Mazda MX-5 1.6i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Wagen nr 5 is sinds 8 jaar in mijn bezit.
Na 2 maanden, in 2008 dus, brak een poelie van de krukas, waarschijnlijk door een verkeerd teruggezette spie na het vervangen van de distributieriem. Gelukkig voor anderen is dat bij de MX5 een zeldzaamheid en was het verkeerd terugzetten van de spie alleen mogelijk bij de eerste Miata 's.
Gevolg was wel het plaatsen van een ruilmotor. Dat heeft een lieve duit gekost.
Na dit akkefietje geen grote onderhoudskosten meer gehad.
In september wordt de auto gespoten en van een vernislaag voorzien. Dat voorkomt verkrijting van de lak.
De auto heeft in al die jaren slechts 1 winter (beperkt) gereden. Alle andere winters staat ze gestald.
Roest is haar onbekend.
En de rest? Heerlijke auto. Ligt als een blok op de weg, rijdt als een malle. Wel goed op toeren houden. Boven de 4000 rtm gaat ze als een speer.
Comfort... Uhm. Zolang je niet groter bent dan 1.80 heb je een prima zitpositie.
De auto is lawaaiig (wat wil je in een roadster), zeker met de ramen open.
Instrumentarium is logisch geordend en goed bereikbaar.
Genieten doe je voor alles. Of je nou dicht rijdt (kan dat dan?) of open. Ook bij -10 kun je gewoon open rijden (prima kachel), al wordt wel aangeraden het dak niet te vouwen met temperaturen beneden de 5 graden.
Verbruik ligt tussen de 1:10 in de stad en de 1:13 op de snelweg.
Bij een oude auto als deze moet ook verteld worden dat de onderdelen voor het oprapen liggen. Ook 'nachrüsten' is geen enkel probleem.
Update 07/12/2020
Inmiddels weer vier jaar verder. Roest kwam om de hoek, maar is door een erkende carosseriebouwer vakkundig behandeld. Keurige staat dus weer.
Ook is de wagen gespoten. Dat ging niet goed, en moet dus nog een keer over. Gaat gebeuren na het rijden van de Mille Miglia, ooit.
En verder? Nog steeds probleemloos rijden. Wat een genot.
30 jaar is ze nu, en deze week gaat ze weer op hok. Laat dit jaar, vanwege de roestbehandeling en idem met Jabba.
Update 3/11/2024
- 155.000 km
En weer vier jaar verder.
Vorig jaar met het ding in de vangrail geraakt door een gedwongen uitwijkmanoeuvre. Linker scherm en wat daarachter zat gedeukt en ontzet, evenals de bumper.
Gelukkig alles vergoed en de wagen weer keurig hersteld. Ook volledig gespoten en dit keer wèl goed 🙃
Ben nog steeds erg blij met het 'malle ding'. Kan er mee lezen en schrijven zeg maar.
Wel een tik in het wiellager, zo lijkt het, dus binnenkort bij de garage langs.
Nog steeds geen grote onverwachte reparaties.
De MM ook nog steeds niet gereden. Staat voor september geplanned.
Wel een bar laten maken en een paar goede Hella verstralers laten monteren. Na de aanrijding is de bar gedemonteerd. Die komt er komend jaar weer op terug.
Tot dan dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.