Mazda CX-7 2.2 CiTD (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-7 2.2 CiTD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Wauw, wat een wagen!
- 5.000 km
Deze herfst werd onze Ford Mondeo 1.8 TDCI Clipper 4 jaar, en zaten we weer eens met het welbekende 'probleem': wat gaan we ermee doen? De auto heeft ons 90000km probleemloze, en onderhouds-technisch, goedkope kilometers geleverd. Maar hoelang nog?? De dealer was in die zin eerlijk: nu levert je Mondeo in verhouding nog flink wat op, en als we hem nog 2 jaar zouden houden, staan er gelijk 120K+ op de teller, komen er grotere onderhoudskosten aan, en is je inruilwaarde natuurlijk ook fors lager.
Met die wetenschap waren we er eigenlijk vrij snel uit: we gaan op zoek naar wat anders.
We hadden een tijdje geleden 2 weken met een (huur) Volvo XC60 D4 automaat gereden, en die hoge instap met dito verkeersoverzicht, in combinatie met de binnenruimte en komfort waar we toch erg aan gehecht zijn, dat leek ons wel wat. Vrienden hadden pas een VW Tiguan gekocht, uiteraard ook een stukje mee gereden, en toen was de kogel wel door de kerk! Het zou dus, tegen alle trends in op dit moment, een SUV worden...Maar wat?
Het moet in ieder geval een ruimere midsize SUV worden, lekker met alle toeters en bellen, en liefst een automaat.
Gewoon het bekende rijtje langs gegaan. Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60, het mag dan 'premium' zijn, maar naar mijn mening veel te duur voor wat je krijgt. De 'basis' prijs is vaak nog wel te overzien, maar o wee als je een volle uitvoering wil of naar de optie lijst gaan wijzen.... Range Rover Evoque...bloed mooi, maar ook duur als je hem een beetje aangekleed wil hebben en de binnenruimte viel me zwaar tegen...De Kia Sportage en Hyundai X35 proefgereden, maar ik vond ze wat rijkomfort te veel op een terreinwagen lijken, en minder het SUV gevoel oproepen. Bij de VW Tiguan met wat opties erop, schiet de prijs ook alle kanten op, want je wil toch een beetje komplete auto. Toch weer naar de Ford dealer naar de Kuga gekeken. De prijs stond ons absoluut aan, zeker ook met de goede inruil die we voor de Mondeo kregen. De auto is kompleet, maar wat viel me de ruimte achterin en in de kofferbak tegen als je een Mondeo Clipper gewend bent. OK, misschien niet de juiste vergelijking, maar ik vond de stap terug wel erg pittig.. De Nissan X-trail, heel mooie auto, maar helaas geen dealer een beetje in de buurt...jammer.
En toen...we hebben tenslotte een Mazda MX5, topkwalitiet, die auto laat je nooit in de steek, spotgoedkoop in onderhoudskosten, en de nieuwe Mazda CX5 zie je heeeel veel rijden. Hij komt uit veel vergelijkende tests als winnaar uit de bus. Dat kan geen toeval zijn. Proef gereden, prijs ok, kompleet in zijn spulletjes, dus de beslissing was eigenlijk zo goed als genomen! Ga ik toch nog even achter het internet vogelen, nieuwe SUV's, met wat criteria op autoscout ingegeven....komt er ineens een fonkelnieuwe Mazda CX7 diesel bovendrijven.... Helemaal hartstikke full option (sport+ uitvoering), één van de laatst geproduceerde van 2013, en dat ding stond dus al bijna 2 jaar ergens bij een klein garagebedrijfje op zijn 1e baasje te wachten met maagdelijke 9km op de teller...Bovendien was de prijs ook nog super...want wie wil er nou een 'oud model' als de nieuwe CX5 al bijna anderhalf jaar in de showroom staat?? Gelijk gebeld, afspraak gemaakt, proefgereden, en ik heb er maar één woord voor: WAUW!!! Verder hebben we geen seconde geaarzeld, en was de deal snel rond.
Wat een wagen is dit zeg! Je ziet ze, (in NL al helemaal) nooooit rijden,(in België waar wij wonen kom je ze wel af en toe tegen)! AW heeft er een mooi filmpje over op Youtube...Deze auto is wel zo komfortabel, de vering is nog een tikkeltje zachter afgesteld als we in de Mondeo gewend waren. je hebt echt het gevoel met een 'fullsize cruiser' op pad te zijn. Deze auto is niet voor niets speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkeld, en dat merk je dan ook, in dit geval in positieve zin bedoeld. Hij rijdt naar mijn smaak ook een stuk fijner dan de nieuwe CX5, waar niks mis mee is by the way. Het kan ook in de langere wielbasis en een stukje in het gewicht zitten, want de CX7 is een stuk zwaarder dan de CX5. Aan de andere kant zal de CX5 zuiniger met de diesel omspringen, maargoed, je kunt niet álles hebben. Je moet keuzes maken in het auto-leven nietwaar? Bovendien is de CX7 ook een stuk ruimer dan de nieuwe CX5, het scheelt aan de buitenkant een kleine 20cm, en zie je vooral in de kofferruimte en op de achterbank terug. De CX7 komt veel slanker en sportiever over naar mijn smaak. Het stuur en schakelgedrag brengt je dan weer in een MX5! Strakker dan strak, en dat verwacht je dan weer niet in zo een auto! Het koppel van de 2.2 diesel...400nm dus je wordt lekker in de fauteuils gedrukt als je hem de sporen geeft! En of je van een stukje muziek houdt...? Een Bose installatie waar de set die in een Renault Megane Bose Edition zit, bijna op een armetierig monootje lijkt...Wat een geluid/bass en helder hoge tonen zit hier in (ook als je achterin zit!!), genieten op en top! En werkelijk alle denkbare luxe zit er op, leer, verwarmde stoelen, alles electrisch verstelbaar met geheugen, achteruitrijcamera, navi, electrisch panoramadak, xenon, enfin, noem maar op...Het dashboard in combinatie met de middenconsole, het lijkt wel zo uit een vliegtuigcockpit te komen, en geeft je een heel massief gevoel in de positieve zin van het woord. IN het donker is de hele handel mooi rood verlicht, met blauw gecombineerd in de klokkenwinkel, heel gaaf om te zien als je er van houdt tenminste.
Je bent echt met een auto op pad, die je een groot gevoel van veiligheid meegeeft. Deze SUV heeft bijvoorbeeld ook standaard 4WD aan boord, Dwz dat je in principe met een voorwiel- aangedreven auto rijdt, maar zodra er wielspin optreedt, komen de achterwielen er gelijk bij, om de handel weer op het juiste spoor te krijgen/houden. Bij de meeste SUV's is 4WD inmiddels een (dure!) optie, en meestal alleen maar bij top motorisering en uitvoering leverbaar. Goed, je hebt de 4WD niet elke dag nodig, en het scheelt natuurlijk fors in je verbruik/gewicht, maar ik vind dat ze dat bij de CX7 super hebben opgelost, en het zit er dus gewoon standaard op. Toppie!
En, ook heel belangrijk, en al is het een thuiskomer, een reservewiel ligt keurig in de kofferbak!! Hoeveel mensen ik al gehoord heb wat voor 'fijne ervaringen' ze hebben met zo een mooi spuitbusje...
Alleen geen automaat, die was in combinatie met een diesel helaas niet leverbaar. Daar hebben ze denk ik naar de verkoop toe een behoorlijke fout mee gemaakt... Maar wat een ruimte voor de achterpassagiers en in de kofferbak. Misschien nog niet het Mondeo balzaal gehalte qua kofferruimte, maar dan had ik naar een Audi Q7 of Cadillac Escalade moeten gaan kijken haha!
Dan moet je autohart wel uit graniet zijn, om niet door de knieën te gaan voor zo een prachtige, en komplete bolide, in een chique blauw/grijze metallic lak met 19-inch alu velgen....
Maar verder geldt/gold duidelijk voor deze CX7, onbekend maakt onbemind, maar wij zijn zóóó blij met onze super exclusieve SUV! Echt weer een aparte auto, en daar word ik helemaal vrolijk van! En om nou te zeggen dat we met een 'oud model' op pad zijn? Het blijft natuurlijk een smaak verhaal, maar ik vind het een heel mooie tijdloze vormgeving! Ik vind het heerlijk om in een niet te conventionele auto te rijden, en je krijgt van de mensen nog eens reacties op je auto. Juist omdat hij niet zo bekend is, heb ik al mensen gehad die dachten dat dit een nieuw model was, dat bóven de CX5 gepositioneerd werd!
Verbruik zit nu nog rond de 1 op 13 (7,8L op 100KM), maar als de auto lekker los is, verwacht ik dat het nog wat zal zakken.
AW had een tijdje geleden een rubriekje over nieuwe wagens waar er maar heel weinig van in NL op kenteken waren gezet....ik weet (bijna) zeker dat ik in heel de Benelux de enige ben die (nog) een fonkelnieuwe Mazda CX7 heeft laten registreren in 2014.
Uiteraard houd ik de lezers op de hoogte van deze beauty.
Fijne auto zo n CX7
- 40.000 km
Morgen krijgt onze CX7 zijn 40K beurtje. En hoe bevalt hij inmiddels? Prima!! Het is en blijft een heerlijke auto om mee op pad te zijn. het verbruik is en blijft rond de 7,5 liter/100km wat denk ik redelijk normaal is voor zo een auto.
Problemen? Geen, niets te melden of te klagen. Gewoon tanken en rijden. Ik heb alleen zo nu en dan even de ad-blue even bijgevuld om dat tankje netjes vol te hebben.
De conclusie na 2,5 jaar CX7 rijden, is dat we buitengewoon tevreden zijn met deze auto.
toch nog onverwacht afscheid
- 50.000 km
We hebben eigenlijk vrij onverwacht, en zonder dat er reden was om over de auto op zich te klagen, toch besloten de wagen in te ruilen.
We hebben de auto nu 3 jaar, maar de drang om met een SUV met automaat te rijden was toch groot. Dus eens even de oude sok onder het matras vandaan gehaald, en gekeken wat we er bij zouden willen leggen om een SUV van ongeveer de zelfde afmeting, of iets compacter, te kunnen rijden. Het moest weer een SUV met diesel motor worden, maar dan dus met een automaat, en liefst rond de 1600cc. In Belgie word je fiscaal 'geholpen' als je rond de 2000cc of meer zit.
De wishlist bestond uit de nieuwe Opel Grandland X, de Nissan Qashqai of eventueel de X-trail, de Renault Kadjar, De nieuwe Skoda Karoq, en de Hyundai Tuscon.
De Kia Sportage vinden we niet zo mooi, en de Peugeot 3008 ziet er van buiten super uit, maar het dashboard zijn we niet kapot van.
Om een lang verhaal kort te maken, als je bij een dealer binnen stapt, die gelijk je inruiler, die er overigens uitziet om door een ringetje te halen en full option is, tot de grond affikt.....ik weet niet welke 'verkooptechniek' dat het is, maar op mij heeft het een averechts effect....vreemd he....
We hebben toch, ondanks dat onze Mazda CX7 'niks' waard was bij de Renaultdealer, eerst proefgereden met de Renault Kadjar, omdat deze auto onder aan de streep prijs technisch het gunstigste was....Dwz dat je het minste hoefde bij te leggen en belasting technisch is het de goedkoopste auto in Belgie binnen ons rijtje. Maar als je tijdens de proefrit gelijk een hijgende verkoper op de achterbank mee in je auto krijgt....nee, werkt niet fijn. Bovendien heb ik op AW veel revieuws gelezen, en kwamen problemen met de navigatie e d toch (te) vaak voor. Tenslotte waren we niet echt wild van het grote touchscreen en het digitale dashboard. Wij houden toch meer van de klassieke klokkenwinkel zal ik maar zeggen, maar dat is puur smaak natuurlijk. Op zich reed en schakelde de automaat met de 110 dci niet verkeerd.
Vervolgens hebben we proef hebben gereden met de Opel Grandland X, en die auto heeft me zonder meer positief verrast. Ik begrijp niet dat je er zelden of nooit eentje ziet rijden, maar hier kwamen we er prijstechnisch niet uit.
Bij Skoda was nog geen Karoq voor een proefrit beschikbaar of je moest naar de importeur in Brussel rijden....Bovendien was ook hier het 'gat' prijstechnisch te groot naar onze zin.
Bij Hyundai werd er absoluut niet moeilijk gedaan over de inruiler, kregen we een heel goede prijs voor de auto, de auto waarmee een proefrit werd gemaakt reed fantastisch, en ze hadden een speciale serie met extra aktiekorting die direct leverbaar was. Bovendien 5 jaar garantie zonder kilometer beperking en gratis Europeese pechbijstand! Probeer dat maar eens bij andere merken...Kortom, we waren er vrij snel uit. Bovendien heeft de Hyundai de meeste PK s en koppel, en een automaat met 7 versnellingen, waar de rest (op de karoq na) allemaal een 6 bak hebben
We hebben dus onze keus gemaakt, en voor een Hyundai Tuscon 1.7 diesel met automaat, in de premium urban spirit uitvoering gekozen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.