en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
68 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Mensen willen SUV’s en cross-overs vanwege de ruimte, horen we vaak. Maar ook als die modellen compacter worden verkopen ze in Nederland uitzonderlijk goed. Volvo wil hiervan maximaal profiteren en komt met een nieuwe instapper van de XC40. Wij zetten er een fijne Mazda CX-30 tegenover.
Aan het Volvo-modellengamma is goed af te lezen hoe belangrijk SUV’s zijn geworden. De onlangs verdwenen Volvo V40 was een fijne auto, die het zeker in Nederland goed heeft gedaan. Het was een prima aanbieding naast dure Audi’s A3 en BMW’s 1-serie, terwijl de voordelige Business Editions mensen ook uit een Golf of Focus wisten te houden. De iets verhoogde V40 CC was een hit bij klanten die een hogere zit dan wel instap wensten. Maar helaas, hij is weg en er kwam helemaal niets voor terug! De XC40 is nu de kleinste én goedkoopste Volvo. Het is nog maar afwachten of de Zweden op de proppen komen met een nieuwe hatchback in de compacte middenklasse of dat ze het zo wel goed vinden. Hoog, hoger, hoogst moet zijn het zijn, of het nu in Nederland
is of in de rest van de wereld. Ook de vraag naar compacte SUV’s is in Nederland enorm. Het hoeft hier ook allemaal niet zo groot, getuige de populariteit van kleine Arona’s en Capturs. Daarbij de aantekening dat dit voor een deel ook te maken heeft met de belastingdruk op auto’s in Nederland. Maar die belastingdruk doen we – met de huidige vraag – onszelf natuurlijk aan. Het verbruik van (en daarmee de bpm op) SUV’s is flink hoger dan van vergelijkbare auto’s die minder hoog zijn. Het deert de verkopen niet, zo bewijst ook de populaire XC40.
Om hem wat betaalbaarder te maken, is Volvo wél met een nieuwe instapmotor gekomen in de vorm van de XC40 T2. Dit type heeft dezelfde 1,5-liter als de T3, maar dan met slechts 129 pk. De vanafprijs zakt daardoor tot net onder de € 40.000, al zorgt de optielijst er natuurlijk wel voor dat je hem nooit voor zo’n bedrag de showroom uitrijdt. Onze Business Pro-versie biedt gelukkig voor een kleine meerprijs veel prettige zaken als IntelliSafe-techniek met autopilot en ook veel waarschuwingssystemen, ledmistlampen, navigatie en meer. Bovendien zijn zaken als klimaatbeheersing, dakrails en 18-inch lichtmetaal standaard op elke XC40, wat bij lang niet alle premium-concurrenten het geval is.
Dan een blik op de concurrent van vandaag: een Mazda CX-30. Een nieuw tussenmaatje naast de CX-5 en de CX-3, die geen CX-4 mocht heten vanwege een Mazda in China die al zo heet. Het model is hoe dan ook een zeer welkome toevoeging aan het gamma. De CX-3 is een leuke auto, maar veel te krap om als gezinsauto te kunnen dienen, terwijl de CX-5 voor sommigen buiten (financieel) bereik ligt. De CX-30 springt er mooi tussen en doet het sinds zijn lancering goed in Nederland. Hij deelt zijn platform en techniek met de nieuwe Mazda 3 en dat is zonder meer een fijne auto. Kijkend naar vermogen en prijs zouden we ook de CX-5 met de XC40 kunnen vergelijken, maar qua formaat zit de Volvo weer dichter bij de CX-30. Wel kunnen we voor minder geld in de Mazda meer vermogen krijgen.
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.