezien dat het gehele concept, wat eigenlijk door de traditionele Engelse merken is bedacht (MG-B, Truimph Spitfire, Austin Healey etc.) een prachtig uitgangspunt is om er een goede sportwagen van te maken. Want zeg zou zelf, veel wat uit Engeland komt, is kwalitatief matig.
Eerder bij een dealer een MX-5 bekeken, uit '99, 77.000 gelopen, 1 eigenaresse gehad. Boekjes, papieren, alles aanwezig. Auto stond buiten, zag er goed uit, maar....
Het had daarvoor flink geregend, en ik licht de vloermat omhoog; zeiknat! Phoe, dat viel tegen...
Thuis nog 's het aanbod op internet bekeken, en er stond nog een hele mooie, zilvergrijze NB-FL, een 1.8 S-VT SPORTIVE, uit 2003, 39.500 km, alle opties, o.a. 6-versnellingen en stoelverwarming onder de leren bekleding!
Ik gebeld, de Swift was in te ruilen. De handelaar, Steven Scholten, doet hoofdzakelijk in cabrio's, voornamelijk Golf's en MX-5. Werd vriendelijk geholpen, hij liet alles zien aan de auto, en ik kon meteen proefrijden. Garantie schriftelijk op papier er bij. Boekjes, papieren, alles aanwezig, 1 eigenaraar gehad. Deze auto is uit Duitsland geïmporteerd, dus daarom zit-ie zo goed in de accessoires. De proefrit ging ook goed, die 6-bak is wel wennen! Met de mogelijkheid van gladheid is het met 1000 kg, 146 pk en achterwiel aandrijving oppassen geblazen! Maar volgens specificaties zit er tractioncontrol op.
Na onderhandelen over inruil van de Suzuki werden we het eens! Onderhoudsbeurt + nieuwe APK inclusief.
De zaterdag dat ik de MX-5 ging halen, had het al enkele dagen gesneeuwd, en ook deze dag waarschuwde de ANWB automobilisten als ze de weg op gingen. Nou, dat merkte ik meteen al! In het centrum van Rheden kwispelde de MX al geregeld met z’n kontje, zo kwiek reageert-ie op het gas. In z’n 1 en gering gas geven, leverde al doorslippende achterwielen op, ondanks dat er TC op zou moeten zitten. Dus dan maar met beleid in z’n 2 optrekken.
Inmiddels heb ik de auto ruim een week en heb er een paar honderd kilometer mee kunnen rijden. En wat geeft dat een rijplezier zeg! De kans op gladheid was de afgelopen dagen minder aanwezig, dus heb ik er al wat vlotter mee kunnen rijden. En wat ligt dat ding strak op de weg. Lage zit, een beetje achterover, stuurt lekker licht, beetje stug geveerd (205/45R16 banden).
Deze MX is compleet standaard, geen extra accessoires als verlagingsset, chromen rolbeugels of andere versiersels. Vind ik zelf ook het mooist, gewoon puur houden dat ding. En bij stevig optrekken komt er toch best een lekker grommend geluid uit, ook al zit er een originele uitlaat onder.
De 6-bak is wennen. Ik vind ‘m een ook beetje hakerig schakelen. Maar dat geeft me wel dat racy-gevoel! Af en toe gaat het mis bij het terugschakelen van 6 naar 5, en beland ik soms in de 3e versnelling… Maar het gaat al beter! Je kunt deze auto ook heel makkelijk bij lage snelheden in een hoge versnelling rijden. 25 km/u in 3, 40 in 4, 60 in 5 en 80 in 6. Bij gas geven trekt-ie zonder problemen op, een heel soepel motortje dus.
Door de donkere dagen heb ik de auto nog maar weinig in het daglicht kunnen zien. Hij ziet er perfect uit, maar heeft hier en daar een paar gebruikssporen; enkele diepere krasjes en op het zitvlak van de bestuurdersstoel zit in het leer een scheurtje van +/- 2cm. Dat wil ik de komende tijd weg laten werken, zodat ik er nog lang kan van genieten.
De kap open!
- 41.500 km
Joehoe, de lente is begonnen en het is al meteen extra genieten met deze auto! Hij rijdt zo wie zo super, net een kart, maar ik heb nu reeds een paar keer met de kap naar beneden gereden, heerlijk! De verwarming vol open en de stoelverwarming aan, dan is het goed toeven in dit cabriootje! Je zit met de ramen omhoog heel behaaglijk. Enig minpuntje is een koude kruin op mijn hoofd want ik was vergeten een muts of pet op te zetten. De volgende dag toch lichtelijk verkouden. Maar wat een lol met open kap. De radio is nog goed te horen, ook al staat-ie niet al te hard.
Binnenkort toch eens een windvanger achterop monteren, en oja, een extra rooster voor de lucht inlaat onder de neus. De radiator ligt nu akelig naakt open en bloot voor steenslag.
Wat is cabrio rijden toch heerlijk
- 45.800 km
Inmiddels staat de teller op ruim 45000. Afgelopen zomer niet zo gek veel met de MX gereden. Maar de ritten die ik heb gemaakt, voornamelijk met de kap open.
Met pinksteren 3 dagen in de Limburgse heuvels, de Ardennen en de Eiffel rond getoerd. Wat komt de wagen daar toch tot zijn recht! Mooie glooiende wegen, met nu en dan een scherpe doordraaier van een bocht, daar is de MX5 prachtig in zijn element. Op de snelweg 1x een buitje gehad, maar als je voldoende snelheid houd (zo boven de 90 km/u) kun je met de kap open rijden zonder zelf echt nat te worden.
Technisch doet de MX het ook perfect. Er zijn geen gekke dingen voor gekomen. Elke keer is het starten en wegwezen.
Ondanks dat de Mazda me prima bevalt, loop ik met de plannen om 'm te verkopen. Ik heb laatst in een Z3 met 2.8 6 cilinder mogen rijden, en dat heeft me toch wel overtuigd, wat een machine is dat blok!
Verkocht...
- 45.900 km
De MX-5 is onlangs verkocht. Ik schreef in het eerste deel van deze review dat de MX qua kosten een verstandigere keuze zou zijn dan een 6-cylinder Z3. Toch bleef het altijd knagen om eens zo'n dikke Beier in het vooronder te hebben. Dus MX te koop gezet op MP en nog een aantal autosites, en inmiddels een andere liefhebber er mee blij gemaakt.
En sinds vandaag staat er een andere Roadster onder de carport: een zilvergrijze BMW Z3 3.0i. Een review daarover volgt spoedig.
Even kort over mijn MX-5 ervaring:
Fijne, snelle en betrouwbare roadster. Perfecte wegligging, aardige fun-factor en degelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.