Mazda 626 1.8i Millionaire (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 626 1.8i Millionaire |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Degelijk en betrouwbaar
- 180.000 km
Aanschaf: Ivm. een andere baan voor vrouwlief moest de geliefde Corolla wijken voor een grotere auto. Dit moest vrij vlot en onverwacht gaan gebeuren en de grotere auto moest een 626 zijn ivm degelijke en betrouwbare imago. Al vrij snel had ik een blauwe 626 HB gevonden, ik kon de Corolla goed inruilen en was eigenaar geworden van een echte zakenauto! De sticker "zakenauto van het jaar 1994" zat er nog op, gedocumenteerde bouwjaar was echter 1995 (2 januari - dus echt wel in 1994 van de band gerold).
Comfort: een vooruitgang ten opzichte van de Corolla; de auto was stiller en soepeler. Stuurbekrachtiging was erg prettig. Verder vond ik het interieur van deze versie wat goedkoopjes voor de klasse, stoelen zaten redelijk maar niet meer dan dat. De LX uitvoering was erg kaal en basis, alles met de hand bediend en geen airconditioning. Ik zou dan ook eenieder die nog zo'n auto zoekt aanraden een GLX versie aan te schaffen. Overigens is airco standaard voor alle modellen na de facelift van 1995.
Prestaties: Goed! Vlotte auto, directe reactie op het gaspedaal en een soepele motor. Jammer dat de heerlijke 1.8 in het opvolgende 626-model zo geknepen is, het was een geweldige krachtbron. Veercomfort vond ik heerlijk en de auto lag strak op de weg. Op bochtige alpenweggetjes was het heerlijk sturen. Waarom dan toch matig? De auto was overgevoelig voor de kromming van het asfalt waardoor hij niet rechtdoor wilde rijden. Dit heb ik ook in andere 626'en van vergelijkbare leeftijd ervaren, uitlijnen en banden wisselen hielp niet. Ik heb ermee leren leven maar er echt aan wennen is mij nooit gelukt. Het schijnt dat de gefacelifte modellen van 1995 en later een wijziging hebben gehad in de ophanging waardoor ze hier minder gevoelig voor waren.
Onderhoud: Ik heb rondom de stabilisatiestangetjes vervangen, verder geregeld de handrem losgemaakt en ingespoten met vet. Ondanks het herhaaldelijk inspuiten had de handrem toch altijd de neiging vast te blijven zitten. Verder geen enkel probleem met de auto gehad.
Afscheid: Toen ik een 626 wagon op het oog kreeg was de beslissing gauw gemaakt. De 626 HB was niet strak om te zien; deuk in het rechter voorscherm en een deuk achterin. Daarnaast heel veel parkeerdeukjes. Op zich deed de auto het daar prima om maar het deed voor mij dermate veel afbreuk aan de auto dat ik er niet echt tevreden mee kon zijn. Daarnaast vond ik de slechte rechtuitstabiliteit nog altijd vervelend. Op zich vond ik de 626 HB vooral erg betrouwbaar maar ik heb er verder geen bijzondere herinneringen aan.
+Betrouwbaar
+Betaalbaar
+Soepele, pittige motor
+Mooi model voor zijn tijd
-Erg gevoelig voor spoorvorming en bolling van asfalt
-Interieur en stoelen van middelmatige kwaliteit
Verder over het merk Mazda niets dan lof, ik heb niet voor niets weer een 626 gekocht en qua prijs/kwaliteit kan ik geen beter merk bedenken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren