Mazda MX-5 1.8 10th Anniversary (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 10th Anniversary |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 101.954 km |
Eerste maanden
- 101.954 km
Na veel dromen toch maar de stap gezet: een mx-5 gekocht. In eerste instantie keek ik voor een NA (met de klaplampjes) omdat ik dat verreweg de leukste mx-5 vind om te zien. Ik wilde echter ook weer niet een te oude auto en het 2e model (de NB) sprak me aan vanwege de doorgevoerde verbeteringen. Toen ik dit exemplaar zag staan was ik eigenlijk meteen verkocht. Een 10th anniversary edition, dus met 1.8 motor, 6 bak en Torsen differentieel. Bovendien betrof het een Nederlandse auto met weinig kilometers en roest.
De eerste maanden bevallen goed. Wel is de auto door de verlagingsset die er nu onder zit vrij stug. Ook de banden (met hoogteslag) dragen niet bij aan het comfort. Er staat een afspraak bij de garage voor een schroefset en andere banden.
De auto is inmiddels bij Carrec ook nagekeken. Ik kreeg complimenten over de staat van de auto. Altijd leuk. Daar kwamen dus verder ook weinig verrassingen uit. De achterruitverwarming werkt niet (geen idee waaraan dat ligt), de ruitenwissersproeier staat scheef afgesteld en zo zijn er nog wat punten. Niks ergs. (ook op roestvlak dus niet, de auto bleek wel al wat eerdere reparaties te hebben).
Het rijden in een cabrio vind ik een toffe ervaring. Heel anders dan met dichte kap. Als dagelijks vervoer zou het mij te lawaaierig zijn maar als 2e auto is dit geen probleem.
De auto stuurt erg strak. Ik vind het leuk om een bocht af en toe eens wat harder te nemen, dat kan makkelijk :-)
Het vermogen valt wat tegen. Je moet hem flink in de toeren houden om de vaart erin te krijgen. Kan ook zijn dat ik gewoon weer even moet wennen aan een wat oudere auto. Voor mij is het sowieso geen ramp, ik gebruik de auto vooral om te toereen en om naar klanten te rijden.
Het verbruik hou ik bij deze auto niet precies bij, maar zuinig is hij niet perse. Ik tank 98.
Onderhoud bestaat tot nu toe uit puur cosmetische zaken: andere knipperlichtjes, haken in bumper gespoten, afdekdopje ruitenwisser, klein werk allemaal. En op korte termijn andere schroefset, banden en afstellen van de multiriem.
Binnenkort een langere rit naar Duitsland. Ik zal een update plaatsen na plaatsing van de schroefset en deze reis naar Duitsland.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.