Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)

Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)

UitvoeringMX-5 1.8 Touring
Bouwjaar2000

MX-5

Een oude MX-5 met een behoorlijke km-stand van meer dan 2 ton, daar begin je niet meer aan toch?

Al een tijdje was ik de tweedehands markt voor oudere MX5's aan het volgen, voornamelijk NA's en NB's. Wat zijn die NA'tjes toch enorm in prijs gestegen zeg. En terecht, het is wat mij betreft echt een klassieker in spe. Net zoals mensen die maandenlang funda afstruinen zonder daadwerkelijk te verhuizen, had ik maandenlang alle tabbladen openstaan met occasion sites met filters MX-5, prijs t.e.m. €7.000, etc. Nooit was het echt in me opgekomen om daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan, niet per se omdat ik geen mooie exemplaren tegen kwam, maar vanwege het feit dat het me gewoon geen logische keuze leek. Gewoon scrollen en dromen dus. We zijn namelijk maar met z'n 2en, ikzelf rij voor m'n werk (zakelijke lease) al een behoorlijk fijne auto die we ook privé rijden, een Kia EV6 (zie mijn andere review) en m'n vriendin rijdt zelf daarnaast ook nog een oude Astra GTC. Totaal onlogisch om überhaupt over een derde auto na te denken dus.
Maar toch blijft het dan kriebelen. Eerst maar eens m'n wederhelft meenemen in dit idee, die vindt het vast net zo'n slecht plan als ik (mijn rationele kant althans) om een 3e auto te nemen terwijl we allebei net achterin de 20 zijn. Dan kunnen we het niet-verstandige idee uit mijn hoofd zetten en weer door!

Hè jammer... ze is het nog niet eens 'zo heel oneens met me'. Ondertussen had ik al een mooie MX-5 NB met de relatief zeldzame 1.8 en 6-handbak zien staan... toevallig vlakbij en bij een specialist, MX-5 winkel te Meerkerk. Eén puntje van aandacht, 238.000km op de teller (waardoor deze eigenlijk initieel buiten mijn filters viel, maar m'n oog was initieel op een andere MX-5 met de 1.6 gevallen bij dezelfde zaak).
Idee: we gaan gewoon kijken en een ritje maken. Dat valt waarschijnlijk toch tegen als je al maandenlang occasions bekijkt en elke review (ooit) gezien hebt en dus een soort opgehemeld beeld van de auto hebt. Wie weet pas ik er helemaal niet in met mijn 1,85m dacht ik nog.

Naïviteit... Wat een ervaring die rit! Niet alleen het cabrio rijden, maar vooral ook de wendbaarheid, het hoogtoerige blokje, de betrokkenheid bij het rijden. Heel cliché, maar het klopte gewoon. Maarja, die km-stand hè, toch maar weer eens nadenken en alles laten bezinken. Aangegeven dat ik graag nog een tweede keer terugkom en er ook nog samen wil naar kijken op de brug etc. Qua ratio ook nog maar alles kostentechnisch op een rijtje zetten. Eén voordeel van de hoge km-stand; de vraagprijs was er ook naar. Maar ook voor de rest van de vaste lasten viel het me positief mee. M.u.v. verbruik natuurlijk, zo'n relatief oud 'natuurlijk ademend' blokje, doet zo'n 1/10 à 1/11, maarja als 2e of 3e auto...
Na het 2e bezoek en ook een positieve technische controle (dorpels reeds getectyleerd etc.) met aanvullend de belofte voor een volledige check, nieuwe APK en vervanging v/d vloeistoffen incl. bakolie, overgegaan tot aanschaf. Nog met een paar frisse velgen en accessoires erbij tot een mooie totaalprijs weten te komen en eigenlijk sneller dan gedacht een MX-5 gekocht!

Inmiddels zijn we een maandje verder en kan ik het begrip 'most smiles per miles' alleenmaar onderstrepen. Qua km's; bij elk zonnestraaltje een excuus verzinnen om de MX-5 te pakken, of gewoon zomaar een rondje binnendoor rijden, heeft ertoe geleid dat in deze paar weken de km-stand toegenomen is met bijna 1.000km. Natuurlijk zijn er dan een paar punten die opvallen - sommige hiervan direct netjes en onder garantie aangepakt zijn door MX-5 winkel - maar wat vooral opvalt is de staat van de banden. De velgen die erbij gekocht zijn, hadden nog oude Firestone banden. Deze gaan z.s.m. de prullenbak in na de winter. Lawaaiig, slechte handling, onvoorspelbare grip, noem maar op. Ik twijfel nog tussen Dunlop sportmax RT of de duurdere Michelin PS3.

Nu dan, het is toch een review, dus iets met ervaringen, alhoewel dat bij dit type auto natuurlijk helemaal persoonlijk is:
Kort verhaal: Ondanks de slechte banden, wat een geweldige auto.
Is dat het dan?
Nee natuurlijk niet, er zijn ook genoeg negatieve punten:
- Wat een herrie; motor-, rijwind-, banden-, onderstel-, etc. geluiden. Als enige auto zou ik hier niet voor gaan.
- Op de een of andere manier voelt de auto relatief fragiel.
- Aanvullend hierop en ook gezien de leeftijd: rammeltjes, kraakjes, etc.
- Verbruik is relatief hoog voor een 1.8 in zo'n lichte auto. 1/10 is redelijk normaal bij 'actief' rijgedrag. En dan gooi ik er enkel 98/V-power in.
- Niet dat je een dergelijke auto ervoor koopt, maar erg praktisch is deze natuurlijk niet (kofferbak etc.).
Maar eigenlijk vallen bovengenoemde punten in het niet t.o.v. de positieve punten:
- Fijne zit ('/lig') positie. Ik had niet verwacht te 'passen' in een NB na alle verhalen op internet, maar het gaat eigenlijk heel goed. Je 'trekt de auto aan' als het ware. Alles is gericht op de bestuurder. De leren stoelen, dit is niet het Facelift model, ondersteunen prima.
- Hoogtoerig en gretig blokje. Ondanks dat het motorblok echt moet werken klimt deze goed in de toeren en komt de kracht (140pk) en het koppel fantastisch vrij bij hogere toeren. Hierbij klinkt het 4-cilindertje lekker mechanisch. Dit is echt een beleving die ik ook niet zo had verwacht. Gecombineerd met het lage gewicht is deze 1.8 NB verrassend kwiek.
- Het hoogtoerige blokje betekent dat er veel geschakeld moet worden. Dit is natuurlijk geen klucht want dit heeft Mazda echt altijd goed voor elkaar. Ook de versnellingsbak is lekker mechanisch (lijkt haast op het doorladen van een geweer) en ook de koppeling geeft veel feedback.
- Wat ook veel feedback geeft is het onderstel. Ondanks dat dit niet heel prettig kan zijn op korte oneffenheden (op drempels etc. is de vering verassend comfortabel), voelt de MX-5 echt als een sportwagen. Handling, sturen, de algehele feedback, het is allemaal vanzelfsprekend en passend bij het type auto.
- Cabrio rijden.

Wat staat er dan nog op de to-do lijst:
- Nieuwe banden.
- Deukjes, krasjes enzovoort, bijwerken.
- Interieur aanpakken, leer behandelen etc.
- Lak een keer goed onder handen laten nemen door een detailler.
- Hopen dat snel de zon weer gaat schijnen.
Al met al hoeft deze MX-5 voor mij niet perfect te zijn (goed onderhoud vanzelfsprekend) en dat is ook niet het idee met zo'n oude auto en km-stand. Maar opfrissen kan geen kwaad.
Voor nu lekker door blijven toeren en tot de volgende update!

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 Prime-Line (2D/6H)