Mazda 626 2.0-12V GLX (1988)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 2.0-12V GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf252.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

**Update**
De auto is voor € 300 verkocht aan een handelaar. Net voor de 3 ton (en de keuring) stapelden de kleine probleempjes zich wat op dus ben ik naar wat anders gaan kijken. Uiteindelijk 2 jaar en 47.000 km gereden voor een schijntje.


Wat bevalt wel:
De 626 is een ruime, comfortabele en compleet uitgeruste reiswagen. Hij zit heerlijk, zelfs voor mensen van mijn lengte (2.00 m) en ook achterin hou ik het prima uit. De auto rolt heerlijk op de snelweg en na een lange rit kom je uitgerust aan. Inmiddels twee lange tochten gemaakt, naar de Alpen en naar Berlijn en beide keren probleemloos doorstaan (op een lege accu na, maar wat wil je na een week stilstaan bij -10).

Ook de ruimte bevalt me erg goed. Met de banken neergeklapt krijg je een vlakke laadvloer en een gigantisch laadvermogen. Voor mij als drummer een grote pré. Met het comfort zit het ook goed; centrale deurvergrendeling, vier elektrisch bedienbare ruiten en zonnedak.

De motor is soepel en krachtig en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik ben geen snelheidsduivel en daar is de auto ook niet voor gemaakt, maar op de Autobahn heb ik natuurlijk even getest hoe hard-ie ging. Bij 180 had ik nog gas over maar toen vond ik het mooi geweest. De auto bleef zich trouwens keurig gedragen bij hoge snelheid.

Wat bevalt minder:
De auto (1140 kg) heeft geen stuurbekrachtiging en dat wil wel eens problemen opleveren, zeker bij fileparkeren.

Het verbruik is niet om over naar huis te schrijven; gemiddeld 1:11 en als ik er mijn best doe lukt 1:12 soms ook wel.

Bij hogere snelheden vrij veel windgeruis, maar niet zo erg dat je moet gaan schreeuwen om mekaar te verstaan.

PROBLEMEN

Bij aanschaf was de thermostaat stuk, die heb ik laten vervangen voor 100 euro (dom, want is een heel eenvoudig klusje);

Na drie maanden bleek de tank te lekken, schijnt meer voor te komen bij dit type. Eerst heb ik geprobeerd het op te lossen door er een plak kneedbaar staal op te smeren, maar dit bleek niet afdoende. Toen een nieuwe tank besteld (100 euro) en zelf gemonteerd.

De achterklep begint wat te roesten.

Verder alleen wat lampjes en schakelaartjes, vrij eenvoudig te verhelpen allemaal. De auto is in ieder geval (na monteren van de nieuwe tank) probleemloos door de keuring gekomen.

Al met al kan ik wel stellen dat ik voor 500 euro (!) bepaald geen kat in de zak gekocht heb. Ik heb inmiddels ruim 25.000 km afgelegd en ik stap elke keer weer met vertrouwen in!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.