Mazda MX-5 1.8 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 194.200 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
De eerste kilometers
- 194.800 km
Om de maandelijkse kosten wat te drukken en vanwege de verlaging van het jaarlijks kilometrage heb ik besloten mijn zeer comfortabele Volvo S60 te vervangen door een Mazda MX-5 NB 1.8. Waarom? Een jaar of drie geleden heb ik een een weekend mogen rijden in een MX-5 NC 2.0, en die ervaring ben ik nooit vergeten. Tot afgelopen zaterdag de fijnste auto waar ik ooit in heb gereden: open dak, lekker hoogtoerige motor, fenomenaal fijne versnellingsbak en net genoeg comfort voor langere ritten.
Dat gevoel bleef sinds dat weekend alsmaar kriebelen. Daarom heb ik nu maar eens besloten dat gevoel terug te halen, voor langer dan een weekend. Mijn zoektocht heeft me gebracht tot deze MX-5 van de NB generatie met 1.8 motor. Met 140 pk en slechts 1000kg is hij snel genoeg, het geweldige onderstel en de Toyo Proxes r1r banden zorgen voor een onovertroffen wegligging. Zelfs een kart begint nog eerder te glijden!
Het heerlijke rijgevoel van de NC is in de NB nog dubbel zo veel aanwezig. Het is nog lichter, strakker en spartaanser en dat maakt het tot een rasechte rijdersauto! Heel comfortabel is het dus niet, maar zeker goed genoeg om ook langere ritten te rijden zonder dat het vervelend wordt.
Wat betreft luxe is het natuurlijk een stap terug, of beter gezegd: een sprong. Er zitten elektrische ramen en spiegels op, een digitaal klokje... En dat is het wel zo'n beetje. De leren bekleding is praktisch (makkelijk schoon te maken in het geval van terroristische aanslagen door vogels...) maar wordt ook snel heet in de zon. Daarom twee kleedjes gekocht om de stoelen mee te bedekken wanneer de auto met open dak in de zon staat, zeker aan te raden! De hardtop zorgt in de winter voor enig aanvullend comfort wat betreft geluid en isolatie.
Wat gaat eraan gebeuren: lichte beginnende roest zal op termijn aangepakt worden, nieuwe achterbanden (worden zeker weer Toyo Proxes r1r) en de laatste vervanging van de distributie is niet gedocumenteerd, dus die gaat preventief vervangen worden.
En intussen heerlijk genieten van het open rijden. Een cabrio is een auto waar het dak ook open kan, een MX-5 is een auto waar het dak ook dicht kan!
Binnenkort meer...
Helaas
- 198.000 km
De Mazda blijkt helaas een miskoop... Bij eens flink gas geven bij het stoplicht (dat Golfje ging me dus echt niet inhalen) viel me een waas achter de auto op toen ik in de binnenspiegel keek. Er werd daar in de buurt aan de weg gewerkt, dus er lag wat zand hier en daar. "Dat zal het wel geweest zijn", dacht ik.
Maar helaas, het viel me steeds vaker op. Het olieverbruik bleek bij een beetje doorrijden dan ook behoorlijk te zijn. (Een liter per 1000 km ongeveer) Die motor was op...
De kosten voor een motorrevisie werden me te gortig, en ik had de auto ook dagelijks nodig, dus tijd voor dat gedoe had ik ook niet. Ik heb dus besloten de MX-5 weg te doen.
Ik heb inmiddels een Mazda 323 1.6i uit 1992. Lekker basic (Geen centrale deurvergrendeling, geen stuurbekrachtiging, geen airco, geen elektrische ramen en/of spiegels, etc, etc) Deze rijdt ook erg lekker en scherm, en reageert ongelooflijk lekker direct op het gas. Wat dat betreft net een MX-5. Ik zal binnenkort ook mijn eerste review over deze auto schrijven.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.