en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 626 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 39.974 km |
KM-stand laatst | 179.000 km |
Heb de auto nog te kort om er echt te kunnen vertellen wat me wel en niet bevalt aan de auto, maar heb natuurlijk wel al een eerste indruk. De auto rijdt heerlijk en is lekker stil. De auto is ook lekker ruim en het interieur ziet er goed uit.
Wat me opvalt is dat de afwerking in het interieur op een wat lager niveau zit dan mijn vorige 626 coupe, ook de stoelen hebben minder verstelmogelijkheden, maar zitten overigens prima. Maar ja als je de fauteuils uit de 626 GD serie gewend bent met die heerlijke pluche bekleding, dan is dit toch wel een stap terug.
We hebben deze auto inmiddels al weer 3 jaar en het het is een erg fijne reiswagen. Wel een paar kleine ergenispuntjes, te weten, het passagiersraam aan fe bestuurderszijde heeft de geest gegeven (wil niet meer electrisch open en dicht) en de centrale vergrendeling laat het afweten.
Al met al mogen we niet klagen, de auto is inmiddels ook al weer 20 jaar oud.
Heb nog geen problemen gehad met de auto, heb hem dan ook net 2 weken.
Zijn wel wat puntjes die even nagelopen moeten worden. Als de auto langere tijd stilgestaan heeft, wil de gasklep wel eens in de dichtstand blijven plakken. Met wat harder op het gaspedaal te trappen komt ie wel los, maar met gevolg dat de auto ook naar voren vliegt. Denk dat dit het gevolg is van vervuiling door veel korte stads ritjes.
Verder moeten de voor en achterbumper weer even in het gareel gebracht worden, die hebben wat parkeerschade opgelopen.
Als laatste moet het (aftermarked)derde remlicht even nagekeken worden, wat die doet niets.
Een van de achterramen wil niet meer electrisch open, waarschijnlijk de motor defect.
Centrale vergrendeling begint meer en meer kuren te vertonen, oorzaak ligt aan de printplaatjes met sleepcontacten, welke achter het slot gemonteerd zitten. Deze zijn versleten en helaas niet los te bestellen bij mazda. Maar eens kijken of ik deze kan laten namaken.
Nu de mx-6 met pensioen is en vooral m'n vrouw met de nieuwe CX-5 gaat rijden, is de 626 weer mijn daily driver geworden.
Tijd om deze review ook maar weer eens een beetje bij te gaan houden.
Weinig te melden vooralsnog. Onlangs een lambda sensortje vervangen.
De achterruit is inmiddels ook al weer enige tijd gerepareerd. Deze bleek gewoon geblokkeerd te zitten op de een of andere manier. Alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd, waarna alles gewoon weer werkte.
M'n MX-6 was te slecht om daar nog een hoop tijd en geld in te steken, daarom besloten deze te slopen en de onderdelen daarvan te gebruiken voor mijn 626.
Wat houdt dat in:
Mijn 1.8L-16V wordt vervangen voor een 2,5L-24V.
Krijgt een aangepaste versnellingsbak.
Verder Cruise control en ABS.
en het onderstel en velgen van de MX6.
Inmiddels heb ik het onderstel van de mx6, over gezet op de 626. Hij is hierdoor zo'n 4cm dichter bij het asfalt komen te liggen en het weggedrag is aanmerkelijk verbeterd. Duikt minder, stuurt scherper en directer. Het is hiermee een veel fijner rijdende auto geworden.
Volgende stap is het overbouwen van de kabelbomen in het dashbord en onder de motorkap en het overhangen van de motor zelf.
Inmiddels al weer ruim 2 jaar geleden dat ik de ombouw naar V6 heb gedaan. Das allemaal naar volle tevredenheid gegaan en ik heb er veel plezier van. De aanpassing van de 5-bak pakte ook goed uit, waar ik voorheen met pijn en moeite 1 op 12 haalde, is nu 1 op 14 redelijk makkelijk haalbaar en je merkt er eigenlijk niks van qua rijden, behalve dat de toerenteller 500 a 600 rpm minder aanwijst.
Verder weinig te melden, de V6 is een waar genot om mee te rijden. Er zit wel wat groot onderhoud aan te komen. De klepseals zijn dringend aan vervanging toe, maar dat zal nog een jaartje moeten wachten, met een verhuizing in het verschiet.
Opzich niet erg, want de 626 wordt slechts nog gebruikt voor plezier ritjes en af en toe als pakezel, want in de mx5 past niet veel.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.