Mazda 626 1.8i GLX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 162.333 km |
KM-stand laatst | 179.500 km |
Mazda 626 1.8 GLX 1998
- 168.570 km
Deze mooie auto gekocht bij een dealer.
Mijn vorige auto ingeruild.
Kmstand: 162.333 km.
Mijn voorlopige ervaring is goed.
De auto rijdt stabiel, rustig, met een verbruik (werkverkeer) van 1 op 14,5 km.
Het is geen snelle jongen maar dat ben ik ook niet, dus dat gaat goed samen.
Mijn werkverkeer bestaat uit een stukje snelweg en verder binnenwegen.
Mijn snelheid op de grote weg is normaal, dus rond de 120 km per uur.
Ik heb er nu (eind juli 2013) ongeveer
6000 km mee gereden.
Kmstand nu: 168.570
Wel heb ik vrij snel gemerkt dat bij een scherpe bocht naar links, bv bij een kleine rotonde, er een wat zoevend geluid hoorbaar is aan de rechterkant.
Wanneer ik nu de handrem aantrek tijdens de bocht, is het geluid weer weg.
Bij de dealer is dit nagekeken, maar er werd niets gevonden.Ook nog even bij een andere garage laten kijken, en die vermoedde dat er iets bij de rem aanliep.
Advies was: gewoon mee doorrijden, waarschijnlijk zit er ergens een groef
in de remtrommels of zo.
Ik heb er helemaal geen last van en ik maak verder weinig scherpe bochten.
Het geluid is ook hoorbaar als ik vanuit stilstand met het stuur naar links gedraaid
wegrij. Het wordt ook niet meer sinds ik deze klacht heb ontdekt.
Verder heeft ie toch wat olieverbruik.
Begin april van dit jaar is de olie vervangen plus uiteraard de oliefilter.
Nu, eind juli, ontdekte ik dat de olie niet helemaal op peil was. Dit vind ik vreemd omdat ik toch regelmatig mijn olie nakijk.
Bij de dealer weer alles na laten kijken,
maar de motor was en is gewoon kurkdroog.
Wel is er 0,3 liter olie bijgedaan.
Ik dacht zelf dat het misschien te maken had met de vervanging van de distributiem,
een paar weken geleden (begin juli)
Maar volgens de monteur had het daar niet mee te maken.
Goed, het is toch een oud baasje, dus wat olieverbruik mag ook wel.
Uitgerekend dus 0,3 liter op 5500 km.
Ik zal het de komende tijd goed gaan bijhouden.
Ik ben verder erg blij met deze mooie wagen. Best lux ook, alles elektrisch, airco, abs, cv met afstandbediening, cruisecontrol (John Gold) en lekker ruim.
Kortom een mooie auto waar ik hopelijk nog jaren vooruit mee kan.
Bij aankoop een nieuw accu laten plaatsen,
grondige check door de dealer (remmen,vloeistoffen etc)
1 maand later kleine beurt en recent dus een vervanging van de distributieriem.
Hoewel dat volgens de dealer pas nodig was bij 180.000 km.
Als lezers en kenners nog wat tips hebben, dan graag wat adviezen wat betreft dat vreemde geluid in de bocht.
Hoewel ik in een soortgelijke review las,
dat iemand min of meer hetzelfde probleem had, dus waarschijnlijk zal het wel te maken hebben met de remtrommels.
Update
- 179.500 km
Even een update over mijn Mazda 626.
Geen problemen mee gehad tot nu toe.
(Eind december 2013-Kmstand 179.500)
2 Weken geleden Apk gekeurd, niets aan de
hand, alleen een stadslichtje vervangen.
Wat betreft dat remgeluid wat ik eerder vermeldde, dat blijkt wat roest te zijn op de voorste remschijven. En dat is niets om me druk over te maken.
Alleen blijkt de condensor lek te zijn, dus die moet ik een keer laten vervangen.
(Mazda kwaal)
Er is een kansje dat ik misschien binnenkort overstap op een andere Mazda 626 van een jonger jaartal. Dus dan kan deze in de verkoop,als het allemaal doorgaat althans. Eigenlijk volkomen overbodig, maar
qua jaartal en eventuele inruil wat interessanter.
U hoort nog van mij, en Fredo, nog bedankt voor je reactie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.