Mazda MX-5 1.6i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 171.722 km |
KM-stand laatst | 215.507 km |
MX-5 is a way of life
- 171.812 km
Een student met een rijbewijs is heel vaak toegewezen op het OV of de auto van pa/ma. Ik ook. tot ik op een nazomerdag de zoveelste dichte cabrio zag rijden. Ik dacht, als ik ooit een cabrio heb rij ik als het maar droog is altijd open. Als ik ooit, dat klonk zo ver weg. Thuis achter m'n laptop toch maar even gaan goegelen naar een paar leuke startersauto's. BMW E21/E30, Ford Puma, Mini 1000, allemaal leuk en voor een zacht prijsje te koop, maar allemaal géén cabrio. En daar kwam de MX-5 de hoek om kijken. Knalrood of "Classic Red", zoals 't hoort, met originele velgen en nog geen 2 ton gereden in d'r 23-jarige leven.
Een afspraak gemaakt voor een proefrit, en met een stralende zon en open kan wezen rijden. na nog geen 100 meter was ik verkocht. Wát een heerlijk sturende auto, zó direct, zo strak, héérlijk. Na wat onderhandelen was de deal rond, en een paar dagen later stond ik weer bij de verkoper op de stoep om m'n 1e eigen auto op te halen!
Een inhuldigingsrit van bijna 90 kilometers, welke voorbij vlógen. Ongeveer 10 kilometer de snelweg gepakt, daarna de afslag af en lekker binnenweggetjes getourd, uiteraard met de kap naar beneden. Volle zon achter je, een bochtige weg voor je en je eigen MX-5 rondom je, wat kan iemand nog meer willen...
Nutteloos om te melden dat ze de reis prima heeft doorstaan, ik kan met recht zeggen dat ik nog nooit zo heb genoten van een A-B rit. Eenmaal thuis heb ik m'n aanwinst eerst laten zien aan moeders, even gewassen, even snel gestofzuigd en weer de hort op met 't prachtige weer! Via een omweg naar een plaatselijke sloperij gereden, en daar een nieuwe pookknop en aansteker meegenomen. Alle kleine beetjes...
Na het eten de eerste kleine klusjes geklaard. De linkerspeaker deed het niet, bij controle bleek het een kwestie van 1 draadje solderen en ik heb weer stereo. Ook meteen even gekeken naar m'n interieurverlichting, alleen m'n rechterlampje deed het, en ook maar af en toe. De lampjes voorzichtig losgemaakt en even gekeken, bleek dat de lampglaasjes zelf zo goed als zwart waren en nauwelijks contact maken. Een kleine schoonmaakbeurt doet wonderen, en vanaf nu wordt ik met licht verwelkomd als ik instap :)
Een kleine maar leuke winst, m'n A/C-knop van m'n airco ontbrák, met de nadruk op brák, want bij het stofzuigen van de middenconsole vond ik het knopje verstopt onder het tapijtje rond de handrem! Verder m'n asbak geschuurd en opnieuw gespoten, deze is nu ook weer mooi glimmend zwart.
Word vervolgd...
So it begins...
- 171.956 km
Tussen de wolkbreuken door lekker aan m'n auto staan klooien. M'n middenconsole d'r uit geschroefd omdat m'n radio kuren had, bleek gewoon de massa te zijn welke los bungende.
Daarna om te kijken wat ik naast m'n luchtfilter en wat andere kleine dingetjes moest bestellen toch maar samen met pa m'n bougies even bekeken. De eerste 2 bougies zaten onder de olie, dus ook maar een nieuwe kleppendekselpakking meebesteld, schijnt een veel voorkomend kuurtje te zijn. Heb van een aantal andere eigenaren meteen de opdracht gekregen om m'n kleppendeksel te spuiten, dus voorlopig hoef ik me niet te vervelen. Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen mat rood en gewoon zilvergrijs, dit laatste heeft op dit moment de voorkeur aangezien ik rood wel érg in-your-face vind...
Verder de resten van wat ooit een alarm is geweest verwijderd uit m'n console, en meteen maar de hele boel van binnen schoongemaakt. Naast het interieur is ook de achterkant aangepakt. Het bagagerekje is verwijderd, de beginnende roestbelletjes geschuurd, behandeld en geschilderd, het rekje weer mooi laten glimmen en toen weer gemonteerd. Ook de accuruimte was al aardig krokant aan het worden, de accusteunen waren mooi gebruind. Deze ook geschuurd en gespoten, ze kunnen er nu weer tegenaan. Toen dat klaar was de stoelverstelling losgemaakt, van het oude vet samen met een hele vracht aan zand en stof ontdaan, geschuurd, gespoten en weer opnieuw ingevet. Ik hoef d'r nu maar naar te kijken of m'n stoel vliegt naar achter, wat een verbetering! Verder m'n naafdoppen, tombstone, hitteschild, en ruitenwissers geschuurd en van nieuwe lak voorzien. Ben op dit moment alleen nog maar bezig met schoonmaken, iets wat de vorige eigenaar niet héél hoog op zijn prioriteitenlijst had staan. De meeste dingen zoals een nieuwe console en wat details voor op de auto staan nog op de verlanglijst. Naast het beunen is er natuurlijk ook nog steeds zat te genieten, elke zonnestraal benut ik 100%. Opvallend hoeveel mensen verbaasd zijn over de status van een MX, iedereen dankt dat 't een héle dure auto is. Toch een compliment voor de klassieke tijdloze styling!
Het is echter niet allemaal even perfect...
Zo heb ik met een zeer warme motor langs de kant v/d weg gestaan, schuldige is zeer waarschijnlijk de beruchte waterplug. Ook heeft m'n linkerraammotor het begeven, dus ook deze staan op het lijstje voor de kerstman ;) . Verder heb ik nog geen grote problemen gehad, gelukkig. Het wordt wel steeds moeilijker om te knutselen, de kou en de regen maken het er niet makkelijker op. Snel onder de dekens voor de winterslaap, lente kom maar door!
donkere wolken.
- 176.147 km
't is weer een tijd geleden dat ik dit heb geüpdate, maar ik heb zeker niet stilgezeten. sinds de laatste keer zijn er een groot aantal dingen gebeurd, maar laat ik bij het begin beginnen. Hoe leuk autorijden ook is, er zijn ook minpunten zoals verzekering en APK. Ik heb nu 5 maanden kunnen genieten van de wagen, de wegen en het weer, maar aan alles komt een eind. Een paar weken voor de APK verloopt heb ik bij m'n werk(dealerbedrijf) een APK-pre-check gepland. in de tussentijd lekker aan de slag geweest, onder andere een originele binnenspiegel op de kop getikt, m'n electrische raambediening links vervangen inclusief ruit, m'n raammotor rechts gesmeerd, de motorolie ververst, klepdekselpakking en nokkenassensor O-ring vervangen, de klepdeksel zelf geschuurd en gespoten en de bougies vervangen. al met al toch een redelijke lijst. Als enige aandachtspunt voor mijzelf had ik de wat zwetende schokbrekers achter, maar dit mag tot zekere mate. Ik had er het volle vertrouwen in dat alles prima zou gaan verlopen. Enter the irony: onderweg naar huis, nota bene de avond vóór de check scheurt m'n koelslang van m'n radiateur naar m'n thermostaat, en heb ik met een halve rol ducttape onder m'n kap mn weg naar huis en de dealer moeten vervolgen. Toen de check zelf. Naast een paar aandachtspuntjes(remschijven worden wat dun, ruitenwisser trekt wat streepjes) zijn dit jaar de dorpels links en rechts, de schokbrekers én de banden achter aan de beurt. Iets wat een student met dito inkomen niet in de koude kleren gaat zitten...
Na de eerste schok heb ik besloten om alles te vervangen, en m'n dorpels door een professional te laten maken. Een afspraak gemaakt voor de make-over, en vandaag vergezeld door zwarte lucht en stromende regen het halve land doorkruist. het is even slikken als ik de sleutel afgeef en mijn weg zoek naar de bushalte. "The night is darkest just before sunrise" luid het gezegde. Eenmaal thuis ziet het er toch raar uit, zo'n lege oprit. Aan het eind van de dag krijg ik bericht, m'n auto is met 'n beetje geluk morgenavond klaar. Terwijl ik m'n telefoon wegstop, zie ik in m'n ooghoek langzaam een zonnetje tevoorschijn komen...
Goede tijden, slechte tijden...
- 197.728 km
Zo zit je bij de garage, wachtend tot de APK klaar is je bladwijzers te ordenen, en kom je je Autoweek-profiel tegen. Ruim een jaar niet meer bijgehouden, shame on me!
Sinds de laatste update is er enorm veel veranderd en gebeurd. De auto heeft nieuwe dorpels gekregen, ik heb zelf de schokbrekers vervangen en de auto is op 2 nieuwe voorbanden perfect door de APK voor 2014 gekomen.
De nieuwe schokbrekers met banden geven een duidelijk merkbaar verschil, de auto gaat nóg een stukje strakker door de bochten! Daarnaast zijn de nieuwe banden ook een heel stuk veiliger dan de oude, uitgedroogde stukjes rubber die er onder vandaan gekomen zijn. Nu kan ik weer onbezorgd doortoeren zonder kosten! ...toch?
181.296 KM
Op een zonnige vrije dag toch maar even besloten om na een boodschapje even naar m'n werk te gaan om iets op te halen. na de volle binnenstad uit te zijn, lekker sportief de snelweg op. In z'n 2, volgas toeren maken... maar de snelheid, die blijft uit. Waar ik eerst nog aan een per ongeluk ingedrukte koppeling denk, kom ik ook in z'n 3,4 en 5 nauwelijks meer vooruit. Uiteindelijk heb ik 'm met bokken naar de zaak kunnen krijgen, met de diagnose dat m'n koppelingsplaten toch echt met pension mogen. Zo gezegd zo gedaan, en op m'n volgende vrije dag ben ik om half 8 in de (leen)auto gestapt om zelf alvast alles los proberen te halen en in te spuiten, een collega heeft vervolgens de platen vervangen. Een dag later stond ze weer buiten, een testrit kon natuurlijk niet uitblijven. na een paar voorzichtige kilometers toch even wat verder toorgetrokken en vlotter geschakeld, als een nieuwe auto zo scherp. Weer een obstakel overwonnen.
185.100 KM
Een spontaan nachtelijk retourtje Rotterdam met vrienden, altijd leuk. Alleen jammer dat we die avond Rotterdam nooit gezien hebben. Pakweg een kilometer voor een afrit op de snelweg hoor ik een tikkend geluid onder de motorkap, iets wat steeds harder lijkt te worden. Omdat je als automobilist alles behalve tikken wil horen, besloten om toch maar even de snelweg af te gaan en even te kijken. Met dat de richtingaanwijzer aan gaat, is het getik weg. Een seconde of 3 later voel ik alleen koude lucht uit de roosters komen, en gaat het acculampje branden. Dáág V-snaar... Alsof het gepland is, staat er bij het benzinestation waar ik strand een ANWB-merknemer met zijn busje even van zijn welverdiende koffie te genieten. Dát noemen ze nou een geluk bij een ongeluk! Een uurtje later zit er een gloednieuwe snaar op, en kunnen we zonder zorgen én tikken naar huis.
190.000 KM.
Omdat ik de auto met onbekende historie heb gekocht, en de magische 200.000 KM dichterbij komen heb ik besloten om de distributieriem door een kennis en MX-expert te laten vervangen, net als de waterpomp in verbande met een vermeende koelvloeistof-lekkage. Dat blijkt geen overbodige luxe, want hoewel de riem nog in redelijke staat is, is de waterpomp van binnen al redelijk wat lichter geworden dan 'ie oorspronkelijk was ;) Na 3 dagen kan ik de auto weer ophalen met nieuwe distributieriem, waterpomp en meerdere keerringen, en dus écht met een gerust hart de winter tegemoet.
197.728 KM
En toen stonden we weer bij de dealer voor de APK 2015. Ik heb de auto van tevoren nog even nagelopen en ook onder de kap nog even nagekeken, nu maar hopen dat de keurmeester net zo positief is als ik ;)
Wordt (deze keer snel) vervolgd...
Youngtimerwerk
- 211.000 km
Zeg ik in m'n vorige update nog dat ik snel weer iets zal plaatsen, zijn we zo wéér dik een half jaar verder. Oeps...
Het gebrek aan updates komt vooral door de drukte in m'n persoonlijke leven, maar daar komen jullie hier niet voor ;) Door naar de Mazda:
Eigenlijk heb ik ook niet veel geks te melden. Voor een 26 jaar oude auto met inmiddels 200.000+ onder d'r wielen door gehad, houd ze zich super goed. Ze verbruikt lichtelijk olie, maar dat is niet noemenswaardig, en misschien zelfs wel te verwijten aan een pakking die niet 100% meer afdicht. Ook is de lak wat minder aan het worden, maar dat komt door het slechte spuitwerk door een vorige eigenaar. Ik rijd, ook in deze winter met af en toe graden onder 0, nog steeds met een alleen een softtop, en hoewel het wel te horen is dat 't een budgetkap is en minder isolatie bevat, houd ook de kap zich erg goed. Enige punt van aandacht is een klein beginnend roestblaasje rechtsachter, maar dat wil ik binnenkort laten verhelpen. Volgende week gaat ze onder de loep, heel af en toe wil de V-snaar iets slippen, en ik hoor een klein rateltje van achter de auto komen, waarschijnlijk een verroeste klem van een uitlaat-hitteschild.
Naast het onderhoud zijn er ook wat uiterlijke verbeteringen doorgevoerd, zo heb ik na 2 jaar zoeken eindelijk originele RVS instaplijsten met rode MIATA-logo's te pakken gekregen, en is ook mijn felbegeerde Nardi-stuur aangeschaft voor de Retro-look. Samen met de houten handremhendel en versnellingspook brengt 't het zwarte interieur een stuk meer tot leven.
Volgende update: Nieuwe banden rondom, en uitlijnen. Gek genoeg zijn m'n nieuwere achterbanden iets harder gesleten dan de oudere voorbanden, hoe zou dát nou komen... ;)
And now, the end is near...
- 215.102 km
Wat een werk, zo'n review bijhouden. Zeker als je niet ij de auto rijd waar je over wil schrijven...
Na m'n vorige review heb ik een baan aangenomen met lease-auto. Grootse plannen dus om de MX echt goed op te knappen!
211.972
Helaas is het bij plannen gebleven. Op m'n eerste werkdag voel ik op de heenweg heel veel weerstand boven de 80 km/h. De Mazda laten ophalen(ze reed immers niet meer) en laten beoordelen door een bekende monteur. Of ik even een maandsalaris achter kon laten voor 3X nieuwe schijven, blokken, klauwen en leidingen, nieuwe distributie vanwege ondeugdelijke pakkingen, waterpomp, nokkenassensor en nog veel meer rubber en manuren.
De auto na 3 maanden weer opgehaald (dat krijg je met een full-time baan) en een eerste ritje gemaakt, om te ontdekken dat ik nu juist helemaal geen remdruk heb. Terug naar m'n monteur, die zegt dat m'n rembekrachtiger kapot is. Ik had er zelf nogal een hard hoofd in, dus heb 'm voor een second opinion bij een collega gebracht, waar blijkt dat m'n eigen monteur een vacuumslang verkeerd om had gemonteerd. Dat was dus ook het einde van die werkrelatie...
213.278
De maanden daarna helaas veel te weinig kunnen rijden door het werk, maar toch hier en vooral daar wat kunnen genieten. Ook heb ik de MX omgebouwd van aftermarket raammotoren naar de originele raamslingers. het aanschaffen van een polijstmachine maakte van het roze gevaar ook weer een rode racer, waardoor m'n vriendin ook weer naast me durft te zitten.
215.102
Maar aan al het leuke komt een eind. Na ruim 3,5 jaar bloed, zweet, gezwets, gescheld, tranen van frustratie en puur geluk, is het tijd voor een volgende stap. Ik heb de baan incl. leaseauto achter me gelaten, dus moet er een auto met meer comfort en een grotere tank voor de deur komen te staan, en mag de Miata op zoek naar een volgende liefhebber. Ik heb enorm veel plezier beleefd met de MX, en super veel herrineringen gemaakt. Als student 's zomers met de auto naar school en 's middags met open dak een heleboel jaloers kijkende blikken bij de bushalte, middernachtritjes naar de McDonalds en bij het aannemen van de bestelling je dak open gooien omdat je geen stinklucht in je auto wil hebben, en het belangrijkste, m'n - to be - vriendin verleiden tot een avondritje naar het strand, met open dak en een koffer met wat lekkers achter op het rekje.
M'n pa zei op de dag dat ik m'n rijbewijs had: je eerste auto vergeet je nooit, dus koop 'm ook met je hart. En dat is iets wat zeker gelukt is. Hoewel ik een hele gave auto als opvolger gepland heb, is de Miata het soort auto geweest waarmee je later je kinderen probeert te overtuigen dat Papa vroeger echt wel een losbandige jongen met wilde haren is geweest ;)
To be concluded...
Goodbye my friend
- 215.507 km
De weken na m'n laatste post heb ik de Miata nog één keer goed verwend. Nieuwe achterbumper met spatlappen gemonteerd, nieuw gespoten velgen d'r onder, volledig gewassen, in de compound, gepolijst, gepoetst en gewaxed, en toen op de foto. Nog geen maand later geb ik de sleutels met een dubbel gevoel doorgegeven aan de nieuwe eigenaar.
M'n volgende avontuur is [url=http://www.autoweek.nl/autoreview/43782/honda-accord-coupe-20i]HIER te lezen.[/url]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.