Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury (2021)

autoreview

Mazda CX-30
Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30

Signalement

UitvoeringCX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eigenlijk best wel een hele fijne wagen

  • 1.000 km

Alweer de derde Mazda, dit keer een fonkelnieuwe CX-30. We hebben hem net een paar weken, maar ik vind het leuk om alvast de eerste indrukken te delen. De onze is in de meest complete uitvoering, met de nieuwe 186 pk eSkyActive-X motor, automaat, i-Activsense, glazen schuif-/ kantel-dak en in het bijzonder mooie 'Polymetal Gray.' In het rood of donkergrijs vinden we hem ook mooi, maar 'Polymetal Gray' geeft de CX-30 iets chics en toch ook iets stoers. En de grote plastic randen aan de spatborden vallen dan het minste op (voor wie zich daar aan mocht storen, ik in ieder geval niet).
Hoe moet je nou de CX-30 omschrijven? Technisch gezien is het een nieuwe Mazda 3 op hoge poten, qua marketing kun je hem zien als een 'crossover', qua buitenmaat valt ie tussen de CX-3 en CX-5 in. Wat betreft binnenmaat is het eerder een CX-5 dan een CX-3. We hebben in de laatste proefgereden en vonden hem fijn, maar iets te knus naar onze smaak. In de CX-5 zit je wat rechter op, wat ook fijn is, maar qua interieur-breedte is de CX-30 zeker niet smaller dan een CX-5, sterker nog, de CX-30 meet 154 cm, de CX-5 146,5 cm. De wielbasis is wel wat korter (4,5 cm) en dat merk je qua beenruimte achterin. Voor onze kinderen meer dan prima, maar ik denk niet dat de CX-30 de favoriet wordt bij de arrestatie-teams en de dienst Bijzondere Bijstand.
Je zit iets lager dan in een CX-5, maar dat vind ik niet erg, je stapt nog steeds gemakkelijk in en uit en je krijgt er een beter, sportiever weggedrag voor terug. Om daar op door te gaan, dat weggedrag is misschien wel het allerfijnste aan deze Mazda. Hiervoor hebben we het vorige model Mazda 3 gereden, een erg strak rijdende auto, maar met een beroerde geluidsisolatie. We waren waarschijnlijk niet de enigen die daar over klaagden, want Mazda heeft echt z'n best gedaan om rijgeluiden in de nieuwere modellen tot een heel acceptabel minimum te beperken. Tis niet alleen heel acceptabel, het valt je meteen op als je d'r in rijdt. En niet alleen dat, bij de vorige Mazda viel het ons meteen vanaf de eerste rit ook op hoe goed alles op z'n plek zit en voelt. Mazda heeft er een hele filosofie op losgelaten, maar tis niet alleen 'marketing', je merkt het ook. We vonden de CX-5 al prettig rijden, maar je merkt dat de CX-30 van een nieuwe generatie is, het voelt allemaal preciezer en verfijnder aan. Kleine imperfecties die in het vorige model Mazda 3 en de CX-5 nog opvielen zijn in de CX-30 weg. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar ik word daar wel blij van en je merkt gewoon dat de Mazda-ingenieurs er lol in hebben om hun werk te perfectioneren. Ik ben gevoelig voor dat soort dingen, ik geniet er van als alles klopt.
Hoe bevalt de nieuwe eSkyActiv-X motor in combinatie met de zes-traps automaat in de praktijk? We hebben heel wat verschillende motoren gehad, grote 5-cilinder diesels, kleine 3-cilinder diesels en veel benzine 2-liters, maar de eSkyActiv-X is toch wel de fijnste 2-liter tot nu toe. En zeker de krachtigste. Bij een traditionele 'turboloze' 2-liter krijg je ongeveer 190 Nm aan trekkracht en maximaal 150 pk. Da's echt wel voldoende om mee te kunnen rijden met het overige verkeer, maar echt snel is het niet, ik mistte wel pit. Mazda doet niet mee aan de 'downsizing-met-turbo' trend en kiest er voor om het klassieke 2-liter blok te optimaliseren om het enerzijds zuiniger te maken en anderzijds 'potenter'. Op zich is dat wel gelukt, op papier in ieder geval wel. Uit het SkyActiv-G blok wordt 210 Nm getoverd (165 pk), uit het SkyActiv-X blok 224 Nm (180 pk) en uit dit eSkyActiv-X blok zelfs 240 Nm (186 pk). Nog niet zo lang geleden had je voor dat soort cijfers minstens een turbo nodig. Mazda gebruikt geen turbo en daardoor heeft de motor twee gezichten, vooral in combinatie met de zes-traps automaat. Rij je rustig met het verkeer mee, dan probeert de bak de motor zo laag mogelijk in toeren te houden. Vaak rij je dan met slechts 1.100 tpm, als ik met de hand zou schakelen, dan zou ik zeker een versnelling lager kiezen. Verwacht bij die lage toerentallen echter geen brute kracht, je merkt gewoon dat er weinig koppel is bij 1.100 tpm. Als je wat gas bijgeeft schakelt de bak altijd eerst terug om er voor te zorgen dat de motor in een hoger toerental komt. Hoeveel stappen terug wordt geschakeld is afhankelijk van de gevraagde hoeveelheid kracht, dat bepaal je in feite helemaal zelf. Als je het gas vol intrapt, dan zie je het andere gezicht van de motor. Geen turbolag, de volle 240 Nm komt direct vrij en als je het gas blijft vasthouden dan trekt de motor met heel veel plezier door tot het maximale toerental. En waar een turbo-motor er mee kapt bij 5.000 en dan zeg 150 pk levert, trekt de Mazda gewoon door tot tegen de 6.000 en ontwikkelt dan 186 pk, volgens de specs en ik geloof dat direct. Dan merk je echt wel dat het een potente 2-liter is! Zuinig en stil is ie dan niet meer. Vrouwlief vindt het in ieder geval niet grappig. Ik wel.
Je moet effe snappen hoe de motor en de bak samenwerken, maar dan is het een hele bruikbare combinatie, zuinig en stil bij normaal gebruik, snel en sportief als je wilt racen. Hoe zuinig is ie dan in het echt? Dan moeten we nog ervaren, omdat de motor graag toeren maakt ben ik bang dat we regelmatig aan de pomp staan. Maar op een rustige snelwegrit deze week van 125 km kwam ik op verbruikscijfers uit die ik alleen ken van onze diesels.
En hoe zit het met de toeters en bellen? Nou, 'vroegah' stonden Japanse auto's er om bekend dat ze goed in de spullen zaten en da's blijkbaar nog steeds zo. We hebben weliswaar de duurste uitvoering, maar dan heb je ook alles, waar je bij vergelijkbare Duitse modellen dik voor moet bijbetalen. Kun je zonder? Zeker! Wil je dat ook? Nou, aan bepaalde opties wen je snel: 360 view camera, de adaptieve LED-verlichting en de hele goede Bose audio zijn wel erg fijn. Met name die laatste, ik vond het Bose systeem in de vorige Mazda's goed klinken, maar niet echt heel bijzonder, in de CX-30 hebben ze er echt iets moois van gemaakt. Het zal bij lange na geen 'highend' zijn, maar het klinkt echt wel een heel stuk beter dan wat we gewend zijn.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Mazda
Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 122 (5D/6H)
€ 525
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens