Mazda CX-30 SkyActiv-G 122 Comfort
Positiespel op hoog niveau
De wildgroei aan cross-overs en SUV’s leidde bij Mazda tot de komst van de CX-30. Aan de hand van deze test leggen we je haarfijn uit waar je de nieuwkomer precies moet plaatsen.
Kijk naar het gemiddelde gamma van een volumefabrikant van vijf jaar geleden en je ziet nu een wildgroei aan hoge modellen. Mazda doet dapper mee aan de invulling van de groeiende vraag naar die modellen en vond een niche tussen de CX-3, een compacte cross-over op basis van de Mazda 2, en de grote CX-5. Die laatste heeft de Mazda 3 als basis, maar is dermate groot dat er tussen de CX-3 en de CX-5 plek was voor nog een model. Dat werd dus de CX-30.
De CX-30 beschikt over een styling waarmee hij keurig binnen het Mazda-gamma past. De koplampen blikken een tikkeltje gemeen de wereld in, de grille gaapt als een enorme muil ertussenin en de neus heeft welvingen. Agressief kun je het niet noemen, wel brutaal. Aan de zijkant valt de riant aan de onderzijde van de portieren en langs de wielkasten aangebrachte kunststof beplating op. Het moet het onderscheid met de Mazda 3 vergroten en duidelijk maken dat de CX-30 een cross-over is met hoge instap en geen hatchback. Bij de instapversie van de CX-30 zit er een 122 pk sterke benzinemotor onder de kap, een atmosferische tweeliter die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Dat de CX-30 nauw verwant is aan de 3 zie je voorin. Het dashboard lijkt één op één uit de eerder gelanceerde nieuwste versie te komen, hetgeen betekent dat de cross-over een hoogwaardig interieur kreeg. Niet alleen de afwerking staat op een hoog plan, ook de bediening is een voorbeeld van hoe het in elke auto zou moeten. Opvallend genoeg gaat Mazda niet mee in de trend van steeds grotere schermen met aanraakfunctie. Waar de huidige Mazda’s 2, CX-3, CX-5 en 6 nog beschikken over een systeem dat alleen werkt als touchscreen wanneer de auto stilstaat, moeten de 3 en CX-30 het zelfs zonder die functie stellen. Het brede, half in het dashboard geïntegreerde beeldscherm bedien je met een centrale, op de middenconsole gepositioneerde draaiknop. Het werkt goed en doet denken aan de manier waarop de interface in BMW’s werkt. Een head-updisplay behoort tot de standaarduitrusting van elke CX-30 en daarbij wordt de belangrijke informatie ook echt in de voorruit geprojecteerd en niet op een opklapschermpje tussen voorruit en instrumentarium. Grafisch ziet het er goed uit. Dat geldt ook voor de boordcomputer op het centrale scherm, waarbij weer veel aandacht aan de weergavedetails is besteed. Ook opmerkelijk: als de airco niet aanstaat, moet je de temperatuur in de auto echt veel lager zetten dan je gewend bent. De instap van de CX-30 mag dan wat hoger zijn, je zit toch laag ten opzichte van de autobodem om de bestuurder maar weer zo veel mogelijk te betrekken bij het rijden.
De CX30 met SkyActiv-X benzinemotor was bij deze test nog niet beschikbaar en daarom treedt de auto hier aan met de instapversie van de benzinemotor, de vertrouwde SkyActiv-G zonder compressie-ontbranding. Een machine die we door en door kennen en die heel netjes loopt, maar helemaal onderin niet uitblinkt in koppel. Zuinig rijden kan, maar dan moet je wel genoegen nemen met een erg tam karakter. Het lekkerst is de aandrijflijn als je tussen de 2.500 en 3.500 toeren opschakelt. Schakelen voelt heerlijk aan dankzij de exacte, korte slagen van de pook. Het verbruik van 1 op 15,4 mag er zijn.
Elke Mazda betrekt je bij het rijden, dus ook deze CX-30. De besturing biedt veel gevoel, de auto reageert direct op de
bewegingen van het stuur, de neus zoekt snel de binnenkant van de bocht op en de achterzijde zet zich zo dat bochten nemen als een feest kan worden ervaren. Soms krijg je ook te veel mee van het rijden. Op bepaalde stukken asfalt komt er een lichte dribbel in de demping en denk je als bestuurder over een witte streep te rijden, terwijl dat niet het geval is, want anders had de rijstrookhulp wel ingegrepen. De standaard adaptieve cruisecontrol werkt fijner in combinatie met een handbak, wat op zich vreemd lijkt, want zelf afstand houden met een automaat is logischer, maar eerder testten we al een Mazda 3 met automaat en adaptieve cruisecontrol waarin we de indruk kregen dat de bak heftig kan schrikken van activatie van de snelheidsregelaar. Gewoon een Mazda met handbak bestellen, luidt ons devies!
Mazda vraagt een fors bedrag voor de CX-30, maar kijk je naar wat er allemaal op en aan zit, valt het mee. Standaard 16-inch lichtmetaal, cruisecontrol, Apple CarPlay, Android Auto en parkeersensoren achter bijvoorbeeld. De testauto heeft het
Comfort-pakket met 18-inch en leren bekleding, waarbij ook stoelverwarming en stuurverwarming aan boord zijn. Dan is de auto al bijzonder compleet.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Mazda weet een enthousiast rijgedrag prima aan SUV’s en cross-overs te koppelen. De auto overtuigt ook met zijn mooie interieur met logische bediening, dat één op één uit de 3 is overgenomen. Een slimme positionering en een betere binnenruimte maken dit niet alleen een prima nieuwkomer binnen zijn segment, het is ook een prima alternatief voor wie de Mazda 3 te krap vindt.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-30 SkyActiv-G 122 Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 31.330 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 213 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.795 mm / 1.540 mm |
Wielbasis | 2.655 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 632 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3 | 3,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 10,3 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,1 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 141 g/km |
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Uitgelicht aanbod

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X Luxury | € 3.500,- CROSSOVER FESTIVAL VOORDEEL | AUTOMAAT
- 2023
- 10 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X Comfort | € 3.500,- CROSSOVER FESTIVAL VOORDEEL | AUTOMAAT |
- 2023
- 10 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X 6MT 186PK Comfort | Nu met €3500,- inruilpremie | Nieuw | Direct beschikbaar |
- 2022
- 1 km
Lees ook

Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

Vergelijkende Test: Mazda CX-30 - Volvo XC40

Ford Puma – Nissan Juke – Mazda CX-3 - Triotest

Mazda CX-30 vs. Toyota C-HR - Vergelijkende Test

Test: Kia XCeed - Mazda CX-30 - Nissan Qashqai - Toyota C-HR

Mazda CX-30 - Volkswagen T-Roc - Dubbeltest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.