Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 29.500 km |
Eerste 1000km
- 25.500 km
Op zoek naar een vervanging voor mijn ASX, kwam ik uiteindelijk bij de Mazda CX30. Gewoon een mooi model, niet overdreven zoals bijv de Toyota chr. Ik wilde absoluut geen downsized blok. Vooral omdat ik ook regelmatig met de caravan op pad ben. Al eerder eens een Mazda gehad, een 3 met 2 liter blok. Daar ook nooit bijzondere kosten aan gehad (180000km). Ik wilde niet een echte SUV terug, ietsje lager, met nog wel dat wat hogere zitpositie en instap. Uiteindelijk beland bij Louwman in Tilburg. Daar stond een hele mooie twee jaar oude CX 30 sky active X luxery, automaat en alle opties (schuif kanteldak, leren bekleding en het i sense pakket en nog wat dingen). Ook nog in de mooie kleur metallic rood van Mazda. Ik had al eerder proef gereden met de 150 pk versie. De sky activ X doet er dan met 30 pk meer nog een schepje bovenop. Hij leek mij ook nog iets stiller. Ik vind het interieur mooi. Ik kan er lekker in zitten. De proefrit gaf me het vertrouwen dat ik hier wel weer een paar jaar mee vooruit zo kunnen. Gezien het vermogen en koppel ook prima om met de caravan fatsoenlijk op pad te kunnen. Ik kreeg een mooie prijs voor de ASX die ik inruilde. 8,5k afschrijven op 7 jaar lijkt mij niet verkeerd. Oké, de CX30 kostte ook best wat, maar werd de sprong wat minder groot. Ik had al gezien dat de prijzen van de CX30 met de x motor redelijk hoog lagen. Uiteindelijk kon ik hem 23 november komen ophalen.
Ik ben nu ruim 1000km verder en voldoet tot nu toe volledig aan de verwachtingen.
In tests werd de automaat als wat traag omschreven. Ik heb hier niets van gemerkt. Ik denk dat de software in middels is aangepast. Bij rustig rijden schakelt hij snel op. Dat rijd heerlijk, heb je even wat extra nodig, dan schakelt hij snel een paar trappen terug. Ach heb je even nog wat extra nodig, dan zet je de bak in sportstand of schakel manueel.
Auto is heerlijk stil binnen, daarin komt de audio installatie ook goed tot zijn recht. Android auto werkt ook prima. De bediening van het hele systeem is even wennen.
Hij is voorzien van een had up display. Daarin zie je o.a. de rijsnelheid, max snelheid, navigatie aanduidingen e.d. in de voorruit.
De adaptiv cc werkt ook lekker. Nog nooit eerder mee gereden. Ook dat is even wennen. Er is ook nog een optie om tijdens een file hem zelf te laten rijden Dit nog niet uit kunnen proberen.
In het i sense pakket zit ook nog de intelligentie besturing van de verlichting. Hij staat nu in de medium stand en reageert bijzonder snel op tegenliggers, maar ook op voorliggers.
Afgelopen weekeinde er de winterbanden onder gedaan. Via onze regionale marktplaats 4 Mazda velgen met Vredestijn Wintrac banden met nog zo rond de 7 mm profiel gekocht. En dat voor 300€. De winterbanden laten zich wel wat meer horen.
Verbruiks cijfers tot op dit moment.
Bij een rit vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Breda vv (250km), met de 100 km als max, verscheen er 5,7l per honderd op de display. Dit weekend naar Maastricht v.v (400km), via België met 120 als max, had ik 6,2l per honderd. Niet slecht denk ik.
Voor de kortere ritten zal het nu wel even wat meer zijn. Koude blok moet toch even opwarmen.
Ook wel leuk op een 60 km weg zag ik het verbruik teruglopen naar ongeveer 3l per honderd.
Zo op weg naar nog veel meer kilometers
5000km verder
- 29.500 km
Het waren 5000 prima kilometers. Auto voldoet aan alle verwachtingen
en rijdt ontzettend lekker. Zoals wel genoemd wordt een rijdersauto. Comfort op hoog niveau. Bijzonder stil en geen trillingen in de auto. Alleen bij stevig accelereren laat de motor zich horen. Gezien het gewicht van de auto en automaat vind ik het brandstofgebruik acceptabel. De laatste 500 km geen reset gedaan van het gemiddeld verbruik en die geeft 6,3 op de 100 aan. Wel veel provinciale weg en snelweg. Korte ritten binnen de bebouwde kom bij koud weer, loopt het wel op. Dat is ook te verwachten.
Tijdens sneeuw wel gemerkt dat de rijhulpen worden uitgeschakeld omdat de sensoren dan onder de sneeuw zitten.
Adaptive cc werkt goed, alleen vervelend als er te kort voor een auto invoegt, hij vertraagd meteen. Maar daar valt mee te leven.
Bij het standaard navigatiesysteem is het handig om de bestemming met de postcode in te voeren, dat werkt sneller. Ik gebruik zelf Waze via de android auto, dan heb ik ook de actuele verkeersinformatie op het scherm.
Op naar nog meer kilometers
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Uitgelicht aanbod

Mazda CX-30 2.0 SkyActiv-G Automaat - All-in rijklrprs | navigatie | HUD | verwarmd stuurwiel!
- 2020
- 60.955 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X Homura l Demostratieauto l Bel ons voor de beschikbaarheid
- 2023
- 1.800 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X Homura l Automaat l Demostratieauto
- 2023
- 4.500 km
Lees ook

Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

Vergelijkende Test: Mazda CX-30 - Volvo XC40

Mazda CX-30 SkyActiv-G 122 Comfort

Ford Puma – Nissan Juke – Mazda CX-3 - Triotest

Mazda CX-30 vs. Toyota C-HR - Vergelijkende Test

Lezersreacties (0)
Reageren