Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 3.500 km |
Mazda CX30
- 700 km
Nadat mijn vorige auto, een Seat Cordoba uit 2007 al enkele jaren achtereen steeds hoge reparaties had, hebben we een jaar of twee geleden besloten om voor een andere auto te gaan sparen.
Was me dus al een tijdje aan het oriënteren en heb via internet, brochures, en dealerbezoekjes bij verschillende merken en modellen verdiept in de automarkt van tegenwoordig.
Wat is het dan jammer dat er geen Autorai meer is zeg !
Mijn wensenlijst was dacht ik vrij simpel:
• Een wat hogere instap.
• Climate en cruise control.
• Mogelijkheid tot goede muziekinstallatie
• Een volwassen powerunit.
Aangezien het mijn vierde nieuwe auto zou worden waren er wat merken die ik niet zo zag zitten waaronder Franse auto’s en na mijn Seat ook besloten dat ik geen VAG auto wilde want na de afschrijving van de eerste 6 jaar steeds weer ellende, dus ik had na wat huiswerk het volgende lijstje samengesteld.
• Mitsubishi ASX.
• Hyundai Kona.
• Toyota CHR.
• Mazda CX-3.
• Opel Crossland.
Kort samengevat….. Opel viel snel af, reden was eigenlijk dat ik hem bij nader inzien niet zo mooi vond en Opel tegenwoordig toch wel gedeeltelijk PSA is, en ook qua motor ik er niet echt warm voor liep. De Mazda vond ik achterin eigenlijk net te klein, de Toyota was het ook niet voor mij, vond de vormgeving niet zo mooi en dus getwijfeld tussen de Kona en de ASX en ondanks de ASX al best wel bejaard was zou ik hiervoor gaan totdat ik erachter kwam dat de ASX in 2020 in facelift zou krijgen en je bijna 10k bpm moest gaan betalen.
Wat betreft de Kona deze vond ik aan de buitenzijde best leuk en eigentijds, maar kwalitatief minder dan de ASX, althans de gebruikte materialen aan de binnenzijde.
Toen kwam Mazda met goed nieuws voor mij, de CX-30 deze voldeed aan al mijn wensen! En de prijs was dan wel hoger dan de ASX maar hier betaalde je dan wel aan de auto ipv aan de belasting.
Na een eerste kennismaking met de CX-30 een proefrit gemaakt in de 122PK versie en ik was blij verast wat een heerlijke auto is die CX-30, maar er zou ook een variant komen met de nieuwe X motor dus besloten daar op te wachten, hier later een proefrit meegemaakt en voor het geringe prijsverschil besloten om daar voor te gaan.
Met de dealer gesproken en ik vond het wel lastig omdat je toch niet iedere dag een auto koopt, en de dealer bood dan ook aan een demo auto een heel weekend mee te nemen en daarna te beslissen. Na dat weekend waren we er dan ook wel uit het zou een CX-30 worden.
We hebben gekozen voor de handgeschakelde Luxury uitvoering met X motor, en hierbij nog enkele opties, zoals dorpelbescherming, welkomstverlichting en de alu pedalenset, tevens gekozen voor Glass coating, en de auto begin februari besteld in de kleur Machine Grey.
15 mei was het dan zover dat we hem op konden halen, en dus nu tijd voor mijn eerste bevindingen na 700 km.
Interieur:
Dit is van een zeer hoog niveau, erg overzichtelijk en zeer mooi uitgevoerd, dashboard mooi bekleed met ( kunstleder ) en de stoelen geheel van echt leder.
We hebben gekozen voor zwart leder maar voor wie het mooi vind is hij er voor 200 euro meer in wit leder.
Wat kan ik er verder van zeggen, je voelt je gelijk op je plek in de Mazda, alles is perfect om je heem gebouwd en je mist eigenlijk niets op de bestuurdersstoel die overigens geheel elektrisch is in te stellen en er is ruime voor twee geheugenstanden voor stoel en spiegels.
Teven s zijn beide voorstoelen ook verwarmd.
Het multimedia systeem werkt perfect met de centrale menuknop en geen gehannes met vingers op een touchscreen dit werkt erg stabiel en makkelijk, en de Bose speakers klinken echt heel erg goed wat men van Bose ook zegt, voor in de auto echt een topinstallatie.
Radio luisteren via FM/AM is mogelijk en is kraakhelder maar ondanks dat je negatieve signalen over DAB+ hoort werkt deze tot nu toe echt perfect.
Achterin de auto is meer dan voldoende ruimte, ik ben 1,80 en als ik achter mijzelf ga zitten heb ik meer dan voldoende ruimte en je kan er heerlijk zitten, met de middenarmsteun en de ventilatieroosters hou ik het daar wel vol, enige punt van kritiek hier is dat er geen USB aansluitingen in de buurt zijn als je achterin zit.
Dan tot slot de achterklep die overigens elektrisch open en dicht gaat, nette ruime met op de plek van het reservewiel een Bose subwoofer. Er passen met gemak twee grote koffers in en hiernaast nog ruimte voor andere bagage dus voor ons voldoende.
Rijeigenschappen :
Wat ik al zei wat rijd deze auto heerlijk, heel erg stil van binnen en je kunt op normaal volume met elkaar praten ook met de achterpassagiers.
Schakelen gaat zeer vloeiend, strak geveerd en je kunt er goed mee door een bocht.
Als je optrekt met de CX-30 lijkt dit niet op 180PK maar als je op de teller kijkt is inderdaad de 100 km zo gepasseerd en zal de 8,5 van 0-100 wel kloppen, als je hem doortrekt in toeren dan wil hij zeker wel vooruit, wat de cijfers van het verbruik zijn weet ik nog niet maar dat ga ik in de toekomst wel een keer bijhouden.
De adaptieve cruise control had ik geen ervaring mee maar dat bevalt prima, ook de achteruitrijcamera is een prachtige uitvinding.
Zoals ik al benoemde het verbruik ga ik zeker nog even meten, ben eigenlijk ook wel benieuwd als er verschil zit in E5 of E10 benzine, heeft iemand daar ervaringen mee?
Ook ben ik benieuwd wat mensen denken over de viercilinder die Mazda toepast, was trouwens zeker een van redenen waarom ik voor deze auto ben gegaan, die 3 cilinders heb ik echt helemaal niets mee, zal best goed rijden maar ik moet bij een drie cilinder denken aan een Suzuki Alto van eind jaren 80 begin jaren 90, en ik weet dat is niet te vergelijken met de units van tegenwoordig maar ik heb het standpunt dat een motor gewoon een viercilinder moet zijn, heb ook twee foto’s toegevoegd van het motorblok uit de Mazda en ik vind hem best indrukwekkend,
Update volgt.
Twee maanden verder.
- 3.500 km
Ondertussen 3500 Km gereden, en ik sta nog steeds achter mijn keuze en ben erg tevreden.
Maar ik zou alleen maar positieve dingen kunnen benoemen maar in een review moeten ook mindere dingen benoemd worden.
• Handrem, vind het op zich ideaal zo’n zelfdenkende handrem maar soms gaat hij er niet even makkelijk af, de ene dag laat ik zacht de koppeling opkomen en rij ik normaal weg er zijn ook dagen dat je wel gas bij moet geven en de handrem er niet vanzelf makkelijk afgaat, dit is misschien iets van afstelling maar ik heb het meen ik al vaker gelezen, ik ga het benoemen als ik weer bij de dealer kom, misschien is het een kleinigheid, iemand ervaringen?
• Automatisch grootlicht, werkt niet helemaal optimaal, althans naar mijn idee gaat het grootlicht te snel aan, dan zie ik nog een auto in de verte en dan zet de Mazda zijn grootlicht aan, en dat is een zee van licht maar naar mijn idee te snel, er is wel een optie in het boordsysteem om de gevoeligheid hiervan te regelen waar ik nu mee aan het experimenteren ben, en hopelijk werkt het dan beter.
• Afsluiten van de auto gaat niet altijd vanzelf, zo af en toe loop ik weg na een rit en dan gaan de spiegels niet naar binnen en sluit de auto niet af, niet dat het heel erg is maar toch, hetzelfde geld ook voor open gaan, dat je de sleutelknop dan moet gebruiken.
• Android auto werkt vind ik niet geweldig, alle apps worden niet ondersteund zoals Whatsapp en TomTom en dat is wel een gemiste kans, ook werkt Spotify niet ideaal het geluid lijkt dan over te slaan en is niet zoals het hoort, weet niet als dit aan de software van Mazda ligt en als andere Android gebruikers het Spotify probleem ook kennen? Inmiddels weer een Apple en dat werkt helemaal vlekkeloos.
• Om terug te komen op mijn vorige punt wat betreft de navigatie die niet werkt, ik ben gewend aan Tomtom en dit is altijd erg goed bevallen, de software van Mazda vind ik nogal verouderd ook na de update is het niet erg up to date zoals ik bij Tomtom ben gewend.
• Dan als laatste het verbruik, de eerste 1000 km gemiddeld 1 op 15,5 valt me niet tegen maar ook niet mee als je kijkt wat ze opgeven, heb ook gelezen dat de auto wel zuiniger gaat lopen als er meer kilometers zijn gereden en dit ga ik dan ook later een keer beter bekijken, kan er mee leven hoor 1 op 15 a 16 met een 2 liter motor maar valt na alle beloftes wel een beetje tegen maar dit wordt vervolgd ;-)
• Cruise control, ik las het al eerder maar inderdaad in verschillende ritten blijft hij erop staan, maar dan stap je af en toe in en moet je hem opnieuw aanzetten en gaat hij eraf zonder dat je erom vraagt, hopelijk wordt dit ook opgelost na een softwareupdate?
Dat waren de mindere punten die ik heb gevonden aan de CX30 als ik alle positieve dingen zou moeten benoemen ben ik veel langer bezig, het is echt een geweldige auto waar ik nog veel kilometer mee hoop te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 E-Skyactiv X M-Hybrid 186pk Automaat Luxury 1e Eigenaar Dealer Onderhouden
- 2021
- 34.798 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury Automaat,360,Camera,Schuif-kanteldak,Bose,Climate Contr,Trekhaak,stoel+stuur verwarm
- 2020
- 72.213 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury Leder | Stuur/Stoelverwarming | Bose Audio | 12 mnd BOVAG garantie Whatsapp 06-53188999
- 2020
- 28.752 km